Povedite s učenicima razgovor o važnosti humanitarnoga djelovanja postavljajući im pitanja, npr. Jeste li kada pomogli nekoj nepoznatoj ili manje poznatoj osobi bez naknade?, Na koji ste način pomogli toj osobi ili osobama?, Kako nazivamo takav oblik pomoći ili rada?.
Najavite učenicima sadržaj aktivnosti i upute za prvi zadatak. Prikažite im putem projektora kratku animaciju (43") o članovima obitelji Dativ koji su se odlučili uključiti u volontersku akciju „Ruka ruci“. Animacija se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.15 (Dativ). S učenicima kratko prokomentirajte sadržaj animacije kako biste provjerili razumijevanje pogledanoga sadržaja. Učenicima zatim možete zadati da zapišu rečenice koje se pojavljuju u animaciji. U zapisanim rečenicama učenici trebaju prepoznati imenice koje odgovaraju na padežna pitanja za dativ (Komu?, Čemu?). Pomozite im pri oblikovanju pitanja i traženju imenice. Objasnite im kako će kraticom označiti padež iznad imenice (D ili dat.) te ih uputite na to da riješe Zadatak 1 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.15, Zadatak 1). Usmjerite ih da u tom zadatku moraju prepoznati imenice koje odgovaraju na padežno pitanje za dativ. Ujedno im naglasite da uoče prijedloge koji se nalaze ispred imenica u dativu. Učenici zapisuju u bilježnicu prijedloge uz dativ.
Aktivnost možete nastaviti zadajući učenicima da osmisle tri rečenice u kojima će napisati odgovor na pitanje, npr. Komu biste htjeli pomoći? odnosno Čemu biste dali svoju podršku?. Nakon što su osmislili i zapisali svoje primjere u bilježnicu zamolite učenike da zamijene bilježnice s drugim učenikom. Zadajte im da prepoznaju, podcrtaju i kraticom označe imenice u dativu. Prozovite nekoliko učenika, provjerite točnost odgovora i objasnite učenicima ako su u nečemu pogriješili. Ne zaboravite istaknuti pozitivne primjere želje za volonterskim radom.
Na primjerima iz jedinice na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.15 (Dativ) učenicima možete objasniti najčešće značenje imenica u dativu, kao i glasovne promjene koje se provode u dativu pojedinih imenica ženskoga roda. Učenici tijekom rada s tim digitalnim obrazovnim sadržajem samostalno u bilježnicu zapisuju ključne podatke i zanimljive primjere. Nakon slušanja, zapisivanja i čitanja bilježaka zadajte im da samostalno riješe Zadatak 2 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.15, Zadatak 2) u kojem trebaju razlikovati imenice u nominativu, genitivu i dativu.
Učenicima možete zadati da samostalno pogledaju videozapis o dativu jezikoslovca Marka Alerića (7'43"). Nakon gledanja videozapisa u bilježnicu mogu zapisati tri pitanja o dativu koja bi postavili jezikoslovcu. Zatim neka riješe pet zadataka u rubrici Procijenite svoje znanje na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.15 (Dativ). Provjerite s učenicima u kojim su odgovorima najčešće griješili te ih ispravite i dajte im savjete za poboljšanje.
Na završetku aktivnosti učenicima možete prikazati stranice volonterskih i humanitarnih udruga koje djeluju u vašem gradu, mjestu ili širem području. Potaknite učenike u tome da pomažu svojim vršnjacima, ali i drugim osobama kad god je moguće. Naglasite im da onaj tko daruje, ima dvostruko više.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Približite pojam humanitarnosti učenicima s teškoćama. Ako znate da netko iz učenikove okoline sudjeluje u humanitarnome radu, navedite taj primjer, omogućite fotografije ljudi u humanitarnome radu i fotografije s vrstama humanitarnoga rada. Potaknite učenike da navode svoje primjere ako ih se mogu sjetiti.
Animaciju koju ćete s učenicima gledati tijekom ove aktivnosti pošaljite prije učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida pročitajte rečenice koje se nalaze u animaciji i opišite im ključne vizualne informacije.
Učenicima s teškoćama pripremite unaprijed pisani predložak s rečenicama iz animacije u kojima će nedostajati samo jedna riječ koju trebaju dopuniti.
Nemojte usmeno prozivati učenika koji ima oštećenja jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju i učenika koji ima strah od javnoga nastupa, već točnost njihovih rečenica pregledajte u bilježnicama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Za učenike koji žele znati više možete unaprijed pripremiti zadatak na nastavnome listiću u kojem ćete navesti nekoliko netočno upotrijebljenih imenica u dativu, npr. Darovao sam igračke djevojčici Ivanci., Oni su donijeli njezinoj baci namirnice u stan., U Liki ima nekoliko volonterskih udruga.
Navedite ih da uoče jezični problem u zadanim primjerima. Uputite ih na to da istraže kako se, kada i zašto ne provodi glasovna promjena kod pojedinih imenica ženskoga roda u dativu jednine. Istraživanje neka provedu u Kutku za znatiželjne na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.15 (Dativ). U sklopu istraživanja mogu riješiti i tri zadatka koja su povezana sa sadržajem navedene rubrike. Neka zapišu svoj zaključak o provedenom istraživanju te izvijeste druge učenike o tome u kojim se slučajevima i primjerima ne provodi sibilarizacija u dativu jednine imenica ženskoga roda.
Kako biste učenike potaknuli na učenje i rad, na početku aktivnosti možete odigrati s učenicima kratku igru „A gdje je...?“. Prije početka sata u učionici sakrijte predmet po izboru (spužvu, kredu, bilježnicu i sl.). Jedan od učenika traži predmet po učionici − navodite ga riječima vruće − hladno, ovisno o tome nalazi li se blizu ili daleko od skrivenog predmeta. Kad učenik/učenica pronađe predmet, možete najaviti temu sata i osnovno značenje lokativa govoreći, npr. Danas ćemo naučiti više o padežu koji nam uvijek pomaže u pronalasku pravoga mjesta. Podsjeća li vas ime lokativ na neku drugu riječ iz hrvatskoga (ili engleskoga) jezika? Pomozite učenicima u tome da se prisjete riječi lokacija, locirati, lociran ili na engleskome location te im objasnite njihovo značenje.
Prije početka rada s digitalnim obrazovnim sadržajima recite učenicima da lokativ nije samo padež, već i gospodin − književnik i slikar − koji stanuje u naselju Sklonidba. Prikažite učenicima na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.18 (Lokativ) animaciju (31") o gospodinu Lokativu. Porazgovarajte s učenicima o sadržaju animacije te o načinu života gospodina Lokativa, npr. Sviđa li vam se kako je prikazan gosp. Lokativ?, Može li netko živjeti i zarađivati kao slikar i umjetnik?, Bi li se ti volio/voljela profesionalno baviti pisanjem ili slikarstvom?.
Nakon gledanja animacije i razgovora zadajte učenicima da riješe putem svojih računala ili tableta Zadatak 1 (e-Škole DOS Hrvatski jezik, Modul 2, Jedinica 2.18, Zadatak 1) koji se nalazi ispod animacije. Učenici čitaju svoje odgovore i u njima (na poticaj učitelja) uočavaju imenice koje odgovaraju na padežna pitanja za lokativ. Zatim učenicima zadajte da riješe i Zadatak 2, a tijekom rješavanja zadatka skrenite im pozornost na prijedloge koji se nalaze ispred imenica u lokativu. Podsjetite učenike na zaključak o najčešćem značenju imenica u lokativu, prikažite im primjere koji to potvrđuju. Po završetku vođenoga razgovora i rješavanja primjera uputite učenike na to da zapišu u bilježnicu kratak sažetak o lokativu, npr. Što sam naučio/naučila o lokativu? Ako je potrebno, pomozite im dajući im dodatne smjernice za rad. Prozovite nekoliko učenika neka pročitaju svoje sažetke − obratite pažnju na učenike različitih radnih navika te ispravite moguće netočne zaključke i zapažanja.
U nastavku aktivnosti podijelite s učenicima kviz o lokativu koji ste izradili u alatu Forms. Taj jednostavni digitalni alat koji se nalazi u sklopu sustava Office 365 omogućuje da se u kratkom i stvarnom vremenu prikupe učenički odgovori i prikaže statistika točnih i netočnih odgovora. Poveznicu za kviz s učenicima možete podijeliti putem alata za suradnju s učenicima MS Teams.
Bilo bi dobro da pitanja u kvizu budu tematski povezana s razgovorom o književnicima, slikarima i/ili o umjetnosti. U nastavku slijedi nekoliko mogućih primjera pitanja za kviz:
1. Na koja padežna pitanja odgovaraju imenice u lokativu?
2. Ispiši iz sljedećih rečenica imenice u lokativu.
3. Navedi prijedloge koji dolaze uz imenicu u lokativu.
4. Koje je najčešće značenje imenice u lokativu?
5. U kojoj od sljedećih rečenici imenica nije u lokativu?
Nakon što su učenici riješili kviz o lokativu prikažite im pojedinačne i zajedničke rezultate. Na temelju rezultata planirajte sljedeće aktivnosti.
Ako imate dovoljno vremena i motivirane učenike, možete im zadati da napišu pet rečenica o omiljenom književniku ili slikaru. U svakoj rečenici trebaju upotrijebiti jednu imenicu u lokativu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Pripremite karticu na školskoj klupi učenika s teškoćama na kojoj će biti napisana pitanja za lokativ i nekoliko kratkih primjera upotrebe lokativa.
Animaciju koju će učenici gledati tijekom aktivnosti pošaljite unaprijed elektroničkim putem učenicima s teškoćama. Pobrinite se da učenici s oštećenjem vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli titlove rečenica na animaciji. Učenicima s teškoćama pripremite usmjeravajuća pitanja za pisanje sažetka o lokativu.
Prilikom izrade kviza za učenike s teškoćama vodite računa o tome da su pitanja kratka i precizna. Poželjno je da u što većoj mjeri postavite pitanja tipa zaokruživanja, podcrtavanja, pridruživanja i višestrukog izbora, a u manjoj mjeri pitanja otvorenoga tipa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike da s pomoću e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.18 (Lokativ) istraže ostala značenja imenica u lokativu. Nakon proučavanja primjera mogu riješiti zadatak povezivanja primjera sa značenjem imenice u lokativu. Ako žele, učenici mogu svoja zapažanja (s primjerima) prikazati drugim učenicima koristeći se alatom Prezi. Alat ima jednostavno sučelje i omogućit će učenicima da na jednostavan i drugačiji način prikažu svoj rad. Nakon izrade prezentacije učenici mogu podijeliti poveznicu s učiteljem/učiteljicom te tako omogućiti i drugim učenicima da nauče nešto više o lokativu.
Aktivnost započnite igrom ponavljanja koju ste prethodno izradili s pomoću digitalnoga alata Genially. Riječ je o digitalnom alatu koji nudi niz mogućnosti izrade interaktivnih sadržaja za učenike. Za upotrebu je potrebna prethodna registracija i prijava, ali moguća je besplatna izrada korisničkoga računa. Za uvodnu aktivnost možete izraditi kviz o dativu i lokativu − u podmapi Igrifikacija (engl. Gamification) odaberite željeni dizajn kviza. Osmislite i napišite 5 − 7 pitanja za ponavljanje sadržaja o navedenim padežima. Poveznicu na kviz možete s učenicima podijeliti putem alata MS Teams ili slične mreže kojom se inače koristite u nastavi. No ako tehničke mogućnosti zahtijevaju jednostavniju izvedbu, kviz možete odigrati istodobno sa svim učenicima dijeleći pitanja putem projektora.
Aktivnost nastavite prikazivanjem ilustracije o prijedlozima uz dativ i lokativ koja se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.18 (Lokativ). Potaknite učenike na razmišljanje o sadržaju ilustracije postavljajući im pitanja, npr. Što zaključuješ o dativu i lokativu iz ove ilustracije?, Koji se prijedlozi javljaju uz imenicu u dativu, a koji uz imenicu u lokativu?, Može li imenica u dativu u rečenici stajati bez prijedloga?, Može li imenica u lokativu u rečenici stajati bez prijedloga? Zatim zadajte učenicima da prouče tablicu s padežnim oblicima imenica umjetnik, izložba, slikarstvo, koja se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.18 (Lokativ) pod nazivom „Najčešći nastavci u dativu i lokativu“. Razgovarajte s učenicima o njihovim zapažanjima, potaknite ih da utvrde sličnosti i razlike između dativa i lokativa.
Zadajte učenicima da u paru osmisle dijalog između dativa i lokativa tako što će personificirati padeže te ih prikazati kao dvojicu prijatelja koji imaju zajedničke osobine, ali se u pojedinim obilježjima ipak razlikuju. Dijalog između dvojice "padežnih" prijatelja mogu prikazati koristeći se digitalnim alatom Pixton. Pokažite im kako će se služiti alatom − od načina prijave do izrade stripa. Učenici se mogu prijaviti klasičnim putem unosom e-adrese i zaporke ili svojim Office365 korisničkim računom. Strip treba sadržavati 4 − 7 kvadrata, ovisno o učeničkim zamislima. Nakon što su osmislili dijalog i izradili strip učenici trebaju napraviti snimku zaslona (ispis i pohrana na računalo omogućeni su samo u plaćenoj inačici alata) te je podijeliti s nastavnikom i drugim učenicima putem odgovarajuće društvene mreže za suradnju (kojom se inače koristite u nastavi). Slijedi predstavljanje stripova i vršnjačko vrednovanje koje je najjednostavnije provesti u obliku usmenoga komentara.
Iskoristite ovu aktivnost za razgovor o međuvršnjačkim odnosima. Potaknite učenike na razmišljanje pitanjima, npr. Trebaju li prijatelji imati iste osobine, jednake navike i interese?, Po čemu se tvoj najbolji prijatelj/prijateljica razlikuje od tebe?, Jesu li vaše međusobne razlike ponekad prepreka prijateljstvu?.
Na kraju aktivnosti provedite samovrednovanje. Učenici trebaju razmisliti o svojoj uključenosti u aktivnosti, kao i razumijevanje sadržaja aktivnosti. Samovrednovanje možete provesti dajući učenicima upute da nacrtaju zanimljiv crtež.
Primjer samovredovanja: To sam zapravo ja!
Neka učenici pokažu jedni drugima svoje crteže i objasne "neproporcionalne" dijelove lica. Možete im dati savjete kako će poboljšati svoj "izgled" nakon sata Hrvatskoga jezika.
Učenicima možete zadati da samostalno riješe zadatke o lokativu i dativu u rubrici Procijenite svoje znanje na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.18 (Lokativ).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U kvizu koji ćete izraditi za uvodno ponavljanje vodite računa o tome da su pitanja za učenike s teškoćama kratka i jasna, neka budu ponuđeni raznoliki tipovi zadataka, ali izbjegavajte zadatke otvorenoga tipa (poželjni su zadatci označavanja točnih odgovora, višestrukog odabira, ali s jezično različitim kombinacijama).
Pripremite pisani predložak kao podsjetnik o prijedlozima uz dativ i lokativ, posebno za učenike s oštećenjem vida budući da u mrežnoj animaciji ima puno vizualnih podražaja i nije dobar kontrast pozadine i slova za te učenike (važno je da primjerice, podloga bude bijela, a slova crna te da ne bude jako zasićena podloga vizualnim informacijama).
Učenike s teškoćama raspodijelite u par s vršnjakom mentorom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji je uzornoga ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak. Prilikom predstavljanja stripova neka za učenika s teškoćama koji ima izraženu anksioznost kod izlaganja strip izlaže vršnjak iz para.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da prošire svoje znanje o dativu i lokativu istražujući „Kutak za znatiželjne“ na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.18 (Lokativ). Nakon proučavanja primjera predložite im da osmisle i izrade kviz u digitalnom alatu Kahoot, učenicima omiljen i zabavan način učenja kroz igru. Ako se učenici nisu prije koristili tim alatom, pomozite im i objasnite kako će se prijaviti te kako će izraditi kviz. Za izradu kviza učenici se moraju registrirati (kao učenici, unoseći tražene podatke). Važno je da kviz podijele s drugim učenicima − poveznicu mogu podijeliti putem alata MS Teams ili mreže na kojoj inače međusobno surađujete. Korisnici kviza ne trebaju imati korisničke račune.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Težak, S. i Babić, S. (1992). Gramatika hrvatskoga jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.