S učenicima povedite raspravu o tome koja im je najdraža uspomena iz nekog ranijeg razdoblja njihova života, a koja im je danas. Neka svaki učenik zamoli jednog starijeg ukućana (nekog od roditelja, baku/djeda) ili nekog drugog tko mu generacijski nije blizak, da mu ispriča kako je on u svojem djetinjstvu provodio dane te kako je izgledao njegov školski dan. Izlaganja trebaju snimiti pametnim telefonom u trajanju od najviše dvije i pol minute. Zatim neka postave snimke na razrednu Padlet ploču. Također, i Vi im na satu ispričajte o tome kako je izgledao Vaš školski dan, ali i o tome kako ste provodili slobodno vrijeme kad ste bili njihovih godina. Projicirajte nekoliko videouradaka slučajnim odabirom. Neka učenici najprije u paru rasprave o tome koje razlike uočavaju kad usporede današnji način života s nekadašnjim, a osobito kad je riječ o provođenju slobodnog vremena i školskim obvezama. Svoja zapažanja bilježe u zajednički dokument u online verziji Worda u alatu Office 365. Nakon što utvrde razlike, raspravite s učenicima o razlozima postojanja tih razlika među djecom nekad i danas. Za kraj neka pogledaju video na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 4, o razdobljima u čovjekovu životu. U paru neka napišu u bilježnicu koje su sve promjene uočili na čovjeku gledajući video. Na kraju spojite po dva para učenika kako bi mogli međusobno pogledati svoje bilješke i dopuniti ih.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom rasprave o uspomenama učenika vodite računa o tome da učenik s oštećenjem sluha u svakom trenutku može vidjeti lice govornika (ako postoji potreba za očitavanjem s usana). Za navedenog učenika pokušajte osigurati mirnu i tihu atmosferu u razredu, u mjeri u kojoj je to moguće. Učeniku s oštećenjem vida ili oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite snimanje zvučnog zapisa umjesto videouratka. Pripremite pisane i slikovne upute za postavljanje videouratka na Padlet ploču za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, poremećajem aktivnosti i pažnje te poremećajem iz autističnoga spektra. Pri projekciji videouradaka povremeno zaustavite video kako biste bili sigurni da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju prati slijed događaja i razumije o čemu je u videu riječ. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline u prostoru te svjetline i kontrasta na ekranu, odnosno ploči. Vodite računa o tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (primjerice, učenik koji muca) ravnopravno sudjeluje u raspravi. Ako navedeni učenik osjeća nelagodu zbog vlastite teškoće te ne želi govoriti u razredu, neka u bilježnicu zapiše nekoliko odgovora na pitanja koja su se postavljala u raspravi. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice ili pomoć vršnjaka pri zapisivanju bilježaka u Office 365. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite da bilješke pripremi u preferiranom obliku, primjerice u obliku natuknica ili umne mape. Tijekom gledanja videa na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 4, vodite računa o smjernicama koje su prethodno navedene za zajedničko gledanje videouradaka o školskim danima obitelji učenika. Potaknite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem aktivnosti i pažnje da tijekom gledanja zapisuje pojmove koji su mu nepoznati. Također, preporučite mu da zapiše bilješke ili izradi umnu mapu koja mu kasnije može poslužiti za ponavljanje gradiva.
Učenike koji pokazuju poseban interes, povežite putem eTwinning mreže ili neke druge platforme s vršnjacima u drugim državama. Organizirajte videokonferenciju u Teamsu u alatu Office 365 tijekom koje će uspoređivati vlastita iskustva s obzirom na svoju dob. Svoja zapažanja neka zapišu na Padlet ploču.
Zamolite učenike da na nastavu donesu jednu fotografiju iz razdoblja kad su bili bebe te fotografiju iz 1. ili 2. razreda osnovne škole. Neka učeniku u paru s kojim sjede, opišu promjene koje na sebi uočavaju danas u usporedbi sa svojim izgledom na fotografijama. Zatim s njima raspravite o tome mijenja li im se samo fizički izgled ili primjećuju promjene i u razmišljanjima i interesima. Upoznajte ih s činjenicom da se nalaze u razdoblju puberteta te zajedno raspravite o promjenama koje im se događaju. Prokomentirajte pritom aspekte u kojima vide najviše promjena. Uputite ih na poveznicu e-Škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 4, i to na podnaslov Promjene u pubertetu. Učenici neka samostalno riješe interaktivni zadatak s razvrstavanjem promjena u pubertetu. Nakon što dobiju povratnu informaciju, zajedno prokomentirajte promjene, a osobito one koje su zajedničke dječacima i djevojčicama.
Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite temu puberteta te svaku promjenu aktivnosti koristeći se natuknicama ili vizualnom podrškom. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, poremećajem aktivnosti i pažnje te poremećajem iz autističnoga spektra pripremite smjernice kojima se mogu koristiti pri opisivanju promjena koje zamjećuju na sebi. Pripremite kratak popis novih pojmova i nepoznatih riječi koje će se pojavljivati u raspravi i digitalnom obrazovnom sadržaju. Pritom rabite kratke i jasne rečenice uz slikovnu podršku kad god je to moguće. Tijekom čitanja digitalnog obrazovnog sadržaja na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 4 (Životni ciklus čovjeka) omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline i kontrasta na ekranu. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju možete pripremiti skraćenu isprintanu verziju digitalnog obrazovnog sadržaja koja je jezično i grafički prilagođena. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Učeniku s disleksijom omogućite produljeno vrijeme za rješavanje interaktivnog zadatka s razvrstavanjem promjena u pubertetu. Kako biste navedenom učeniku omogućili da zadatke riješi u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci, naglas pročitajte pitanja i odgovore ili zamolite vršnjaka iz razreda da to učini.
Učenici neka zamole starije ukućane da im daju svoje fotografije koje će poslagati u vremenski slijed i zalijepiti u bilježnicu. Neka ispod svake fotografije napišu koliko osoba na njoj ima godina u trenutku fotografiranja. Zatim neka napišu u podijeljenom dokumentu u Wordu u alatu Office 365 koje sve promjene vide u vremenskom slijedu na svojim ukućanima. Na kraju prokomentirajte njihova zapažanja.
S učenicima raspravite o tome kako je o nekim pitanjima katkad neugodno razgovarati, ali da je otvorena komunikacija normalna i poželjna. Napomenite im da su promjene na tijelu normalne i da ih svi proživljavaju tijekom cijelog života. Ponovite s njima koje se promjene događaju u pubertetu. Također, istaknite da neki u pubertet ulaze ranije, ali i izlaze iz njega, a neki kasnije te da im se te promjene mogu činiti čudnima. Međutim, naglasite im da se promjene događaju svim ljudima te da ih se ne treba sramiti. Učenicima u Tricideru omogućite da anonimno postave pitanja o promjenama koje ih zanimaju i koje im se događaju. Odgovorite na postavljena pitanja te zajedno s učenicima riješite njihove nedoumice.
Teme i pojmove koji će se spominjati tijekom rasprave unaprijed pripremite u natuknicama ili u obliku umne mape za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Za upotrebu digitalnog alata Tricider pripremite kratke i jasne pisane i slikovne upute. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u upotrebi navedenog alata te mu osigurajte vlastitu pomoć ili pomoć vršnjaka ako je potrebna. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava prema potrebi omogućite rad u paru s drugim učenikom kako bi imao pomoć pri upisivanju pitanja u digitalni alat. Za sljedeći sat pripremite pisane odgovore na postavljena pitanja u Tricideru za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Navedeno će mu služiti kao podsjetnik i pomoć u učenju.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
S učenicima koji žele znati više, povedite raspravu o tome zašto je djeci i mladima neugodno razgovarati i pitati o promjenama koje se događaju u pubertetu. Raspravite o osjećajima koje u njima izazivaju takve teme, a osobito kad o njima trebaju razgovarati sa starijima. Svoje mišljenje učenici mogu iskazati u Tricideru. Prokomentirajte zajedno njihova razmišljanja. Usmjerite ih na to da sa svojim vršnjacima, ali i s roditeljima i starijima otvoreno razgovaraju o aspektima puberteta koji ih zanimaju.
Berk, L. E. 2015. Dječja razvojna psihologija. Naklada Slap. Jastrebarsko.
Espin, M. C. 2010. Kako preživjeti pubertet?. Školska knjiga. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.