Razgovarajte s učenicima o predmetima i igračkama koje su izgubili ili su jednostavno nestali te ih ne mogu više pronaći. Neka vam opišu što su tada učinili i kome su se obratili.
Podijelite s učenicima poveznicu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.21 (Pridjevi). Neka učenici pročitaju razgovor djevojčice i dječaka (Primjer 1) i pogledaju animaciju o nestalom biciklu.
Pročitajte učenicima Markov oglas i neka prema fotografijama bicikla ispod oglasa pokušaju prepoznati o kojem se biciklu radi. Potaknite učenike na to da dođu do zaključka kako u oglasu nedostaju riječi koje bi detaljnije opisale izgubljeni bicikl i da su te riječi po vrsti pridjevi.
Neka učenici pogledaju i drugu animaciju i pročitaju Markov dorađeni oglas. Uputite ih na to da usporede dva Markova oglasa i izdvoje u bilježnicu riječi na temelju kojih su sada prepoznali o kojem se biciklu radi u Zadatku 4 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.21, Zadatak 4).
Proučavajući jedinicu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.21 (Pridjevi), učenici ponavljaju što su pridjevi i na koje ih tri vrste dijelimo. Uputite učenike na to da riješe zadatke ispod podnaslova „Pridjevi“, „Opisni pridjevi“, „Posvojni pridjevi“ i „Gradivni pridjevi“.
Učenicima zatim zadajte da se prisjete izgubljenih predmeta ili igrački o kojima su govorili na početku aktivnosti te da napišu oglas koji bi postavili na oglasnu ploču ili objavili kako bi ih što prije pronašli. Neka u svojim oglasima upotrijebe što više pridjeva. Izradite digitalnu Lino ploču i podijelite poveznicu s učenicima. Uputite učenike na to da svoje oglase objave na Lino ploči. Lino ploča je alat za suradnju u kojem možete kreirati virtualnu oglasnu ploču kako bi svi učenici mogli pročitati sve oglase.
Naglasite učenicima da ne zaborave osmisliti naslov za svoj oglas i da prilikom objave oglasa provjere da već nije objavljen oglas pod istim naslovom. Nakon objave svih oglasa podijelite učenike u parove. Neka u svoje bilježnice nacrtaju tablice s tri stupca (opisni, posvojni i gradivni pridjevi). Uputite ih na čitanje svih objavljenih oglasa, a zatim neka odaberu tri oglasa u kojima će prepoznati pridjeve i razvrstati ih u svoju tablicu pridjeva.
Neka parovi zatim zamijene bilježnice s parom ispred ili iza sebe i provjere jedni drugima jesu li svi pridjevi pravilno razvrstani. Parovi ispravljaju pogrešno razvrstane pridjeve i dodaju u tablice pridjeve koji nedostaju (u slučaju da ih u tablici nema).
U završnom dijelu aktivnosti izradite prezentaciju u obliku oblaka riječi u digitalnom alatu Mentimeter. Postavite pitanje: Koje oglase smatrate najuspješnijima? i zatim navedite naslove triju oglasa. Objasnite učenicima da u ovom slučaju najuspješniji oglas treba imati najviše pridjeva koji su svrhovito uklopljeni u tekst oglasa.
Pročitajte naglas oglase koji se u oblaku riječi pojave kao najistaknutiji. Komentirajte s učenicima što bi trebalo popraviti ili dodati u pojedinim oglasima koji se ne ističu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Vodite računa o tome da je moguće da će učenicima s intelektualnim teškoćama ili učenicima s poremećajem iz autističnog spektra biti teško prisjetiti se nečega što su izgubili te da im prisjećanje na nešto što su izgubili može stvoriti nelagodu pa im predložite da napišu opis svoje najdraže igračke u kojem će upotrijebiti što više pridjeva, osim ako ne žele pisati oglas o izgubljenome predmetu.
Animaciju o nestalome biciklu pošaljite prije učenicima s teškoćama te omogućite učenicima s oštećenjem vida mjesto u učionici što bliže izvoru zvuka te im kratko opišite neverbalne dijelove animacije.
Poželjno je da učenicima s teškoćama aktivnost postavljanja oglasa omogućite rad u paru kako bi imali osiguranoga vršnjaka mentora koji će im pružiti potporu u korištenju Lino ploče i postavljanju samog oglasa. Učenicima s teškoćama mogućite primjer oglasa koji će imati na školskoj klupi kako bi imali jasnu strukturu prilikom pisanja svog oglasa. Navedenim učenicima nemojte vrednovati pravopisne pogreške u tekstu, upozorite učenika na njih nasamo, ali se usmjerite na sadržaj napisanoga i na količinu upotrijebljenih pridjeva.
Učenicima s intelektualnim teškoćama dovoljno je zadati da pronađu pridjeve, no ne trebaju ih razvrstavati po vrstama pridjeva, odnosno mogu u ovoj aktivnosti pronalaziti samo jednu vrstu pridjeva.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zamolite učenike da prouče kako se pišu posvojni pridjevi nastali od stranih imena i stranih riječi u Kutku za znatiželjne na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.21 (Pridjevi). Zadajte im da u digitalnom alatu Mentimeter provedu istraživanje među svojim vršnjacima i prikupe imena poznatih odnosno popularnih stranih osoba kojima se njihovi vršnjaci dive, koje prate na društvenim mrežama ili čije pjesme slušaju. Neka na prvom slajdu ankete bude pitanje u kojem saznajemo ime osobe, a na drugom neka napišu posvojni pridjev nastao od imena te osobe. Na temelju rezultata ankete učenici trebaju izračunati u kojem postotku njihovi vršnjaci pravilno upotrebljavaju posvojne pridjeve nastale od stranih imena te predstaviti rezultate istraživanja ostalim učenicima.
Nakon predstavljanja rezultata učenici izdvajaju pogrešno napisane posvojne pridjeve, objašnjavaju ostalim učenicima pravila i na Lino ploču iz prethodne aktivnosti pišu pravilne oblike posvojnih pridjeva nastalih od stranih imena poznatih i među mladima popularnih osoba.
Razgovarajte s učenicima o tome gdje i kako pronalaze inspiraciju kada trebaju nešto napisati, što im pomaže u osmišljavanju rečenica. Potaknite ih pitanjima, npr. Postoje li prizori koji su vas ostavili bez daha?, Kako biste taj prizor „zaustavili“ i predočili ga drugima?, Kojim biste se riječima najčešće koristili da što jasnije predočite nekome ono što ste vidjeli?.
Podijelite zatim s učenicima poveznicu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.22 (Upotreba određenog i neodređenog oblika pridjeva) i zamolite ih da promotre fotografiju uz Zadatak 1. Istu fotografiju prikažite na platnu ili na pametnoj ploči i uvećajte je preko cijelog zaslona.
Učenicima zadajte zadatak da opišu prizor na fotografiji u nekoliko rečenica, zatim ih podijelite u parove i neka zamijene bilježnice. Zadatak svakog para jest pronaći i podcrtati sve pridjeve u opisu fotografije.
Izradite u Wordu dokument s mogućnošću zajedničkog uređivanja i podijelite s učenicima poveznicu na taj dokument. U dokumentu izradite tablicu s trima stupcima. Uputite učenike na to da radeći u paru u prvi stupac upišu sve pridjeve koje su izdvojili iz tekstova.
U posebnom Word dokumentu pripremite pridjeve ispisane iz interaktivnog prikaza u Zadatku 2 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.22, Zadatak 2). Nakon što učenici ispišu sve svoje pridjeve kopirajte pridjeve iz svog dokumenta u zajednički dokument u treći stupac tablice. Prikažite taj dokument na ploči ili platnu, razgovarajte s učenicima o pridjevima koje su upotrijebili u opisu grada na fotografiji, a zatim podebljajte i označite nekom bojom one pridjeve koji su isti i koji se ponavljaju u učeničkim tekstovima i u interaktivnom prikazu u Zadatku 2 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.22, Zadatak 2).
Podijelite učenike u grupe i zadajte im zadatak da prouče sve riječi u prvom stupcu i izdvoje one koje su pogrešno napisane ili nisu pridjevi. Tijekom objave rezultata povucite izdvojene riječi iz prvog u drugi stupac i naslovite ga POGREŠNO NAPISANE/IZDVOJENE RIJEČI. Prvi stupac tada naslovite: PRIDJEVI U OPISU FOTOGRAFIJE, a treći stupac: PRIDJEVI IZ OPISA MOTOVUNA. Ovisno o broju riječi u središnjem stupcu zadajte učenicima zadatak da u grupama u kojima su ih izdvajali isprave svaku izdvojenu riječ i napišu je točno ili joj odrede vrstu (ako riječ nije pridjev). Grupe će zajednički uređivati Word dokument koji im podijelite i omogućite rad na tekstu. Svakoj grupi dodijelite nekoliko riječi kako ne bi došlo do zbrke prilikom zajedničkog uređivanja dokumenta. Ispunjenu tablicu zatim spremite i onemogućite zajedničko uređivanje. Podijelite je ponovno s učenicima.
Uputite učenike na to da samostalno rješavaju Zadatke 2 i 3 te Kolekciju zadataka 1 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.22, Kolekcija zadataka 1). Neka prouče i Kutak za znatiželjne u istoj jedinici DOS-a i videozapis u kojem je prikazana sklonidba pridjeva. Zadajte učenicima da prema primjerima prikazanima u videozapisu radom u paru sklanjaju dva pridjeva s imenicama uz koje stoje iz svojih opisa. Sklonidbe svojih pridjeva učenici objavljuju na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Lino koju ste prethodno izradili i podijelili s učenicima. Na Lino ploču možete učitati i Word dokument koji ste zajednički uređivali. Učenici u paru sklanjaju pridjeve, zatim svaki učenik piše sklonidbu jednog pridjeva i imenice uz koju stoji. Naglasite učenicima da se jedan pridjev treba odnositi na nešto neživo, a jedan na nešto živo. Prokomentirajte zajedno sve primjere sklonidbe pridjeva i ispravite pogreške ako se pojave.
U završnom dijelu aktivnosti učenici rješavaju Zadatke 4, 5 i 6 na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.22 (Upotreba određenog i neodređenog oblika pridjeva).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Fotografiju koju ćete koristiti u zadatku opisivanja pošaljite učenicima s teškoćama elektroničkim putem. Omogućite učeniku s oštećenjem vida da fotografija bude u obliku i veličini u kojoj je može vidjeti te mu dodatno usmeno objasnite što se nalazi na fotografiji. Učeniku s teškoćama omogućite usmjeravajuća pitanja za opisivanje fotografije.
Učenicima s teškoćama pripremite za sve zadatke ove aktivnosti pisani predložak s definicijom pridjeva i jednostavnim primjerima u kojima su podcrtani pridjevi.
Učenike s teškoćama raspodijelite u par s vršnjakom mentorom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak.
Učenicima s teškoćama tekst o gradu Motovunu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.22 (Upotreba određenog i neodređenog oblika pridjeva) primjereno grafički oblikujte i ispišite (font najmanje 14 pt, sanserifni font − Arial/Calibri, povećani razmak između redova). Manje poznate riječi iz teksta (npr. raspiruje, obronke, isturenu...) pojasnite učenicima i pripremite objašnjenje i, kad je moguće, vizualnu prezentaciju tih pojmova. Učenicima s intelektualnim teškoćama jezično pojednostavite tekst (složene rečenice razdvojite na jednostavne, smanjite količinu teksta i koristite pojmove bliske učeniku).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Uputite učenike na to da pročitaju Kutak za znatiželjne uz jedinicu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.21 (Pridjevi) u kojem je objašnjena razlika između pridjeva i priloga. Prema primjerima opisanima u Kutku za znatiželjne učenici neka osmisle nekoliko svojih primjera. Izradite ploču u Padletu s trima stupcima. Za razliku od Lino ploče u prethodnoj aktivnosti u Padletu možete oblikovati ploču za suradnju sa stupcima u koje učenici objavljuju sadržaj, a objave se mogu pomicati i premještati iz jednog stupca u drugi. Prvi stupac neka ima naslov PRIMJERI, drugi PRIDJEVI, a treći PRILOZI. Podijelite s učenicima poveznicu na tu ploču i zamolite ih da primjere svojih rečenica objave u stupcu PRIMJERI. Zatim podijelite tu ploču s ostalim učenicima. Svaki učenik koji je objavio svoj primjer na ploči objašnjava u kojoj je rečenici istaknuta riječ pridjev, a u kojoj prilog. Objašnjene rečenice pomičete i razvrstavate u stupac kojem pripadaju. Nakon vježbe i ostali učenici koji žele mogu objaviti svoj primjer i zadati ga ostalim učenicima koji ga poslije trebaju razvrstati u određeni stupac.
Podijelite s učenicima poveznicu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.22 (Upotreba određenog i neodređenog oblika pridjeva) i uputite ih na zadatak u rubrici Istražimo na dnu stranice. Pripremite učenicima dostupne materijale iz školske knjižnice ili mrežne stranice kako biste ih usmjerili u istraživanju.
Učenici na temelju rezultata istraživanja pišu plan opisa grada, a zatim i sam opis. Osmišljavaju zanimljiv naslov. Pregledavaju svoje opise, ispravljaju eventualne pogreške i pripremaju ih za objavu. Unaprijed dogovorite s učenicima na koji će vam način dostaviti sastavke. Pripremite analitičku rubriku za vrednovanje opisa grada. Jedna od sastavnica svakako treba biti i pravilna upotreba svih vrsta i oblika pridjeva.
Podijelite učenike u grupe i provedite vršnjačko vrednovanje uz pomoć analitičke rubrike. Učenici u grupi vrednuju sastavke i ispravljaju pogreške.
U digitalnom alatu Genially oblikujte interaktivnu prezentaciju s digitalnom kartom Istre u koju uvrstite najuspješnije opise istarskih gradića. U pripremi prezentacije možete se poslužiti fotografijama sa stranice Pixabay. Pixabay je alat koji omogućuje besplatno preuzimanje fotografija uz poštivanje autorskih prava. Osim sastavaka učenika u interaktivni prikaz dodajte i kraće tekstove o navedenim gradićima i legende o njihovu postanku koje možete pronaći na mreži (ili uvrstite poveznice na te tekstove). Pripremljena prezentacija može vam pomoći u različitim aktivnostima: za provjeravanje razumijevanja pročitanog teksta, kao poticaj za pisanje sastavaka, kao predložak za uvježbavanje nekih gramatičkih sadržaja itd.
Učenike ponovno podijelite u šest grupa. Svaka grupa ima zadatak pročitati sve tekstove i osmisliti nekoliko pitanja o dodijeljenom tekstu (o gradićima Roču, Humu, Grožnjanu, Vrhu, Završju ili Sovinjaku). Pitanja prosljeđuju jednoj od grupa učenika, a odgovaraju na pitanja koja su dobili od neke druge grupe. Zamjenjuju svoje odgovore i provjeravaju točnost.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima s teškoćama omogućite pisane upute zadatka pretraživanja po mreži koje trebaju biti kratke i jasne. Zadajte im određeni grad koji trebaju istražiti i usmjeravajuća pitanja koja trebaju pronaći u tekstu i prema njima napraviti opis grada. Učenike s oštećenjem vida uputite da koriste govornu jedinicu ako je posjeduju ili neku od aplikacija za uvećanje teksta na svome računalu ili tabletu. Svakako im omogućite produljeno vrijeme rada. Učenicima s teškoćama omogućite stanke u radu.
Učenike s teškoćama upozorite na moguće pogreške nastale u opisu i potaknite ih da ih isprave prije nego što predaju završnu inačicu. Prezentaciju koju ćete koristiti u aktivnosti svakako pošaljite elektroničkim putem učenicima s teškoćama kako bi je mogli pogledati više puta.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći u radu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.