Predmet
Biologija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Od početka do kraja 

Naziv predmeta
Biologija 4

Razred
4. razred gimnazije

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • proteini ili bjelančevine
  • sinteza proteina
  • esencijalne aminokiseline
  • neesencijalne aminokiseline

Esencijalne unosim, a neesencijalne stvaram

Kako biste učenike zainteresirali, prikažite im slike krema za lice s kolagenom te ampula s inzulinom. Potaknite raspravu među učenicima pitajući ih o tome koja je uloga kolagena, a koja inzulina u čovjekovu tijelu te u koju skupinu biomolekula ubrajamo kolagen i inzulin. Nakon ispravnih zaključaka podijelite učenike u parove. Neka svaki par učenika pretraživanjem dostupne literature i mrežnih izvora istraži građu proteina te ulogu proteina u svakodnevnom održavanju homeostaze čovjeka. Pozornost im usmjerite na podjelu aminokiselina na esencijalne i neesencijalne te na način unosa aminokiselina u organizam, kao i na primjere proteina u našem organizmu. Svaki par neka dodatno istraži strukture leucina, izoleucina i valina, koju ulogu imaju u izgradnji ljudskog organizma te zašto ih se naziva trio fantasticus. Neka učenici svoja saznanja prikažu u obliku umne mape koju će izraditi u digitalnom alatu Coggle. Naglasite im da sve mora biti potkrijepljeno slikovnim prikazima. Poveznice na spomenute digitalne alate možete s učenicima podijeliti u alatu kojim se i inače koristite kada se nastava odvija prema modelu C. Svoje uratke parovi stavljaju na pano u digitalni alat Padlet, pomoću kojeg ćete organizirati virtualnu izložbu učeničkih radova. Naglasite da će članovi parova vrednovati radove ostalih parova. Svakom paru dodijelite iste obrasce za vrednovanje radova te na osnovi ispunjenih obrazaca donesite odluku o najboljem radu, koji možete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Pri odabiru parova koji će surađivati pokušajte učenike s teškoćama spojiti s učenicima koji su podržavajući i imaju mentorske osobine. Primjerice, učenike s poremećajem iz autističnoga spektra koji imaju specifične interese povežite s učenicima koji inače s njima surađuju i koji će, uz uputu nastavnika, uspješno zajednički izraditi umnu mapu. U zadatku istraživanja građe proteina te uloge proteina u svakodnevnom održavanju homeostaze čovjeka, učenicima s teškoćama unaprijed pripremite pitanja i materijale koji će im olakšati istraživanje te ih usmjerite na poveznice na mrežne stranice na kojima mogu pronaći tražene podatke. Spomenute materijale prilagodite grafički (uvećan i lako čitljiv font, uvećan razmak, podebljan tisak, jasne slike), što se osobito odnosi na učenike s disleksijom te one s oštećenjem vida. Podatke na koje trebaju usmjeriti pozornost projicirajte tako da budu vidljivi tijekom zadatka. Sudjelovanje učenika s teškoćama pohvalite neovisno o vrednovanju drugih učenika.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite na dodatno istraživanje o proteinskim preparatima koji utječu na povećanje mišićne mase. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu u obliku infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Piktochart.

Nastavna aktivnost za predmet X

Esencijalne unosim, a neesencijalne stvaram

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje esencijalne od neesencijalnih aminokiselina.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Prepisujem, prevodim, stvaram

U prethodnoj aktivnosti učenici su stekli znanje o gradivnim elementima za izgradnju proteina – aminokiselinama. U ovoj aktivnosti učenici će povezati dosad stečena znanja o biološkim molekulama.

Potaknite znatiželju učenika pitajući ih zašto je važno da svakodnevnom prehranom u organizam unosimo umjerene odnosno dostatne količine proteina i koje bi namirnice preporučili osobama koje žele povećati svoju mišićnu masu. Nakon ispravnih zaključaka najavite učenicima temu njihova istraživanja o biosintezi proteina.

Podijelite učenike u skupine od četiri do pet učenika, ovisno o broju učenika u razredu. Svaka skupina treba istražiti biosintezu proteina u eukariotskim stanicama te izraditi animirani shematski prikaz. Uputite učenike na dostupnu literaturu odnosno na udžbenik. Ako je potrebno, svoje istraživanje mogu upotpuniti i pretraživanjem mrežnih stranica. Nakon proučene literature raspravite s učenicima koji su glavni koraci prilikom biosinteze proteina te koje molekule i stanični dijelovi sudjeluju u tom procesu. Na osnovi proučenog sadržaja i donesenih zaključaka neka svaka skupina izradi animirani shematski prikaz u digitalnom alatu Animoto. Budući da je u besplatnoj verziji alata onemogućeno spremanje radova na računalo, neka učenici rade na nastavničkom računu jer nastavnici registracijom dobivaju više mogućnosti u besplatnoj verziji za izradu materijala. Učeničke radove objavite u razrednoj grupi na platformi Teams. Odaberite jedan rad koji ćete projicirati te potaknite učenike da sudjeluju svojim sugestijama kako biste u konačnici imali ispravan animirani shematski prikaz biosinteze proteina koji će učenici moći preuzeti na svoje računalo.

Za kraj, raspravite s učenicima o tome koji im je dio sadržaja koji su istraživali i prikazivali ostao nejasan. Potaknite ih da oblikuju barem jedno pitanje i proslijede ga najbližem učeniku iz razreda. Neka nekoliko učenika pročita pitanje i ponudi odgovor. Po potrebi, neka se uključe i drugi učenici kako bi nadopunili odgovore i tako ponovili nastavne sadržaje.

Postupci potpore

Pri podjeli učenika u skupine vodite računa o podjednakoj zastupljenosti učenika s teškoćama po skupinama. U okviru grupnoga rada, učenicima s teškoćama definirajte jasnu ulogu koja je što više u skladu s njihovim jakim stranama (npr. pretraživanje slika za učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje ili odabir vrste prikaza za učenike s disleksijom).

Izrada shematskog prikaza biosinteze proteina u eukariotskim stanicama može biti zahtjevna za većinu učenika s teškoćama, zbog čega im valja pripremiti sličan shematski prikaz kako bi imali orijentir pri rješavanju zadatka (npr. količina sadržaja). Učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, zatim onima sa specifičnim teškoćama u učenju, kao i učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite tekst ili poveznice na konkretan sadržaj. Pripremate li dodatni tekstualni materijal, pripazite na grafičku prilagodbu, što se osobito odnosi na učenike s disleksijom (lako čitljiv font kao što je OmoType, uvećan font i razmak, lijevo poravnanje, podebljane ključne riječi) i oštećenjem vida (uvećan font, jasne slike, uvećan razmak i sl.). Prilikom istraživanja učenicima s teškoćama mogu pomoći i konkretna pitanja na koja će potom tražiti odgovor.

Pojedinim učenicima s teškoćama izrada shematskog prikaza u digitalnom alatu Animoto može biti izazovna (primjerice učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava ili učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra), stoga razmislite o nekom drugom alatu koji također omogućava izradu vizualnog prikaza (npr. Canva).

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima postavite istraživačko pitanje: Je li broj ribosoma u svim eukariotskim stanicama čovjeka jednak? Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Prepisujem, prevodim, stvaram

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava proces sinteze proteina.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Tri, četiri... sad!

Projicirajte učenicima umnu mapu koju su izradili u prvoj aktivnosti ovog scenarija kako bi se prisjetili podjele aminokiselina na esencijalne i neesencijalne. Kako biste ih zainteresirali, upitajte ih zašto neki ljudi imaju ravnu, a neki kovrčavu kosu i znaju li koja bjelančevina izgrađuje kosu, pa o tome povedite kratku raspravu. Zatim u digitalnom alatu Word Online u sustavu Office365 nacrtajte dvije molekule najjednostavnije po građi aminokiseline glicin. Projicirajte i podijelite s učenicima dokument. Upitajte učenike da predlože način povezivanja tih dviju molekula. Učenici koji se dobrovoljno jave mogu u podijeljenom dokumentu nacrtati način povezivanja dviju molekula aminokiselina. Potaknite ostale učenike da se uključe sa svojim prijedlozima kako bi zajednički došli do valjanog odgovora. Uz valjani odgovor naglasite učenicima da se taj tip kovalentne veze koja nastaje između dviju aminokiselina naziva peptidna veza. Uputite zatim učenike da u parovima istraže koje aminokiseline izgrađuju protein keratin. Neka odaberu najmanje tri različite aminokiseline te ih povežu u lanac. Naglasite im da pozornost moraju obratiti na točan prikaz kemijske strukture samostalno odabranih aminokiselina te na vrstu kemijskih veza unutar aminokiselina te onih koje nastaju povezivanjem. Strukture odabranih aminokiselina neka istraže pretraživanjem mrežnih izvora. Uratke neka izrade u obliku animiranoga shematskog prikaza u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office365, u trajanju od jedne minute. Nakon završetka svaki par neka svoju animaciju objavi u razrednoj grupi na platformi Teams. Za kraj, pripremite natjecanje u predstavljanju animacija. Zadajte učenicima da u jednoj minuti što bolje predstave svoju animaciju. Prema unaprijed pripremljenim obrascima za vrednovanje, ostali će učenici bodovati točnost prikaza, zanimljivost predstavljanja i poštivanje roka od jedne minute. Animaciju koja osvoji najviše bodova iskoristite za izradu kratkog kviza u digitalnom alatu Wordwall, kojim ćete vrednovati učenike.

Za kraj ih upitajte je li keratin karakterističan samo za čovjeka i potaknite da istraže u sastavu kojih još organizama ga nalazimo.

Postupci potpore

Prilikom projekcije uvećajte prikaz umne mape u kojoj je prikazana podjela aminokiselina na esencijalne i neesencijalne, a također i font ako se skupina koristila manjom veličinom slova.

Učenicima s teškoćama pripremite poveznice na sadržaje koje trebaju istražiti, pri čemu je uvijek važno odabirati stranice koje omogućavaju inkluzivni prikaz (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično). Nastavnici koji imaju pripremljene materijale mogu ih grafički doraditi u aplikaciji Lexie, što je važno za učenike s disleksijom, kao i za učenike s oštećenjem vida. S obzirom na to da se očekuje izrada animiranog shematskog prikaza u alatu PowerPoint, učenicima s teškoćama valja osigurati jasnu uputu i podršku u obliku zornog prikaza ključnih elemenata rada. Istu aktivnost mogu provesti i u drugim alatima.

Prilikom podjele u parove pokušajte povezati učenike s teškoćama s učenicima koji su motivirajući u odnosu na nastavno gradivo i podržavajući u radu. U zadatku povezivanja triju različitih aminokiselina u lanac, projicirajte jedan primjer kako bi bio dostupan za vrijeme rješavanja zadatka.

Pri izradi kviza u alatu Wordwall pokušajte izbjeći kvizove s vremenskim ograničenjem ili vrijeme produljite koliko je god moguće kako biste i učenicima s disleksijom, oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i oštećenjem vida omogućili aktivno sudjelovanje.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu istražiti primjere i strukture bjelančevina koje svojim djelovanjem sudjeluju u održavanju homeostaze ljudskog organizma. Svoja saznanja neka prikažu u obliku plakata koji će izraditi u digitalnom alatu Canva i podijeliti u razrednoj grupi na platformi Teams te predstaviti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tri, četiri... sad!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava proces sinteze proteina.
  • Učenik objašnjava molekularnu osnovu živoga svijeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.