Predmet
Biologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Male, a ipak velike

Naziv predmeta
Biologija 3

Razred
3. razred gimnazije

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • prokariotska stanica
  • biljna eukariotska stanica
  • životinjska eukariotska stanica
  • mikroskopiranje
  • izrada mikroskopskih preparata

U početku bijaše atom

U uvodnom dijelu potaknite učenike da se prisjete svojih prethodnih saznanja o klasifikaciji organizama i osnovi njihove građe tako da podijelite s njima prezentaciju napravljenu u digitalnom alatu PowerPoint Online u paketu Office365, u kojoj ste pripremili različite slike, primjerice atoma vodika, molekule vode, molekule DNA, glatke mišićne stanice, koštanog tkiva, želudca, sustava organa za probavu te psa. Slike ne smiju biti poredane navedenim redoslijedom, već nasumično. U danom digitalnom alatu učenici trebaju u skupinama od četiri do pet učenika razvrstati slike, ali smisleno, odnosno učenici unutar skupine samostalno trebaju doći do zaključka da slike prikazuju ustrojstvo na organizacijskoj razini te ih tako trebaju i poredati. Nakon završenog zadatka projicirajte odgovore svake skupine te ih zajedno s učenicima analizirajte kako bi u konačnici imali ispravno poredane i imenovane organizacijske razine.

Nakon toga učenicima projicirajte različite primjere prokariotske i eukariotske stanice. To mogu biti slike cijanobakterije, bakterije Escherichije coli, živčane stanice, epitelne stanice lista, eritrocita i slično. Na osnovi proučenog sadržaja učenici u istim skupinama u istoj prezentaciji iz prethodnog zadataka, napravljenoj pomoću alata PowerPoint Online u paketu Office365, izrađuju Vennov dijagram kojim će usporediti prokariotsku i eukariotsku stanicu. Najprije neka razvrstaju projicirane stanice u Vennov dijagram, a zatim pomoću dostupne literature te mrežnih izvora upisuju sličnosti i razlike između tih dvaju tipova stanica. Odaberite jedan rad koji ćete projicirati te potaknite učenike da sudjeluju sa svojim sugestijama kako biste u konačnici imali ispravan Vennov dijagram i prezentaciju koju će učenici moći preuzeti na svoje računalo.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama unaprijed (prije nastavnog sata) skrenite pozornost na poveznicu na kojoj se nalaze sadržaji vezani za klasifikaciju organizama kako bi mogli lakše sudjelovati u zadatku redanja i imenovanja organizacijskih razina. Uvećajte slike i primjere stanica koje se nalaze u prezentacijama kao i prateće nazive (ako su predviđeni). Ako je učenik s poremećajem iz autističnog spektra posebno zainteresiran za temu biologije, svakako neka podijeli svoje znanje s drugim učenicima. Prilikom podjele učenika u skupine vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru skupine. Učenicima s disleksijom, diskalkulijom, kao i onima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, pripremite primjer ispunjena Vennovog dijagrama (sličnog sadržaja) ili ga projicirajte za vrijeme izvršavanja zadatka usporedbe prokariotske i eukariotske stanice.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike potaknite na istraživanje o sličnostima i razlikama genskog materijala u prokariotskoj i eukariotskoj stanici. Neka to povežu s evolucijskim razvitkom stanica. Svoja saznanja neka prikažu u digitalnom alatu Nearpod.

Ovo je blok za vježbu koji koristimo za izradu plakata u Canvi.

Latinski Biologija

Nastavna aktivnost za predmet X

U početku bijaše atom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje prokariotski i eukariotski ustroj stanice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Priđi bliže

Prije izvođenja aktivnosti pripremite trajne preparate koje imate u kabinetu, primjerice stanice epiderme lista, stanice glatkog mišića ili poprečno-prugastih mišića.

U uvodnom dijelu sata pitanjima potaknite učenike na promišljanje o živim organizmima za koje su čuli ili s kojima su se susreli u životu, primjerice fizičkim kontaktom ili u svojoj prehrani (biljke, životinje). Potaknite ih na promišljanje o tome što kod tih organizama mogu odnosno ne mogu vidjeti golim okom. Zatim pokažite učenicima povećalo, lupu i svjetlosni mikroskop. Upitajte ih koliko ih se koristilo nekim od predočenih pomagala i kako su se koristili. Prozovite nekoliko dobrovoljaca te poslušajte njihove odgovore. Upitajte zatim učenike pomoću kojega bi pomagala mogli promatrati stanice te kako mikroskopiranje može pridonijeti detekciji nekih bolesti i poboljšanju zdravlja. Nakon toga zajedno s učenicima ponovite dijelove mikroskopa te uloge tih dijelova.

Ovisno o broju mikroskopa kojim je opremljen kabinet, rasporedite učenike u skupine od četiri do pet učenika. Svakoj skupini podijelite dovoljan broj preparata za mikroskopiranje kako bi svaki član skupine mogao mikroskopirati. Prilikom mikroskopiranja učenici pomoću svojih prijenosnih telefona mogu snimiti fotografiju preparata koji vide pod manjim i pod većim povećanjem. Potom pomoću prijenosnih telefona učenici unutar skupine suradnički uređuju svoje fotografije tako da ispod svake fotografije budu zapisani sljedeći podatci: što prikazuje preparat, povećanje mikroskopa, kojem tipu stanice pripada preparat. Svoje fotografije svaka skupina stavlja u unaprijed pripremljen digitalni alat Padlet. Uputite učenike da unutar digitalnog alata mogu staviti oznaku like za fotografiju koja im se najviše sviđa. Nakon toga organizirajte malo natjecanje između skupina u prepoznavanju o kojim se preparatima radi.

Postupci potpore

Ako se interes učenika s poremećajem iz autističnog spektra poklapa sa sadržajem aktivnosti Priđi bliže, aktivno ga uključite u demonstraciju povećala, lupe i svjetlosnog mikroskopa. Ulogu pomoćnika u demonstraciji možete namijeniti učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Učenicima s teškoćama skrenite pozornost na poveznice na kojima se nalaze dijelovi mikroskopa kako bi ih se mogli podsjetiti. Pri podjeli učenika u skupine vodite računa o tome da učenik s teškoćama dobije jasne upute te da se u skupini nalazi učenik koji može imati mentorsku ulogu. Učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava kao i onima s oštećenjem vida osigurajte fotografiju onoga što učenici vide pod manjim i pod većim povećanjem. Projicirajte podatke koje učenici trebaju zapisati (što prikazuje preparat, povećanje mikroskopa, tip stanice).

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje razvoja mikroskopa. Neka izrade i kratke životopise znanstvenica i znanstvenika zaslužnih za razvoj mikroskopa. Svoja saznanja neka prikažu u obliku plakata u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Priđi bliže

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje biljnu i životinjsku eukariotsku stanicu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Je li svježe bolje od trajnog?

Za nastavni sat pripremite lukovice ljubičastog luka, različite cvjetove biljaka te sav ostali materijal potreban za izradu preparata za mikroskopiranje. Pripremite i nekoliko primjeraka trajnih preparata.

Prikažite učenicima fotografije različitih kompota te ukiseljenog povrća. Potaknite ih na promišljanje o tome zašto ljudi pripremaju zimnicu. Zatim pokažite učenicima neke trajne mikroskopske preparate te ih potaknite da rasprave o svrsi izrade zimnice i izrade mikroskopskih preparata.

Pokažite učenicima metode izrade trajnih i privremenih mikroskopskih preparata. Prilikom demonstriranja metoda koristite se primjercima tkiva ili organizama različitih od onih primjeraka kojima će učenici izraditi mikroskopske preparate. Učenike podijelite u pet do šest skupina, ovisno o broju učenika u razredu. Podijelite učenicima pripremljene svježe primjerke organizama te materijale za izradu mikroskopskih preparata. Svaka skupina neka samostalno predloži kojom bi metodom izradili mikroskopski preparat. Ako je potrebno, mogu dodatno istražiti način izrade mikroskopskih preparata biljne i životinjske eukariotske stanice pomoću dostupne literature i mrežnih pretraživača. Raspravite s učenicima o njihovim saznanjima kako bi što bolje izradili svoje preparate. Nakon što su istražili, svaka skupina pristupa izradi jednog trajnog i jednog svježeg mikroskopskog preparata. Učenici moraju fotografirati etape izrade mikroskopskog preparata. Cijeli proces izrade neka prikažu u obliku plakata koji će izraditi u digitalnom alatu Canva. Plakate će prezentirati u digitalnom alatu Padlet, u kojem će ih ostale skupine vrednovati prema kriterijima koje ste unaprijed dogovorili. Plakat s najvišim brojem bodova objavite na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Prilikom kreiranja skupina vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s teškoćama po skupinama. Za učenike s disleksijom, jezičnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite smjernice, konkretna pitanja ili obrazac za istraživanje načina izrade mikroskopskih preparata biljne i životinjske eukariotske stanice. Ulogu učenika s teškoćama u pojedinoj skupini unaprijed definirajte u skladu s jakim stranama učenika (npr. fotografiranje etapa i sl.). Iako je u planu objavljivanje najbolje vrednovanog plakata, pohvalite sve plakate, kao i sudjelovanje i trud svih učenika s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite da istraže kako funkcioniraju elektronski mikroskopi te na koji se način izrađuju preparati za gledanje pod elektronskim mikroskopom. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike u digitalnom alatu Piktochart i predstave u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Je li svježe bolje od trajnog?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje različite metode priprave mikroskopskih preparata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.