Učeničku znatiželju možete potaknuti motivacijskim pitanjem: Zašto je neko meso crveno, a neko bijelo? Potaknite ih na iznošenje ideja i raspravu o mogućim uzrocima navedenih razlika te na istraživanje dostupnih mrežnih izvora (prijedlog: rad_1), kao i ostalih izvora.
Učenike možete uputiti i na istraživanje dostupnih izvora (samostalno ili u paru) te na promišljanje o vrstama životinjskih tkiva u kojima se, ovisno o aktivnosti organizma, mijenja broj mitohondrija (prijedlog znanstvenih radova za istraživanje: rad_2, rad_3). Uz navedeno, možete ih uputiti i na tekst Nemaju sve stanice jednak broj mitohondrija i/ili kloroplasta u sklopu e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.3 te na znanstvene članke navedene u popisu izvora. Neka učenici usporede vrste mišićnih tkiva s obzirom na brojnost mitohondrija i otkriju uzroke takvih razlika uzevši u obzir aktivnost i rad te vrste mišićnoga tkiva. Usporedbu mogu prikazati s pomoću tablice u kojoj će usporediti tri vrste mišićnoga tkiva s obzirom na brojnost mitohondrija i uzroke tih razlika. Napomenite učenicima da obvezno u tablici navedu i primjer organa u čijoj se građi pojavljuje to tkivo.
Kao samostalni istraživački rad, učenicima možete zadati da osmisle pokus u kojemu će dokazati utjecaj intenziteta osvijetljenosti na brojnost kloroplasta u listovima biljke koja je učenicima dostupna. Uputite ih na pravilan slijed u planiranju istraživanja, počevši s istraživačkim pitanjem, postavljanjem početne hipoteze i određivanjem parametara te planiranjem postupka istraživanja s odgovarajućim planom bilježenja i opažanja promjena.
Rezultate istraživačkoga rada mogu prikazati u obliku infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanog izvješća. Prije nego što učenici započnu izradu izvješća, uputite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izvješća istraživačkoga rada. Uratke mogu predati u obliku zadatka u digitalnom alatu Teams, uz što možete priložiti rubrike kriterijskog vrednovanja. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Učenike možete usmjeriti i na analizu primjera stanica i tkiva u kojima su značajne promjene brojnosti kloroplasta i (ili) mitohondrija u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.3 te na dostupne znanstvene radove (prijedlog: rad_4). Razgovorom ih potaknite na zaključke o povezanosti promjene brojnosti organela i energije.
U zadatku koji se odnosi na istraživanje vrsta životinjskih tkiva u kojima se, ovisno o aktivnosti organizma, mijenja broj mitohondrija, učenicima s teškoćama pripremite konkretna pitanja ili obrazac za bilježenje (tablicu s potrebnim parametrima), što će im poslužiti kao smjernice za rješavanje zadatka. Pri osmišljavanju pokusa odnosno pri samostalnom istraživačkom radu učenicima s teškoćama omogućite suradnički rad s vršnjacima, kao i poveznicu na sličan opis istraživanja koji je prikazan slikovno ili pomoću videosadržaja, kako bi bolje razumjeli što se točno od njih očekuje. U opisu istraživanja navedite hodogram istraživanja s pripadajućim odgovorima. Prema potrebi, paru u kojem se nalazi učenik s teškoćama pomognite oko postavljanja hipoteze. Uvažite mogući nedostatak vremena za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i za druge učenike s teškoćama, primjerice za dovršetak infografike. Također, savjetuje se raščlaniti ovu aktivnost na više manjih kako bi aktivnost u određenom dijelu mogli dovršiti i učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje.
Sve dodatne materijale koje pripremate za učenike s disleksijom, kao i za učenike s oštećenjem vida grafički prilagodite tako da koristite uvećan i lako čitljiv font (npr. OmoType), uvećan razmak, kao i podebljane ključne riječi.
Učenike potaknite na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o histološkim obilježjima vrsta mišićnoga tkiva, zatim vrstama tkiva u građi listova biljaka s obzirom na građu i ulogu tih tkiva u održavanju homeostaze biljnih organizama. Potaknite ih na istraživanje uloge uočljivih morfoloških razlika između različitih vrsta mišićnoga tkiva. O saznanjima mogu izraditi digitalni plakat u digitalnom alatu Canva i objaviti ga u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora primjene vrenja u svakodnevnom životu i industriji (npr. u mliječnoj industriji, pekarstvu, kulinarstvu, vinarstvu...). Možete ih usmjeriti i na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.3. Neka istaknu specifične vrste organizama koji se koriste u pojedinim procesima proizvodnje, kao i vrstu vrenja koja provode. Saznanja mogu prikazati u obliku digitalnog plakata ili infografike u digitalnom alatu Canva. Uratke mogu podijeliti s drugim učenicima na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu RealtimeBoard.
Usmjerite učenike na istraživanje sudbine piruvata nastalog procesom glikolize s obzirom na metaboličke uvjete. Potaknite ih na usporedbu vrsta vrenja s obzirom na organizme koji ih uzrokuju, uvjete u kojima se zbivaju (potrebne tvari, potrebu za kisikom – aeroban ili anaeroban proces) i s obzirom na produkte koji nastaju pojedinim vrenjima. Usporedbu mogu prikazati tablično u četirima stupcima: naziv vrenja, organizmi, potreba za kisikom, produkti.
Učenicima možete podijeliti poveznicu na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.3, videozapis Alkoholno vrenje u stanicama kvasca. Neka učenici promisle o zajedničkim obilježjima i različitostima staničnog disanja i vrenja. Neka riješe zadatak usporedbe s Vennovim dijagramom u navedenom digitalnom sadržaju pa zajednički analizirajte rješenja. Potaknite ih na promišljanje o posljedicama prevelike količine produkata vrenja na organizme koji provode vrenja – štetnost i inhibicijski utjecaj pretjerane količine produkata (npr. alkohola) na aktivnost organizama koji provodi vrenje. Svratite im pozornost na svrhu vrenja s obzirom na promjene u nosačima elektrona i važnost tih promjena za proces glikolize.
Octeno vrenje uzrokuju bakterije roda Acetobacter i jedino je aerobno vrenje.
Ako je kulinarstvo specifični interes učenika s poremećajem iz autističnoga spektra, uključite ga aktivno u raspravu oko primjene vrenja tako da postavljate konkretna pitanja. Što se tiče zadatka u kojem se zahtijeva usporedba vrsta vrenja s obzirom na organizme koji ih uzrokuju, pripremite obrazac u kojem će biti navedene varijable koje učenici s teškoćama trebaju promatrati te uz obrazac, usmenim putem, objasnite što se očekuje u zadatku. S obzirom na to da se videozapis o alkoholnom vrenju nalazi pri kraju u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.3, učenicima s teškoćama sugerirajte da pronađu videozapis pomoću opcije Traži. Učenicima s teškoćama osigurajte mogućnost višekratnog gledanja videozapisa (ili im uoči sata dostavite poveznicu na videosadržaje).
Učenike koji žele znati više možete potaknuti na planiranje istraživačkoga rada kojim bi se istražili optimalni uvjeti rasta mikroorganizama koji uzrokuju vrenja. Taj zadatak osobito može biti primjenjiv ako su učenicima dostupna kefirna zrnca koja se sve češće uzgajaju u kućanstvima sa svrhom fermentacije mlijeka u kefirno mlijeko. Potaknite ih na primjenu metodologije istraživanja u planiranju istraživačkoga rada. Postupak, zapažanja i zaključke mogu prikazati u obliku animiranog sadržaja u digitalnom alatu Moovly ili u obliku plakata u digitalnom alatu Canva.
Nakon obrade teme vrenja, učenicima možete zadati da osmisle i provedu samostalni istraživački rad o različitim utjecajima (npr. dodatku šećera, umjetnog sladila ili mlijeka, promjeni temperature i sl.) na intenzitet alkoholnog vrenja te na usporedbu intenziteta alkoholnoga vrenja s obzirom na dodatak suhog ili svježeg kvasca u istraživanim uvjetima.
Alternativno, možete im zadati da istraže utjecaj dodatka suhog ili svježeg kvasca na pripravu domaćeg kruha prema receptu s jasnim uputama. Jedna grupa učenika može pripremiti kruh uz dodatak suhog, a druga uz dodatak svježeg kvasca. Ostali sastojci i postupak pripreme trebaju biti jednaki za obje grupe kako bi rezultati bili usporedivi. Nakon priprave kruha, uspješnost u tome učenici mogu usporediti unutar grupe, a usporediti je mogu i s uspješnosti pripreme kruha u drugoj grupi.
Uputite ih na pravilno postavljanje istraživačkog pitanja i početne hipoteze, ispravnost i metodološku opravdanost plana istraživanja te praćenja opažanja i prikazivanja rezultata. Potaknite ih na usporedbu i analiziranje podataka dobivenih istraživanjem.
Opažene ili mjerene podatke neka prikažu tablično i (ili) grafički odabirući odgovarajuću vrstu grafičkog prikaza i koristeći se digitalnim alatom Microsoft Excel. Potaknite učenike na razmišljanje o obilježjima podataka u vezi s odabirom odgovarajuće vrste grafičkog prikaza. Naglasite važnost ispravnog označavanja osi i cjelovitost grafičkog prikaza.
U obliku zadatka u digitalnom alatu Teams možete im objaviti uputu za izradu izvješća istraživanja, koje mogu predati u obliku dokumenta napravljenog u programu Word, u obliku PDF dokumenta ili u obliku plakata izrađenog u digitalnom alatu Canva. Zadatku možete priložiti rubrike kriterijske tablice za vrednovanje sastavnica samostalnog istraživačkog rada te izlaganja, ako organizirate izlaganje uradaka. Učenici samostalno ili vršnjački vrednuju uratke u skladu s tablicom kriterijskog vrednovanja, uz obrazloženje dodijeljenih bodova i prijedloge za eventualna poboljšanja.
Zamjenska aktivnost može biti simulacija pokusa utjecaja temperature na metabolizam kvasca u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.3, pri čemu učenici mogu mijenjati uvjete temperature pri kojoj se provodi vrenje. Potaknite ih na samostalno ili suradničko opažanje promjena u uzrocima kao i tumačenje uočenih promjena.
Eduard Buchner bio je njemački kemičar, dobitnik Nobelove nagrade za pokus kojim je dokazao da vrenje uzrokuje ekstrakt kvaščevih gljivica. To saznanje bilo je dodatni argument protiv teorije vitalizma, dokazavši da žive stanice nisu potrebne za metabolički proces.
Pri samostalnom istraživačkom radu o utjecajima na intenzitet alkoholnog vrenja, u rad aktivno uključite učenike s teškoćama tako da izvode pokus (dodaju šećer), pomažu u pripremi ili slično. Postavljanje istraživačkog pitanja i početne hipoteze može biti izazovno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, pri čemu im je važno osigurati podršku. Tablični i (ili) grafički prikaz bit će zahtjevan za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, za učenike s oštećenjem vida, kao i za učenike s diskalkulijom, zbog čega im valja pripremiti sličan primjer koji će poslužiti kao orijentir (uvećan prikaz, lako čitljiv font). Zamjensku aktivnost odaberite za pojedinog učenika s teškoćama temeljem vlastitih opažanja o obilježjima i sklonostima učenika s teškoćama te u suradnji sa stručnim suradnikom. Ako se nastavnik odluči za zamjensku aktivnost, predlaže se prikaz opažanja i tumačenja promjena u digitalnom alatu Canva.
Učenike s posebnim interesom u prirodoslovlju možete potaknuti na istraživanje metaboličkih reakcija i pripadajućih enzima u alkoholnom vrenju. Usmjerite ih na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o vrstama međuspojeva u vrenju, njihovu imenovanju, kao i vrstama enzima potrebnih za pojedinu reakciju. Možete ih potaknuti i na istraživanje pokusa koje je provodio Eduard Buchner o uzrocima vrenja te na izradu infografike o navedenom otkriću u digitalnom alatu Canva.
Nobelova nagrada Eduardu Buchneru: Eduard Buchner - Biographical (nobelprize.org)
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 22.3.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.