S učenicima razgovarajte o tome koje su parkove prirode i nacionalne parkove posjetili u Hrvatskoj. Raspravite pritom o pojmu bioraznolikosti. Nakon usustavljivanja pojma neka usmeno opišu bioraznolikost odabranog zaštićenog prostora. Međutim, ako je potrebno, Vi im najprije na odabranom primjeru, npr. opisujući Kopački rit, opišite bioraznolikost zaštićenog prostora. Neka u parovima rasprave o povezanosti očuvanja bioraznolikosti i zaštićenih prostora. Zatim neka nacionalne parkove i parkove prirode pokažu i na geografskoj karti Republike Hrvatske. U razrednoj Padlet ploči neka podijele fotografije (svoje ili iz mrežnih izvora) parkova prirode i nacionalnih parkova. Razgovarajte o razlikama između zaštite prirode u parkovima prirode i one u nacionalnim parkovima te o tome zašto su određeni prostori različito zaštićeni. Objasnite im da je najviša razina zaštite prirode strogi rezervat. Pitajte ih o tome zašto je važno zaštititi određena područja određenim kategorijama zaštite prirode. Služeći se dostupnim izvorima znanja i pouzdanim mrežnim stranicama zaštićenih područja (poput stranica Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja), neka pronađu stroge rezervate u Hrvatskoj.
Pitajte učenike kako bi najlakše, najjednostavnije i najtočnije prikazali raspored parkova prirode, nacionalnih parkova i strogih rezervata u prostoru. Nakon što odgovore da bi to učinili s pomoću geografske karte, prisjetite se zajedno što su na satu Geografije učili o elementima geografske karte. Ponovite pritom da svaka karta treba imati naslov, legendu i mjerilo. Zatim im pokažite program NatGeo Map u kojem će u parovima označiti prostorni raspored zaštićenih područja u Hrvatskoj. Napomenite im da svaki oblik zaštite prirode označe drugom bojom, odnosno da parkove prirode označe jednom, nacionalne parkove drugom, a stroge rezervate trećom bojom.
Nakon što izrade svoje karte s označenim zaštićenim prostorima u Hrvatskoj, parovi učenika jedni drugima daju komentare o tome što bi trebalo popraviti i što im se sviđa. Pritom se koriste tablicom za procjenu prema kriterijima o kojima se zajedno trebate dogovoriti, a zatim ih i napisati na ploču.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom rasprave vodite računa o tome da učenik s oštećenjem sluha u svakom trenutku može vidjeti lice govornika kako bi mogao, prema potrebi, očitavati s usana. Za učenika s oštećenjem vida pripremite uvećanu geografsku kartu Republike Hrvatske ili uvećane dijelove karte na kojima se nalaze parkovi prirode i nacionalni parkovi. Pokažite cijelom razredu na koji je način moguće postaviti fotografije na razredni Padlet. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama pripremite popis ključnih razlika između zaštite prirode u parkovima prirode i nacionalnim parkovima. Navedeno učinite i za učenika s intelektualnim teškoćama, u sadržajno kraćem obliku, rabeći jednostavnije izraze i slikovne prikaze. Za učenike s teškoćama možete na ploči ili projektoru istaknuti elemente geografske karte kao podsjetnik za daljnje aktivnosti. Neka učenik s teškoćom radi u paru sa senzibiliziranim vršnjakom tijekom označavanja prostornog rasporeda u programu NatGeo Map. Provjerite je li učenik s oštećenjem vida prilagodio svjetlinu i kontrast na zaslonu ekrana. Nemojte negativno vrednovati ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju pogrešno označi prostorni raspored zaštićenih područja jer slabija orijentacija može biti dio njegove teškoće. Potaknite učenike na to da tijekom komentiranja izrađenih karata daju isključivo konstruktivne kritike pri čemu trebaju biti posebno pažljivi tijekom komentiranja karata učenika s teškoćama. Tablicu za procjenu izradite u jednostavnom obliku rabeći što manje teksta, a više slika i simbola.
Na stranicama svakog nacionalnog parka učenici neka pronađu podatak o tome koje je godine to područje proglašeno zaštićenim. U alatu Sutori neka izrade vremensku lentu na kojoj će prikazati kronološki redoslijed proglašenja nacionalnih parkova u Republici Hrvatskoj. Svoje vremenske lente neka predstave ostalim učenicima u razredu.
Učenici u Tricideru upisuju koje se sve gospodarske aktivnosti mogu održavati u zaštićenim prostorima na temelju vlastitog iskustva ili pretražujući različite mrežne izvore (npr. Nacionalni park Plitvička jezera, Nacionalni park Brijuni i dr.). Raspravite zajedno o njihovim idejama i potaknite ih na to da isprave netočne pretpostavke. Zatim im recite da se zamisle u ulozi osobe koja reklamira neki zaštićeni prostor – park prirode ili nacionalni park. Neka u paru istraže osobitosti zaštićenog područja koje su odabrali. Koristeći se Canvom, neka izrade brošuru o odabranom zaštićenom prostoru s informacijama o njegovu položaju, zanimljivostima kojima bi privukli posjetitelje, dopuštenim aktivnostima te normama ponašanja. Svi parovi neka u razredu predstave svoje brošure glumeći pritom predstavnike turističke agencije. Nakon prezentacije svih brošura o zaštićenim prostorima učenici u Ms Formsu u alatu Office 365 glasaju za najbolju prezentaciju, ali i ponudu zaštićenog prostora.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama pripremite objašnjen pojam gospodarskih aktivnosti te što one podrazumijevaju kako bi znali što trebaju pretraživati. Pri upisivanju podataka u Tricider omogućite učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava upotrebu specijalizirane tipkovnice ili pomoć vršnjaka u razredu. Učenika s teškoćama potaknite na rad u paru tijekom istraživanja zaštićenog prostora. Rad u paru posebno najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra. Pomoć pri izdvajanju traženih informacija za izradu brošure u Canvi trebat će učenici sa specifičnim teškoćama u učenju i intelektualnim teškoćama. Učeniku s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije omogućite da svoju brošuru prezentira u pisanom obliku ili s pomoću ranije snimljenog zvučnog zapisa koji može pustiti u razredu. Ako želi, brošuru može prezentirati i usmeno. Objasnite učenicima na koji način mogu glasati za najbolju ponudu i prezentaciju u Ms Forms alatu u alatu Office 365. Pročitajte naglas naslove prezentacija kako bi učenik sa specifičnim teškoćama u učenju jednostavnije i brže odabrao prezentaciju kojoj želi dati svoj glas.
Objasnite učenicima pojam endema. Neka samostalno istraže koji se sve endemi nalaze na prostoru Hrvatske. Neka odaberu jedan i izrade njegovu osobnu iskaznicu navodeći pritom gdje se rasprostire, koji su mu životni uvjeti potrebni te kako je zaštićen. Osobnu iskaznicu neka izrade u Piktochartu. Predstavljajući odabrani endem, neka objasne ostalim učenicima sve o važnosti zaštite biljnog i životinjskog svijeta.
Učenicima predstavite na koji način neki prostor može dobiti određenu kategoriju zaštite. U grupama od 4 do 5 učenika neka rasprave o tome može li se dogoditi da neki zaštićeni prostor izgubi dodijeljenu kategoriju zaštite prirode. O tome mogu istražiti u dostupnim izvorima informacija, npr. u Zakonu o zaštiti prirode. Zaključke rada u grupama predstavnici svake od njih iznose u razredu, a Vi ih pritom usmjeravajte te, prema potrebi, dopunite njihovo izlaganje. Radeći i dalje u grupama, neka istraže s pomoću mrežnih pretraživača i pouzdanih mrežnih stranica kao i dostupnih tiskanih izvora, što može dovesti do gubitka kategorije zaštite na konkretnim primjerima iz Hrvatske. Učenici svoje zaključke oblikuju u digitalnoj verziji PowerPointa u alatu Office 365. Na kraju predstavnik svake grupe predstavlja izrađenu prezentaciju. Kad sve grupe predstave svoje radove, učenici u Wooclapu sintetiziraju ono što su saznali slušajući izlaganja tako da svaka grupa izradi kviz koji zatim rješavaju članovi ostalih grupa.
Tijekom rasprave u grupama potaknite ostale učenike na uključivanje učenika s teškoćom. Ako se učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ne osjeća spremnim za prezentiranje, nemojte na tome inzistirati. Za učenika s intelektualnim teškoćama pripremite nekoliko isprintanih primjera gubitka kategorije zaštite u Hrvatskoj. Primjere prilagodite tako da budu sadržajno kraći te jezično i grafički prilagođeni. Sličnu prilagodbu možete učiniti i za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, osim što u navedenom slučaju ne trebate sadržajno skraćivati primjere. Za upotrebu PowerPointa u alatu Office 365 i Wooclapa pripremite pisane upute popraćene slikovnim prikazima. Ključne pojmove koji su se spominjali u prezentacijama, zapišite na ploču kako bi učenici sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama imali podsjetnik koji će im pomoći u sintetiziranju obrađenoga gradiva.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenike uputite na to da na dnevnim portalima prouče inicijative za proglašavanje Kopačkoga rita nacionalnim parkom. Neka istraže čemu je sve Kopački rit služio u drugoj polovici 20. stoljeća. Istraženo neka usmeno prezentiraju u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.