Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o školskim izletima. Olujom ideja učenici mogu odgovoriti na pitanja: Gdje se?, Kada? i Kako? može organizirati školski izlet. Odgovore zapišite u T-tablicu tako da u jedan stupac upišete priloge koje su učenici upotrijebili u svojim odgovorima, a u drugi ostale izraze sastavljene od više riječi: prijedloga (pridjeva) i imenica. Potaknite učenike na uspoređivanje načina na koji se u rečenici mogu izreći okolnosti glagolske radnje: mjesto, vrijeme i način (jednom riječju ili skupom riječi).
Nakon toga učenici mogu pogledati videozapis o dječaku Borni koji se sprema na školski izlet na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.2 (Prilozi, prilozi uz glagole) uočavajući priloge koji stoje uz glagole u rečenici, osobito one koji se javljaju u vremenskoj prognozi. Potaknite učenike na komentiranje povezanosti priloga i glagola u rečenici.
Nakon toga učenici mogu, radeći samostalno ili u paru, proučiti na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.2 (Prilozi, prilozi uz glagole) ključne pojmove (prilozi, vrste priloga), istražiti različita značenja mjesnih priloga te riješiti interaktivne zadatke. Neka uz vašu pomoć oblikuju grafički organizator koristan za ponavljanje i uspoređivanje vrsta priloga. Uz svaku pojedinu vrstu priloga učenici mogu smisliti rebus, pitalicu, rečenicu u kojoj su kombinirane riječi i crteži, rimovani dvostih i sl. koji će ih asocirati na tu vrstu priloga te ih zabilježiti u grafički organizator. Grafički će im organizator biti dobar podsjetnik pri samostalnom učenju.
Također potaknite učenike da još jednom promotre ili se prisjete priloga u vremenskoj prognozi u videozapisu o dječaku Borni te s pomoću tražilice Google pronađu i istraže mrežnu stranicu Državnoga hidrometeorološkog zavoda. Radeći u grupama, učenici čitaju prognoze objavljene na stranici te istražuju vrste priloga koji se u njima javljaju.
Grupama zadajte zadatak oblikovanja vremenske prognoze za dan kada je planirano provođenje školskog izleta u vašoj školi. Vremenska prognoza može se oblikovati u alatu Word te u njoj različitim bojama označiti vrste priloga.
Oblikovane vremenske prognoze učenici mogu, uz vašu pomoć, podijeliti s ostalima na zajedničkome mrežnom zidu, primjerice s pomoću digitalnog alata Padlet. Kreirati zid (prazan papir) i pozvati druge korisnike da na njega dodaju svoje sadržaje možete u ovom digitalnom alatu i bez kreiranja računa ili kreiranjem besplatnoga korisničkog računa. Dijeljenje vremenskih prognoza na zajedničkom mrežnom zidu omogućuje učenicima da prema svojoj volji iščitavaju (i više puta) vremenske prognoze drugih grupa i analiziraju upotrebu priloga u njima. Time omogućujete kvalitetno vršnjačko vrednovanje objavljenih radova. Potaknite svaku grupu na to da napiše zajednički komentar vremenskih prognoza ostalih grupa u razrednom odjelu i postavi ga na zajedničkom mrežnom zidu, a najbolju vremensku prognozu označi zvjezdicom ili kojim drugim dogovorenim znakom. Učenicima omogućite da vrednuju vremenske prognoze i kao pojedinci te da u njima komentiraju funkcionalnu upotrebu priloga. Učenici također mogu provesti i samovrednovanje znanja o prilozima s pomoću Kolekcije zadataka na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.2 (Prilozi, prilozi uz glagole).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Tijekom razgovora o školskom izletu i oluje ideja važno je da učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz autističnog spektra ponudite nekoliko slika s primjerima školskog izleta kako bi si lakše predočili i dosjetili se odgovora na tražena pitanja.
Učenike s teškoćama također možete češće pozivati na aktivnost, poticati ih da aktivno sudjeluju u davanju odgovora na postavljena pitanja.
Prilikom definiranja priloga omogućite učenicima s teškoćama vizualni podsjetnik o glagolima te promjenjivim i nepromjenjivim riječima.
Radi gledanja videozapisa važno je da učenicima s teškoćama unaprijed pošaljete poveznicu na videozapis elektroničkim putem kako bi mogli pogledati koliko god puta je potrebno videozapis i unaprijed se pripremiti za aktivnosti.
Učenicima s oštećenjem vida pri reprodukciji videozapisa osigurajte mjesto što bliže videozapisu kako bi što bolje čuli te im opišite ključne vizualne sadržaje u videozapisu.
Učenicima s intelektualnim teškoćama osigurajte pojednostavljen grafički prikaz onoga što će se gledati kako bi lakše pratili sam videozapis.
Prije rješavanja zadataka na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.2 (Prilozi, prilozi uz glagole) i izrade grafičkih organizatora učenicima s teškoćama pripremite predložak grafičkog organizatora s naznačenim vrstama priloga u koji će upisati značajke pojedine vrste. (Neka tekst bude napisan fontom Arial ili Calibri, veličinom fonta 14 te lijevo poravnat, s većim razmakom između riječi i oblika.)
Važno je da učenici s teškoćama rade u paru s vršnjakom koji će im biti spreman pružiti podršku te mu npr. pročitati pitanje ako učenik ima oštećenje vida ili pisati odgovore na veći dio pitanja ako učenik ima oštećenje organa i organskih sustava pa mu treba više vremena za pisanje.
Tijekom pisanja vremenske prognoze u grupama važno je da u grupi dodijelite svakom učeniku s teškoćama suučenika mentora koji će mu pomoći u izvršavanju zadataka ako mu je to potrebno. Omogućite učeniku s teškoćama da bude u poticajnoj grupi koja će ga uključivati u rad sukladno njegovim mogućnostima.
Učeniku s oštećenjem vida omogućite čitač teksta ili učenika koji će mu čitati informacije o prognozi s mreže.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Na početku aktivnosti učenike potaknite na ponavljanje uloge priloga u kazivanju okolnosti glagolske radnje u rečenici, o čemu su učili u prethodnoj aktivnosti. Radeći u paru, neka učenici napišu rečenicu s tri priloga različitih vrsta, podcrtaju priloge u rečenici te zaokruže glagole uz koje prilozi stoje. Predložite učenicima da smisle rečenice o ulozi policije u reguliranju prometa. Svoje rečenice i označene priloge učenici naizmjence čitaju učeniku s kojim rade u paru određujući na koje pitanje odgovara koji prilog u rečenici te koja se okolnost glagolske radnje njime izriče.
Riješite zajedno s učenicima ispunjaljku na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.11 (Prilozi i glagoli) kako bi učenici prepoznali i usporedili dodatne primjere priloga različitih vrsta.
Radeći ponovno u paru, učenici mogu proučiti na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.11 (Prilozi i glagoli) razliku između priloga i pridjeva te priloga i prijedloga. Razliku između priloga i pridjeva učenici mogu jasno prepoznati na primjeru animacije policajca koji se odmara od napornog reguliranja prometa, a razliku između priloga i prijedloga promatrajući prikazane ilustracije policajca koji kontrolira promet. Potaknite učenike na to da nakon promatranja animacije i ilustracija te rasprave o njima riješe interaktivne zadatke vezane uz razliku između priloga i pridjeva te priloga i prijedloga u rečenici. Neka učenici smisle i nekoliko vlastitih primjera u kojima se vidi razlika između priloga i pridjeva te priloga i prijedloga u rečenici te ih pročitaju ostalim učenicima u razredu.
Nakon što su ponovili i proširili svoje znanje o prilozima potaknite učenike na promatranje animacije prikazane prometne situacije na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.11 (Prilozi i glagoli) te na rješavanje zadatka vezanog uz nju. Razgovarajte s učenicima o ulozi prometnih policajaca u kontroliranju prometa, ali i općenito o važnosti toga zanimanja.
Neka učenici pokušaju zamisliti situaciju dolaska u školu kada na ulaznim vratima stoji vrpca na kojoj piše: Stop! Policija! Potaknite učenike na to da olujom ideja iznesu što se moglo dogoditi u školi. Neka nekoliko učenika zapisuje predložene ideje o mogućem događaju u školi na papire koje ste za to unaprijed pripremili i pričvrsti ih magnetom na ploču. Potaknite učenike na to da izaberu najzanimljiviju ideju koju bi željeli nastaviti razvijati u daljnjem tijeku aktivnosti. Izbor najzanimljivije ideje možete provesti tako da svaki učenik napiše plus ispod papirića na kojemu je zapisana ideja koja mu je najzanimljivija. Najzanimljivijom idejom bit će proglašena ona ideja koja dobije najviše učeničkih glasova (pluseva).
Nakon što su učenici izabrali najzanimljiviju ideju potaknite ih na to da usmeno ispričaju zamišljen događaj u školi upotrebljavajući što više priloga za izricanje okolnosti događaja. Događaj mogu ispričati nadovezujući se jedni na druge ili razgovarajući u krug tako da svaki učenik započetoj priči doda po jednu rečenicu. Nakon završene govorne vježbe prokomentirajte s učenicima koje su priloge u pripovijedanju upotrijebili i s kojom svrhom. Potom potaknite učenike na provođenje još nekih govornih vježbi i razgovornih igara. Primjerice, neka jedan učenik još jednom samostalno ispriča priču o događaju u školi koju su učenici zajedno smislili. Drugi učenik može prepričati istu priču o događaju tako da u prepričavanju promijeni gledište govoreći u prvom licu jednine iz pozicije jednog sudionika događaja. Nekoliko učenika koji su za to posebno motivirani mogu odglumiti razgovor policajca sa svjedokom ili svjedocima događaja o kojemu se pripovijeda, odnosno govor novinara koji je došao izvijestiti o događaju sa sudionicima događaja. Dok se provode te govorne vježbe i razgovorne igre, neprestano potičite učenike koji u njima ne sudjeluju na to da osluškuju i bilježe priloge kojima se sudionici vježbi koriste.
Na samome kraju ove aktivnosti učenike podijelite u grupe (4 – 5 učenika) te svim grupama zadajte isti zadatak: oblikovanje najave radijske emisije u kojoj se govori o događaju u školi ispripovijedanom u prethodnom zadatku. Uputite učenike na to da svoju najavu mogu oblikovati po vlastitom nahođenju pazeći samo na to da svaka najava sadrži po jedan mjesni, vremenski i načinski prilog. Za snimanje najave učenici se mogu koristiti digitalnim alatom Audacity. To je vrlo učinkovit alat za snimanje i obradu audiozapisa koji omogućuje snimanje zvuka izravno u samom programu. Potaknite učenike na to da upravo tako snime svoj glas pri čitanju najave radijske emisije. (Dakle, učenici za snimanje svojega govora ne trebaju mobilni telefon ili diktafon.) Osim toga unaprijed pripremite nekoliko zvučnih datoteka (primjerice ulomke klasičnih skladbi ili ulomke glazbe iz popularnih kriminalističkih filmova ili serija) pazeći na autorska prava i podijelite ih s učenicima s pomoću alata MS Teams. Potaknite učenike na to da preslušaju ponuđene zvučne zapise te izaberu jedan za glazbenu podlogu svoje najave, a zatim ih uputite na to kako će ga s pomoću alata Audacity uvesti u svoj projekt i povezati s govorom. Objasnite učenicima još neke mogućnosti koje alat nudi kao što su: skraćivanje zvučnog zapisa, mijenjanje tempa i intenziteta zvuka i sl. Osigurajte učenicima vrijeme za istraživanje i primjenu nekih od navedenih mogućnosti u najavi radijske emisije. Oblikujući najavu radijske emisije, učenici na kreativan način ostvaruju ishod jezične djelatnosti govorenja, a upotreba digitalnog alata s pomoću kojega mogu pokazati svoje govorne sposobnosti i oblikovati sadržaj sličan stvarnim najavama radijskih emisija dodatno ih potiče na uspješno rješavanje zadatka.
Za poticaj i pomoć u radu učenici mogu poslušati primjer najave dječje radijske emisije na poveznici na platformi YouTube pod naslovom U tuđim cipelicama.
Svaka grupa predstavlja svoju najavu radijske emisije ostalim učenicima u razredu. Ostale grupe slušaju najave, bilježe priloge koje su u najavama čule te provode vršnjačko vrednovanje najava s pomoću unaprijed pripremljene Liste procjene najave radijske emisije. Listu procjene možete oblikovati u alatu Word. Uvijek se preporučuje da materijale za vršnjačko vrednovanje oblikujete zajedno s učenicima kako bi im u potpunosti bili jasni i poznati elementi kojima se provodi vrednovanje.
Uspješne najave radijske emisije podijelite u zajedničkom kanalu alata MS Teams kako bi ih učenici mogli ponovno slušati te metodom samostalnoga rada oblikovati svoje najave razvijajući pritom svoje govorne sposobnosti i vježbajući upotrebu digitalnog alata.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams te im uz njega zadajte da u kratkom vezanom tekstu objasne ulogu priloga u kazivanju okolnosti glagolske radnje u rečenici. Učenici mogu svoje odgovore pripremiti u Word dokumentu pa ih objaviti u zajedničkom kanalu prije održavanja sastanka. Osim što će objaviti svoje odgovore, potaknite učenike na čitanje tekstova ostalih učenika. Kao znak da su pročitali nečiji tekst, učenici ga mogu označiti znakom sviđanja ili kojom drugom reakcijom na objavu.
Kada započnete videosastanak s učenicima, potaknite ih da s pomoću svojih zadaća protumače ulogu priloga u kazivanju okolnosti glagolske radnje. Podijelite zatim s učenicima, koristeći se mogućnošću dijeljenja ekrana, nekoliko unaprijed pripremljenih rečenica u kojima su različitim bojama označene vrste priloga. Pripremite rečenice sadržajno povezane s temom uloge policije u reguliranju prometa. Neka učenici svakom prilogu u navedenim primjerima rečenica odrede vrstu. Zatim ih potaknite na to da i sami smisle nekoliko sličnih rečenica koje mogu podijeliti s ostalim učenicima. U njima mogu zajedno određivati vrste priloga, pitanja na koja odgovaraju prilozi u rečenicama te koje se okolnosti glagolske radnje prilozima izriču.
Koristeći se mogućnošću dijeljenja ekrana, podijelite s učenicima i zajedno riješite ispunjaljku na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.11 (Prilozi i glagoli) kako bi učenici prepoznali i usporedili dodatne primjere priloga različitih vrsta.
Zatim podijelite s učenicima i predočenu prometnu situaciju na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.11 (Prilozi i glagoli). Potaknite učenike na to da je pozorno promotre i riješe zadatak vezan uz nju. Razgovarajte s učenicima o ulozi prometnih policajaca u kontroliranju prometa, ali i općenito o važnosti toga zanimanja.
Neka učenici pokušaju zamisliti situaciju dolaska u školu kada na ulaznim vratima stoji vrpca na kojoj piše: Stop! Policija! Potaknite učenike na to da olujom ideja iznesu što se moglo dogoditi u školi. Zapišite njihove ideje i podijelite ih s učenicima koristeći se mogućnošću dijeljenja ekrana. Uputite učenike na to da razmisle o tome koja im je zapisana ideja najzanimljivija. Za to vrijeme, koristeći se digitalnim alatom Mentimeter na koji se možete registrirati besplatnim korisničkim računom, oblikujte anketu u kojoj ćete postaviti pitanje višestrukog izbora, npr. Koja vam je predložena ideja o događaju u školi najzanimljivija? Zapišite učeničke ideje kao moguće izbore te pozovite učenike da se odluče za jednu ideju koju bi tijekom aktivnosti rado nastavili razvijati. Podijelite s učenicima kod i poveznicu na alat za pristup anketi i kratko ih uputite na to kako da odgovore na anketno pitanje. Za odgovaranje na pitanje učenici se ne moraju registrirati. Nakon što su učenici odgovorili na anketno pitanje, prikažite im rezultate njihova odabira.
Potaknite zatim učenike na to da usmeno ispričaju zamišljeni događaj nadovezujući se jedni na druge, upotrebljavajući što više priloga za izricanje okolnosti događaja. Događaj mogu usmeno ispričati tijekom videosastanka ili se podijeliti u grupe, zakazati svoj videosastanak unutar grupe, osmisliti priču i podijeliti je u zajedničkom kanalu alata MS Teams.
Na kraju aktivnosti zadajte učenicima dva zadatka za samostalan rad:
1. Obvezan zadatak: Učenici trebaju proučiti na poveznici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.11 (Prilozi i glagoli) razliku između priloga i pridjeva te razliku između priloga i prijedloga, riješiti interaktivne zadatke te smisliti nekoliko svojih primjera u kojima se vidi razlika između priloga i pridjeva te priloga i prijedloga u rečenici.
2. Izborni zadatak: Učenici mogu oblikovati najavu radijske emisije u kojoj se govori o događaju u školi ispripovijedanom u prethodnom zadatku. Za snimanje najave učenici se mogu koristiti digitalnim alatom Audacity. To je vrlo učinkovit alat za snimanje i obradu audiozapisa koji omogućuje snimanje zvuka izravno u samom programu. Potaknite učenike na to upravo tako snime svoj glas pri čitanju najave radijske emisije. (Dakle, učenici za snimanje svojega govora ne trebaju mobilni telefon ni diktafon.) Osim toga unaprijed pripremite nekoliko zvučnih datoteka (primjerice ulomke klasičnih skladbi ili ulomke glazbe iz popularnih kriminalističkih filmova ili serija) pazeći na autorska prava i podijelite ih s učenicima s pomoću alata MS Teams. Potaknite učenike na to da preslušaju ponuđene zvučne zapise te izaberu jedan za glazbenu podlogu svoje najave. Napišite im u zajednički kanal MS Teamsa upute u vezi s tim kako će odabrani zvučni zapis s pomoću alata Audacity uvesti u svoj projekt i povezati ga s govorom. Pokažite učenicima još neke mogućnosti koje alat nudi, kao što su skraćivanje zvučnog zapisa, mijenjanje tempa i intenziteta zvuka i sl. Oblikujući najavu radijske emisije, učenici na kreativan način ostvaruju ishod jezične djelatnosti govorenja, a upotreba digitalnog alata s pomoću kojega mogu prezentirati svoje govorne sposobnosti i oblikovati sadržaj sličan stvarnim najavama radijskih emisija dodatno ih potiče na uspješno rješavanje zadatka.
Učenici mogu poslušati primjer najave dječje radijske emisije na platformi YouTube pod naslovom U tuđim cipelicama. Poveznicu na emisiju podijelite s učenicima u zajedničkom kanalu alata MS Teams.
Svoje će najave radijske emisije učenici predstaviti ostalim učenicima tako što će ih također postaviti u zajednički kanalu u alatu MS Teams. Osim toga učenici mogu provesti samovrednovanje i vršnjačko vrednovanje najava s pomoću unaprijed pripremljene Liste procjene najave radijske emisije. Listu procjene možete oblikovati u alatu Word te je podijeliti s učenicima u zajedničkom kanalu. Tijekom sljedećeg videosastanka bilo bi dobro prokomentirati s učenicima provedeno vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom rada u paru i pisanja rečenica s tri vrste priloga učenicima s intelektualnim teškoćama dajte primjer rečenica te pojednostavite uputu tako da trebaju samo označiti priloge, a glagoli su im već prethodno označeni.
Učenicima s teškoćama osigurajte podsjetnik s pitanjima na koja odgovara pojedina vrsta priloga.
Učeniku s oštećenjem vida pročitajte pitanja ili mu, ako ima određeno pomagalo (čitač zaslona, zumiranje teksta), omogućite da s pomoću toga alata samostalno rješava ispunjaljku.
Tijekom aktivnosti Stop! Policija! i zamišljanja događaja važno je učenicima s teškoćama omogućiti da svoje ideje vezane uz događaj koji se dogodio u školi mogu iznijeti u obliku kratkoga sastavka trodijelne strukture za koji im možete unaprijed pripremiti predložak s pitanjima – smjernicama za pisanje: Što se dogodilo u školi?, Tko je u događaju sudjelovao?, Kada se događaj dogodio?, Kako je sve završilo?.
Ako je učeniku s teškoćama teško zamisliti navedeni događaj, ponudite mu da piše o konkretnom događaju koji se dogodio u školi, npr. o sajmu u školi, Danima kruha i sl.
Prilikom aktivnosti oblikovanja najave radijske emisije o događaju u školi važno je da učeniku s oštećenjem sluha date zadatak da napiše najavu radijske emisije koju njegovi vršnjaci snimaju. Učenik, također, može snimiti najavu koristeći se hrvatskim znakovnim jezikom ako se njime aktivno služi. Ako učenik ima prevoditelja, prevoditelj mu može prevesti sadržaj najave.
Učenika s teškoćama koji ima izraženu anksioznost od javnoga nastupa pokušajte potaknuti na sudjelovanje u aktivnostima pripreme najave, a samu najavu neka predstavi učenik koji nema problema s usmenim izlaganjem.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Podijelite učenike u grupe od 4 do 5 učenika. Radeći u grupama, učenici se natječu u zapisivanju što većeg broja priloga različitih vrsta. Dosjećaju se priloga, ali i pretražuju dostupne tiskane i digitalne inačice jezičnih priručnika (Hrvatski jezični portal, Školski rječnik hrvatskoga jezika). Pritom vode računa o pravopisnim pravilima o pisanju priloga. Zatim proučavaju pravopisni kutak na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.11 (Prilozi i glagoli) te pravila o pisanju priloga u tiskanoj i mrežnoj inačici Hrvatskoga pravopisa. Pobjeđuje ona grupa koja u dogovorenom vremenu ima najviše pravopisno točno zapisanih priloga.
Nakon objave rezultata natjecanja u zapisivanju priloga grupe dobivaju zadatak napisati uzbudljivu priču o nekom događaju sa školskoga izleta ili nekom neobičnom događaju u školi. Najavite učenicima da će svojim pričama sudjelovati, primjerice, u Školskom natječaju za najuzbudljiviju priču. Porazgovarajte s učenicima o strukturi priče i dijelovima radnje pripovjednog teksta (uvod, zaplet, vrhunac, rasplet) te ih uputite na to da u pričama jasno istaknu i oblikuju sve navedene dijelove radnje. Savjetujte učenicima da pripaze na povezivanje rečenica u pisanju priče tako da im rečenice proizlaze jedna iz druge i da budu međusobno povezane. Potaknite učenike na to da u priču uključe što više priloga koje su zapisali u prethodnom zadatku. Najavite im također da će se priče vrednovati s obzirom na nekoliko elemenata, npr. na zanimljivost i uzbudljivost sadržaja, povezanost dijelova radnje, način na koji je priča napisana te s obzirom na gramatičku i pravopisnu točnost.
Oblikovane uzbudljive priče učenici mogu uz vašu pomoć objaviti na zajedničkom mrežnom zidu, primjerice s pomoću digitalnog alata Padlet. Objavljivanje priča na zajedničkom mrežnom zidu omogućit će vam jednostavno provođenje i transparentnost njihova vrednovanja jer će biti lako dostupne i svim zainteresiranim učenicima koji ih žele pročitati, kao i članovima prosudbenog povjerenstva koje će (bude li organizirano natjecanje u stvaralaštvu) priče vrednovati. Osim toga, možete pozvati učenike koji su za to motivirani da i nakon provedene aktivnosti u dogovorenom roku napišu samostalno svoje uzbudljive priče, objave ih na zajedničkom mrežnom zidu te tako i sami sudjeluju u natječaju.
Nakon provedenog vrednovanja najbolju i najuzbudljiviju priču možete i (simbolično) nagraditi te objaviti na mrežnoj stranici škole.
Na kraju raspravite s učenicima o provedenim aktivnostima. Neka iznesu svoje mišljenje i zapažanje o njima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Prilikom rada u grupama i zapisivanju što većeg broja priloga te pisanja priče omogućite učenicima s teškoćama da budu u grupi u kojoj će biti jedan suučenik mentor koji će im pojasniti zadatak ako je to potrebno i pružiti podršku prilikom pretraživanja mrežne stranice Hrvatskoga pravopisa.
Ponudite učenicima s teškoćama usmjeravajuća pitanja u oblikovanju sastavka i priče, npr. Kako je sve počelo?, Koji su bili glavni likovi u priči? i slično.
Učenike s teškoćama stavite u grupu učenika koji su dobar model ponašanja i koji će ga usmjeravati na zadatak i pomoći mu u radu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike možete potaknuti na to da samostalno prouče Kutak za znatiželjne pod naslovom „Još neke vrste priloga“ na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.2 (Prilozi, prilozi uz glagole) te oblikuju PowerPoint prezentaciju o vrstama priloga, uključujući i količinske i uzročne priloge s kojima su se susreli u istraživanju Kutka za znatiželjne.
Uz pomoć računalne prezentacije mogu izložiti ostalim učenicima o već naučenim vrstama priloga te o uzročnim i količinskim prilozima.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Težak, S. i Babić, S. (1992). Gramatika hrvatskoga jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Učenička radijska emisija U tuđim cipelicama: https://www.youtube.com/watch?v=k44x6Y0-dTI (pristupljeno 18.2.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.