S učenicima započnite razgovor o budućnosti. Pitajte ih npr. Zašto je svaka budućnost nepredvidiva? Usmjerite ih na to da što preciznije objasne što sve u budućnosti ne možemo predvidjeti.
Razgovor usmjerite na zanimanja kojima će se ljudi u budućnosti možda baviti. Pitajte ih npr. Kako zamišljate svijet u kojem ćete živjeti za dvadesetak godina?, Što želite postati kada odrastete?, Čime se želite baviti?.
Učenici usmeno odgovaraju na pitanja navodeći zanimanja kojima bi se željeli baviti. Potom pokrenite usmenu raspravu o zanimanjima koja će u budućnosti možda nestati. Učenici zamišljaju kako će izgledati svijet za dva desetljeća, koja će zanimanja biti potrebna kako bi život normalno funkcionirao.
Neke odgovore na početna pitanja učenici mogu zapisati koristeći se digitalnim alatom One Note.
Nakon pisanja odgovora učenici čitaju svoje zapise te razgovaraju o tome kako zamišljaju svoju budućnost.
Usmjerenim razgovorom učenike uputite na to da pronađu, a potom i podcrtaju, glagole koje su upotrijebili u rečenicama pišući o budućnosti. Najčešće ponovljeni glagol iz učeničkih rečenica zapišite na ploču, objasnite učenicima da se buduće glagolsko vrijeme naziva futur prvi te da se sastoji od dviju riječi pa ga zbog toga nazivamo složenim glagolskim oblikom.
Tvorbu futura prvog objasnite uz poveznicu e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.10 (Futur prvi). Objasnite učenicima da pri tvorbi futura njegove sastavnice mogu mijenjati poredak. Neka učenici zapišu primjer sprezanja glagola čitati u futuru prvom na oba načina, kada je infinitiv iza nenaglašenog oblika nesvršenoga prezenta pomoćnoga glagola htjeti i kada je ispred njega. Naglasite da infinitiv glagola gubi završno -i u nastavku kada ga pišemo ispred nenaglašenog oblika nesvršenoga prezenta pomoćnoga glagola htjeti.
Kako biste utvrdili znanje o sprezanju glagola u futuru prvom, učenicima zadajte da riješe Kolekciju zadataka 1 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.10, Kolekcija zadataka 1).
Održite sastanak s učenicima služeći se digitalnim alatom MS Teams. Na početku videosastanka učenicima objasnite zadatke. Usmjerite ih na to da s pomoću digitalnog alata One Note odgovore na pitanja, npr. Kako zamišljate svijet u kojem ćete živjeti za dvadesetak godina?, Što želite postati kad odrastete?, Čime se želite baviti? . Nakon pisanja odgovora izaberite najčešći glagol iz njihovih rečenica te potaknite učenike na to da zaključe kako se glagol spreže u budućem glagolskome vremenu. Tvorbu futura prvog objasnite uz pomoć poveznice na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.10 (Futur prvi). Na dijeljenom zaslonu prikažite sprezanje jednoga glagola u futuru prvom.
Nakon objašnjavanja tvorbe futura prvog učenike usmjerite na to da sprežu glagol učiti na oba načina, kada je nenaglašeni oblik nesvršenoga prezenta pomoćnoga glagola htjeti iza odnosno kada je ispred infinitiva. Sprezanje glagola učenici bilježe u digitalnom alatu One Note.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Postavite kratka i precizna pitanja koja zahtijevaju jasne odgovore kako biste učenicima s teškoćama olakšali odgovore. Prilikom usmenoga razgovora o budućnosti imajte na umu da je kod učenika s poremećajem iz autističnog spektra i učenika s intelektualnim teškoćama otežana sposobnost apstraktnoga mišljenja pa im ponudite fotografije u kojima će se nalaziti potencijalni odgovori (kojim zanimanjem se žele baviti, što vole raditi i sl.). Osigurajte učeniku s oštećenjem sluha pregledno mjesto u učionici kako bi mogao dobiti sve vizualne informacije tijekom razgovora. Učenik s oštećenjem sluha može odgovor dati usmenim putem, s pomoću prevoditelja ili svoje mišljenje može zapisati.
Nove pojmove iz nastavne jedinice popratite slikovitim primjerima i jasnom definicijom. Sustavno provjeravajte je li učenik razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima zadajte istraživački zadatak podijeljen u nekoliko etapa.
Na početku zadatka usmjerite ih na digitalni alat Pixlr uz pomoć kojega pronalaze fotografije triju zanimanja koja smatraju najzanimljivijima. Odabrana će zanimanja proučiti i zapisati njihove posebnosti. Potaknite učenike na to da prikupljene fotografije i kratke opise zanimanja prezentiraju ostalim učenicima u razredu uz pomoć alata za izradu prezentacija, npr. PowerPoint Online. Pri usmenim izlaganjima i pisanim prezentacijama posebnu pozornost obratite na točnu upotrebu oblika futura prvog u njihovim rečenicama.
Nakon što učenici predstave odabrana zanimanja povedite razgovor o odabiru idealnoga zanimanja za pojedince. Pitajte ih npr. Biramo li zanimanja kojima se želimo baviti prema trenutačnom interesu?, Moramo li pritom voditi računa o sposobnostima i vještinama koje posjedujemo?. Učenike uključite u raspravu, neka aktivno sudjeluju iznoseći svoje stavove. Potpitanjima ih usmjerite na zaključak da odabir željenoga zanimanja ovisi o kombinaciji interesa, stečenih vještina i sposobnosti koje imaju.
U digitalnom alatu Popplet izradite umnu mapu kojom ćete prikazati zajedničke zaključke. Izradite umnu mapu na satu projicirajući putem projektora tijek izrade kako biste učenike pobliže upoznali s tim alatom.
Nastavljajući usmenu raspravu o zanimanjima, svakako spomenite da postoje stručnjaci koji pomažu mladim i odraslim osobama u izboru zanimanja ili u prekvalifikaciji (promjeni zanimanja). Napomenite im da se ti stručnjaci bave profesionalnom orijentacijom, odnosno profesionalnim informiranjem i savjetovanjem kojim pružaju pomoć pri odabiru budućeg zanimanja ili obrazovanja. Usmjerite učenike na poveznicu e-Usmjeravanje putem koje mogu pristupiti Upitniku interesa i kompetencija i upitniku Osobine koje traže poslodavci. Navedeni upitnici i ankete mogu pomoći učenicima u tome da saznaju čime se trebaju voditi pri odabiru zanimanja.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Prilikom odabira zanimanja s fotografija vodite računa o tome da učenicima s oštećenjem vida prije pošaljete fotografije ili da oni kod kuće pripreme o koja tri zanimanja bi željeli pisati.
Tijekom izrade prezentacije učenicima s teškoćama pripremite usmjeravajuća pitanja koja im mogu pomoći u izradi prezentacije. Kod učenika koji imaju oštećenja jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju nemojte inzistirati na izlaganju prezentacije, već je dovoljno da prezentacije pokažu vama, a vi možete opisati ključne elemente drugim učenicima, osim ako učenik izrazi želju izlagati.
Učenicima s intelektualnim teškoćama umjesto izrade prezentacije možete zadati pisani sastavak za koji im možete unaprijed pripremiti predložak s pitanjima, npr. Kojim bi se zanimanjem htio/htjela baviti kad odrasteš?, Zbog čega te ono privlači?.
Tijekom zapisivanja zaključaka u obliku umne mape učenika s teškoćama možete aktivno uključiti na način da on upisuje odgovor. Na će taj način učenik biti aktivan sudionik te će lakše usmjeriti pažnju na samu aktivnost.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Kako biste s učenicima ponovili o futuru prvom, neka riješe nekoliko zadataka u alatu MS Forms. Birajte zadatke različitoga tipa (višestruki izbor, ispravak pogrešnih odgovora, biranje točnih odgovora). Neka učenici podcrtaju glagole u futuru prvom, isprave pogrešno napisane glagolske oblike u futuru prvom, odaberu točan oblik futura prvog između nekoliko primjera, odrede glagolsko lice i broj podcrtanim glagolima u futuru prvom. Nakon ispravljanja zadataka svakom učeniku pošaljite ispravak odgovora. Najčešće pogreške u pisanju glagola u futuru prvom zabilježite u tablici i podijelite s učenicima te ih, po potrebi, pojasnite na sljedećem nastavnome satu.
Podijelite učenike u nekoliko grupa te ih potaknite na to da uz pomoć pretraživača Google istražuju pojmove: Zanimanja budućnosti i Poslovi budućnosti. Učenici se smiju koristiti različitim izvorima kako bi pristupili zadanim pojmovima. Neka istraže i pretpostave koja će dodatna usavršavanja i digitalne kompetencije biti potrebni za odabrana zanimanja. Nakon istraživanja uputite ih na to da izrade digitalni plakat u alatu Genially. Zanimanja prikazana digitalnim plakatom predstavnici grupa neka predstave na satu pravilno se služeći futurom prvim u rečenicama.
Nakon izrade plakata učenike upoznajte s digitalnim alatom Book Creator u kojem mogu napisati sastavak o odabranom zanimanju budućnosti vodeći računa o pravilnom pisanju futura prvog u rečenicama. Radove objavite na mrežnoj stranici škole.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Pri rješavanju zadataka za utvrđivanje znanja učenicima s teškoćama pripremite podsjetnik s primjerima sprezanja nekih glagola u futuru prvom. Pitanja koja postavljate neka budu jasna i precizna, a u zadatcima višestrukog odabira izbjegavajte korištenje jezično sličnih kombinacija koje mogu zbuniti učenike. Učenici s teškoćama neka rješavaju manje složene zadatke i jednostavnije rečenice. Prilikom izrade zadataka za ponavljanje vodite računa o grafičkom oblikovanju na način da za učenike s teškoćama povećate font, razmak između riječi i redova te podebljate ključne riječi u samoj uputi. Smanjite broj istovjetnih zadataka.
Učenike s teškoćama stavite u skupinu učenika koji su dobar model ponašanja i koji će ga usmjeriti na zadatak. Osigurajte da svaki učenik s teškoćama ima ulogu u skupini i da ravnopravno sudjeluje u radu skupine.
U zadnjoj aktivnosti pisanja sastavka o zanimanju budućnosti, učenicima s teškoćama omogućite predložak s usmjeravajućim pitanjima kako bi lakše osmislili strukturu sastavka. Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava omogućite da ovaj zadatak odrade za domaću zadaću ako nema dovoljno vremena tijekom nastavnoga sata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici prema vlastitom izboru odabiru osobu iz susjedstva ili mjesta u kojem žive te je intervjuiraju. Na njihov izbor utječe zanimanje kojim se odabrana osoba bavi.
Prije intervjua bitno je pripremiti pitanja. Neka učenici pripreme pitanja čiji će odgovori budućim čitateljima približiti zanimanje osobe s kojom se vodi intervju. Neka od pitanja koja se mogu postaviti: Možete li ukratko predstaviti zanimanje kojim se bavite?, Zbog čega ste odabrali to zanimanje?, Koje ste škole završili?, Što najviše cijenite i volite u svome poslu?, Koje bi vještine i sposobnosti trebali imati pojedinci koji se žele baviti vašim zanimanjem?, Jeste li ikada posumnjali u izbor svoga zanimanja?, Zašto biste svoje zanimanje preporučili današnjim osmašima?, Što biste im savjetovali pri odabiru zanimanja?.
Učenici će zapisati odgovore na postavljena pitanja te će cijeli intervju predstaviti na satu Hrvatskoga jezika. Najbolje intervjue možete objaviti na mrežnoj stranici škole.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.