Predmet
Biologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Eukariotske stanice

Naziv predmeta
Biologija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • eukariotska stanica
  • biljna eukariotska stanica
  • životinjska eukariotska stanica
  • organela
  • endosimbiontska teorija

Biljna ili životinjska, pitanje je sad!

Kako biste potaknuli učenike da se prisjete svojih prethodnih saznanja o klasifikaciji organizama i osnovi njihove građe, pomoću digitalnog alata Padlet u uvodnom dijelu podijelite s učenicima slike različitih, ali njima poznatih organizama: lopoča, Salmonella typhi, vrganja, Methanobrevibacter smithii, cijanobakterije, šarana, morske salate, crvenog koralja, božje ovčice. Neka učenici u skupinama od četiri do pet učenika razvrstaju slike organizama u odgovarajuće kategorije prema tipu stanica koje ih izgrađuju: prokariotske stanice, eukariotske biljne stanice, eukariotske životinjske stanice. Nakon određenog vremena (najviše pet minuta) nasumično prozovite člana jedne skupine koji će pročitati odgovore. Pojave li se netočnosti u danim odgovorima, članovi drugih skupina mogu sudjelovati u ispravcima s objašnjenjem. Upitajte učenike zašto je važno da u prirodnim ekosustavima postoje i biljne i životinjske stanice. Koje koristi ljudi imaju od organizama koji su građeni od biljnih, a koje od organizama građenih od životinjskih stanica? Imaju li ljudi koristi od organizama koji su građeni od prokariotskih stanica? Nakon kratke rasprave uputite učenike na zadatak koji trebaju napraviti. U zajedničkom podijeljenom dokumentu u paketu Office 365 uputite učenike da izrade Vennov dijagram kojim će usporediti građu biljne i životinjske eukariotske stanice te prokariotske stanice. Građu prokariotske stanice usvojili su prije. Nakon izrade Vennova dijagrama uputite učenike na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.3. Dodatno, možete im ponuditi i poveznice prokarioti i eukarioti. Radi što točnijeg popunjavanja Vennova dijagrama, neka učenici prouče sadržaj Građa životinjske eukariotske stanice i Građa biljne eukariotske stanice. Nakon izvršenog zadatka neka učenici svoje uratke stave u mapu digitalnog alata Padlet. Odaberite jedan učenički Vennov dijagram koji ćete projicirati pomoću projektora. Potaknite učenike da sudjeluju svojim sugestijama kako biste u konačnici imali ispravan Vennov dijagram koji će učenici moći preuzeti na svoja računala. Zajedno s učenicima prokomentirajte ustroj eukariotske stanice u odnosu na prokariotsku. Na kraju aktivnosti potaknite učenike da u digitalnom alatu Padlet pomoću zvjezdica vrednuju uratke svih drugih skupina.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Za prilagodbu u mrežnom okruženju preporučujemo korištenje alatom Google Classroom. Nakon što s učenicima podijelite upute i date im rok za rješavanje preporučenih zadataka, organizirajte virtualni sastanak na kojem ćete prikazati učenički Vennov dijagram, pomoću kojega ćete raspraviti o strukturi prikaza i zapisima te u raspravi s učenicima ispraviti miskoncepcije, a učenici će korigirati svoje dijagrame i ispravne pohraniti na svoja računala.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike i time ih je teško predvidjeti u prilagodbama (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji u ponašanju i osjećanju). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Prilikom provedbe aktivnosti Biljna ili životinjska, pitanje je sad! preporučuje se pripremiti popis obilježja građe biljne i životinjske eukariotske stanice za učenike s teškoćama kako bi lakše izradili Vennov dijagram. Naime, sadržaje ove aktivnosti potrebno je učenicima s teškoćama dodatno objasniti (i prije nastavnoga sata). Prilikom rada na nastavi usmjerite pozornost učenika s teškoćama na ključne odrednice u sadržaju. Sadržaji vezani za vrste stanica mogu biti apstraktni učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra, zbog čega ih je važno usmjeriti na ključne odrednice sadržaja pomoću slikovnih prikaza (npr. valja im unaprijed poslati poveznice na vrste stanica te im na satu skrenuti pozornost na ključne elemente). Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite slijed i vrstu aktivnosti koje ih očekuju. Što se tiče učenika s oštećenjem vida, važne dijelove aktivnosti i one koji se temelje na odabiru slika važno im je opisati. Sve što se promatra treba prethodno biti objašnjeno, kao i za vrijeme gledanja slika/crteža. Pri izradi Vennova dijagrama za učenike s oštećenjem vida svakako je dobro predvidjeti rad u paru. Pri podjeli u skupine vodite računa o tome da se učenici s teškoćama nalaze u skupini s učenicima koji djeluju mentorski i podržavajuće te potaknite učenike s oštećenjem vida, one s oštećenjem sluha, kao i učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava da predstave rad svoje skupine.

Učenike sa specifičnim teškoćama u učenju valja podsjetiti na alate koji se koriste pri izradi Vennova dijagrama, kao i na postavke za inkluzivni pristup koje se nalaze na digitalnim obrazovnim sadržajima. Učenike s oštećenjem vida ili one s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava valja uputiti na uporabu pomagala koje im je dodijeljeno (npr. čitač teksta). Nužno je provjeriti poznaju li svi učenici s teškoćama digitalne alate te im, prema potrebi, valja zorno pokazati rad u njima (Padlet) ili osigurati rad u paru.

Ne preporučuje se izdvajati učenike s izraženim poremećajem u ponašanju i osjećanju da komentiraju ustroj stanica ili izrađeni dijagram, osim ako se samovoljno ne jave. Jednako vrijedi i za učenike s poremećajem govora. Učenicima s jezičnim teškoćama, kao i onima s poremećajem aktivnosti i pažnje valja pojasniti upute te prema potrebi i sadržaj koji trebaju proučiti. Uvijek je važno pohvaliti svako sudjelovanje i uloženi trud učenika s teškoćama.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a

Za učenike koji žele znati više

Postavite učenicima istraživačko pitanje: U kakvoj su vezi biljka vrbovnik, puž volak i tkanine? Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike u digitalnom alatu Canva i neka ih predstave u razredu. Na kraju zajedno raspravite o njihovim saznanjima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Biljna ili životinjska, pitanje je sad!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje prokariotski i eukariotski ustroj stanice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Organela, -ae, f.

Podijelite učenike u skupine s podjednakim brojem učenika. Zadatak je svake skupine odabrati jednu od ponuđenih organela eukariotske stanice: mitohondrij, kloroplast, jezgru, endoplazmatski retikulum, Golgijevo tijelo ili stanično tjelešce ribosom. Svaka skupina treba odabrati različitu organelu. U poglavljima Građa životinjske eukariotske stanice i Građa biljne eukariotske stanice u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.3 te pomoću mrežnih pretraživača i/ili dodatne literature svaka skupina treba istražiti izgled, građu te ulogu odabrane organele ili staničnog tjelešca eukariotske stanice za svakodnevni život organizma. Uputite učenike na promišljanje prilikom istraživanja pomoću sljedećih pitanja: Kakav bi utjecaj na rad stanice imao nedostatak odabrane organele? Kakav bi utjecaj na rad cijelog organizma imao nedostatak odabrane organele? Postoje li funkcionalne stanice koje nemaju jezgru? Na koji su način znanstvenici imenovali organele? Zašto sportaši idu u planine na visinske pripreme? Svoja saznanja o izgledu, građi te ulozi organele ili staničnog tjelešca u svakodnevnom životu organizma neka učenici unutar skupine bilježe na unaprijed pripremljenoj Padlet ploči. Nasumično odaberite jednog člana svake skupine koji će predstaviti saznanja, odnosno izložiti informacije. Potaknite učenike drugih skupina da se uključe u raspravu ako primijete neke netočnosti ili miskoncepcije u prezentaciji pojedinih članova, kako bi se zajednički došlo do ispravnih zaključaka. Svi učenici neka pomoću zvjezdica vrednuju uratke svih drugih skupina koji se nalaze u digitalnom alatu Padlet. Zatim neka učenici samostalno riješe interaktivni zadatak Usporedba prokariotskih i eukariotskih stanica unutar e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.3. Time će izvršiti samovrednovanje na osnovi prijašnjih i stečenih znanja.

Postupci potpore

Prilikom rada u okviru aktivnosti Organela, -ae, f. preporučuje se učenike s teškoćama uputiti na značenje naslova same aktivnosti te im ga objasniti. Pri podjeli u skupine učenike s teškoćama povežite s učenicima koji su vješti u pretraživanju internetskih izvora odnosno u radu na Padlet ploči, a istodobno i podržavajući u kontaktu s učenicima koji imaju teškoće. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnoga spektra, valja im na početku najaviti strukturu rada, kao i svaku promjenu aktivnosti. Tijekom provedbe aktivnosti provjerite je li učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra potrebno dodatno objasniti ili ponoviti određeni sadržaj te se u radu koristite sa što više slikovnih prikaza.

Preporučuje se osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Potaknite učenike s oštećenjem vida, učenike s oštečenjem sluha, kao i one s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava da predstave rad svoje skupine. Podršku pri zadatku moguće je osigurati unaprijed tako da se učenike s teškoćama usmjeri na konkretan internetski izvor ili da im se osiguraju materijali koji su djelomično popunjeni (npr. početne informacije o izgledu, građi i ulozi organele). Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje strukturirajte rad tako da ih usmjerite na konkretne poveznice na sadržaje na kojima će pronaći odgovore na postavljena pitanja. Provjeravajte jesu li razumjeli uputu te zbog obilježja pozornosti predvidite uvođenje stanki. Sve učenike podsjetite na pravila ponašanja prilikom rada u skupini.

Prilikom stvaranja dodatnih materijala važno je koristiti se lako čitljivim fontom (kakav je, na primjer, Omotype), kao i veličinom fonta koja je usklađena s potrebama pojedinog učenika s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Usporedimo li stanicu s tvornicom, onda svaka organela predstavlja određeni dio tvornice koji ima svoju ulogu u funkcioniranju tvornice. Učenici koji žele znati više neka ulogu svake organele u stanici povežu s odgovarajućim dijelom u tvornici. Pritom se mogu koristiti dostupnom literaturom ili mrežnim izvorima. Prilikom istraživanja neka obrate dodatnu pozornost na to tko je i kako otkrio određene organele. Svoja saznanja neka prezentiraju u razredu u obliku umne mape sa središnjim pojmom tvornica = stanica. Umnu mapu neka izrade u digitalnom alatu Popplet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Organela, -ae, f.

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira uloge staničnih dijelova u održavanju homeostaze uočavajući sinergiju staničnih dijelova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Endo... što?

Kako biste učenike potaknuli na provedbu aktivnosti, u alatu Mentimeter ih upitajte što je simbioza. Odgovori neka se prikazuju kao oblak riječi. Prokomentirajte odgovore i potaknite učenike na zaključak koja im je najčešća asocijacija na simbiozu. Zatim im u istom alatu prikažite zadatak da tijekom pet minuta napišu primjere simbioza kojih se mogu sjetiti. Neka se njihovi odgovori prikazuju jedan ispod drugog, onim redosljedom kako ih učenici upisuju. Na kraju uvodnog dijela raspravite s učenicima o primjerima koje su navodili i o odnosima živih bića u navedenim simbiozama.

Uputite učenike podijeljene u parove na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.3, odlomak Kako su nastale eukariotske stanice. Usmenim putem raspravite s učenicima o postanku eukariotske stanice te o endosimbiontskoj teoriji postanka organela u eukariotskoj stanici. Raspravite koji su uvjeti morali biti zadovoljeni da bi se odvila ta simbioza te koju je evolucijsku prednost ta simbioza donijela eukariotskoj stanici u odnosu na prokariotsku stanicu. Porazgovarajte i o dokazima koji potkrepljuju tu teoriju. Potaknite učenike na raspravu o pojavama na makroskopskoj i mikroskopskoj razini u njihovu svakodnevnom okruženju koje se mogu prispodobiti ili poistovjetiti s endosimbiozom.

Najavite učenicima da će izrađivati plakate u paru i zajedno izradite obrasce za vrednovanje učeničkih radova koje će objavljivati u alatu Padlet. Nakon toga uputite učenike da u paru u digitalnom alatu Canva izrade plakat o postanku eukariotske stanice prema endosimbiontskoj teoriji, kao i o primjerima endosimbioze u svakodnevnom životu. Svoje uratke neka učenici dodaju na unaprijed pripremljenu ploču u alatu Padlet, a poveznicu možete podijeliti pišući je na ploču nakon što ste je prilagodili u postavkama alata Padlet. Svakom paru učenika podijelite iste obrasce za vrednovanje radova te ih uputite na to da vrednuju radove drugih parova koji su objavljeni na Padletu. Također, potaknite ih da ispod svakog uratka ostalih učenika ostave komentare u kojima će se korištenjem konstruktivnih kritika osvrnuti na odrađeni zadatak. Na istu ploču u alatu Padlet podijelite i poveznicu na zajednički dokument na servisu Google disk kako bi njihovi zapisi bili dostupni na jednom mjestu. Na osnovi ispunjenih obrazaca donesite odluku o najboljem radu, koji možete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama podsjetite na značenje pojma simbioza tako da im unaprijed pošaljete poveznice na sadržaje vezane za temu simbioze ili da pripremite slikovne prikaze koji će učenicima s teškoćama na samome satu približiti pojam simbioze.

S obzirom na specifičnost terminologije i složenost jezičnih struktura kojim je opisan postanak eukariotske stanice, učenicima s teškoćama valja skrenuti pozornost na inkluzivni prikaz sadržaja u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.3 (što osobito vrijedi za učenike s disleksijom, za učenike s oštećenjem vida i one s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava). Pri odabiru parova važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji ga usmjerava i potiče na dovršavanje zadatka. Vršnjake koji djeluju motivirajuće i spremni su pomoći valja prepoznati prije provedbe same aktivnosti. Ulogu učenika s teškoćama u paru valja unaprijed definirati (npr. odabir fotografija za plakat). Fotografije je moguće unaprijed pripremiti, osobito za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava (npr. ispisane fotografije). Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje u raspravi treba poticati na sudjelovanje i voditi potpitanjima. Tijekom nastavnoga sata sustavno provjeravajte jesu li učenici s teškoćama razumjeli sadržaj.

S obzirom na složenost terminologije, učenicima s disleksijom, kao i svim učenicima koji otežano usvajaju nove pojmove skrenite pozornost na ključne odrednice aktivnosti te ih potkrijepite slikovnim prikazima.

Ako pojedini učenici nisu spremni na rad u digitalnom alatu Canva, potrebno im je ponuditi drugu mogućnost (npr. MS PowerPoint) ili izradu plakata na papiru. Sudjelovanje i uloženi trud svakog učenika s teškoćama uvijek valja istaknuti.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji su dodatno motivirani za rad uputite da istraže primjere endosimbioze u životinjskom svijetu. Primjerice, endosimbiozu zelene hidre i jednostaničnih fotoautotrofnih algi, endosimbiozu mikroorganizama i termita, endosimbiozu zooksantela i moruzgve. Zatim neka u digitalnom alatu po njihovu izboru izrade plakat o istraživanom primjeru endosimbioze u životinjskom svijetu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Endo... što?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje endosimbiontsku teoriju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.