Predmet
Talijanski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Impariamo giocando

Naziv predmeta
Talijanski jezik 1

Razred
1. razred srednja škola

Razina učenja jezika
1. godina

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • pozdravi
  • rod imenica
  • osobne zamjenice
  • glagol chiamarsi
  • brojevi do 20

Ciao, ciao!

Potaknite raspravu, odnosno oluju ideja na temu pozdrava na hrvatskome jeziku i na ostalim jezicima koji su učenicima dosad poznati. Također, stavite naglasak na pozdrave koje učenici koriste u formalnom, a koje u neformalnom razgovoru, odnosno na koji način se, primjerice, međusobno pozdravljaju i način na koji bi pozdravili profesora/icu. Stavite naglasak na važnost uljudne komunikacije s odraslim osoba, starijima od sebe i važnost poštivanja svakog ljudskog bića. Učenicima objasnite da i Talijani razlikuju pozdrave u formalnom i neformalnom okružju te da će pomoću ankete provedene pomoću Mentimetra procijeniti koliko poznaju talijanske pozdrave i njihovu uporabu. Pripremite zadatke u kojima učenici prvo označavaju pozdrave koji su im već poznati, zatim one koji su formalni/neformalni, koji se koriste pri susretu, a koji pri odlasku, a neka pokušaju i prepoznati pravopisno pravilno napisane pozdrave. Nakon toga porazgovarajte s učenicima o rezultatima koje su postigli, jesu li im pozdravi već bili poznati, je li ih što iznenadilo, što su novoga vezanog uz pozdrave saznali. Uputite učenike na to da će riješiti zadatke C, D i E na e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1, odnosno prepoznat će odslušane pozdrave i povezat će odgovarajući pozdrav te će odslušati kratke dijaloge koje će dopuniti pozdravima koji nedostaju pazeći na smisao i primjenu pravopisnih pravila. Uputite učenike da u bilježnicu zapišu pozdrave, a zatim da se okušaju u kreativnom izražavanju koristeći tehniku igranja uloga. Na post-it papirićima pripremite moguće dijaloge, odnosno zadatke, primjerice, dijalog profesora i učenika, dijalog učenika i učenika. Prema zadanom će zadatku u paru osmisliti kratke dijaloge te ih snimiti u digitalnom alatu Audacity slijedeći sljedeće upute: dijalog mora sadržavati formalni i neformalni pozdrav, obraćanje osobi (upit o imenu ili kako se osoba osjeća) te pozdrav na dolasku i odlasku. Također, dijalog prvo trebaju zapisati, provjeriti gramatičku i pravopisnu točnost napisanog, uvježbati izvođenje dijaloga pazeći na pravilan izgovor, a tek nakon toga pristupiti snimanju zapisa u trajanju od otprilike 30 sekundi do 1 minute. Učenicima projicirajte i objasnite sastavnice iz tablice vrednovanja koju će učenici koristiti za samovrednovanje i vršnjačko vrednovanje, ali i tijekom pripreme i uvježbavanja dijaloga. Nakon što snime zadano, učenici će svoje dijaloge predstaviti ostalim učenicima puštajući zvučne zapise snimljenog te će provesti samovrednovanje i vršnjačko vrednovanje, a prije provođenja te aktivnosti naglasak stavite na isticanje dobrih strana dijaloga, napravite osvrt na težinu zadatka, važnost pravilnog pisanja i izgovaranja riječi te izraza na talijanskom jeziku, uvježbavanje komunikacije, primjenjivanje naučenog u praksi, odnosno ne samo u govoru već i u pismu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i karakteristikama same teškoće. Preporučljivo je da učenika s teškoćama premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Nakon razredne rasprave za učenika s teškoćama pripremite pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Tijekom provođenja ankete u Mentimetru pročitajte pitanja i odgovore kako bi učenik s teškoćama mogao riješiti anketu u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci. Za aktivnost rješavanja zadataka na e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1. omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na ekranu. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra unaprijed najavite zadatke uz pomoć slika ili natuknica. Kao i u prethodnoj aktivnosti, na glas pročitajte pitanja i ponuđene odgovore za učenika s teškoćama. Provjerite rješava li učenik s teškoćama dobivene zadatke jer je u online obliku slabija kontrola nastavnika. Prije početka aktivnosti osmišljavanja i snimanja role-playa u digitalnom alatu Audacity provjerite je li učenik s teškoćama razumio upute i snalazi li se dobro u online alatu. Pripremite smjernice za upotrebu digitalnog alata u pisanom obliku ili upotrijebite slike s naznačenim koracima. Uparite učenika s teškoćama u razvoju s vršnjakom koji mu je spreman pružiti pomoć te podijeliti zadatke ovisno o jakim stranama učenika s teškoćama. Nemojte negativno vrednovati gramatičku i pravopisnu neispravnost kod učenika s teškoćama, ali ukažite na pogrešku. Učenik s oštećenjem jezično govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju (npr. učenik koji muca) ne treba govoriti na snimci niti prezentirati dijalog (osim ako ne izrazi želju). Za aktivnost samovrednovanja i vršnjačkog vrednovanja pripremite slikovni predložak ili tablicu s jednostavnim simbolima koji će predstavljati razine uspješnosti dijaloga.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na snimanje role-playa u Audacityu u trajanju od 2 minute s dodanim elementima poput godina, nacionalnosti, grada u kojem žive, jezika koje govore...

Nastavna aktivnost za predmet X

Ciao, ciao!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik razumijeva vrlo kratke i vrlo jednostavne pisane tekstove na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška oponašajući talijanski sustav glasova.
  • Učenik sudjeluje u kratkim i jednostavnim vođenim dijalozima.
  • Učenik razcija početni pozitivan stav prema učenju talijanskoga jezika kreativno se izražavajući (pjesma, igra, strip, film).
  • Učenik se učinkovito koristi strategijama učenja u skladu s vlastitim stilovima i potrebama učenja.
  • Učenik razumijeva vrlo kratak i vrlo jednostavan slušani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška u skladu s jezičnom normom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • Engleski jezik
  • Uporaba IKT-a

Maschile o femminile?

Pripremite i učenicima pokažite fotografije osobe, stvari i pojave koristeći već poznati vokabular, primjerice la bambina, la casa, la neve te ih potaknite na prisjećanje kojoj vrsti riječi pripadaju navedeni pojmovi. Nakon što učenici zaključe da je riječ o imenicama, zamolite ih da navedu još neke primjere imenica na talijanskom jeziku koje pripadaju poznatom, odnosno dosad naučenom vokabularu. Predložene primjere zapišite na ploču tako što ćete ih zapisivati u različite kolone prema rodu kojem pripadaju. Upitajte učenike zašto su primjeri koje su naveli u dvjema kolonama, a ne trima i zašto su raspoređene baš na taj način, odnosno postoji li i koje je zajedničko obilježje imenicama u prvoj, a koje imenicama u drugoj koloni. Posebnu pozornost posvetite imenicama koje završavaju na -e, zabilježite ih drugom bojom. Potaknite učenike na zaključak da u talijanskome jeziku nema srednjeg roda i kojim nastavcima završavaju imenice muškog, a kojim ženskog roda te da imenice koje završavaju na -e mogu biti ženskog i/ili muškog roda. U rješavanju zadanog neka im pomogne proučavanje zadatka G na e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 i dopuna pravila riječima koje nedostaju, kao i rješavanje zadatka H pomoću kojeg zaključuju da neke imenice imaju istu osnovu, a različit nastavak za imenovanje istog. Podijelite učenike u grupe i objasnite im kako napraviti plakat u Canvi s pravilima i primjerima vezanim uz rod imenica u talijanskome jeziku. Svojem radu učenici mogu dodati i fotografije navedenih pojmova koje, poštujući autorsko pravo, mogu preuzeti s Pixabaya. Primjerice, prva će grupa napraviti plakat o imenicama muškog roda, druga o imenicama ženskog roda, treća će predstaviti problematiku imenica na -e, a četvrta će se fokusirati na imenice s istom osnovom, a različitim nastavkom. Uputite učenike da ravnopravno podijele uloge u grupi, primjerice da jedna osoba bude zadužena za oblikovanje sadržaja, druga za oblikovanje pravila, treća za primjere, četvrta za provjeru pravopisne i sadržajne točnosti. Također, učenicima podijelite rubriku procjene u kojoj će biti navedene sljedeće sastavnice: sadržajna točnost, pravopisna i gramatička točnost, preglednost plakata, jasnoća izlaganja, ravnopravna podjela uloga u izradi i izlaganju plakata. Neka svi članovi grupe budu spremni za izlaganje plakata koji će predstaviti u razredu, odnosno neka učenici uvježbaju svoje izlaganje ravnopravno dijeleći uloge u izlaganju. Nakon predstavljanja plakata provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje ističući pozitivne strane plakata i njegova predstavljanja te eventualne savjete (po potrebi) kako bi rad mogao biti bolji.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U odabranom komunikacijskom kanalu tijekom video poziva podijelite ekran i podijelite s učenicima kolaž koji ste napravili pomoću alata Pixlr koristeći fotografije osobe, stvari i pojave koje učenici mogu imenovati, a koje ste preuzeli sa servisa za preuzimanje besplatnih fotografija Pixabay. Pozovite učenike da imenju fotografije na kolažu, npr. la bambina, la casa, la neve te ih potaknite na prisjećanje kojoj vrsti riječi pripadaju navedeni pojmovi. Nakon što učenici zaključe da je riječ o imenicama, zamolite ih da navedu još neke primjere imenica na talijanskom jeziku koje pripadaju poznatom, odnosno dosad naučenom vokabularu.

Predložene primjere zapišite na Word Online tako što ćete ih zapisivati u različite kolone prema rodu kojem pripadaju. Upitajte učenike zašto su primjeri koje su naveli u dvjema kolonama, a ne trima i zašto su raspoređene baš na taj način, odnosno postoji li i koje je zajedničko obilježje imenicama u prvoj, a koje imenicama u drugoj koloni. Posebnu pozornost posvetite imenicama koje završavaju na -e, zabilježite ih drugom bojom. Potaknite učenike na zaključak da u talijanskome jeziku nema srednjeg roda i kojim nastavcima završavaju imenice muškog, a kojim ženskog roda te da imenice koje završavaju na -e mogu biti ženskog i/ili muškog roda. U rješavanju zadanog neka im pomogne proučavanje zadatka G na e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 i dopuna pravila riječima koje nedostaju, kao i rješavanje zadatka H pomoću kojeg zaključuju da neke imenice imaju istu osnovu, a različit nastavak za imenovanje istog. Prije nego što podijelite učenike u Breakout grupe, objasnite im kako napraviti plakat u Canvi s pravilima i primjerima vezanim uz rod imenica u talijanskome jeziku. Svojem radu učenici mogu dodati i fotografije navedenih pojmova koje, poštujući autorsko pravo, mogu preuzeti s Pixabaya. Primjerice, prva će grupa napraviti plakat o imenicama muškog roda, druga o imenicama ženskog roda, treća će predstaviti problematiku imenica na -e, a četvrta će se fokusirati na imenice s istom osnovom, a različitim nastavkom. Uputite učenike da ravnopravno podijele uloge u grupi, primjerice da jedna osoba bude zadužena za oblikovanje sadržaja, druga za oblikovanje pravila, treća za primjere, četvrta za provjeru pravopisne i sadržajne točnosti. Također, učenicima podijelite poveznicu na rubriku procjene koju ste izradili pomoću alata Canva u kojoj će biti navedene sljedeće sastavnice: sadržajna točnost, pravopisna i gramatička točnost, preglednost plakata, jasnoća izlaganja, ravnopravna podjela uloga u izradi i izlaganju plakata.

Neka svi članovi grupe budu spremni za izlaganje plakata koji će predstaviti nakon što zatvorite Breakout grupe i pozovete učenike u zajednički video poziv, odnosno neka učenici uvježbaju svoje izlaganje ravnopravno dijeleći uloge u izlaganju. Nakon predstavljanja plakata provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje ističući pozitivne strane plakata i njegova predstavljanja te eventualne savjete (po potrebi) kako bi rad mogao biti bolji tako da učenici pišu navedene povratne informacije u oblačiće za komentare na plakatu u Canvi.

Postupci potpore

Učeniku s teškoćama najavite aktivnost svrstavanja imenica prema rodovima te rješavanja zadataka na e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 uz pomoć slika ili natuknica. Učeniku s oštećenjem vida prilagodite svjetlinu u prostoru i na zaslonu te kontrast na ekranu. Provjerite razumije li učenik s teškoćama razliku između muškog i ženskog roda te razlikovne nastavke istaknite na vidljivom mjestu na ploči ili unaprijed pripremite plan ploče. Učeniku s teškoćama omogućite produženo vrijeme za rješavanje zadataka. Za aktivnost izrade plakata u Canvi omogućite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Učeniku s teškoćama dodijelite zadatke koji su u skladu s njegovim mogućnostima. Učestalo provjeravajte sudjeluje li učenik s teškoćama aktivno u svim aktivnostima rada skupine. Pripremite smjernice za upotrebu digitalnog alata Canva u pisanom obliku ili upotrijebite slike s naznačenim koracima. Za prezentaciju plakata nemojte prozivati učenika s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju jer može osjećati nelagodu i anksioznost prilikom izlaganja. Za aktivnost samovrednovanja i vršnjačkog vrednovanja pripremite slikovni predložak ili tablicu s jednostavnim simbolima koji će predstavljati razine uspješnosti u izradi plakata.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da naprave plakat u Canvi o imenicama koje završavaju na -à i onima stranoga porijekla.

Nastavna aktivnost za predmet X

Maschile o femminile?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumijeva vrlo kratak i vrlo jednostavan slušani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik čita u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška oponašajući talijanski sustav glasova.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik sudjeluje u formalnim i neformalnim oblicima govorne interakcije.
  • Učenik razvija početni pozitivan stav prema učenju talijanskoga jezika kreativno se izražavajući (pjesma, igra, strip, film).
  • Učenik se učinkovito koristi strategijama učenja u skladu s vlastitim stilovima i potrebama učenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a, Učiti kako učiti
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Impara e gioca

Potaknite učenike na razmišljanje kako se predstaviti na talijanskom jeziku navodeći svoje ime i dob. Na ploču potom zapišite primjer poput Io mi chiamo Carlo e ho quindici anni. pišući ga po dijelovima različitim bojama, a učenici neka zaključe koje su strukture potrebne za kazivanje navedenog, odnosno predstavljanje (osobne zamjenice, glagol chiamarsi, pomoćni glagol avere i brojevi). Učenicima pripremite crveni, bijeli i zeleni papir kako bi se prema izvučenim papirima podijelili u grupe koje će imati zadatak na e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 dopuniti tablicu s osobnim zamjenicama (crvena grupa), glagolom chiamarsi (bijela grupa) i brojevima do 20 (zelena grupa) te će napravljeno predstaviti ostalim učenicima i uz pomoć učitelja najvažnije zapisati u bilježnicu, a potom će riješiti Kahoot kviz koji ste im unaprijed pripremili. Kviz neka pokrije sve tri teme i neka ga učenici samostalno riješe. Prokomentirajte s učenicima zanimljivost kviza, razumijevanje zadataka i tematike te po potrebi ponudite dodatna objašnjenja za eventualna pitanja koja su učenicima bila zahtjevnija. Upitajte učenike može li se učiti kroz igru i imaju li iskustvo tog tipa s nekih drugih nastavnih sati, odnosno predmeta. Nakon toga učenike izmiješajte s članovima drugih grupa kako bi stvorili nove grupe u kojima bi bili učenici iz različitih početnih grupa kao predstavnici pojedine teme (minimalno jedan učenik iz crvene, bijele i zelene grupe u novog grupi) i nakon toga će samostalno napraviti Kahoot kvizove vezane uz osobne zamjenice, glagol chiamarsi i brojeve do 20. Iz svakog od tri navedena područja bit će potrebno odabrati, odnosno osmisliti od 5 do 8 pitanja. Svaki član grupe neka dobije svoju ulogu, vođa grupe neka zapisuje predložena pitanja i odgovore, drugi članovi neka daju svoje prijedloge pazeći na pravopisnu i gramatičku točnost. Nakon što učenici naprave svoje kvizove, predstavit će ih drugim grupama, odigrat će ih i u Mentimetru će ispuniti anketu koju ste im pripremili vezanu uz zanimljivost načina rada, zanimljivost i korisnost kviza, razumijevanje ili eventualne poteškoće u razumijevanju nastavnih sadržaja obuhvaćenih ovom aktivnošću.

Postupci potpore

Prilikom aktivnosti predsthttps://e-laboratorij.carnet.hr/mentimeter-postavite-pitanje-i-prikupite-povratne-informacije-u-realnom-vremenu/avljanja imajte na umu da učenik oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju može odbiti predstavljanje pred cijelim razredom te mu u tom slučaju možete ponuditi da to učini isključivo pred vama u drugom dijelu sata. Prilikom podjele učenika u skupine za rješavanje zadataka na e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 učenika s teškoćama svrstajte u skupinu u kojoj će se obrađivati strukture o kojima ima najviše znanja te u kojoj će se osjećati uspješno. Prilikom rješavanja Kahoot kviza pročitajte pitanja i odgovore kako bi učenik s teškoćama mogao riješiti kviz u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci. Učenika s oštećenjem organa i organskih sustava usmjerite na upotrebu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. prilagođena tipkovnica). Učeniku s teškoćama omogućite produženo vrijeme za izradu Kahoot kviza. Omogućite učeniku s teškoćama da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Provjerite s učenikom s teškoćama kako se snalazi u digitalnom alatu i pojedinim fazama izrade te prema potrebi pružite pomoć te potaknite ostale učenike na pružanje međuvršnjačke potpore. Provjerite prati li učenik s teškoćama aktivnosti izrade kviza jer je u online obliku slabija kontrola nastavnika. Prilikom provođenja ankete u Mentimetru pročitajte na glas pitanja i ponuđene odgovore, kao i prilikom rješavanja Kahoot kviza.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da naprave svoje kvizove u LearningAppsu i objave poveznice u virtualnoj učionici.

Nastavna aktivnost za predmet X

Impara e gioca

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumijeva vrlo kratak i vrlo jednostavan slušani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik čita u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška oponašajući talijanski sustav glasova.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik odgovara na postavljena pitanja.
  • Učenik postavlja jednostavna pitanja prema predlošku.
  • Učenik razvija početni pozitivan stav prema učenju talijanskoga jezika kreativno se izražavajući (pjesma, igra, strip, film).
  • Učenik prati vlastito učenje talijanskoga jezika.
  • Učenik se učinkovito koristi strategijama učenja u skladu s vlastitim stilovima i potrebama učenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Učiti kako učiti

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.