Na početku aktivnosti prikažite učenicima fotografije jela u Activité 1 pod naslovom Les commerces u e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8, Jedinica 8.2. La liste des courses. Koristite se pritom uvećanim prikazom kako učenici ne bi vidjeli tekst recepta u kojem su navedene namirnice, nego samo fotografiju jela. Neka učenici samostalno zabilježe koje bi namirnice mogle biti u tim jelima. Kada završe, prikažite odgovore, odnosno neka učenici usporede svoje odgovore s popisom namirnica koje se nalaze ispod fotografije jela. Na kraju neka izračunaju koliko su imali bodova (za svaku pogođenu namirnicu po jedan bod) kako bi osvijestili koliko poznaju te riječi na francuskom.
Prikažite zatim videozapis u navedenoj jedinici pod naslovom On fait le plat! (La recette de la macédoine à la russe), uz koji učenici u parovima rješavaju zadatke u Activités #3.
Smatrate li potrebnim, pripremite učenicima zadatak ponavljanja imperativa i glagola koji se odnose na radnje u kuhinji, primjerice: couper, hacher, émincer i sl.
Na kraju ponudite učenicima popis namirnica na temelju kojega će osmisliti svoj recept. U parovima osmišljavaju svoje jelo i za njega pišu recept. U tekst bi trebali uvrstiti nazive navedenih sastojaka, ali mogu dodati i druge sastojke koji su potrebni za taj recept te imperativ glagola koji se odnose na radnje u kuhinji. Ako im je izvedivo, neka i rad kod kuće nastave u parovima. Trebali bi pripremiti svoje jelo prema receptu koji su sastavili i tijekom izrade jela fotografirati postupke korak po korak. Na temelju svoga teksta i fotografija izrađuju fotostrip u alatu Make Beliefs Comix. Na satu prikažite učeničke uratke te usporedite koliko ima različitih jela od istih sastojaka. Učenici mogu međusobno komentirati recepte svojih kolega. Pripremite u tu svrhu dovoljan broj listića na francuskom u kojima će za svaki prikazani recept navesti nešto što smatraju dobrim, nešto što bi moglo biti bolje te neka navedu bi li voljeli probati to jelo i zašto.
Jedna je od mogućnosti da učenici napišu recept te na internetu pronađu simbolične prikaze radnji koje navode u svojim receptima kako bi izradili fotostrip za svoj recept. Stripove mogu postaviti u razrednu grupu, gdje oznakama sviđanja označuju koji im se recept čini najboljim. Recept s najvećim brojem lajkova zaslužuje izradu jela ako vam to dopuštaju mogućnosti u školi.
Učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike specifične teškoće u učenju i poremećaji u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćama premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom aktivnosti prikazivanja fotografije jela u Activité 1 pod naslovom Les commerces, osim uvećanog prikaza, prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu za učenika s oštećenjem vida. Za učenika s teškoćama pripremite popis naziva namirnica na francuskom i njihove prijevode kako bi učenik mogao zaokružiti ili prepisati namirnice za koje smatra da se nalaze u jelu na fotografiji. Prije prikazivanja videozapisa On fait le plat! (La recette de la macédoine à la russe) provjerite jeste li uključili titlove kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio sadržaj. Tijekom aktivnosti rješavanja zadataka u Activités #3 postavljena pitanja i odgovore pročitajte naglas kako bi učenik s teškoćama riješio zadatke u jednakom roku kao i vršnjaci. Ako je potrebno, omogućite mu duže vrijeme za rješavanje zadataka. Pripremite pisani podsjetnik s imperativima i glagolima za učenika s teškoćama i dopustite mu da se njime koristi na nastavi. Najavite tijek aktivnosti i podjelu u parove učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra. Vodite računa o tome da učenika s teškoćom uparite s učenikom koji je spreman pomoći i podijeliti poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćom. Učestalo provjeravajte funkcioniranje navedenog para. Učeniku s oštećenjem organa i organskih sustava osigurajte vršnjaka s kojim će moći nastaviti rad u paru i kod kuće. Pripremite kratke pisane i slikovne upute za izradu stripa u alatu Make Beliefs Comix.
Učenike uputite na naziv recepta Cake aux carottes i pitajte ih je li cake francuska riječ. Neka pročitaju tekst koji se nalazi u navednoj jedinici u dijelu Coin de curieux naziva Franglais i odgovore na postavljena pitanja u tekstu: Pourquoi utiliser un mot anglais s'il existe un mot français de même sens? Et quelle est la situation des mots anglais en croate? Quel est ton avis sur ce sujet? Na početku sljedećeg sata odvojite nekoliko minuta kako bi oni iznijeli svoje mišljenje o toj temi.
Kao uvodnu aktivnost potaknite razgovor o temi vrsta prehrane. Postavite pitanja poput ovih: Što volite jesti?, Imate li određenu vrstu hrane koju jedete? Zašto?
Nakon uvoda zadajte učenicima da pročitaju tekst Les différents types d'alimentation u jedinici 8.3. Que veut dire bien manger u e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8 te da rješavaju zadatke u Activité 1 za provjeru razumijevanja.
Neka objasne koji im se način prehrane čini najprihvatljivijim te neka ukratko ispričaju što vole jesti i jesu li kada pokušali jesti samo određenu vrstu hrane te kako su se osjećali. Pomoću tih dviju aktivnosti trebali biste ostvariti očekivanje međupredmetne teme Zdravlje (A 4.2.A Razlikuje različite prehrambene stilove te prepoznaje znakove poremećaja ravnoteže u organizmu).
Podijelite učenike u četveročlane skupine u kojima će pripremati pitanja za anketu o tipovima prehrane u njihovoj školi. Anketu trebaju provesti u školi kako bi dobili rezultate o tipovima prehrane koje najčešće odabiru učenici i nastavnici. Pitanja trebaju biti na francuskom i na hrvatskom jeziku kako bi se anketom obuhvatio veći broj sudionika. Anketu mogu pripremiti u alatu Google forms te ju podijeliti u razrednoj grupi, nastavnicima e-poštom te drugim kolegama u školi pomoću školske platforme za komunikaciju.
Nakon provedene ankete učenici u istim skupinama analiziraju podatke te ih uspoređuju s podatcima koje su prikupili ostali učenici u razredu. Na temelju tih podataka trebaju izraditi infografiku u alatu Canva na francuskom i na hrvatskom jeziku te je zatim postaviti na mrežnu stranicu škole.
Tijekom aktivnosti uvodnog razgovora pripazite da učenici ne govore u isti glas kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao čuti postavljena pitanja i ravnopravno sudjelovati u razgovoru. Tekst Les différents types d'alimentation u jedinici 8.3. Que veut dire bien manger jezično i grafički prilagodite za učenika s teškoćama. Koristite se kraćim i jednostavnijim rečenicama bez prenesenih značenja, uobičajenim poretkom riječi u rečenici (subjekt – predikat – objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnajte tekst. Nove pojmove podcrtajte ili istaknite drugom bojom, ispod teksta ih prevedite i objasnite. Učeniku s teškoćama omogućite produženo vrijeme za rješavanje zadataka u Activité 1. Nemojte inzistirati da učenik s teškoćama govori pred razredom ako osjeća nelagodu. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra dopustite da samostalno odabere skupinu u kojoj želi sudjelovati. Pripremite pisane i slikovne upute za izradu ankete u alatu Google forms. Potaknite članove skupine u kojoj se nalazi učenik s teškoćama da podijele zadatke u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama Učeniku s teškoćama dodatno objasnite na koji način treba analizirati rezultate ankete. Provjerite kako se navedeni učenik snalazi u izradi infografike u Canvi te mu prema potrebi osigurajte pomoć.
Kao nastavak prethodne aktivnosti, pomoću alata Coggle izradite umnu mapu. Za središnji pojam stavite les différents types d'alimentation pa dodajte nekoliko grana u koje upisujete različite vrste prehrane (végétarisme, véganisme, crudivorisme itd.). Podijelite poveznicu na mentalnu mapu učenicima kako bi je mogli dopuniti nazivima jela i namirnica za koje znaju da se mogu konzumirati u određenoj vrsti prehrane. Usmjerite ih da navode jela koja bi se mogla naručiti u restoranu, što će im biti potrebno za zadnji zadatak u ovoj aktivnosti. Ovu aktivnost mogu provoditi u parovima ili u manjim skupinama, kako bi mogli komentirati pripadnost neke namirnice određenoj vrsti prehrane.
Neka učenici zatim pogledaju videozapis Commander dans un restaurant, koji se nalazi u jedinici 8.4. Dans un restaurant, koji se nalazi u e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 8 i riješe zadatke za provjeru razumijevanja u Activités #3.
Zatim ih zamolite da navedu izraze kojima se može koristiti konobar te kojima se može koristiti gost u restoranu. Napomenite im da je važno koristiti se izrazima koji iskazuju ljubaznost, odnosno kondicionalom, inverzijom, primjerice: Je voudrais..., Puis-je..., Pourriez-vous... Kako biste provjerili ili upotpunili njihove prijedloge, možete pogledati neki videoprilog s tom temom, primjerice ovaj video.
Podijelite učenike u skupine od dvaju ili triju članova. Jedan učenik u skupini igrat će ulogu konobara, a drugi ulogu gosta. Učenici koji imaju ulogu gostiju odlučuju kojoj vrsti prehrane pripada njihov lik te se prisjećaju koja bi jela mogli tražiti u restoranu. Nakon pripreme dijaloga učenici nekoliko puta odigraju scenu u restoranu. Kada su spremni, snimaju videozapis te snimku postavljaju u razrednu grupu u alatu Flipgrid. Učenici pojedinačno pišu komentar na francuskom jeziku za svaku videosnimku, navodeći dvije stvari koje su im se svidjele i jedan prijedlog što bi moglo biti bolje.
Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnog alata Coggle. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu za vrijeme upotrebe digitalnog alata. Ako navedena prilagodba učeniku s oštećenjem vida ne omogućava ravnopravno sudjelovanje u aktivnosti, predložite učeniku da umnu mapu izradi na većem listu papira, primjerice A3 formata. Učeniku s teškoćama dajte primjer gotove umne mape u alatu kako bi vizualizirao kako mapa treba izgledati. Na vidljivo mjesto istaknite elemente koje umna mapa obvezno treba sadržavati. Na taj će način učenici moći provjeriti jesu li u mapu uključili sve važne elemente. Učenika s teškoćama svakako potaknite na suradnju s vršnjacima u paru ili u grupi, kako bi dobili dodatnu pomoć i podršku te raspodijelili poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Učeniku s oštećenjem organa i organskih sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice tijekom unosa informacija u umnu mapu.
Videozapis Commander dans un restaurant koji se nalazi u jedinici 8.4. Dans un restaurant povremeno zaustavite kako biste provjerili jesu li učenici razumjeli nove pojmove i sadržaj snimke. Učeniku s teškoćama možete pripremiti natuknice pomoću kojih će lakše pratiti sadržaj videozapisa. Obvezno uključite titlove za učenika s oštećenjem sluha. Nemojte inzistirati da učenik s teškoćama glumi pred razredom ako osjeća nelagodu. Potaknite ga da umjesto glume i snimanja videozapisa snimi zvučni zapis u kojem će izgovoriti svoj dijalog te ga poslije pustiti u razredu. Učeniku s oštećenjem organa i organskih sustava i oštećenjem vida omogućite pomoć vršnjaka tijekom samog snimanja. Uputite učenike na međusobno uvažavanje tijekom komentiranja tuđih videouradaka.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici koji žele znati više mogu napraviti istraživanje na internetu o vrstama prehrane koje su zastupljene u Francuskoj ili nekoj drugoj frankofonskoj zemlji te usporediti te podatke s onima koje su dobili za svoju školu. Neka pripreme prezentaciju koju zatim mogu pokazati kolegama u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.