Predmet
Informatika 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bilo kuda, otisak svuda

Naziv predmeta
Informatika 6

Razred
6. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Digitalni tragovi
  • Autorsko pravo

Tragovi svuda oko nas

U digitalnom alatu Mentimeter napravite anketu o osobnim iskustvima vezanim uz objavljivanje informacija, fotografija i videozapisa i podijelite ih putem poveznice i unosom koda. Pitanja valja formulirati tako da učenici razmisle jesu li uvijek vodili računa o pravima drugih osoba na zaštitu njihovih podataka, jesu li tražili njihovo dopuštenje za objavu...

Nakon ankete napravite analizu i prokomentirajte s učenicima.
Zajedno s njima pročitajte priču na početku lekcije e-Škole DOS Informatika 6, Modul 3, Jedinica 3.1. Digitalni tragovi, priča Na početku...Razgovarajte s učenicima znaju li oni tko se osladio slatkišima i kako su došli do tog odgovora. Komentirajte kakve sve tragove ostavljamo u prirodi (blato, snijeg, pijesak, ...). Neka učenici iznesu svoja iskustva. Istaknite kako tragovi ostaju uvijek poslije neke naše aktivnosti (igranje u blatu, na snijegu, u pijesku) te da su oni vidljivi i nakon nekoga vremena.

Neka jedan od učenika naglas pročita iz lekcije e-Škole DOS Informatika 6, Modul 3, Jedinica 3.1. Digitalni tragovi, Primjer 1. Nakon pročitanoga primjera učenici neka razmisle kojega dječaka će trener izabrati u svoju ekipu i obrazlože zašto misle da će izabrati baš njega. Učenici će primijetiti da su oba dječaka pisala o nogometu na internetu. Petar se hvalio uspjesima na nogometnom terenu, dok se Mislav hvalio svojim rezultatima u igranju nogometa u virtualnom okruženju (igrajući računalnu igricu). Zaključite s učenicima da je trener to pročitao nakon što je već prošlo dulje vrijeme od objave na internetu. Povežite ovu priču s tragovima koje ostavljamo u prirodi te s digitalnim tragovima. Nakon toga, pogledajte s učenicima video e-Škole DOS Informatika 6, Modul 3, Jedinica 3.1. Digitalni tragovi, video "Gdje ostavljamo digitalne tragove". Naglasite učenicima da, bez obzira na to kakve digitalne tragove drugi ostavljaju o sebi, ne sudimo odmah na osnovi pročitanog teksta ili pogledanog videa nego da treba kritički promisliti prije donošenja bilo kakvog suda.

Razgovarajte o tome jesu li oni bili u sličnim situacijama, jesu li dobro razmislili prije nego što su nešto objavili (tekst, fotografije, video...). Neka učenici u digitalnom alatu Padlet, na predlošku koji ste izradili i podijelili s njima putem poveznice, u parovima izrade popis svojih najčešćih aktivnosti koje rade na internetu. Nakon završetka, prikažite Padlet ploču preko projektora i prokomentirajte zajedno s učenicima.

Ako učenici dosada nisu radili s alatima Mentimeter i Padlet, pokažite im kako raditi s tim alatima.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama podsjetite na način kako se povezati u anketu osmišljenu u alatu Mentimeter. U okviru rasprave o tragovima koje ostavljamo u prirodi, uključite učenike s teškoćama da podijele svoja iskustva. Najčešće tragove u prirodi dobro je prikazati na zaslonu računala radi analogije s novim pojmom digitalni tragovi. Prilikom čitanja naglas, vodite računa o učenicima s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju da ih ne izlažete stresu osim ako se dobrovoljno ne jave. Što se tiče primjera o Mislavu i Petru, nakon čitanja, učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra dodatno usmeno pojasnite tragove koje ostavljaju dječaci. Obrazloženje trenerovog odabira zahtijeva razumijevanje očekivanja i stavova drugih ljudi što može biti zahtjevno učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra. Učenike s oštećenjem vida potaknite na korištenje pomagala koja su im dodijeljena (primjerice, čitač teksta). Važno je provjeriti snalaze li se učenici s teškoćama u alatu Padlet te im, ako se ne snalaze, osigurati vršnjačku podršku ili rad u alternativnom alatu (u kojem je moguć odabir određenog fonta, pozadine i sl.). Videosadržaj iz ove aktivnosti unaprijed najavite učenicima s oštećenjem sluha te pripremite ključne pojmove za aktivnost Tragovi svuda oko nas.

Budući da je tema ove jedinice bliska učenicima u 6. razredu, učenike s teškoćama upitajte za pozitivna odnosno negativna iskustva oko objavljivanja tekstova, fotografija, videosadržaja.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u parovima dodatno istražiti pomoću neke internetske tražilice (Google, Bing, Yahoo) digitalne tragove o nekoj popularnoj javnoj osobi o kojoj se često piše na mrežnim stranicama (npr. pjevač/ica, sportaš/ica). Upozorite učenike da pripaze na pouzdanost pronađenih digitalnih tragova. Obratite pažnju na to kada su stranice zadnji put ažurirane. Podsjetite ih na to da provjere podatke u više izvora (mrežnih stranica). Sve digitalne tragove koje pronađu neka ocijene jesu li pozitivni ili negativni. Neka u alatu Word napišu kratak tekst o toj osobi i zašto su baš nju odabrali. Vodite računa o autorskim pravima i licencijama u slučaju preuzimanja tuđih fotografija i ostalih autorskih uradaka. Zatim, neka zalijepe poveznice digitalnih tragova koje su pronašli i, ovisno o tome jesu li oni pozitivni li negativni, neka napišu jesu li promijenili mišljenje o toj osobi. Svoje uratke učenici spremaju u svoj e-portfolio. Odaberite nekoliko radova koje će učenici prezentirati i koje ćete zajedno prokomentirati.
Ako učenici nisu prije radili u alatu Word, upoznajte ih ukratko s osnovnim mogućnostima alata.

Napomena

Ako učenici nisu upoznati s autorskim pravima i licencijama, potrebno ih je dodatno upoznati s njima. Ili ih uputiti na lekciju Postavke privatnosti i autorska prava na Edutoriju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tragovi svuda oko nas

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava ulogu i važnost digitalnih tragova.
  • Učenik prepoznaje dobre i loše strane dijeljenja informacija na internetu.
  • Učenik prepoznaje digitalni trag na konkretnom primjeru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a

Objaviti ili ne

Prikažite učenicima interaktivnu animaciju e-Škole DOS Informatika 6, Modul 3, Jedinica 3.1. Digitalni tragovi, Digitalni tragovi. Nakon svake odgledane scene neka učenici komentiraju što se dogodilo, a jedan od njih neka odgovori na postavljeno pitanje o animaciji. Na kraju animacije povedite raspravu s učenicima o tome kako bi oni reagirali da se nađu u takvoj situaciji. Neka se učenici zamisle na mjestu svakog od likova iz animacije te ga prokomentiraju. Zaključite s učenicima da se u animaciji nalaze pozitivni i negativni primjeri digitalnih tragova.

Neka objasne koji su tragovi pozitivni, a koji negativni. S obzirom na to kako se Marko osjećao na kraju animacije, recite učenicima neka razmisle i zapišu u digitalnom alatu Padlet što bi voljeli s drugima podijeliti o sebi, a što nikako ne bi željeli da drugi znaju. Rezultate prikažite pomoću projektora i prokomentirajte s učenicima. Nakon toga, neka učenici proučavaju korisne savjete koji se nalaze u lekciji. Nakon što prouče korisne savjete, zajedno s učenicima pogledajte video e-Škole DOS Informatika 6, Modul 3, Jedinica 3.1. Digitalni tragovi, priča video "Gdje ostavljamo digitalne tragove". Komentirajte s učenicima da su društvene mreže mjesta gdje najčešće ostavljamo digitalne tragove. Pitajte ih koliko često nešto objavljuju na društvenim mrežama. Neka razmisle jesu li i oni nekada ostavili negativne digitalne tragove zbog kojih im je žao. Istaknite da ubuduće uvijek vode računa da svojim aktivnostima na društvenim mrežama, da ne povrijede druge osobe i ne ugroze njihova ljudska prava.

Zadajte učenicima da u parovima naprave plakat na papiru A3 formata sa savjetima o čemu treba voditi računa prije nego što nešto objave na internetu.
Na kraju, odaberite najuspješnije plakate te ih izvjesite na razrednom panou ili fotografirajte i objavite na školskim mrežnim stranicama.

Ako učenici nisu ranije radili u alatu Padlet, svakako im pokažite uporabu alata.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Povežite se s učenicima u videopoziv putem alata Teams. U vremenu mrežne nastave potrebno je održavati izravni kontakt s učenicima koliko god je moguće i omogućiti im međusobnu suradnju i komunikaciju koja inače postoji u učionici.

Podijelite svoj zaslon s učenicima i, prilikom dijeljenja, pripazite da podijelite i zvuk svog računala. Interaktivnu animaciju komentirajte s učenicima prema prijedlogu iz opisa aktivnosti. Prilikom prozivanja, potaknite ih da koriste mogućnost podignute ruke kako ne bi došlo do buke u pozivu. Svakako ih podsjetite na to da ruku spuste nakon odgovora.

Kroz chat u pozivu podijelite s učenicima poveznicu na ploču Padlet na koju trebaju napisati što žele, a što ne žele podijeliti s drugima. Za učenike koji bi imali poteškoća s pristupom ploči, podijelite svoj zaslon kako bi mogli pratiti što upisuju njihovi kolege.

Prikažite idući predloženi video i povedite raspravu na isti način kao što je već predloženo.

Za posljednju aktivnost izrade plakata, podijelite učenike za rad u paru i uputite ih u zadatak. Recite im da svatko odradi svoj dio plakata (trebaju se dogovoriti tko će što napraviti) koji će naknadno objediniti i da će najbolji radovi biti objavljeni na panou škole.

Postupci potpore

Prilikom zajedničkog gledanja interaktivne animacije Digitalni tragovi, učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite da je riječ o videu (animaciji) u čijoj podlozi je glazba te da će se, nakon svakog primjera, zapis zaustaviti i komentirati. Postavljena pitanja nakon pojedinog primjera pročitajte naglas. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra, kao i onima s intelektualnim teškoćama, postavite konkretno pitanje vezano uz njihova iskustva (a da se, pritom, ne trebaju zamisliti u svakom liku iz animacije). Naime, pitanje o tome u što vjeruje djevojčica koja fotografira, zahtijeva razumijevanje perspektive druge osobe koje može biti izazovno za pojedine učenike s teškoćama. Što se tiče rada u digitalnom alatu Padlet, s obzirom na to da je naveden u prethodnim aktivnostima, važno je osigurati alternativni alat ako postojeći nije intutivan i/ili prilagođen učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju kao i učenicima s oštećenjem vida. Pojasnite izraze lica likova u animaciji (pogotovo izrazi iznenađenja koji su naglašeni). Pojedine učenike s teškoćama može zbuniti izraz "djevojčica koja fotografira" jer je na animaciji vidljivo da djevojčica snima (po oznaci REC) zbog čega je učenicima potrebno na to skrenuti pozornost. Što se tiče izrade plakata sa savjetima o čemu treba voditi računa prije nego što se nešto objavi na internetu, učenicima s teškoćama je potrebno dulje vrijeme za definiranje smjernica i izradu plakata. Druga mogućnost je da pripremite aktivnost s pozitivnim i negativnim savjetima koje onda učenik treba razvrstati u odgovarajuću kategoriju ili da organizirate vršnjačku podršku. Pritom, vodite računa o korištenju lako čitljivog (OmoType) i uvećanog fonta za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju odnosno za one s oštećenjem vida.

U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikovog lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se bolje vidjelo lice; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u paru izraditi vlastiti pozitivni digitalni trag u alatu Word ili na papiru (crtež, sastavak, pjesma,...), na temu suradnja u životinjskom svijetu (pčele skupljaju med, mravi skupljaju hranu, ...) i što sve možemo naučiti od životinja. Učenici ne koriste gotove fotografije niti tekstove nego pišu i crtaju rukom. Uspjelije radove fotografirajte te ih možete objaviti na školskim mrežnim stranicama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Objaviti ili ne

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava ulogu i važnost digitalnih tragova.
  • Učenik razlikuje primjerene od neprimjerenih informacija.
  • Učenik razvija odgovorno ponašanje na mreži.
  • Učenik prepoznaje utjecaj digitalnih tragova u svakodnevnom životu.
  • Učenik razlikuje dobre i loše strane dijeljenja informacija na internetu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Moj strip

Prije ove aktivnosti podijelite učenike u parove. Svaki par neka pripremi (napiše) u bilježnicu jednu kratku priču o digitalnim tragovima. Priča može biti temeljena na izmišljenoj situaciji ili na stvarnom događaju iz učeničkog iskustva. Napomenite da u priči moraju biti likovi i događaji koji se mogu prikazati stripom. Mora treba imati određenu pouku i iskazivati stavove i vrijednosti koji su u skladu s pozitivnim propisima RH. Prije same izrade stripe, neka svaki par pročita priču koju su napisali te je, zajedno s ostalim učenicima, prokomentirajte i eventualno im obratite pozornost na pouku, stavove i vrijednosti koje će njome odnosno stripom prikazati. Učenike potaknite na suradnju kako bi pomagali jedni drugima kada im zatreba pomoć.

Nakon što učenici pripreme priču, u digitalnom alatu Pixton izrađuju strip. Ako prije nisu radili u alatu, objasnite im što je digitalni alat Pixton te kako se u njemu radi. Prijavite se u alat Pixton kao edukator. Osim što možete sami izrađivati stripove, možete kreirati razrede s učenicima te im poslati poveznicu pomoću koje će oni moći napraviti svoj avatar (lik). Nakon kreiranja avatara neka svaki par izradi svoj strip. Stripove pregledajte u svojoj kontrolnoj ploči odabirom određenog razreda i učenika (para učenika) u tom razredu.
Pohranite sve stripove u razredni e-portfolio. Neka učenici u parovima predstave svoj strip i u razgovoru s ostalim učenicima neka izvedu odgovarajuću pouku.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama unaprijed pošaljite poveznicu na digitalni alat Pixton kako bi se s njim mogli upoznati i prije nego što će ga susresti na nastavi. Isto tako, pripremite primjer kratke priče ili sličan predložak na temu digitalnih tragova koji će poslužiti kao model za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju kao i za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra. Dodatni materijali trebaju biti napisani uvećanim fontom te fontom koji se pokazao lakšim za čitanje (primjerice, Omotype). Učenicima s oštećenjem vida, sa specifičnim teškoćama u učenju kao i učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava osigurajte rad u paru s vršnjakom/vršnjacima ili upute za izradu stripa koje će dobiti prije same nastave. Učenici s oštećenjem vida isti zadatak mogu dovršiti u alatu koji preferiraju i koji im dopušta prilagodbe kao što su veličina fonta, veći razmaci, podebljani tisak i slično. Isto vrijedi i za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju za koje su grafičke prilagodbe također nužne.

Za učenike koji žele znati više

Učenici samostalno izrađuju naslovnicu stripa u alatu Word. U dokument umeću stripove svih učenika i spremaju ga u razredni e-portfolio. Na kraju, putem projektora prezentirajte uratke svim učenicima i objavite ih na mrežnim stranicama škole.

Ako se učenici nisu prije susreli s alatom Word, ukratko im pokažite mogućnosti alata koje su im potrebne za odrađivanje zadane aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moj strip

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava ulogu i važnost digitalnih tragova.
  • Učenik izrađuje digitalne sadržaje.
  • Učenik stvara pozitivne digitalne tragove.
  • Učenik razvija odgovorno ponašanje na mreži.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i društveni razvoj
  • Uporaba IKT-a

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Karmen Toić Dlačić, Vinko Pilipović, Vlado Karajko (2020.). Informatika 6 - 3.1 Digitalni tragovi. Edutorij. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/79a7c4da-1347-41b5-90ab-34429cec7d8c/html/560_digitalni_tragovi.html (21.4.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.