Kako biste zainteresirali učenike, zadajte im da metodom vruće olovke u jednoj minuti u bilježnice napišu što je za njih energija. Prozovite ih zatim da pročitaju što su napisali. Pitajte ih znaju li odakle nam energija za pokretanje strojeva, automobila i uređaja bez kojih nam je svakodnevni život nezamisliv te jesmo li razboriti u trošenju energije.
Uputite ih na poveznicu e-Škole DOS Priroda 5, Modul 1, Jedinica 5 i zadajte im da pročitaju i prouče sadržaj vodeći bilješke. Te će im bilješke kasnije pomoći pri izradi mentalne mape pa je važno da su sažete i jezgrovite. Kad pročitaju i pregledaju sve sadržaje, neka u digitalnom alatu Popplet izrade svoju mentalnu mapu služeći se bilješkama. Nakon što su izradili mentalne mape o izvorima energije, neka dobrovoljac prikaže svoju mapu ostatku razreda i prezentira njezin sadržaj. Pritom usmjeravajte učenika i komentirajte prema potrebi sadržaj mentalne mape osvrćući se podjednako na dijelove koje možete pohvaliti kao i na dijelove koje je potrebno doraditi.
Na taj ćete način i ostalim učenicima dati povratnu informaciju o očekivanom sadržaju mentalne mape kao i o prikazu iste. Ako uočite da je potrebno, recite im neka dorade svoje mape pa ih podijelite putem razredne mrežne stranice.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i dr.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju ili s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite da svoje ideje o tome što je to energija prezentira isključivo usmeno ako mu je tako lakše. Ako se odluči za pisanje, omogućite mu produljeno vrijeme za navedeni zadatak. Vodite računa o tome da je tekst na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 1, Jedinica 5 jezično i grafički prilagođen učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Na isti način prilagodite tekst i za učenika s intelektualnim teškoćama te dodatno skratite sadržaj ako je potrebno. Za izradu mentalne mape u Poppletu pripremite kratke pisane i slikovne upute. Često provjeravajte kako se učenik s teškoćama snalazi u radu u digitalnom alatu te mu pružite pomoć ako mu je potrebna. Nemojte inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (primjerice, učenik koji muca) prezentira mentalnu mapu u razredu ako osjeća nelagodu. Kao alternativu možete mu ponuditi prezentiranje u pisanom obliku ili snimanje zvučnog zapisa koji može pustiti u razredu.
Učenike koji žele znati više, možete potaknuti na to da umjesto mentalnih izrade konceptualne mape u alatu Wisemapping. Izrađene mape neka predstave ostatku razreda. I te mape objavite na razrednoj stranici ako postoji ili na stranici predmeta na školskoj mrežnoj stranici.
Uputite učenike na to da se prisjete neobnovljivih izvora energije o kojima su učili u prethodnoj aktivnosti ovog scenarija poučavanja pod naslovom Mapiramo izvore energije. Potaknite ih na to da objasne zašto te izvore energije nazivamo neobnovljivima te ih pitajte znaju li koji je njihov drugi naziv. Zatim neka na papir napišu naziv jednog neobnovljivog izvora kojeg se sjete. Podijelite ih na temelju tih zapisa u grupe i zadajte im da izrade postere u digitalnom alatu Canva. Ako nitko od učenika ne navede nuklearnu energiju kao neobnovljivi izvor energije, potaknite zainteresirane za taj oblik energije na to da se jave i naknadno formiraju grupu.
Objasnite im da poster treba sadržavati opis izvora energije, ali i tumačenje njegova nastanka, njegove važnosti za čovjeka te njegova utjecaja na okoliš. Grupe neka na kraju predstave svoje postere, a ostale potičite da tijekom slušanja grupnih predstavljanja vode bilješke o temi o kojoj slušaju. Nakon predstavljanja sve grupe neka objave svoje postere na razrednoj Padlet stranici. Predstavnici grupa neka ispod postera na Padlet stranici napišu kratak osvrt grupe na postere ostalih grupa vodeći se time da pohvale, daju argumentiranu kritiku te predlože kako ispraviti moguće pogreške.
Razgovarajte na kraju o tome može li čovjek živjeti bez neobnovljivih izvora energije te što ćemo učiniti ako ih potpuno potrošimo. Također, pitajte ih jesmo li već počeli činiti nešto čime bismo mogli nadoknaditi nedostatak neobnovljivih izvora energije u budućnosti.
Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite podjelu u grupe s pomoću natuknica ili slika. Navedenom učeniku omogućite da samostalno odabere grupu u kojoj želi raditi ako ima specifične interese. Učenika s teškoćom smjestite u grupu sa senzibiliziranim vršnjacima koji su spremni pružiti pomoć i podršku. Pripremite kratak popis elemenata koje poster mora sadržavati te ga uručite učeniku s teškoćama ili izložite na ploči/projekcijskom platnu. Pripremite upute za upotrebu digitalnog alata Canva. Često provjeravajte kako u radu napreduje učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje kako biste bili sigurni da sudjeluje u izradi postera u alatu. Osigurajte mirnu atmosferu u razredu kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao čuti prezentiranje postera drugih grupa. Nemojte inzistirati na tome da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama piše osvrt na poster u obliku rečenica ako mu je to zahtjevno, negu mu omogućite pisanje osvrta u obliku natuknica.
Učenici koji žele znati više, neka istraže o negativnim utjecajima neobnovljivih izvora energije na živa bića u prirodi. Neka izrade parole u alatu Canva kojima će upozoriti na važnost brižnog odnosa prema svakom živom biću, ali i prema planetu kao cjelini. Parole objavite na mrežnoj stranici škole uz članak u povodu Dana planeta Zemlje koji ste napisali.
Nastavno na prethodnu aktivnost ovog scenarija poučavanja pod naslovom A što ćemo kad ih nestane?, raspravite s učenicima o obnovljivim izvorima energije. Pitajte ih upotrebljavaju li kod kuće neke obnovljive izvore energije i znaju li nekoga tko ih upotrebljava. Najavite im da će se u ovom dijelu aktivnosti baviti debatom. Objasnite im na koji se način mogu pripremiti za debatu i ponudite im svoje vodstvo. Pokušajte se s kolegama koji istodobno imaju sate u ostalim petim razredima, dogovoriti da se i njihovi učenici pripreme za debatu. Kad se svi učenici uz Vašu pomoć pripreme za debatu, organizirajte njezinu provedbu u obliku međurazredne online debate svih petih razreda putem platforme Kialo. Tema debate glasi Obnovljivi izvori energije - naša budućnost. Poveznice na debatu kao i na Padlet proslijedite učenicima putem neke od platformi kojima se i inače koristite u online nastavi ili za razmjenu materijala, primjerice putem platforme Google Classroom. Prije debate potrebno je formirati afirmacijske i negacijske timove u svakom razredu i potaknuti učenike na istraživanje o argumentima za ili protiv, ovisno o tome kojem timu pripadaju.
Kad debata završi, pokažite učenicima koje su argumente rabili ovisno o pripadnosti timu. U cilju postizanja veće interaktivnosti, možete učenicima dodijeliti i ovlasti da komentiraju argumente drugog tima.
Na kraju ih potaknite na popunjavanje izlazne kartice. Izlaznu karticu neka napišu u digitalnom alatu Padlet. Na kartici obavezno postavite pitanje o obnovljivim izvorima, ali i o debati kao načinu učenja. Na sljedećem im satu pokažite odgovore i iznesite zaključke o ulozi debate u nastavnom procesu.
Potrudite se što jednostavnije objasniti pojam debate učeniku s teškoćama. Jasno navedite koji je njegov zadatak u debati. Unaprijed najavite hoće li zastupati afirmacijsku ili negacijsku grupu kako bi lakše pripremio argumente. Za pripremu argumenata učenika uputite na materijale koje ste pripremili za njega. Kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio debatu, smjestite ga bliže projekcijskom platnu te osigurajte da se lice učenika koji govori (uživo ili na zaslonu) uvijek može vidjeti kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao očitavati s usana prema potrebi. Nemojte inzistirati na tome da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama ispunjava izlaznu karticu. Tijekom ispisivanja kartice učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici koji žele znati više, mogu istražiti o utjecaju obnovljivih izvora energije na živa bića. Primjerice, mogu istražiti utjecaj vjetroelektrana na ptice. Neka svoja saznanja objedine kao infografike u alatu Canva. Njihove infografike objavite na mrežnoj stranici škole tijekom obilježavanja Svjetskoga dana ptica selica. Uz njihove radove objavite i prigodan tekst koji ste napisali Vi ili netko od učenika.
Kalea, M. 2014. Obnovljivi izvori energije. Energetski pogled. Kiklos. Zagreb.
Matiša, Ž. 2007. Knjiga o nafti i plinu. Kigen. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.