Predmet
Talijanski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

La famiglia 

Naziv predmeta
Talijanski jezik 1

Razred
1. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • obitelj
  • posvojne zamjenice
  • obiteljski odnosi
  • roditelji

La famiglia Martinelli

Učenike motivirajte na razgovor o obitelji služeći se fotografijom rodoslovnog stabla i pitajte ih koje su pojmove vezane za obiteljske odnose dosad usvojili. Učenici se upoznaju s pojmovima vezanim za rodbinske odnose upoznajući obitelj Martinelli na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1. 3 . U zadatku A slušaju audiozapis u kojem dječak Luca predstavlja svoju obitelj. Učenici zatim trebaju zapisati koliko članova broji njegova obitelj (zadatak 1), a nakon ponovljenog slušanja i upisati njihova imena (zadatak 2). Nakon toga uputite ih i na zadatak B u kojem na temelju odslušanog teksta trebaju u pisanom obliku imenovati rodbinske odnose (zadatak 1). Primjerice, u nastavku rečenice Dora è mia treba upisati imenicu sorella. Učenicima još jedanput objasnite pretvaranje imenica iz jednine u množinu, kao i oblike muškog i ženskog roda. Svakako se osvrnite i na grupne imenice koje nisu u duhu hrvatskog jezika pa će, primjerice, il nonno e la nonna imati i grupnu množinu i nonni. Objasnite im da u zadatku C imaju ponuđenu imenicu u jednom rodu, a njihov je zadatak napisati njezin točan oblik u drugom rodu.

Zadajte učenicima zadatak da u alatu Canva u manjim grupama izrade obiteljsko stablo obitelji Martinelli. U digitalnom alatu trebaju pronaći odgovarajući predložak ili im ponudite neke koje ste ranije pronašli kako biste im olakšali taj dio. Pregledajte njihove radove te ispravite pogreške koje uočite. Neka podijele uloge kako bi lakše odradili zadatak, a finalnu verziju neka preuzmu u PDF verziji i predstave ju učenicima u razredu.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju u daljnjoj nastavi i pri rješavanju zadataka u kojima je potrebno primijeniti tek naučena jezična pravila, omogućite uporabu unaprijed pripremljenih podsjetnika. Neka podsjetnici budu jezično i grafički prilagođeni. Jezična se prilagodba odnosi na nedvosmisleno objašnjavanje nepoznatih pojmova, a grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima i/ili ljevostranog poravnanja. U zadatku slušanja pripazite na to da učenici s oštećenjem sluha razumiju pojmove koji se pojavljuju u zvučnim zapisima (kao i učenici sa specifičnim teškoćama učenja). Kako biste im olakšali praćenje zvučnog zapisa, možete im unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Prije početka rada u grupama provjerite znaju li i mogu li učenici s teškoćama upotrebljavati Canvu. Vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da zbog zahtjevnosti zadatka s obzirom na njegove teškoće ne bude samo pasivni promatrač.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele dodatno napredovati, neka se snime kako čitaju tekst o Luki u digitalnom alatu Audacity. Poslušajte njihove audiosnimke te ispravite eventualna odstupanja u naglasku. Digitalni alat trebaju preuzeti na računalo, kao i gotovu snimku kako bi ju mogli poslati nastavniku. Na kraju neka svoje radove prezentiraju u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

La famiglia Martinelli

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik prepoznaje glavnu misao i izdvajati informacije u vrlo kratkome i vrlo jednostavnome odslušanom tekstu.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu poznate tematike na temelju predloška.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst poznate tematike na temelju predloška, uz manje pogreške.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednome okruženju jednostavnim rečenicama.
  • Učenik izražava što mu se sviđa i što mu se ne sviđa.
  • Učenik prepričava vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška – odgovara na postavljena pitanja.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

La famiglia

Nakon što su učenici usvojili pojmove vezane za rodbinske odnose i znaju ih imenovati, mogu utvrditi svoje znanje rješavajući zadatak J na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1. 3. U tom zadatku trebaju upotrijebiti imenice za imenovanje članova obitelji te uočiti uporabu posvojnih zamjenica. Usto, ponovit će i pravila koja se odnose na specifičnosti uporabe posvojnih pridjeva s imenicama vezanim za pojam obitelji. Ako je potrebno, dodatno im objasnite spomenuta pravila.

Pripremite u digitalnom alatu Wizer zanimljiv tekst o obitelji u kojem će trebati pravilno upotrijebiti posvojne zamjenice. Potrudite se da tekst sadržava i neke njima još nepoznate elemente. Primjerice, može sadržavati opis karaktera i/ili izgleda osoba o kojima je u tekstu riječ kako biste ih zainteresirali za nova znanja i otvorili put prema novim informacijama. Pripremite im zadatak na listiću u kojem će, radeći u paru, razvrstati pridjeve na one koji služe za opisivanje izgleda i one koji opisuju karakter osobe.

Neka se zatim međusobno spoje po dva para te se na taj način pripreme za rad u grupama po četvero. U Canvi trebaju napraviti prezentaciju u kojoj će izraz povezati s odgovarajućom slikom. U tom će se dijelu usmjeriti samo na pridjeve koji služe za opisivanje izgleda. Svaka će grupa na kraju prezentirati svoj rad.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju u rješavanju zadataka u kojima je potrebno primijeniti tek naučena jezična pravila, omogućite uporabu unaprijed pripremljenih podsjetnika. Osigurajte prema potrebi rad u paru za one učenike koji imaju teškoće. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Tijekom rada u digitalnom alatu Wizer provjerite trebaju li učenici s teškoćama pomoć pri rješavanju zadataka. Za učenike s teškoćama strukturirajte zadatak tako da ga mogu uspješno završiti, a pritom stavite naglasak na ono što učenik može, a nikako na ono što ne može učiniti. Tijekom rješavanja zadataka učenicima s teškoćama treba osigurati više vremena.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka gramatički analiziraju tekst razvrstavajući nove riječi na imenice, glagole i pridjeve, i to tako da naprave tablicu u Wordu.

Nastavna aktivnost za predmet X

La famiglia

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik razumije vrlo kratak i vrlo jednostavan slušani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik prepoznaje glavnu misao i izdvajati informacije u vrlo kratkome i vrlo jednostavnome tekstu (prilagođeni i autentični materijali).
  • Učenik razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne pisane tekstove na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška oponašajući talijanski sustav glasova.
  • Učenik se predstavlja.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednom okruženju.
  • Učenik izražava obvezu, mogućnost i želju.
  • Učenik izražava što mu se sviđa i što mu se ne sviđa.
  • Učenik prepričava vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

La mia mamma

Rješavajući zadatak K na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1. 3 , učenici se upoznaju s pravilnom uporabom članova i posvojnih zamjenica uz imenice kojima se imenuju rodbinski odnosi. Objasnite im detaljnije na koje se rodbinske veze odnosi pravilo izostanka člana uz posvojne zamjenice. Također, nemojte zaboraviti napomenuti kako ta pravila izuzimanja člana ne vrijede za umanjenice ili za nazive odmilja. Ako učenici imaju poteškoća u usvajanju posvojnih zamjenica, ponovno im objasnite taj dio gradiva ili im, ako je potrebno, pripremite i dodatni gramatički zadatak s umetanjem posvojnih zamjenica. Povedite s učenicima razgovor s ciljem ponavljanja gradiva o svim imenicama koje označavaju rodbinske odnose.

Potaknite učenike na to da u digitalnom alatu PowerPoint na platformi Microsoft office 365 opišu svoju obitelj primjenjujući znanje usvojeno na satu. Koristeći se fotografijama članova svoje obitelji i navodeći osnovne informacije o njima, neka u obliku prezentacije naprave vlastiti obiteljski online album. U cijelom procesu budite im na raspolaganju kako bi iskoristili svoj puni potencijal i primijenili što više usvojenog znanja. Također, pomozite im ako budu htjeli iskazati i nešto što je izvan njihovih mogućnosti. Potaknite ih na kreativnost kako bi njihove prezentacije bile što živopisnije. Neka što detaljnije opišu i odnose među članovima obitelji. Primjerice, za baku mogu napisati sljedeći tekst: Questa è mia nonna, lei si chiama Patrizia, ha 75 anni. Lei è la madre di mia madre. Suo marito si chiama Giuseppe, lui è mio nonno, ha 77 anni. Na kraju će osoba s kojom su u paru na temelju odgledane prezentacije usmeno opisati prikazanu obitelj.

Postupci potpore

Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, važno mu je najaviti i objasniti redoslijed aktivnosti prije početka sata. U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s takvim oštećenjem lakše pratio grupnu raspravu. Učenici s teškoćama može biti izazovno voditi bilješke tijekom praćenja rasprave. Pripremite im pisani uručak ili djelomično popunjenu umnu mapu s pravilima uporabe članova i posvojnih zamjenica uz imenice koje imenuju rodbinske odnose. Prije početka izrade prezentacije potrebno je učeniku s teškoćama dati jasne upute u obliku podsjetnika/predloška sadržaja kliznica. Na taj ćete im način olakšati razumijevanje zadatka.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele dodatno produbiti svoje znanje, predložite da još detaljnije opišu članove svoje obitelji u prezentaciji koju izrađuju u PowerPointu. Primjerice, neka opišu njihov fizički izgled, karakterne crte ili navedu kakvu zanimljivost.

Nastavna aktivnost za predmet X

La mia mamma

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije vrlo kratak i vrlo jednostavan slušani i audiovizualni tekst na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik čita u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne pisane tekstove na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu na teme iz svakodnevnoga života, osobnoga ili općega interesa na temelju predloška oponašajući talijanski sustav glasova.
  • Učenik se predstavlja.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednom okruženju.
  • Učenik izražava obvezu, mogućnost i želju.
  • Učenik izražava što mu se sviđa i što mu se ne sviđa.
  • Učenik prepričava vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik prepoznaje glavnu misao i izdvajati informacije u vrlo kratkome i vrlo jednostavnome tekstu (prilagođeni i autentični materijali).
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.