Kako biste proveli aktivnost, unaprijed pripremite prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint Online koji se nalazi unutar sustava Office 365. Sustavu pristupite uz pomoć AAI@EDuHr elektroničkog identiteta. Izradite prezentaciju kojom ćete ponoviti obilježja lirske pjesme, a potom i interpretirati odabrane lirske pjesme u nastavku.
Na početku prezentacije prikažite dvije lirske pjesme: pjesmu Pejzaž I Vladimira Vidrića i Horvatska domovina Antuna Mihanovića. Lirske pjesme izražajno pročitajte (pjesma Pejzaž I dostupna je na mrežnoj stranici e-Lektire). Nakon čitanja pjesama učenicima postavite pitanje prepoznaju li književni rod kojem pripadaju odabrane pjesme. Kada učenici odgovore da odabrane pjesme pripadaju lirici, zajednički ponovite koja su obilježja lirike kao književnog roda. Pitajte učenike prenose li pjesme obavijest o kakvim događajima ili izražavaju dojmove i osjećaje o određenoj temi. Nakon učeničkih odgovora istaknite da je temeljno obilježje lirskih pjesma iskazivanje misli, osjećaja i doživljaja. Prisjetite učenike da su obilježja lirske pjesme ritmičnost, slikovitost i osjećajnost. Nakon što učenici svojim riječima objasne svaki od navedenih pojmova, pitajte ih po čemu se polazne pjesme razlikuju. Kada zaključe da se lirske pjesme razlikuju po temi, navedite neke vrste lirskih pjesma (npr. domoljubnu, šaljivu, ljubavnu, pejzažnu) te objasnite da je njihov naziv povezan sa sadržajem o kojem govore.
Učenicima najavite ponovno čitanje ili slušanje pjesme Pejzaž I Vladimira Vidrića, a potom i njezinu interpretaciju. Pročitajte pjesmu nekoliko puta. Neka učenici pažljivo poslušaju stihove lirske pjesme te u bilježnice zapišu pjesničke slike koje u pjesmi prepoznaju, a potom neka odabranu pjesničku sliku ilustriraju kako žele. Dok odrađuju zadatak, pitajte ih koju ulogu imaju pjesničke slike. Kada zaključe da se pjesničkim slikama postiže slikovitost, istaknite da se pjesnici njima koriste kada "crtaju riječima" ono što vide, doživljavaju, osjećaju. Pitajte učenike kojim sve osjetilima možemo doživjeti svijet oko sebe. Nakon što učenici nabroje osjetila neka zapišu sve vrste pjesničkih slika u bilježnicu. Usmjerite ih na to da još jednom pogledaju tekst lirske pjesme Pejzaž I te izdvoje pjesničke slike koje u njoj zamjećuju. Pitajte ih mogu li uz pomoć pjesničkih slika odrediti temu pjesme. Nakon njihovih odgovora objasnite da pejzažna lirska pjesma dočarava prirodu i njezine ljepote te da donosi pjesnikov doživljaj prirode i osjećaje koje u njemu budi. Definiciju pejzažne lirske pjesme i temu Pejzaža I učenici zapisuju u bilježnice (bilješke koje trebaju zapisati unaprijed možete pripremiti i kao prezentaciju u alatu kojim se često koristite). Potaknite učenike na to da izdvoje najmanje dijelove teme, imenice koje nazivamo motivima.
Istaknite kako se slikovitost u pjesmama, uz pjesničke slike koje uključuju motive, postiže i upotrebom stilskih sredstava. Nabrojite najčešća stilska izražajna sredstva (npr. epiteti, onomatopeja, personifikacija, usporedba) te podsjetite učenike na to da su za neke od njih već čuli na prethodnim satima. Prikažite im reprezentativne stihove iz pjesme u kojima će samostalno potražiti otprije poznata stilska sredstva, onomatopeju i personifikaciju. Njihovo značenje kao i primjere tih sredstava mogu zapisati u bilježnice.
Zatim pročitajte nekoliko primjera epiteta iz pjesme te pitajte učenike koja je njihova uloga u pjesmi. Nakon što objasne da su te riječi pridjevi koji stoje uz imenice, uvedite pojam epiteta kao ukrasnog pridjeva koji s imenicima na koju se odnosi doprinosi stvaranju življe i jasnije pjesničke slike.
Učenicima najavite stvaralački zadatak vizualizacije lirske pjesme Jesen Dobriše Cesarića koji će napraviti u digitalnom alatu Adobe Spark. Prednost je toga alata mogućnost izrade jednostavnih prezentacija, videa, plakata, kolaža fotografija, a može mu se pristupiti putem Google korisničkog računa ili e-adresom škole.hr. Alat je zbog preglednosti i jednostavnih grafičkih elemenata prikladan za služenje učiteljima i učenicima bez potrebnog predznanja. Neka učenici nakon registracije izaberu slide show (video) kao jedan od ponuđenih predložaka. Videozapis se kreira od fotografija, teksta i odabranih kratkih videozapisa s mogućnošću dodavanja pozadinske glazbe. Neka učenici pročitaju pjesmu Jesen i pokušaju zamisliti pjesničke slike zapisane u pjesmi. Potom neka odaberu fotografije i glazbu kojom će predstaviti Cesarićeve stihove. Učeničke radove prikažite na jednom od sljedećih sati Hrvatskoga jezika, a najuspješnije radove objavite na mrežnim stranicama škole.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s teškoćama pripremite pisani predložak na kojem će biti svi važni pojmovi povezani s lirikom i njihova definicija te jednostavan primjer, a koji će poslužiti u svim zadatcima vezanima uz obradu lirskih pjesama. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra pripremite vizualnu podršku gdje god je to moguće (primjerice, u pjesničkim slikama stavite fotografije osjetila iznad svakoga naziva te zorno prikazanu pjesničku sliku − primjerice, uz pjesničku sliku pčele zuje stavite sliku pčela).
Učenicima s oštećenjem vida omogućite izradu prezentacije u digitalnom alatu koji njima najbolje odgovara. Ako im je, zbog nedostatka tiflotehničkih pomagala, teško odraditi ovaj zadatak, mogu ga odraditi u paru gdje će učeniku vršnjaku ispričati kako zamišljaju pjesmu, a učenik će mu pomoći u odabiru i slaganju fotografija u prezentaciju. Alternativna opcija je da učenik snimi zvučni zapis u kojem opisuje kako zamišlja pjesmu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike da napišu haiku-pjesmu. Upoznajte ih s obilježjima haiku-pjesme te im naglasite kako haiku-pjesme uglavnom tematiziraju prirodu i promjene u njoj. Neka motivaciju pronađu u prirodi koja ih okružuje ili na fotografijama omiljenog krajolika. Detaljnije upute za pisanje haiku-pjesama mogu naći u videolekciji Haiku snimljenoj u sklopu projekta Škole za život. Uputite učenike na održavanje Međunarodnog haiku natječaja koji se svake godine održava u Vežicama. Potaknite ih na to da se prijave na sudjelovanje nakon što detaljno prouče pravila natječaja.
Na početku aktivnosti porazgovarajte s učenicima o pojmu domoljublja. Nakon što svojim riječima objasne pojam, postavite pitanja kojima ćete pokrenuti kratku raspravu, npr. U kojim sve životnim situacijama osjećamo domoljublje?, Mogu li domoljublje prema zemlji iz koje vuku korijene osjećati i pojednici koji su rođeni i odgajani u drugim državama?, Kako se domoljublje iskazuje?, Postoji li lažno domoljublje?. Učenike potaknite na to da otvoreno izraze svoje mišljenje, potpitanjima ih usmjerite ako zastanu u raspravi. Nakon rasprave najavite slušanje lirske pjesme Drage Ivaniševića Hrvatska. Podijelite s učenicima poveznicu na YouTube koja ih vodi do videozapisa krasnoslova pjesme Drage Ivaniševića Hrvatska nastalog u suradnji s hrvatskim zajednicama i školama hrvatskog jezika diljem svijeta. Usmjerite učenike na zaključak da je domoljublje osjećaj ljubavi prema domovini koji je snažno prisutan i kod ljudi koji zbog različitih razloga u svojoj domovini više ne žive.
Objasnite učenicima da lirsku pjesmu Hrvatska Drage Ivaniševića nazivamo domoljubnom jer pjesnik u njoj izražava ljubav prema svojoj domovini. Neka učenici iz pjesme izdvoje ključne motive te ih razvrstaju na one konkretne, koje možemo povezati s prirodom, te na one apstrakne, koji izražavaju osjećaje i doživljaje. Učenici mogu neke od izdvojenih motiva predočiti crtežom.
Pobudite u učenicima osjećaj domoljublja zadajući im kreativan zadatak. Neka u digitalnom alatu Canva izrade razglednice kojima će predstaviti svoj zavičaj. Alat služi za izradu prezentacija, infografika, postera i čestitki, a zbog raznolikih sadržaja koje nudi omogućava profesionalno dizajniranje željenih predložaka. Alatu se može besplatno pristupiti preko Google računa. Učenici svoje razglednice mogu ispisati na papir ili podijeliti poveznicu putem koje i ostali mogu pristupiti njihovim radovima.
Podsjetite učenike na to da postoje domoljubne svečane pjesme posvećene domovini koje nazivamo himnama. Zamolite učenike da se prisjete u kojim se sve prilikama pjeva himna domovine. Nakon što zaključe da se himna izvodi u svečanim prilikama prije važnih političkih, kulturnih i sportskih događaja, najavite čitanje pjesme Horvatska domovina Antuna Mihanovića. Neka učenici izdvoje motive iz pjesme, a potom zajedno objasnite preneseno značenje stihova u pjesmi. Povežite preneseno značenje stihova s vremenom u kojem je himna nastala i s hrvatskim preporodnim idejama koje su se prenosile književnim djelima.
Znanje o domoljubnim pjesmama ponovite kroz igru napravljenu u digitalnom alatu Wordwall. Alat je namijenjen izradi interaktivnih igara kojima je cilj doći do rješenja putem raznih zadataka. Alatu se pristupa registracijom preko Google računa, a nudi pristup različitim igrama, npr. anagramu, labirintu, kvizu... Odaberite kviz kao aktivnost kojom ćete ponovite znanje o domoljubnoj pjesmi. Odaberite stihove Daniela Načinovića Domovina iz srca raste (vidi Primjer) u kojima će učenici pronaći epitete, personifikaciju, onomatopeju i objasniti preneseno značenje. Gotov kviz moguće je podijeliti samo sa svojim učenicima, ali i drugim učiteljima. Oni koji pristupaju igri mogu to učiniti anonimno ili se mogu prijaviti imenom − ovisno o mogućnosti koju ćete za dijeljenje sadržaja odabrati kao autori kviza.
Nakon interpretacije domoljubnih pjesama neka učenici izrade Vennov dijagram s pomoću SmartArt grafike u Word dokumentu. Alat je namijenjen vizualnoj organizaciji podataka i ideja. Neki rasporedi SmartArt grafike vizualno uljepšavaju popis grafičkih oznaka, a drugi su namijenjeni prenošenju posebnih vrsta informacija. Neka učenici Vennovim dijagramom prikažu sličnosti i razlike između pejzažne i domoljubne pjesme. Uputite učenike u to kako spremiti i s drugima podijeliti vlastite radove. Na nekom od sljedećih sati hrvatskog jezika prikažite učeničke radove i ponovite obilježja pejzažnih i domoljubnih lirskih pjesama.
Daniel Načinović
Domovina iz srca raste
Jedna je pčela na cvijetak sjela,
na crveni obod šešira.
More je krilo srebrnu harfu:
− Tko mi koralje dira?
Bijeli, visoko, bijele se snijezi
nad poljem vrh kršnih gora.
„Đihaaa!” galopom dolijeće sunce
u grad do kićenih dvora.
Jedan je potok viknuo nebu:
− Kako si beskrajno, plavo!
Neki je putnik pod jablan sjeo:
− Kako si mirisna, travo!
Plahi je lahor šapnuo šumi:
− Divna je kosa tvoja...
Grom je na dugi vidio riječi:
− To je domovina moja!
Na krovove nove, nad ognjišta stara
danas se vraćaju laste...
To je domovina moja!
Ona iz srca raste.
(izvor: Daniel Načinović, Belarmin, nebeski jahač: pjesmice i bajke odavde do Amerike, Gradska knjižnica „Juraj Šižgorić”, Šibenik, 2001.)
Manje poznate riječi:
obod – rub
kršan – krševit, snažan
galop – brz trk
kićen – ukrašen
lahor – povjetarac
ognjište – dom
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Prilikom početnoga razgovora i uvođenja pojma domoljublje, ali i ponavljanja prije utvrđenoga pojma himna, razgovor i objašnjenje popratite fotografijama, slikama, simbolima povezanim uz pojmove te ih što više povežite sa svakodnevnim životom učenika.
Nemojte inzistirati da usmeno izlažu svoje mišljenje o domoljublju učenici koji imaju strah od javnoga nastupa i oštećenje jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, osim ako sami to žele, te svoje mišljenje mogu i zapisati.
Videozapis koji ćete koristiti u ovoj aktivnosti pošaljite prije učenicima s teškoćama te smjestite učenika oštećena vida blizu izvora zvuka.
Tijekom izrade razglednice poželjno je učenike smjestiti da rade u paru kako bi učenici s teškoćama dobili potrebnu podršku pri korištenju alata i kako bi se osjećali uspješnije. Učenike s teškoćama raspodijelite u par s vršnjakom mentorom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti.
Omogućite učenicima s teškoćama ispisana usmjeravajuća pitanja za izradu Vennova dijagrama kako bi imali jasnu strukturu i pojmove koje moraju obuhvatiti u objašnjavanju razlika između pejzažne i domoljubne pjesme. Učenicima s intelektualnim teškoćama možete ponuditi već gotova obilježja koja trebaju razvrstati u pojedinu vrstu pjesme (pejzažnu ili domoljubnu).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Upoznajte učenike s digitalnim alatom Flipgrid. Alat je namijenjen videoraspravama. Zbog jednostavnosti korištenja te uz pretpostavku da učenici posjeduju mobilne uređaje s kamerama, Flipgrid se može koristiti u svim područjima i oblicima nastave. Učitelji se prijavljuju putem Google ili Microsoft korisničkog računa te u alatu oblikuju grupe koje će imati pristup odabranim zadatcima. Sudionike grupa unose učitelji, najjednostavniji pristup sudionicima grupe jest preko e-maila iz domene škole.hr. Po završetku fomiranja grupe kreira se poveznica koju učitelji dijeli s učenicima. Unutar grupe kreiraju se teme − zadatci koje nastavnik zadaje učenicima, a oni odgovaraju videozapisima. Prednost tog alata je brušenje komunikacijskih i prezentacijskih vještina učenika.
Učenicima zadajte zadatak da izražajno, poštujući vrednote govorenoga jezika, pročitaju ili krasnoslove lirsku domoljubnu pjesmu prema vlastitom odabiru dok se koriste digitalnim alatom Flipgrid. Nagradite trud učenika poticajnom ocjenom ili bilješkom.
Prije same aktivnosti izradite prezentaciju u digitalnom alatu Canva. Svrha i prednost tog digitalnog alata jest brza i jednostavna izrada plakata, prezentacija i infografika. Alatu je moguće pristupiti preko Google računa. U alatu izradite jednostavnu prezentaciju kojom ćete učenicima predstaviti i objasniti pojam dijalektne pjesme. Na početku prezentacije prikažite tri lirske pjesme pisane na različitim narječjima, npr. Jesenski veter Frana Galovića, te narodne pjesme Ča je more i Lijepi Ive (vidi Primjer). Na stranici e-Lektire možete pronaći i njihove zvučne zapise (Jesenski veter, Ča je more, Lijepi Ive). Neka učenici poslušaju odabrane pjesme nekoliko puta i zapišu ključne motive pjesme koja je na njih ostavila najveći dojam. Nakon slušanja porazgovarajte s učenicima o pjesmama, pitajte po čemu se razlikuju i jesu li razumjeli njihovo značenje. Dodatno protumačite značenje lirskih pjesama ako je potrebno. Potpitanjima navedite učenike na zaključak da su polazne pjesme pisane na različitim govorima koji pripadaju narječjima hrvatskog jezika (kajkavskom, čakavskom i štokavskom). Prisjetite učenike na pojmove hrvatskoga standardnog jezika i zavičajnoga govora. Neka se učenici prisjete kada su počeli učiti hrvatski standardni jezik i u kojim se prilikama njime koriste, a zatim neka navedu kojem narječju pripada govor kojim se koriste u slobodno vrijeme u razgovoru sa svojim prijateljima i ukućanima. Objasnite da su u dijalektnim lirskim pjesmama prisutni mnogi zavičajni motivi (oni po kojima je određeni zavičaj prepoznatljiv) te da izriču ljubav prema rodnom kraju. Navedite najčešće primjere zavičajnih motiva u dijalektnim pjesmama (npr. klet, vinograd, grožđe, bregovi za područje gdje govorimo kajkavskim; masline, more, vino, sunce, galeb za područje gdje se govori čakavskim narječjem; ravnice, konji, žito, oranice, snaše za područje na kojem se govori štokavskim narječjem). Zadajte učenicima zadatak da na mjesnom govoru kojim govore sa svojim ukućanima napišu lirsku pejzažnu ili domoljubnu dijalektnu pjesmu. Tema lirske pjesme neka bude zavičaj u kojem žive i njegove ljepote. Učenicima naglasite da za vrijeme pisanja razmisle o tome po čemu je njihov zavičaj poseban, zavičajni motivi neka im budu pokretači motivacije pisanja pjesme, neka opišu prirodne ljepote zavičaja i posebnosti vezane uz tradiciju života u njemu. Neka svoje radove učenici napišu u dokumentu Word Online. Svrha i prednost tog alata jesu stvaranje, korištenje i uređivanje dokumenata s drugim korisnicima. Nakon što pogledate učeničke radove možete izraditi zajedničku pjesmaricu razreda u digitalnom alatu Book Creator. Za pristup alatu potrebno se registrirati i prijaviti uz pomoć Google adrese. U alatu možete izraditi knjigu razreda, a osim teksta pjesama u digitalnu pjesmaricu možete ubaciti audio i videozapise, čime ćete je dodatno urediti. Pjesmaricu možete ispisati, ali i objaviti digitalno. Preuzmite poveznicu koju možete podijeliti drugima kako bi imali pristup pjesmarici.
Fran Galović
Jesenski veter
Najempot naglo, kak da bi kaj zrušil,
V noči se je odnekud k nam zabušil
I obišel je klet,
Ves razpotan i spet,
Zaletel se je, stal,
Kam dale? Neje znal...
Mi poslušamo... Vre na kraj brega tam
Čez pola ide, a ne zna kud i kam.
Mir je v kleti,
Temno sveti
Lampica. Mošt nam curi
V čeber. Kočnica skeči.
Prešpan pritišče
Grozdje i stišče.
Moral bi stati,
Mošta zlejati,
a ne če mi se, tak sem pospan...
Još samo malo – vre bo zlejan,
Baš nekak lepo tenko curi...
Striček popeva,
Peč se razgeva...
Za čas nazaj nas veter zbudi.
Ča je more
Ča je more
da bi bilo poje,
ni na ne na
si travo zelena.
Ča je, ča je more
da bi bilo poje.
Srce moje
o ja ni na naj.
Sve bi gospe
težakinje bile.
Po njemu bi
naranče sadile,
kraj naranče
drobnu mažuranu.
Lijepi Ive
Ive jaše kroz orašje.
Ive li je, sunce li je?
Konjik li je, vila li je?
Uzda li je, zvizda li je?
Sedlo li je, srebro li je?
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Prezentaciju kojom ćete se koristiti u aktivnosti pošaljite prije učenicima s teškoćama elektroničkim putem kako bi je mogli pregledati više puta.
Nove pojmove koje ćete uvoditi (dijalektna pjesma) i stare pojmove koje treba ponoviti (npr. mjesni govor, narječje) ispišite s jasnom definicijom pojma i vizualnom podrškom pojmova koja će olakšati usvajanje i ponavljanje pojmova.
Pjesme koje će učenici slušati omogućite u pisanom obliku na školskoj klupi učenika s oštećenjem sluha. Pripremite pisane upute za domaću zadaću učenicima s teškoćama koja će sadržavati usmjeravajuća pitanja i obilježja koja njihova pjesma treba imati. Prilikom vrednovanja napisanih pjesama nemojte se usmjeriti na moguće pogreške u pravopisu, već se usmjerite na sadržaj i pohvalite učenika za trud.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike upoznajte s književnim natječajima za mlade: Smotra dječjega kajkavskog pjesništva "Dragutin Domjanić", Lovrakovi dani kulture, Di ča slaje zvoni i sa Susretom mladih pjesnika Slavonije i Baranje, kako biste ih potaknuli na pisanje dijalektne poezije.
Smotra dječjega kajkavskog pjesništva "Dragutin Domjanić" održava se svakog listopada u Svetom Ivanu Zelini, a svojim radovima sudjeluju učenici osnovnih škola s kajkavskoga govornog područja. Učenički radovi svake se godine objavljuju u zbirci pjesama, a najuspješnije pjesme pred publikom interpretiraju sami autori. Podijelite s učenicima poveznicu koja vodi do dosad objavljenih kajkavskih zbirki pjesama, primjerice Oblok,oblaki iz 2019., kako bi mogli pročitati radove svojih vršnjaka.
U Velikom Grđevcu, rodnome mjestu Mate Lovraka, svake se godine održavaju Lovrakovi dani kulture na koje se mogu prijaviti literarni, novinarski i likovni ostvaraji učenika osnovnih škola Republike Hrvatske. Učenike potaknite na to da se prijave na natječaj koji se može pronaći na stranicama OŠ Mate Lovraka u Velikom Grđevcu.
Učenike također upoznajte s manifestacijom Sabor čakavskoga pjesništva koja se održava svakog svibnja u Žminju već pedeset godina. Istaknite literarni natječaj za mlade Di ča slaje zvoni. Učenici čakavskoga govornog područja pišu literarne radove tematski prilagođene vremenu u kojem žive. S učenicima podijelite poveznicu na stranicu koja detaljnije predstavlja o Čakavski sabor.
Najveći susret mladih stvaratelja na štokavskom narječju jest Susret mladih pjesnika Slavonije i Baranje. O čuvarima tradicije štokavskog narječja više saznajte od organizatora, OŠ "Matija Gubec" u Cerniku.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Solar, M. (2005). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Pavletić, V. (1995). Kako razumjeti poeziju. Zagreb: Školska knjiga.
Solar, M. ( 2005). Vježbe tumačenja: interpretacije lirskih pjesama. Zagreb: Matica hrvatska.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.