Predmet
Francuski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bon appétit

Naziv predmeta
Francuski jezik 1

Razred
1. razred srednje škole

Razina učenja jezika
nastavak učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • La semaine du goût
  • strategije slušanja
  • namirnice
  • prehrambena piramida
  • porijeklo namirnica
  • lokalne namirnice
  • zdrava prehrana

Što više slušaš, bolje razumiješ

Kao uvod u temu učenicima predložite da u e-škole DOS Francuski jezik 1, Modul 7, Jedinica 1. Les habitudes alimentaires pročitaju kratki tekst pod naslovom La semaine du goût. Želite li s učenicima podrobnije obraditi ovu temu, pripremite i dodatni materijal, koji možete naći na službenoj stranici tog događaja.

Nakon uvoda učenicima zadajte zadatak slušanja s razumijevanjem, koji se nalazi u Activité 5 u navedenoj jedinici. Učenici slušaju dijalog Le reportage sur la Semaine du goût i rješavaju zadatak razumijevanja pročitanog u Activités #2. Svakako ih podsjetite da prije slušanja pročitaju pitanja kako bi bolje usmjerili pozornost prilikom slušanja.

Nakon prvog slušanja dijaloga započnite s učenicima razgovor o težini slušanja teksta i rješavanja zadatka za razumijevanje teksta te im postavite pitanja u vezi s tim, npr. Što radite kada su vam zadatci preteški? Kako si olakšavate nelagodu zbog nerazumijevanja teksta? Kako si možete pomoći? Saslušajte učenike te ih pokušajte ohrabriti u nastojanjima da ne odustanu ni onda kada im je teško. Zatim im predložite neku od tehnika disanja ili vizualizacije, za što možete pronaći kratak videoprilog na kanalu YouTube (primjer) ili jednostavno zamolite učenike da zatvore oči i nekoliko puta duboku udahnu i izdahnu. Nakon vježbe opuštanja ponovite zadatak slušanja s razumijevanjem te porazgovarajte s njima o razlikama između prvog i drugog slušanja.

Učenike podijelite u skupine u kojima će zajedno promišljati o strategijama kojima se koriste ili koje bi željeli probati, a koje im pomažu u razumijevanju tekstova prilikom slušanja ili čitanja. Neka u programu PowerPoint zajedno izrade prezentaciju sa savjetima za strategije razumijevanja. Svaka skupina postavlja prezentaciju u dogovorenoj razrednoj grupi, gdje potom mogu dodavati nove savjete i strategije.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov su u radu učenici sa združenim teškoćama, koje mogu biti raznolike (specifične teškoće u učenju i poremećaji u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćama premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Prije čitanja teksta u e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 1. Les habitudes alimentaires, za učenike s teškoćama pripremite popis novih riječi i njihovih prijevoda. Tekst prilagodite jezično i grafički. Koristite se kraćim i jednostavnijim rečenicama bez prenesenih značenja, uobičajenim poretkom riječi u rečenici (subjekt – predikat – objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnajte tekst. Tijekom rješavanja zadatka razumijevanja pročitanog u Activités #2 naglas pročitajte pitanja i odgovore kako bi učenik s teškoćama riješio zadatak u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci. Svim učenicima, pa tako i učeniku s teškoćama ponudite konkretne metakognitivne strategije za zadatke slušnog razumijevanja teksta. Tijekom prikazivanja videosnimke o tehnikama disanja i vizualizaciji uključite titlove za učenika s oštećenjem sluha. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra podjelu u skupine najavite pomoću slika ili natuknica. Potaknite učenika s teškoćama da aktivno sudjeluje u radu skupine. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje programom PowerPoint te učestalo provjeravajte kako se učenik snalazi u navedenom alatu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što više slušaš, bolje razumiješ

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje tehnike za prevladavanje nelagode od nerazumijevanja teksta.
  • Učenik razumije govoreni tekst o školskim događajima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Učiti kako učiti

Kupujmo lokalno

Prije nastavnoga sata zadajte učenicima da tjedan dana popisuju namirnice koje imaju kod kuće i koje su oni i njihovi ukućani konzumirali te ih zamolite da posebnu pozornost, kad god je to moguće, obrate na zemlju porijekla namirnica. U tu svrhu u alatu Padlet izradite stupce po kontinentima te podijelite učenicima poveznicu kako bi mogli upisivati nazive namirnica i zemlju porijekla te ih razvrstavati u stupce prema kontinentu na kojem se ta zemlja nalazi.

U e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 1. Les habitudes alimentaires pogledajte na satu videozapis La production locale te zadajte učenicima da riješe zadatke u Activités #3. Potaknite zatim učenike na razgovor o lokalnim proizvođačima tijekom kojega učenici mogu usporediti stanje u Hrvatskoj sa stanjem u Francuskoj. Neka učenici u skupinama prikupe podatke o lokalnim proizvođačima u Hrvatskoj i u Francuskoj, primjerice, koliko ih ima, što proizvode, na koji način plasiraju svoje proizvode, a ako je potrebno, ponovite s učenicima tvorbu i način uporabe komparativa na francuskom jeziku kako bi se tim konstrukcijama mogli koristiti tijekom razgovora i uvježbati ih. Posebice uputite učenike na tekst u istoj jedinici Le sais-tu?, u kojem se navode standardi koji se slijede u francuskim školama.

Nakon rasprave u kojoj sudjeluje cijeli razred, učenike podijelite u skupine. Svaka bi skupina trebala napraviti svoju listu prijedloga što oni mogu učiniti da povećaju osviještenost o važnosti kupovanja lokalne hrane. Svoje zamisli neka oblikuju u tekst te izrade promotivni plakat na francuskom jeziku u alatu Canva. Kao uputu možete im zadati sljedeće smjernice:

  • Izradite plakat kojim želite što više osoba potaknuti na kupovinu proizvoda lokalnih proizvođača. Razmislite kojoj se publici obraćate i prema tome odaberite fotografije i vizualni identitet plakata. Kada predlažete što bi se trebalo činiti, koristite se imperativom te navedite koje su sve prednosti kupovine tih proizvoda. Duljina teksta: 100 – 150 riječi.

Učenici potom mogu plakat prevesti i na druge jezike te ga postaviti na stranicu škole, podijeliti s jedinicama lokalne vlasti i sl.

Postupci potpore

Učeniku s teškoćama omogućite pomoć vršnjaka tijekom aktivnosti razvrstavanja namirnica u stupce. Imajte na umu prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu za učenika s oštećenjem vida. Učeniku oštećenjem organa i organskih sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice. Povremeno zaustavite videozapis La production locale kako biste provjerili razumiju li učenici sadržaj te treba li prevesti ili objasniti pojedine riječi. Učeniku s teškoćama omogućite produženo vrijeme za dovršavanje zadatka u Activités #3. Tekst u jedinici Le sais-tu? prilagodite jezično i grafički. Nakon rasprave pripremite odgovore na pitanja koja su se postavljala u raspravi kako bi učeniku s teškoćama učenja navedeno poslužilo kao podsjetnik. Učenika s teškoćom smjestite u skupinu koja je spremna pružiti vršnjačku potporu i podijeliti poslove unutar skupine u skladu s jakim stranama učenika s teškoćom. Pripremite pisane i slikovne upute za izradu plakata u alatu Canva za učenike s teškoćama. Na vidljivom mjestu istaknite koje sve elemente plakat treba sadržavati.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kupujmo lokalno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje namirnice.
  • Učenik piše tekst o važnosti kupovanja lokalnih namirnica.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Održivi razvoj
  • MPT Poduzetništvo

U školi se i jede

Potaknite s učenicima razgovor o temi prehrane u školi. Postavite im pitanja na francuskom, npr. Što obično jedete u školi? Gdje kupujete užinu?

U digitalnom alatu Pixlr izradite piramidu zdrave prehrane tako da dodate fotografiju piramide na koju ćete napisati nazive skupina namirnica. Recite učenicima da namirnice koje su naveli razvrstaju prema skupini namirnica kojoj pripadaju (žitarice, slatkiši itd.).

U e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 1. Les habitudes alimentaires pogledajte s učenicima program u Activité 4 (La semaine du goût) i neka učenici pokušaju zaključiti što se jede u školama u Francuskoj. Za pomoć im ponudite tekst Le reportage sur la Semaine du goût, koji se nalazi u sljedećoj aktivnosti u istoj jedinici.

Učenicima predložite da provedu istraživačku aktivnost radi usporedbe obroka u školama u Hrvatskoj i u Francuskoj. Neka u skupinama odaberu jednu školu u Francuskoj te istraže na internetu što se u njoj jede, kada se jede i gdje se jede. Za usporedbu s Hrvatskom mogu odabrati svoju školu ili neku drugu te za odabranu školu također istražiti podatke o obrocima. Rezultate istraživanja učenici bilježe u nekom od alata programskoga paketa MS Office (Word, PowerPoint), u koji trebaju uvrstiti i prehrambenu piramidu u kojoj su označili kojim skupinama namirnica pripada pojedino jelo. Rezultate istraživanja o prehrani u odabranoj školi učenici predstavljaju usmeno u razredu, uspoređujući koje su skupine namirnica zastupljene u francuskim školama, a koje u hrvatskim školama. Na kraju mogu iznijeti svoje mišljenje i odabrati što im se više sviđa, uz obrazloženje odabira. Za izražavanje mišljenja mogu se koristiti sljedećim izrazima: je pense que, je trouve que, je préfère... parce que...

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams. Pripremite kratak upitnik pomoću digitalnog alata Wooclap, u kojem ćete odabrati tip pitanja oblak riječi i otvoreni odgovori, pa pripremite pitanja na francuskom, npr. Što obično jedete u školi? Gdje kupujete užinu? Podijelite zaslon i otvorite kviz te učenicima podijelite poveznicu i QR kod na upitnik kako bi mogli pristupiti kvizu i odgovoriti na pitanja, a zatim komentirajte odgovore.

U digitalnom alatu Pixlr izradite piramidu zdrave prehrane tako da dodate fotografiju piramide na koju ćete napisati nazive skupina namirnica. Piramidu prehrane koju ste izradili postavite u digitalni alat za suradnju Conceptboard. Recite učenicima da namirnice koje su naveli u upitniku razvrstaju prema skupini namirnica kojoj pripadaju (žitarice, slatkiši itd.). Učenici svoje odgovore mogu zabilježiti samostalno.

U e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 1 Les habitudes alimentaires pogledajte s učenicima program u Activité 4 (La semaine du goût) i neka učenici pokušaju zaključiti što se jede u školama u Francuskoj. Za pomoć im ponudite tekst Le reportage sur la Semaine du goût, koji se nalazi u sljedećoj aktivnosti u istoj jedinici.

Predložite učenicima da provedu istraživačku aktivnost radi usporedbe obroka u školama u Hrvatskoj i u Francuskoj. Otvorite sobe za sastanke i podijelite ih u skupine te za svaku skupinu označite prostor za rad na digitalnoj ploči Conceptboard kojom su se koristili u prethodnom zadatku. Svaka skupina odabire jednu školu u Francuskoj te istražuje na internetu što se u njoj jede, kada se jede i gdje se jede. Rezultate istraživanja učenici bilježe na odabranom dijelu ploče Conceptboard. Nakon toga zatvorite sobe za sastanke i podijelite zaslon kako bi učenici predstavili rezultate istraživanja, uspoređujući koje su skupine namirnica zastupljene u francuskim školama, a koje u hrvatskim školama. Na kraju prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje mišljenje i odaberu što im se više sviđa, uz obrazloženje odabira.

Postupci potpore

Tijekom uvodnog razgovora osigurajte da učenici ne govore u isti glas kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao čuti postavljena pitanja i ravnopravno sudjelovati u razgovoru. Učenika s oštećenjem vida uputite na prilagodbe digitalnog alata Pixlr (veličina fonta, svjetlina i kontrast zaslona). Učenicima objasnite i zorno im pokažite na koji način trebaju razvrstati namirnice u digitalnom alatu Pixlr. Učenicima s teškoćama dajte kratak podsjetnik o skupinama namirnica kako bi lakše dovršili zadanu aktivnost. Navedenim učenicima pripremite kratke natuknice koje će ih voditi tijekom čitanja teksta Le reportage sur la Semaine du goût. Učeniku s teškoćama dopustite da samostalno odabere skupinu u kojoj želi sudjelovati. Za usporedbu obroka u školama u Hrvatskoj i u Francuskoj unaprijed pripremite tablicu u koju učenik s teškoćama može upisivati sličnosti i razlike. Nemojte inzistirati na tome da rezultate istraživanja predstavlja učenik s teškoćama osim ako sam ne izrazi želju za tim.

Za provedbu aktivnosti u mrežnom okruženju unaprijed pripremite redoslijed i opise aktivnosti kako bi ih učenik s oštećenjem sluha lakše slijedio. Učestalo provjeravajte razumije li učenik s teškoćama dobivene upute. Omogućite da učenik s oštećenjem sluha u svakom trenutku može vidjeti lice govornika zatreba li mu očitavanje s usana. Podjelu u sobe za sastanke unaprijed najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra te mu dopustite da samostalno odabere skupinu u kojoj želi sudjelovati.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a

Za učenike koji žele znati više

Ponudite učenicima da nastave istraživanje o školskoj prehrani na službenoj stranici francuskog Ministarstva obrazovanja te na stranici Ministarstva poljoprivrede i prehrane. Neka od pitanja koja možete postaviti jesu sljedeća: Koja su načela primijenjena? Kako je organiziran obrok? Tko izrađuje jelovnike? Zatim učenici trebaju promisliti o tome je li moguće organizirati takvu prehranu u njihovoj školi, što bi sve bilo potrebno poduzeti i promijeniti što se tiče opreme, prostora, osoblja itd. O navedenim istraživanjima i promišljanjima učenici pišu tekst, odnosno pismo koje bi, primjerice, uputili ravnatelju škole, gradskoj upravi, ministarstvu.

Nastavna aktivnost za predmet X

U školi se i jede

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje prehrambene navike u francuskim školama.
  • Učenik uspoređuje prehrambene navike u francuskim i hrvatskim školama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Zdravlje
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

La semaine de goût (pristupljeno 24. ožujka 2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.