Pokrenite razgovor s učenicima o tome kako se slažu sa svojim ukućanima te na koji način održavaju dobre međusobne odnose. Razgovarajte s njima o podjeli kućanskih poslova, odnosno o tome kako oni pomažu roditeljima/braći/sestrama, a kako roditelji/braća/sestre pomažu njima. Pitajte ih o tome bi li im bilo lakše neke poslove i obveze odraditi samostalno ili im je lakše kad znaju da se pritom mogu osloniti na nekog. Neka u paru rasprave o tome jesu li ovisni o nečijoj pomoći te, ako jesu, neka objasne u čemu se očituje ta ovisnost.
Neka učenici u paru prouče sadržaj na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 3, Jedinica 2. Također, neka riješe interaktivne sadržaje u sklopu nastavne jedinice. Kad dobiju povratnu informaciju, neka u bilježnice napišu u čemu su pogriješili te objasne točne odgovore. Posebno s njima raspravite o pitanju nadmetanja živih bića. Raspravu potaknite služeći se primjerima iz njihova svakodnevnog života, odnosno neka navedu za što se sve oni nadmeću i s kojom svrhom.
Zatim neka, radeći i dalje u paru, izrade osmosmjerku u alatu Word Search Labs. Poveznice na osmosmjerke neka parovi podijele na Lino ploči. Osmosmjerke mogu sadržavati pojmove koje će drugi parovi tražiti, ali mogu sadržavati i definicije i objašnjenja te primjere pojmova ako žele otežati osmosmjerku. Pri oblikovanju sadržaja za osmosmjerku, učenici rabe pojmove koje su usvojili čitajući digitalni obrazovni sadržaj. Parovi učenika međusobno razmjenjuju poveznice za osmosmjerke te ih rješavaju i dobivaju povratnu informaciju.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učeniku s oštećenjem sluha bit će teško razabrati odgovore u bučnoj raspravi, stoga zamolite ostale učenike da ne govore u isti glas. Odgovor svakog učenika zabilježite u obliku kratke natuknice na ploču kako bi učenik s oštećenjem sluha uspješno pratio tijek rasprave. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama pripremite jezično i grafički prilagođen tekst digitalnog obrazovnog sadržaja. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Naglas pročitajte pitanja i odgovore tijekom rješavanja zadataka u interaktivnom sadržaju kako bi navedeni učenik riješio zadatke u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci. Prema potrebi osigurajte produljeno vrijeme za rješavanje. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećani tisak. Provjerite je li učenik s teškoćama zapisao u bilježnicu vlastite pogreške. Tijekom izrade osmosmjerke u alatu Word Search Labs osigurajte učeniku s teškoćama učenika za rad u paru koji je spreman pomoći i podijeliti zadatak u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju vjerojatno će biti zahtjevna izrada osmosmjerke, stoga mu prema potrebi omogućite da izradi drugu vrstu igre koja se u manjoj mjeri oslanja na vještine čitanja i pisanja. Ako navedeni učenik ipak želi izrađivati osmosmjerku, unaprijed pripremite popis pojmova i njihovih objašnjenja koje su učenici usvojili u digitalnom sadržaju. Učeniku s intelektualnim teškoćama, također, možete predložiti izradu jednostavnije igre ili upotrebu jednostavnijega digitalnog alata.
Učenici neka zapišu u Tricideru svoje ideje o tome kako biljke utječu na stanište na kojem se nalaze, ali i na druge biljke. Zatim im zadajte da istraže kako orah djeluje na ostale biljke. O svojim spoznajama neka učenici ponajprije rasprave u grupi, a zatim neka predstavnik grupe izloži zapažanja i ostalim učenicima u razredu.
S učenicima povedite raspravu o tome zašto se živa bića međusobno udružuju i u kakvim sve odnosima živa bića na staništu mogu biti. Pitajte ih jesu li na putu do škole vidjeli kakav primjer udruženosti organizama. Također, pitajte ih zašto se oni međusobno udružuju s ostalim vršnjacima ili zašto žive s članovima svojih obitelji. Nakon rasprave o udruživanju neka učenici iznesu mišljenje o važnosti dobrosusjedskih odnosa.
Učenike uputite na poveznicu e-Škole DOS Priroda 6, Modul 3, Jedinica 2. Svaki od njih neka samostalno prouči sadržaj ispod podnaslova Odnos s rodbinom i susjedima te Netko nekog lovi. Učenici zatim rade u paru s učenikom s kojim sjede u klupi. Njihov je zadatak da sadržaj tih dvaju podnaslova predstave s pomoću mentalne mape koju će izraditi u Poppletu. Gotove mentalne mape neka objave na razrednoj Padlet ploči pod svojim imenom i prezimenom. Učenici neka međusobno komentiraju na Padlet ploči mentalne mape te glasaju, stišćući srce, za najbolju mentalnu mapu. Par čija mentalna mapa bude proglašena najboljom, neka predstavi njezin sadržaj ostatku razreda.
Prije početka rasprave pripremite za učenika s oštećenjem sluha, specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem aktivnosti i pažnje kratak popis pojmova koji će se spominjati u raspravi te njihova objašnjenja. Na taj će način navedeni učenik lakše pratiti tijek rasprave te će se u istu lakše uključiti. Potaknite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje da tijekom čitanja digitalnog obrazovnog sadržaja zapisuje bilješke te označava pojmove koje ne razumije. Značenje nepoznatih pojmova može potražiti u digitalnom rječniku ili može zamoliti vršnjake za objašnjenje. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice (ako ju posjeduje) tijekom unosa podataka u mentalnu mapu u Poppletu. Učenik s intelektualnim teškoćama neka bude zadužen za unos podataka u mentalnu mapu, a pri odabiru informacija koje će unositi u digitalni alat, osigurajte mu pomoć senzibiliziranog vršnjaka. Pokažite učenicima na koji način postaviti mentalnu mapu na Padlet ploču. Potaknite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i oštećenjem vida na to da svoje komentare iznese usmeno ako mu zapisivanje komentara u digitalni alat predstavlja teškoću. Ako se u paru čija je mentalna mapa izabrana kao najbolja, nalazi učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (primjerice, učenik koji muca), nemojte inzistirati na tome da navedeni učenik govori pred cijelim razredom ako pritom osjeća nelagodu zbog svoje teškoće.
Učenicima koji žele znati više, objasnite da postoje životinje koje povremeno žive u skupinama. Zadajte im da samostalno istraže primjere takvih životinja koristeći se svim dostupnim izvorima informacija (primjerice, tekstom Koje životinje žive u skupinama?). Neka odaberu jednu životinju ili skupinu te ju predstave ostatku razreda kratkom, dvominutnom prezentacijom koju mogu izraditi u stolnoj verziji Powerpointa.
Pitajte učenike o tome što je sve potrebno organizmima za rast, razvoj i normalno funkcioniranje. Ako odmah ne odgovore da im je za navedeno potrebna hrana i voda, Vi ih svojim pitanjima navodite na taj odgovor. Zatim s učenicima raspravite o tome čime se biljke hrane te kako dobivaju hranu. Upoznajte ih s procesom fotosintezom. Nakon što im objasnite taj proces, neka svaki učenik za sebe pogleda interaktivni video o fotosintezi u podnaslovu Tko dobavlja hranu/energiju za ekosustav? na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 3, Jedinica 3. Uputite ih na rješavanje zadataka uz interaktivni video. Neka svoje odgovore zapišu u bilježnicu, bez obzira na to jesu li točni ili netočni. Analizirajući netočne odgovore, utvrdite u kojem su dijelu učenici pogriješili. Nakon zajedničke sinteze, neka učenici u paru izrade u alatu Pixton strip kojim će prikazati proces fotosinteze. Važno je da pritom budu kreativni, ali i da poštuju točnost sadržaja. Stripove neka objave na Padlet ploči na kojoj učenici, stišćući srce, mogu glasati za najbolji među njima. Na kraju neka učenici s najvećim brojem glasova objasne fotosintezu koristeći se svojim stripom. Povedite raspravu o tome kako životinje i ekosustav ovise o fotosintezi te ih navodite na zaključak o važnosti svih dijelova ekosustava.
Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite temu organizama s pomoću natuknica ili vizualne podrške. Osigurajte učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama pisana objašnjenja pojmova koje planirate spomenuti u raspravi. Pritom upotrijebite što je moguće više slikovnog materijala. Prije nego što učenici započnu gledanje interaktivnog videa o fotosintezi, provjerite je li učenik s oštećenjem sluha uključio titlove na videozapisu. Ako nije, recite mu neka to učini. Učenika sa specifičnim teškoćama u učenju potaknite na to da povremeno zaustavi video kako bi zabilježio nove pojmove i nepoznate riječi čije značenje kasnije može potražiti u rječniku. Tijekom rješavanja interaktivnih zadataka naglas pročitajte pitanja i odgovore navedenom učeniku kako biste mu osigurali jednak vremenski rok za rješavanje zadataka onome koji imaju njegovi vršnjaci. Za učenika s intelektualnim teškoćama pripremite manji broj zadataka te ih isprintajte. Pripazite na to da zadatci budu višestrukog izbora te da ih oblikujete rabeći jednostavniji rječnik. Za upotrebu Pixtona pripremite kratke pisane i slikovne upute. U ovom dijelu aktivnosti učenik sa specifičnim teškoćama u učenju vjerojatno će biti uspješniji, stoga svakako pohvalite njegov trud. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice ili potaknite učenika s kojim radi u paru na to da mu pomogne pri izradi stripa u digitalnom alatu. Potaknite učenika s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava na sudjelovanje u osmišljavanju radnje i izgleda stripa. Osigurajte tišinu u razredu kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao čuti predstavljanje stripa i objašnjenje procesa fotosinteze.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenicima zadajte da na pouzdanim internetskim izvorima prouče što su biljke nametnici i biljke polunametnici. Neka u grupi naprave prezentaciju u online verziji PowerPointa u alatu Office 365 te neka snime prezentaciju koristeći se alatom Screen-o-Matic. Snimku prezentacije neka postave u kanal nastavnog predmeta u Teamsu u alatu Office 365 kako bi bila dostupna ostalim učenicima u razredu.
Huber, Đ.; Gomerčić, T.; Kusak, J. 2015. Osnove ekologije. Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.