Na prethodnom satu objasnite učenicima da kod kuće pripreme materijale potrebne za današnju nastavnu aktivnost. Prema vlastitim sklonostima učenici će, u svom domu, pronaći neki umjetnički prikaz (detalj ili ornament) ili u prirodi omiljen cvijet i slično. To, što odaberu, trebaju fotografirati ili nacrtati drvenim bojicama. Napomenite da predmeti trebaju biti takvi da ih se može vizualizirati (prikazati) kombinacijom osnovnih geometrijskih likova.
Prije same aktivnosti, ponovite nastavni sadržaj 5. razreda s naglaskom na elemente sučelja i spremanja dokumenata alata Word. Neka se učenici u razgovoru prisjete umetanja slika u alatu Word. Osim umetanja gotovih slika i crteža alat Word nam omogućava stvaranje samostalnih crteža pomoću grafičkih oblika koji se nalaze u kartici Umetanje.
Ukratko, prikažite uporabu grafičkih oblika na primjeru crtanja Mickeyja Mousea jer je taj lik pogodan za prikaz mogućnosti samog alata. Učenici neka rade u parovima. Za početak aktivnosti pripremite sliku Mickeya Mousea koju ste pronašli na internetu te ju prikažite pomoću projektora, a pored slike dodajte grafičke oblike potrebne za crtanje Mickeyja Mousea. S učenicima analizirajte o kojim se geometrijskim oblicima radi. Također im podijelite poveznicu na mrežnu stranicu Hrvatske enciklopedije Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža gdje mogu pročitati osnovne informacije o liku Mickeyja Mousea i vidjeti njegovu sliku.
Pojasnite karticu Umetanje i pokažite gdje se nalaze grafički oblici. Prije nego što pristupe crtanju tj. umetanju grafičkih oblika, zajedno s učenicima analizirajte različite skupine u kojima su razvrstani oblici. Istaknite učenicima da je važno uočiti od kojih bi se oblika mogao napraviti odabrani crtež jer će tu doći do izražaja njihova mašta i kreativnost. Pitajte učenike od kojeg grafičkog oblika bi se mogla nacrtati glava, oko, uho....
Pokažite učenicima kako nacrtati oblik glave koristeći oblik Elipsa iz Osnovnih oblika. Kada svi ubace elipsu i naprave oblik glave, dodajte boju ispune i konture. Učenici trebaju primijetiti da se na crtežu ističu obrazi koje ćete nacrtati ubacivanjem elipse posebno za lijevi, a posebno za desni obraz te dodati boju obraza. Nakon što naprave obraze na licu, recite im da nedostaje brada koju će sami nacrtati.
Pustite učenike da dovrše ostatak crteža gledajući sliku na projektoru. Obilazite ih i, prema potrebi, dodatno objašnjavajte pojedine oblike crteža.
Nakon dovršetka prvog crteža učenici u paru proučavaju svoje fotografije i crteže. Odabiru jednu fotografiju za crtež i izrađuju odgovarajući digitalni crtež primjenom grafičkih oblika, uporabom alata za ispunu oblika bojom i definiranjem debljine i boje konture. Na taj način, učenici će svoj digitalni crtež (koji su prethodno prikazali osnovnim geometrijskim likovima i njihovim kombinacijama) urediti dodatnim grafičkim oblicima iz programa Word i, samim time, dobiti vredniji prikaz. Uputite učenike da svaki od njih treba sudjelovati u aktivnosti, ali također naglasite da treba uvažavati ideje učenika s kojim radimo u paru te da će uspješna suradnja rezultirati i boljim uratkom.
Na kraju, neka svaki par učenika preko projektora prezentira svoj rad. Učenici neka objasne razlog odabira prikazanog predmeta ili detalja. U digitalnom alatu Word napravite tablicu, a dokument podijelite s učenicima tako da im omogućite vršnjačko vrednovanje uradaka. Prije toga, napravite i pojasnite kriterij vrednovanja (npr. složenost crteža, uporaba alata, prezentacija učenika).
Naglasite učenicima da svaki učenik ima pravo na vlastito mišljenje kojim ne vrijeđa druge osobe i da trebamo uvažavati mišljenja jedni drugih. Nakon vrednovanja sve učenike pohvalite zbog uloženog truda i njihove kreativnosti.
Uoči provedbe aktivnosti Mickey Mouse učenicima s teškoćama najavite rad u alatu Word odnosno otvorite im mogućnost da, prije samoga sata, kod kuće vježbaju umetanje grafičkih oblika (pripremite im poveznicu na kratku uputu). Skrenite im pozornost na nazive izbornika na hrvatskome jeziku. Učenike s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju može zbuniti ako kod kuće koriste alat Word u kojem su elementi sučelja na engleskome jeziku. Tijekom nastave učenicima s teškoćama osigurajte podršku kod samostalnog rada u vidu ponavljanja upute, ponovljenog prikaza rada s grafičkim oblicima ili pomoći ako zapnu. Učenicima s oštećenjem vida skrenite pozornost na pomagala koja su im dodijeljena. Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste im dali priliku da se jave i pitaju ako im nešto nije jasno (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija). Ako netko od učenika s teškoćama ne dovrši crtež do kraja, svakako ga pohvalite, a u slučaju da se radovi ocjenjuju, omogućite da crtež dovrši kod kuće. Za učenike koji, iz bilo kojeg razloga, ne mogu samostalno koristiti alat Word, osmislite alternativnu aktivnost ili dijelom riješeni zadatak/crtež.
Neka učenici pronađu na internetu još dva lika iz animiranog filma (npr. Spužva Bob Skockani, Pink Panter, Pluton, Peppa Pig...) te ih nacrtaju pomoću grafičkih oblika u alatu PowerPoint. Nacrtanim likovima neka dodaju oblačiće s dijalogom. Na taj će način učenici vidjeti postupak izrade stripa.
Ako učenici nisu prije radili u alatu PowerPoint, ukratko im pokažite mogućnosti alata koje će koristiti za odrađivanje zadane aktivnosti.
Pitajte učenike znaju li što su ankete i čemu one služe. Nakon njihovih odgovora podijelite poveznicu na anketu koju ste ranije napravili u digitalnom alatu Forms. Anketa se može sastojati od samo dva pitanja, npr. koji im je najdraži predmet i kojeg su spola. Anketa će nam dati odgovor koji im je predmet najdraži te koji je predmet draži dječacima, a koji djevojčicama. Nakon što učenici odgovore na pitanje, na osnovi njihovih odgovora napravite tablicu u alatu Word.
Pokažite učenicima kako se umeću tablice (kartica Umetanje -> Tablica -> Umetni tablicu (Nacrtaj tablicu)). Nakon što učenici isprobaju sve načine umetanja tablica, objasnite da se, ako nešto nedostaje, uvijek mogu dodavati redci i stupci, kao što se može i brisati višak redova i stupaca (kada umetnemo tablicu pojave se dvije nove kartice Dizajn tablice i Raspored). Na kartici Dizajn tablice su alati za sjenčanje, uređivanje obruba, odabir stilova tablica te stilova obruba i boje olovke. Na kartici Raspored se nalaze alati za dodavanje redaka i stupaca, određivanje visine redaka i širine stupaca kao i alat za sortiranje podataka.
Zatim, neka učenici upisuju u tablicu podatke iz ankete koju su dobili od nastavnika. U prvi stupac upisuju naziv predmeta, u drugi broj učenika koji je glasao za određeni predmet, u treći stupac spol učenika (Ž) i u četvrti stupac spol učenika (M). Nakon što unesu podatke, neka učenici oblikuju tekst u tablicama te dodaju obrube i sjenčanje. Pokažite učenicima kako se podatci u tablicama mogu razvrstavati uzlazno i silazno po pojedinim kategorijama (po predmetima abecedno, po broju glasova itd.). Potaknite raspravu među učenicima zašto neke predmete više odabiru dječaci, a druge djevojčice. Jesu li, prema tome, i neka zanimanja isključivo muška, a druga ženska? Cilj rasprave je, uz poštivanje različitih mišljenja i međusobna uvažavanja, raspraviti o moralnim pitanjima koja proizlaze iz ravnopravnosti spolova.
Nakon toga, podijelite učenike u paran broj grupa. Svaka grupa treba provesti anketu kojom će prikupiti podatke o nekoj temi (npr. zdravoj prehrani, korištenju društvenih mreža, bavljenju sportom). Učenici provode anketu pomoću digitalnog alata Forms (Office 365 za škole). Jedan od članova grupe prijavljuje se svojim korisničkim računom u digitalni alat Forms. Svaka grupa treba odrediti koje odgovore želi dobiti i prema tome sastaviti pitanja. Svi članovi grupe sudjeluju i kreiranju pitanja. Učenik koji je prijavljen kreira poveznicu na anketu i šalje je ostalim učenicima preko društvene mreže Yammer. Poveznicu treba slati tako da prva grupa šalje drugoj grupi i obrnuto dok će treća i četvrta grupa šalje poveznice među sobom itd. Na taj način, svaki učenik ispunjava samo jednu anketu. Nakon popunjavanja ankete, grupa koja ju je sastavila, podatke unosi u tablicu. Tablicu, zatim, dodatno oblikuje i, na kraju, rezultate prezentira pomoću projektora te ih komentira zajedno s ostalim učenicima.
Za učenike s teškoćama više puta ponovite postupak umetanja tablica kao i svih potrebnih postupaka u okviru aktivnosti Razvrstavanje u tablice. Učenicima s teškoćama za koje procijenite da im u radu pomaže predložak, pripremite primjere ispisanih tablica (važan je obrazac same tablice, ne podatci) kao i primjer ankete. Pripremljeni materijali trebaju slijediti prilagodbe za učenike s oštećenjem vida odnosno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju (uvećan font, odabir određene vrste fonta, podebljan tisak, veći razmak). Učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ohrabrite u korištenju lako čitljivog fonta (primjerice Omotype) koji im treba biti dostupan na računalu na kojem rade kao i učenike s oštećenjem vida (prilagodba svjetline, kontrasta na zaslonu, veličine fonta i sl.). Zadatak može biti zahtjevan i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju budući da se očekuje unos podataka i snalaženje u tablicama zbog čega je važno osigurati rad u paru ili produljeno vrijeme za kreiranje tablica. Skupina u kojoj se nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra može prikupljati podatke o specifičnim interesima tog učenika/učenice (npr. poznavanje povijesti, sporta, znamenitosti, računalnih igara). Vodite računa o tome da učenici s teškoćama budu ravnomjerno raspoređeni u skupine i da im unaprijed definirate ulogu koja odgovara njihovim jačim stranama (npr. postavljanje pitanja, prezentacija ankete).
Na temelju tablice "Najdraži predmet" učenici trebaju ubaciti dijagram (grafikon). Kartica Umetanje -> Grafikon -> Svi grafikoni ->Stupčasti grafikon -> Grupirani stupčasti. U Excelovoj tablici valja unijeti podatke iz tablice Najdraži predmet. Po želji, učenik istražuje i dodatne alate za Dizajn i Oblikovanje grafikona.
Ova je aktivnost povezana s Aktivnost 1 i Aktivnost 2. Pripremite nekoliko primjera memoranduma poznatih poduzeća (tvrtki) koje se nalaze na vašem području. Objasnite učenicima što je memorandum i od čega se sastoji. Na jednom primjeru objasnite zaglavlje i podnožje te što se u njih upisuje. Pokažite kako se kreira i uređuje zaglavlje i podnožje te koje sve elemente oni mogu sadržavati. Pripremite jedan memorandum koji ćete pokazati učenicima te neka oni, zajedno s vama, unose podatke u zaglavlje u alatu Word. Nakon što svi učenici unesu podatke, memorandum spremaju u svoju mapu.
Učenike podijelite u parove te im zadajte da kreiraju memorandum svoje zamišljene buduće tvrtke. Zadajte im da svaki memorandum mora sadržavati: ime tvrtke, adresu, vlasnika, telefon, OIB te e-adresu i mrežnu stranicu. Svi podatci neka budu izmišljeni (plod njihove mašte). Ti podatci neka se nalaze na desnoj strani memoranduma, dok će na lijevoj strani napraviti logo zamišljene tvrtke pomoću grafičkih oblika (logo može biti jednostavan). U samom dokumentu neka kreiraju tablicu u koju će unositi ponudu za obavljanje usluge i cijenu usluge, ovisno o tome čime će se njihova izmišljena tvrtka baviti. Napomenite učenicima da je njihova međusobna suradnja u aktivnosti ključna za uspješnu izradu memoranduma.
Uputite učenike da istraže pozitivne propise Republike Hrvatske kojih se treba pridržavati svaka tvrtka koja koristi osobne podatke svojih klijenata, kao i obveze kojih će se pridržavati radi zaštite tih osobnih podataka. Izjavu o zaštiti osobnih podataka neka umetnu u podnožje dokumenta.
Na kraju aktivnosti, memorandum spremaju u svoj e-portfolio. Svaki par na kraju prezentira svoj memorandum, objašnjava čime se zamišljena tvrtka bavi i zašto su odabrali baš takav logo.
Pripremite primjere memoranduma poznatih poduzeća (tvrtki) koje mogu biti privlačne učenicima s teškoćama jer se preklapaju s njihovim interesima (npr. proizvođači mobilnih uređaja). To je važno koristiti prilikom odabira memoranduma koji ćete stvarati zajedno s učenicima s teškoćama. Postupak kreiranja i uređivanja zaglavlja i podnožja ponovite više puta. Za učenike s teškoćama, koji su sporiji u radu u digitalnim alatima ili trebaju prilagodbu u korištenju alata, a nemaju nužno pomoćnike u nastavi, osigurajte podršku učenika-mentora. Vodite računa o tome da učenike s teškoćama povežete u par s učenicima koji su podržavajući i spremni na suradnju. Osigurajte predložak memoranduma kakav se očekuje od učenika (s drugim podatcima i logotipom; svakako uvrstite primjer navođenja vlasnika, mrežna stranica) i učenicima koji ne dolaze s idejom o zamišljenoj tvrtki pomozite s postojećim primjerom (naziv, logotip). Predložak memoranduma otisnite na papir što će pomoći učenicima s oštećenjem vida, onima s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju kao i učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava da organiziraju svoj rad i imaju predodžbu što se od njih očekuje. Ako pojedini učenički par ne dovrši zadatak do kraja, svejedno je učenike s teškoćama važno pohvaliti za trud i sudjelovanje.
Učenici istražuju što je to predložak dokumenta alata Word, koje su njegove prednosti i kako ga pohraniti.
Mickey Mouse. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Preuzeto s https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=40576 (29.4.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.