Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, pitajte ih znaju li što je atmosfera te im zadajte da u paru u svoje bilježnice tijekom jedne minute napišu sve asocijacije vezane za navedeni pojam. Potaknite ih na to da pročitaju što su zapisali i najavite da ćete tijekom ove aktivnosti naučiti o važnosti atmosfere za život na Zemlji.
Neka zatim na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 1 (Atmosfera i sastav zraka) pogledaju sliku atmosfere (sl. 3.3.2.). Pitajte ih jesu li tako zamišljali atmosferu. Najavite im rad u unaprijed pripremljenom dokumentu u alatu Word u sustavu Office365. Objasnite im da će na stranici na kojoj se nalazi njihovo ime i ime njihova para, čitajući o sastavu i ulozi atmosfere u digitalnom obrazovnom sadržaju i udžbeniku, izraditi sažetak. Tijekom izrade sažetaka kontrolirajte i pratite učenički rad te ih prema potrebi usmjeravajte i potičite kako bi bili što uspješniji u radu.
Naglasite im i da istaknu važnost atmosfere za život na Zemlji. Nakon što su izradili svoje sažetke, dokument projicirajte i analizirajući s učenicima njihove uratke, u alatu Word u sustavu Office365 napišite u komentarima što u određenom sažetku pohvaljujete, a što je potrebno doraditi. Dajte učenicima nekoliko minuta za doradu radova prema komentarima koje ste ostavili u dokumentu, a zatim pozovite sve parove da i oni ostave komentar na rad drugih parova u istom dokumentu. Ukažite im na važnost uljudnog obraćanja.
Dokument podijelite putem razredne mrežne stranice, a učenike pozovite da napišu na ljepljive papiriće u boji što im se tijekom aktivnosti svidjelo, a što bi željeli promijeniti.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i dr.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Umjesto zapisivanja asocijacija učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite da svoje ideje iznese usmeno. Također, vršnjak koji je u paru s navedenim učenikom, može preuzeti zadatak zapisivanja asocijacija. Pokažite učenicima kako mogu preuzeti dokument u sustavu Office365. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama tekst digitalnog obrazovnog sadržaja prilagodite grafički i jezično. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Učeniku s intelektualnim teškoćama dodatno skratite sadržaj ako je potrebno. Učenik s teškoćama može s učenikom s kojim radi u paru, umjesto sažetka izraditi mentalnu mapu ili važne činjenice izdvojiti u obliku natuknica. Tijekom ostavljanja komentara na radove omogućite učenicima s postojanjem više vrsta i stupnjeva teškoća u psihofizičkome razvoju da komentare ostave u obliku emotikona.
Neka učenici koji žele znati više, istraže o važnosti cijanobakterija za život na Zemlji pritom ih povezujući s nastajanjem ozonskog omotača. Neka svoje spoznaje predstave razredu i zapišu u isti Word dokument izrađen u susavu Office365 u kojem su učenici radili sažetke, ali na posebnoj stranici pod naslovom Zanimljivosti.
Na početku aktivnosti pokažite učenicima sliku peludnog kalendara i pitajte ih prepoznaju li što je na slici. Nakon što prepoznaju peludni kalendar, razgovarajte o tome tko ga i zašto treba pratiti te što znači biti alergičan. Provjerite je li tko u razredu alergičan na pelud.
Uputite ih zatim na to da prouče interaktivni peludni kalendar na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 1 (Atmosfera i sastav zraka), a zatim pogledaju videozapis Procesi koji utječu na sastav zraka i živa bića koji se nalazi iznad interaktivnog peludnog kalendara. Nakon odgledanog videozapisa raspravite o tome što sve može mijenjati sastav zraka. Neka učenici riješe i interaktivne zadatke koji su, također, dostupni u istom e-škole digitalnom obrazovnom sadržaju ispod peludnog kalendara.
Pitajte učenike smatraju li da sve promjene sastava zraka negativno utječu na zdravlje čovjeka. Podijelite ih zatim u četiri grupe i zadajte im da istraže više o promjenama u sastavu zraka tijekom godine. Jedna grupa neka istraži o promjeni koncentracije peludi, druga o koncentraciji ugljikova dioksida, treća o utjecaju morskih valova na sastav zraka u priobalju, a četvrta neka pronađe informacije o utjecaju šuma i pošumljavanja na sastav zraka. Svaku predloženu temu neka povežu s utjecajem na zdravlje čovjeka. Nakon što prikupe informacije, neka u digitalnom alatu Canva izrade brošure. Brošure neka predstave u razredu, a tijekom njihova predstavljanja obratite pozornost na to je li neki dio brošure potrebno doraditi. Kad učenici dorade brošure, objavite ih na mrežnoj stranici škole. Raspravite o tome kako su određene promjene sastava zraka povezane s utjecajem na zdravlje čovjeka.
Tijekom dana otvorenih vrata nekoliko brošura možete i tiskati te podijeliti gostima u obilasku. Usto, možete napraviti i prezentaciju o ambroziji ističući da postoje organizirane akcije uklanjanja te iznimno alergene biljke. Više podataka pronađite ovdje. Raspravite s učenicima o važnosti Naredbe o suzbijanju ambrozije i o posljedicama njezina nepoštivanja.
Kako biste aktivnost prilagodili za rad u digitalnom okruženju, pripremite se za sastanak u alatu Teams u sustavu Office365. Pripremite peludni kalendar i pokažite ga učenicima. Raspravite o važnosti praćenja peludnog kalendara i pitajte učenike je li tko od njih alergičan na pelud. Ako je u razredu alergičar, neka ukratko objasni ostalim učenicima s kojim se poteškoćama susreće i na koji način sebi olakšava svakodnevicu tijekom mjeseci kad u zraku ima najviše alergena na koji je osjetljiv. Nakon zajedničkog dijela sastanka učenike slučajnim odabirom podijelite u sobe u kojima će zajedno izrađivati brošuru prema ranije zadanom procesu ili pojavi koja mijenja sastav zraka i njegova svojstva. Jedna grupa neka istraži o promjeni koncentracije peludi, druga o koncentraciji ugljikova dioksida, treća o utjecaju morskih valova na sastav zraka u priobalju, a četvrta neka pronađe informacije o utjecaju šuma i pošumljavanja na sastav zraka. Brošuru mogu izrađivati u alatu Canva tako da odaberu jednog člana koji će podijeliti ekran i prema uputama ostalih članova izrađivati brošuru. Odredite im 30 minuta za izradu brošura i dogovor oko predstavljanja iste.
Kad se vrate u zajednički kanal, neka predstavnici grupa ukratko predstave svoje brošure. Pratite izlaganja te ih uputite na to da, prema potrebi, dorade svoje brošure i/ili isprave moguće pogreške. Učenike vratite u sobe kako bi doradili brošure i napisali kratak osvrt na brošure ostalih grupa u alatu Word u sustavu Office365. Poveznicu na zajednički Word online dokument za pisanje osvrta podijelite u zajedničkom kanalu u Teamsu. Neka ih u istom dokumentu rangiraju i objasne svoju odluku. Brošure objavite na mrežnoj stranici škole, a onu s najvećim brojem bodova posebno istaknite.
Tijekom aktivnosti prikazivanja slike peludnog kalendara vodite računa o prilagodbi svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na ekranu za učenika s oštećenjem vida. Prije proučavanja teksta na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 1 (Atmosfera i sastav zraka) pripremite popis pojmova i nepoznatih riječi za koje pretpostavljate da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama vjerojatno neće razumjeti te ih objasnite koristeći se jednostavnim rječnikom. Tijekom gledanja videozapisa Procesi koji utječu na sastav zraka i živa bića uputite učenika s oštećenjem sluha na to da uključi titlove. Omogućite učeniku s teškoćama produljeno vrijeme za rješavanje interaktivnog zadatka. Naglas pročitajte pitanja i odgovore kako bi učenik s disleksijom mogao riješiti zadatke u jednakom vremenskom roku kao i njegovi vršnjaci. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite podjelu u grupe. Pripremite pisane i slikovne upute za izradu brošure u Canvi. Nemojte inzistirati na tome da brošuru predstavlja učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ako zbog navedenog osjeća anksioznost i nelagodu.
Za provedbu aktivnosti u digitalnom okruženju učenicima unaprijed najavite podjelu u sobe. Osigurajte pisane i slikovne upute za izradu brošure. Navedeno je osobito važno za učenika s oštećenjem sluha. Vodite računa o tome da lice govornika tijekom sastanka u Teamsu u sustavu Office365 uvijek bude vidljivo kako bi učenik s oštećenjem sluha, prema potrebi, mogao očitavati s usana.
Učenici koji žele znati više, mogu izraditi anketu u Formsu u sustavu Office365 te na taj način saznati koliko je učenika u školi alergično te koje su alergije najčešće. Neka izrade brošuru u digitalnom alatu Canva u kojoj će osim osnovnih informacija o alergijama i najčešćim alergenima prikazati i rezultate ankete koju su proveli uz Vašu pomoć.
Potaknite učenike na to da metodom vruće olovke tijekom dvije minute zapišu što sve može onečistiti zrak. Zatim neka pročitaju svoje bilješke pa razgovarajte o tome koje su onečišćivače najviše puta zapisali. Pogledajte na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 1 (Atmosfera i sastav zraka) slijed slika pod naslovom Različiti su uzroci onečišćenja zraka. Najavite učenicima da će u paru izrađivati letke u digitalnom alatu Canva. Podijelite im teme letaka vodeći se pogledanim slijedom slika u digitalnom obrazovnom sadržaju. Usmjerite ih pritom na predloške za izradu letaka u alatu Canva među kojima mogu odabrati onaj koji im se sviđa. Zadajte im da tijekom pola sata izrade svoje materijale. Sve materijale neka parovi zatim prezentiraju i eventualno dorade prema Vašim smjernicama.
Gotove materijale postavite na razrednu Padlet ploču. Neka učenici izraze svoje mišljenje o letcima te posebno istaknu one koji su svojim izgledom i strukturom, ali i načinom predstavljanja u razredu, potpuno zadovoljili sve potrebne kriterije.
Na kraju ih pitajte kako bi oni smanjili onečišćenje zraka. Neka ispod svakog letka ostave komentar i prijedlog za smanjenje onečišćenja prikazanog na letku.
Učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ideje o onečiščivačima zraka može izreći usmeno umjesto zapisivanja u bilježnicu. Neka učenik s teškoćom radi u paru s učenikom bez teškoća kako bi dobio potrebnu pomoć i podršku. Pripremite pisane i slikovne upute za izradu letka u Canvi. Usto, provjeravajte kako učenik s teškoćama napreduje u pojedinim fazama izrade. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite da samostalno odabere temu letka ako ima specifične interese. Paru u kojem se nalazi učenik s teškoćama, omogućite produljeno vrijeme za izradu letka ako je potrebno. Smjernice za izradu istaknite na vidljivom mjestu (na ploči ili na projekcijskom platnu) kako bi učenici imali podsjetnik na to što sve letak treba sadržavati. Kako biste im olakšali izražavanje mišljenja o tuđim letcima, pripremite za učenike s teškoćama obrazac s pojedinim sastavnicama koje treba vrednovati, a učenici neka kvačicama ili simbolima izraze vlastito mišljenje. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice ili pomoć vršnjaka pri izradi letka u digitalnom alatu te za zapisivanje ideja o smanjenju onečišćenja zraka.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici koji žele znati više, neka istraže gdje je u svijetu onečišćenje zraka visoko i vrlo visoko. Neka u digitalnom alatu Padlet na podlogu karte svijeta, koju ste im unaprijed pripremili, navedu informacije o onečišćenju na područjima o kojima su čitali. Neka napišu kratak osvrt u alatu Word u sustavu Office365 o tome zašto je onečišćenje visoko upravo u tim područjima svijeta. Osvrte uz pripremljenu Padlet ploču neka predstave u razredu.
Sve izrađene materijale postavite na razrednu stranicu kako bi bili dostupni učenicima i za samostalno učenje.
Izvori onečišćenja zraka u Europi (zadnji put pristupljeno 26. ožujka 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.