S učenicima raspravite o razlici između otpada i smeća. Pitajte ih odvajaju li otpad u kućanstvu te upotrebljavaju li neke reciklirane proizvode. Zajedno s učenicima dogovorite se za vremenski interval tijekom kojeg će u svojem kućanstvu bilježiti masu otpada koje njihovo kućanstvo napravi. Uputite ih na to da u online inačici Excela u alatu Office 365 naprave histograme s pomoću kojih će pokazati dnevnu količinu proizvedenog otpada. Također, neka naprave histogram kojim će pokazati količinu proizvedenog otpada po članu kućanstva, što će dobiti kao aritmetičku sredinu. Tako izrađene dijagrame postavljaju na razrednu Padlet ploču. Učenike zatim podijelite slučajnim odabirom u grupe s podjednakim brojem članova. Međusobno neka usporede ukupnu količinu proizvedenog otpada i proizvedenog otpada po članu kućanstva. U grupi neka donesu zaključke o tome zašto se količina proizvedenog otpada razlikuje po kućanstvima te svoje zaključke neka napišu u Tricider. Zaključke grupa prokomentirajte s učenicima.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Za učenika s intelektualnim teškoćama pripremite slike i fotografije koje prikazuju razlike između otpada i smeća kako bi ravnopravno sudjelovao u raspravi. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama unaprijed pripremite jednostavan obrazac koji sadržava slikovne prikaze elemenata koje je potrebno pratiti kod kuće te u koji može upisivati podatke ili ih označavati. Za navedene učenike pripremite i kratke pisane i slikovne upute za izradu histograma u alatu Office 365. Učeniku s diskalkulijom korak po korak objasnite na koji način treba unijeti podatke u histogram te mu objasnite pojam aritmetičke sredine i kako ju izračunati. Provjerite znaju li učenici s teškoćama postaviti izrađeni dijagram na Padlet ploču. Ako ne znaju, pokažite u razredu kako to mogu učiniti te im ostavite upute na vidljivom mjestu. Podjelu u grupe najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra. Učenika s diskalkulijom smjestite u grupu u kojoj će dobiti pomoć vršnjaka tijekom uspoređivanja količine otpada. Nemojte inzistirati na tome da učenik s oštećenjem vida, učenik s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i učenik sa specifičnim teškoćama u učenju zapisuju zaključke u Tricider.
Učenike koji žele znati više, odvedite na terenski izlazak na reciklažno dvorište. Neka fotodokumentiraju reciklažno dvorište te u razgovoru s radnicima reciklažnog dvorišta neka saznaju dodatne informacije o njemu (npr. koliko različitog otpada dnevno bude u reciklažnom dvorištu, kamo se otpad dalje otprema i slično). Fotografije i informacije prikupljene na terenu učenici neka oblikuju u infografiku u Piktochartu. Neka podijele infografike digitalno ili analogno ostalim učenicima u razredu.
Učenike upoznajte s pojmom ekološkog otiska. Podijelite im poveznicu za računanje ekološkog otiska. Objasnite im da na njihov ekološki otisak utječe i količina proizvednog otpada. Neka porazgovaraju sa svojim ukućanima o količini proizvedenog otpada u kućanstvu te o načinima na koje mogu smanjiti proizvodnju tog otpada. Razgovarajte u razredu s učenicima o tome do kakvih su spoznaja, ideja i zaključaka došli u razgovoru s članovima svojeg kućanstva. Neka ih zapišu i u Tricideru. Učenici među napisanim idejama za smanjenje otpada u kućanstvu odabiru one koje smatraju najprimjerenijima za svoje kućanstvo. Svaki učenik samostalno izrađuje infografiku u Piktochartu ili brošuru u Canvi o načinima smanjenja i načinima gospodarenja otpadom u vlastitu kućanstvu. Učenici svoj rad predstavljaju u razredu, a zatim ga, u analognom obliku, nose u svoje kućanstvo.
Nakon što svi učenici iz razreda izrade brošuru o načinima smanjenja i gospodarenja otpadom, trebaju je odnijeti svojim kućama i pokazati ukućanima. Neka se s ukućanima dogovore o vremenskom razdoblju tijekom kojeg bi se svi trebali pridržavati savjeta u brošuri (otprilike mjesec ili dva). Neka učenici nakon tog razdoblja podnesu usmeni izvještaj u razredu o tome koliko su njihovi ukućani bili uspješni u pridržavanju savjeta navedenih u brošuri. Učenici koji žele znati više, neka ponovno provedu svoju anketu.
Omogućite učeniku s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije da spoznaje, ideje i zaključke o smanjenju proizvodnje otpada u kućanstvu podijeli s ostatkom razreda u pisanom obliku ili koristeći se unaprijed snimljenim zvučnim zapisom. Navedeno se odnosi na učenike koji zbog svoje teškoće osjećaju nelagodu. Vodite računa o tome da tijekom razgovora o smanjenju otpada učenik s oštećenjem sluha u svakom trenutku može vidjeti lice govornika kako bi mogao, prema potrebi, očitavati s usana. Pri zapisivanju ideja i zamisli u Tricider provjerite je li učenik s oštećenjem vida prilagodio svjetlinu i kontrast na zaslonu ekrana. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice ili pomoć vršnjaka pri unosu podataka. Potaknite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju da zatraži pomoć vršnjaka tijekom čitanja ideja drugih učenika u Tricideru ako mu je to potrebno. Pomozite učeniku s intelektualnim teškoćama odabrati optimalan način smanjenja otpada među ponuđenim idejama. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama pripremite smjernice za izradu infografike ili brošure u digitalnim alatima Piktochart i Canva. Navedenom učeniku treba unaprijed pripremiti popis informacija koje mora sadržavati njegov izvještaj o pokušaju smanjenja otpada u kućanstvu. Omogućite mu da umjesto u pisanom obliku izvještaj preda u obliku natuknica ili umne mape.
Učenike uputite u osnovne elemente istraživačkoga rada. Zajedno s učenicima osmislite anketu i izradite ju u Ms Formsu u alatu Office 365. Anketa neka sadržava pitanja o navikama odvajanja otpada učenika škole i članova njihovih kućanstava. Anketu neka učenici provedu prije izrade brošure u središnjoj aktivnosti. Nakon dogovorenog vremena, a poslije podjele brošura, učenici neka ponovno provedu istu anketu. Neka izrade dijagrame kojima će prikazati distribuciju odgovora u Excelu u alatu Office 365. Dijagrame kojima će usporediti i prema njima zaključiti je li njihova promotivna akcija s brošurama uspjela, neka prikažu u obliku postera u Canvi. Poster neka objave na mrežnoj stranici škole.
S učenicima pokrenite raspravu o tome koje su glavne ekološke probleme uočili u sredini u kojoj žive. Neka zapišu probleme u Tricideru. Razvrstajte probleme u 4 - 5 grupa prema srodnosti, a zatim učenike rasporedite po zadanim grupama. Zadajte im da osmisle parole kojima će ukazati na ekološke probleme u svojem školskom okolišu. Parole neka oblikuju u online verziji Worda u alatu Office 365 koristeći se WordArtom. Također, neka osmisle i podsjetnike za mjere kojima će ublažiti uočene ekološke probleme. Njih mogu izraditi u obliku postera u Canvi na kojima će biti prikazani različiti aspekti očuvanja okoliša (primjerice, racionalno trošenje vode, odvajanje otpada i slično). Neka osmisle i infografike u Piktochartu kojima će upoznati učenike i djelatnike škole o ulozi pojedinca u očuvanju okoliša. Radove neka svi u razredu međusobno komentiraju, a zatim ih sve objavite na internetskoj stranici škole. Također, koristeći se alatom QR-Code Generatoro, izradite QR kodove za parole, podsjetnike i infografike koji će biti dostupni na raznim mjestima u školskom prostoru.
Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama pripremite kratke natuknice s nekoliko navedenih ekoloških problema kako bi lakše sudjelovali u raspravi te probleme zapisali u Tricider. Pripazite na to u koju ćete grupu svrstati učenika s teškoćama. Važno je da učenik s teškoćama primi pomoć i podršku vršnjaka u grupi te da ne bude pasivan sudionik. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite temu i podjelu u grupe koristeći se natuknicama ili vizualnom podrškom. Nemojte negativno vrednovati pravopisno i gramatički neispravne parole učenika sa specifičnim teškoćama u učenju. Potaknite ostale učenike iz njihove grupe da im prema potrebi ukažu na moguće pogreške. Prije oblikovanja parola pokažite im na koji način mogu rabiti opcije u online verziji Worda u alatu Office 365 koristeći se WordArtom. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i intelektualnim teškoćama pripremite smjernice i pojmove koje njihov podsjetnik za ekološke postupke izrađen u Canvi treba sadržavati. Navedeno vrijedi i za izradu infografike u Piktochartu. Izradu kodova prepustite učenicima koji se slabije snalaze u aktivnostima koje zahtijevaju vještine čitanja i pisanja. Na taj će se način osjećati uspješno te će aktivno sudjelovati u radu grupe. Učenike s teškoćama pohvalite za trud.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Organizirajte potragu za QR kodovima u školi. Osoba koja pronađe najviše različitih QR kodova neka bude predsjednik žirija, a Vi i učitelj hrvatskoga jezika budite članovi. Zajedno ocijenite maštovitost, kreativnost i izvedbu parola, podsjetnika i inforgrafika te odaberite najbolji rad.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.