Predmet
Priroda 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

U životu je bitno biti organiziran

Naziv predmeta
Priroda 6

Razred
6. razred osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • organizacijske razine
  • ekologija
  • stanica
  • tkivo
  • organ
  • organski sustav
  • organizam

Organizam kreće od atoma

U MS Wordu u alatu Office 365 pripremite 7 različitih dokumenata. U svakom dokumentu dajte osnovne informacije o atomima, molekulama, stanicama, tkivima, organima, organskim sustavima i organizmima. Svaki od njih, dakle, sadržava informacije o jednoj organizacijskoj jedinici. Na početku aktivnosti učenike slučajnim odabirom podijelite u parove. S pomoću alata QR Code Generator na svojim mobilnim uređajima napravite QR kodove za svaki dokument, ispišite ih i podijelite parovima učenika. Učenici neka očitaju QR kodove s pomoću alata QR Code Reader za Android ili IOS te pročitaju opise navedenih organizacijskih jedinica. U bilježnice neka organizacijske jedinice poslože hijerarhijski, od najniže do najviše razine. Nakon što učenici poslože organizacijske jedinice, raspravite s njima o tome prema kojem su ih načelu posložili, a zatim im projicirajte točan raspored organizacijskih jedinica kako bi mogli usporediti sa svojim rješenjem. Nakon što isprave pogreške, ako ih je bilo, utvrdite sadržaj o organizacijskim jedinicama navodeći primjere usmeno ili pisano. U moderiranoj raspravi učenike navodite na zaključak o važnosti svih razina za normalno funkcioniranje organizma. Objasnite im da je i najmanji dio organizma važan. Neka to pokušaju ilustirirati i primjerom iz svakodnevnog života u kojem vide važnost svih sudionika za normalno funkcioniranje. Učenici na kraju rješavaju interaktivni zadatak o organizacijskim razinama na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 3, Jedinica 1 (Organizam i organizacijske razine).

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite temu, aktivnosti i promjene aktivnosti koristeći se vizualnom podrškom (primjerice, vizualnim rasporedom) ili natuknicama. Za učenike s disleksijom i jezičnim teškoćama unaprijed pripremite kratka, jasna i jednostavna objašnjenja novih pojmova rabeći pritom i slikovne prikaze kad god je moguće. Pripremljeni tekst jezično i grafički prilagodite. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu alata QR Code Reader za Android ili IOS na mobilnim uređajima. Potaknite učenike s disleksijom i disgrafijom da tijekom čitanja opisa organizacijskih jedinica zapišu bilješke ili izrade mentalnu mapu koju kasnije mogu dopunjavati novim informacijama. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite rad u paru s vršnjakom koji može zapisivati rangiranje organizacijskih jedinica prema zajedničkom dogovoru s učenikom s teškoćama. Tijekom rješavanja interaktivnog zadatka učeniku s disleksijom naglas pročitajte pitanja i odgovore kako bi mogao izvršiti zadatak u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci. Također, provjerite razumije li nove pojmove koje ste spominjali tijekom izvođenja aktivnosti.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima prikažite jednu ilustraciju presjeka organizma sisavca te jednu ilustraciju presjeka ljudskog organizma kako bi ih mogli usporediti. Usmeno s njima raspravite o razlikama u rasporedu organa u izabrane životinje i čovjeka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Organizam kreće od atoma

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje odnose među različitim organizacijskim razinama.
  • Učenik prepoznaje organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Odnosi u prirodi

S učenicima usmeno ponovite organizacijske razine iz prethodne aktivnosti postavljajući motivirajuća pitanja (npr. Koje su organizacijske razine u živom svijetu? / Što čine tkiva? / Što su organi? / Koja je razlika između organskih sustava i organizama? itd.). Zatim ih uputite na poveznicu e-Škole DOS Priroda 6, Modul 3, Jedinica 1, podnaslov Od jedinke do biosfere. Prije nego što počnu proučavati digitalni obrazovni sadržaj, zajedno prokomentirajte pojam jedinke, odnosno značenje tog pojma, a zatim ih pitajte o tome što čini više jedinki iste vrste te može li na jednom prostoru biti više jedinki većeg broja vrsta. Također, raspravite i o tome što je vrsta te po čemu se vrste razlikuju. Nakon što pročitaju tekst u digitalnom obrazovnom sadržaju, učenike uputite na rad u paru. Neka u podijeljenoj mapi u OneDriveu u paketu Office 365 kreiraju dokument u alatu MS Word, naslove ga svojim prezimenima te, služeći se odabranim grafičkim organizatorom znanja, s pomoću SmartArt grafike (cikličke ili hijerarhijske), prikažu odnose u prirodi koristeći se tekstom u digitalnom obrazovnom sadržaju i primjerom ekosustava kopnenih voda. Neka svoj rad dodatno obogate grafičkim prikazom hijerarhijskih odnosa još jednog ekosustava po želji.

Neka zatim za svaki ekosustav napišu primjere hranidbenih lanaca u kopnenim vodama. Ako je moguće, neka svaki par izradi jedan hranidbeni lanac koje će zatim moći međusobno uspoređivati. Ako parovi imaju istog člana hranidbenih lanaca, prikažite im kako su hranidbeni lanci međusobno povezani. Također, objasnite im da u prirodi nailazimo na hranidbene mreže, a ne na pojedinačne hranidbene lance. Ako je potrebno, možete prilagođavati učeničke prikaze kako biste im što zornije prikazali hranidbenu mrežu. Raspravite zatim o tome što bi se dogodilo s određenim hranidbenim lancima kad bi jedan član nestao. Potaknite ih na zaključak o važnosti održavanja ravnoteže u sustavima i posljedicama neravnoteže.

Neka se učenici u radu koriste dostupnim servisima za besplatno preuzimanje fotografija (npr. alatom Pixabay ili Flickr). Jedan par učenika koji se samostalno javi (ili više njih), prezentirat će svoj rad u razredu, a ostali će izmijeniti svoje radove ako je potrebno.

Postupci potpore

Za ponavljanje organizacijskih razina za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju pripremite natuknice ili mentalnu mapu s pojmovima koje ste spominjali u prethodnoj aktivnosti. Navedeno učinite i za učenika s oštećenjem sluha kako bi lakše pratio tijek ponavljanja. Također, možete potaknuti učenike na služenje vlastitim bilješkama radi lakšeg snalaženja. Za učenika s oštećenjem vida i učenika sa specifičnim teškoćama u učenju tijekom čitanja digitalnog sadržaja prilagodite veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrijebite sanserifni font, podebljan tisak, povećan razmak i jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika). Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju upotrijebite i dvostruki prored između riječi i rečenica te lijevo poravnanje teksta. Ako učenik s oštećenjem vida čita tekst na ekranu, omogućite mu prilagodbu svjetline i kontrasta. Pri kreiranju dokumenta na OneDriveu u alatu Office 365 omogućite učeniku s oštećenjem vida, oštećenjem mišićno-koštanoga sustava ili specifičnim teškoćama u učenju da grafički organizator izrađuje u paru sa senzibiliziranim vršnjakom iz razreda. Na taj način učenik s teškoćama može podijeliti zadatak s vršnjakom prema vlastitim mogućnostima. Primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju imat će pomoć vršnjaka pri čitanju i odabiranju ključnih informacija, a učenik s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava imat će pomoć pri unošenju podataka u računalo.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima objasnite što označava ravnoteža ekosustava. Raspravite zatim o tome što sve može utjecati na ravnotežu ekosustava služeći se jednim primjerom. Ovisno o broju učenika podijelite ih u 3 ili 4 grupe s podjednakim brojem članova. Na primjeru neka istraže što sve utječe na ravnotežu konkretnog ekosustava koji ste im zadali. Neka izrade infografiku u Piktochartu o tome što sve i kako utječe na ravnotežu tog ekosustava. Na kraju neka objave infografike u alatu Teams u sustavu Office 365. Učenici zatim u zasebnoj objavi uspoređuju utjecaje koji narušavaju ravnotežu zadanog ekosustava. Organizirajte na kraju aktivnosti sastanak u Teamsu na kojem će svaka grupa objasniti ekosustav koji je prikazala. Pritom raspravite o komentarima uz objavu o narušavanju ravnoteže.

Nastavna aktivnost za predmet X

Odnosi u prirodi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje odnose među različitim organizacijskim razinama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Je li ekolog ujedno i zaštitar prirode?

Učenicima zadajte da u alatu Tricider napišu svoja razmišljanja o tome zašto je važno brinuti se o okolišu. O njihovim idejama raspravite usmeno u razredu. Uputite ih na poveznicu e-Škole DOS Priroda 6, Modul 3, Jedinica 1, interaktivni video Kako proučavati prirodu?. Neka svaki učenik samostalno pogleda video, a zatim riješi interaktivne zadatke u njemu. Zajedno definirajte pojam ekologije. Raspravite o tome koje sve druge znanosti i djelatnosti mogu pomoći ekologiji u proučavanju i očuvanju okoliša te kako pojedinac može biti ekolog. U razrednu ploču Lino neka učenici napišu svoje ideje o tome čime se sve ekolozi bave te što sve mogu proučavati. Pitajte ih znaju li koja je razlika između ekologa i zaštitara prirode. Zatim neka u grupama s podjednakim brojem članova osmisle aktivnost kojom će pridonijeti očuvanju okoliša u svojem okruženju (kućanstvu ili školi) te ju opišu u svojim bilježnicama. Potaknite ih na to da predloženu aktivnost i provedu, a zatim neka grupe razmijene ideje.

Postupci potpore

Učeniku s disleksijom i jezičnim teškoćama omogućite da svoja razmišljanja i ideje zabilježi u obliku mentalne mape, natuknica, slika ili simbola u bilježnicu. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite interaktivni videozapis koristeći se natuknicama ili slikovnim prikazom. Unaprijed pripremite objašnjene pojmove koji će biti spomenuti u videozapisu za učenika s disleksijom ili jezičnim teškoćama. Potaknite učenika na to da povremeno zaustavi video kako bi bio siguran da je razumio sadržaj te postavi pitanje učitelju ili vršnjacima ako je potrebno. Također je korisno zapisivati bilješke tijekom gledanja. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite pomoć vršnjaka ili upotrebu specijalizirane tipkovnice pri zapisivanju ideja u alatu Lino. Pri podjeli učenika u grupe omogućite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra da samostalno odabere grupu u kojoj želi sudjelovati u skladu s njegovim specifičnim interesima i sklonosti rutinama. Učenika s teškoćama u razvoju svrstajte u poticajnu grupu čiji će članovi ravnopravno uključiti učenika s teškoćama prema njegovim mogućnostima.

Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže tko je otac ekologije. Neka na pouzdanim mrežnim stranicama (poput Hrvatske enciklopedije) istraže njegovu biografiju. Zatim neka u Canvi naprave poster o njemu i objave ga na mrežnoj stranici škole kako bi bio dostupan svima zainteresiranima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Je li ekolog ujedno i zaštitar prirode?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje odnose među različitim organizacijskim razinama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Matoničkin, I.; Erben, R. 2010. Opća zoologija. Školska knjiga. Zagreb.

Ternjej, I.; Brigić, A.; Gottstein, S.; Ivković, M.; Kerovec, M.; Mihaljević, Z.; Previšić, A. 2019. Terenske i laboratorijske vježbe i statističke metode u ekologiji. Školska knjiga. Zagreb.

Meštrov, M.; Draganović, Z. 2014. Ekologija. Školska knjiga. Zagreb.

Delić, A.; Vijtiuk, N. 2005. Prirodoslovlje. Školska knjiga. Zagreb.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.