Na početku aktivnosti u kojoj ćete se baviti temom škole, podijelite učenicima poveznicu na slagalicu kako biste ih zainteresirali za navedenu temu. Možete izraditi i slagalicu s vlastitom fotografijom u digitalnom alatu Puzzel.ogr. Nakon što učenici dovrše slagalicu, potaknite ih na iznošenje pretpostavki o temi nastavne cjeline postavljajući pitanja (npr. Was machen die Personen auf dem Foto? Was ist unser Thema heute? Der Sport, die Freunde, die Schule, die Familie…? ).
Zatim neka u paru riješe zadatak A (e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2., Zadatak A). Kao pomoć pri rješavanju može im poslužiti i dvojezični rječnik croDict. Ispišite na ploču riječi der Lehrer, das Klassenzimmer, das Schulfach i die Schulstunde s nastavcima za množinu te ponovite pravilo za tvorbu množine imenica u njemačkom jeziku. Kratkim zadatkom dopunjavanja provjerite jesu li učenici razumjeli značenje navedenih riječi. Na prezentaciji izrađenoj u alatu PowerPoint ponudite učenicima kratke i vrlo jednostavne rečenice (npr. Eine __________ dauert 45 Minuten. Mein __________ ist 10 Quadratmeter groß. Meine __________ sind nett und sympathisch.).
U alatu Mentimeter postavite učenicima pitanje o temi aktivnosti (Was ist unser Thema heute?). Učenici trebaju upisati jednu od četiriju riječi iz prethodnog zadatka i zajednički stvoriti oblak riječi.
S učenicima pogledajte videolekciju Schulfächer (od 1'25'' do 10'59'') koja se bavi nastavnim predmetima u školi. Učenici će slušati tekst o Anjinoj školi i rješavati zadatak alternativnog izbora, a zatim će se upoznati i s Anjinim rasporedom sati. Pritom će naučiti i dane u tjednu.
Učenici će u paru analizirati popis školskih predmeta na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2. (Ich gehe gern zur Schule) razvrstanih u različite kategorije i predložiti odgovarajući prijevod tih kategorija na hrvatski jezik. Zajedno prokomentirajte njihove prijedloge. Na kraju ovog dijela aktivnosti neka riješe i zadatak B (e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2, Zadatak B).
Podijelite zatim učenicima skraćenu poveznicu (bit.ly/Schulfach11) na zadatak Welches Schulfach ist das?. U tom će zadatku učenici svakoj situaciji pridružiti odgovarajući školski predmet. Potaknite ih na samostalno bilježenje novih riječi koje se pojavljuju u zadatku.
Na kraju aktivnosti podijelite učenike u dvije grupe. Sudjelovat će u kratkoj i vrlo jednostavnoj interakciji o školi i školskim predmetima uz primjenu metode Speed Dating. Prije početka govorne interakcije objasnite im način provedbe aktivnosti. Učenicima ćete prikazivati riječi koje će im služiti kao poticaj za govornu interakciju. Prvi učenik u paru postavlja prvo pitanje rabeći zadanu riječ, a drugi odgovara. Nakon toga učenici zamijene uloge, a pitanja se ne smiju ponavljati. Primjer pročitajte u nastavku.
der Montag
Mathe
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učenicima s teškoćama pružite podršku u korištenju digitalnim alatima i provjerite razumiju li zadatak. U uvodnom dijelu učenicima s intelektualnim teškoćama u postavkama smanjite broj dijelova slagalice na najmanji mogući broj koji mogu uspješno složiti. Učenicima s oštećenjem vida pripremite dodatni zadatak koji će rješavati u paru s učenikom bez teškoća. Zapišite 4-5 riječi koje se mogu povezati s fotografijom (npr. schreiben, der Marker, das Gymnasium, die Physik). Učenik bez teškoća čitat će riječ po riječ naglas te će na temelju tih riječi zajedno pokušati zaključiti o kojoj je temi riječ. U dijelu aktivnosti u kojem učenici unose svoje prijedloge u alat Mentimeter, učenik koji radi u paru s učenikom s oštećenjem vida, upisat će zajednički prijedlog.
Pri obradi sadržaja iz videolekcije za učenike s oštećenjem sluha pripremite transkript teksta. Ako se učenici s oštećenjem vida služe računalom, pripremite im zadatke alternativnog izbora u elektroničkom obliku u alatu Word. Učenicima s teškoćama pripremite pisani predložak s ključnim pojmovima i elementima u videolekciji.
U aktivnosti povezivanja situacija sa školskim predmetom za učenike s teškoćama pripremite popis riječi s prijevodom kako bi se potpuno mogli koncentrirati na jedan zadatak (na čitanje s razumijevanjem, a ne i na istodobno ispisivanje novih riječi). Za učenike s oštećenjem organa i organskih sustava koji ne mogu rješavati zadatak u digitalnom alatu, osigurajte zadatak u ispisu, s uvećanim fontom i većim proredom. Izrežite nazive školskih predmeta kako bi ih učenik mogao pridružiti određenoj rečenici.
Pri provedbi posljednje faze ove aktivnosti (Speed Dating) osmislite smjer kretanja po učionici tako da učenici s oštećenjem organa i organskih sustava i učenici s oštećenjem vida ostanu na svojem mjestu, a ostali se učenici pomiču oko njih. Međutim, ako vam ostane više vremena za tu aktivnost, ipak omogućite kretanje tih učenika i potičite druge učenike na strpljenje.
Učenicima s intelektualnim teškoćama osigurajte ispis plana ploče s primjerima struktura potrebnim za postavljanje pitanja i davanje odgovora. Učenicima s teškoćama omogućite da samostalno odaberu učenike s kojima žele voditi govornu interakciju, tj. okruženje u kojem se ugodno osjećaju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike potaknite na to da izrade kratku prezentaciju o svojem omiljenom predmetu. Uz pomoć predmetnog nastavnika neka odrede pet ili šest aktivnosti karakterističnih za taj predmet (npr. interpretacija pjesme, učenje o književnicima, čitanje lektire). Osim uobičajenih podataka o danu održavanja, broju tjednih sati i aktivnostima, izlaganje može obuhvatiti i podatke o predmetnom nastavniku koje je učenik prikupio u kratkom intervjuu.
Nakon što su se učenici u prethodnoj aktivnosti bavili školskim predmetima, u ovoj će aktivnosti proširiti vokabular nazivima za školski pribor. Prvih nekoliko riječi uvedite igrajući igru Schulsachen − ein Spiel. Učenike zatim uputite na popis školskog pribora na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2. (Ich gehe gern zur Schule). Učenici će u paru proučiti popis i riješiti zadatke C i D. Prema potrebi dodajte još nekoliko riječi na popis (npr. der Taschenrechner, der Druckbleistift, die Mine). Zatim neka u rječniku pronađu nastavke za množinu navedenih riječi.
Pokažite učenicima fotografiju sa školskim priborom. Možete se pritom poslužiti i ilustracijama školskog pribora, a primjere možete pronaći na stranici Pixabay. Postavite učenicima pitanje: Was gibt es in Anjas Schultasche? Učenici će najvjerojatnije imenovati pribor onako kako je naveden u prethodnom zadatku, s određenim članom u nominativu. Nemojte ih odmah ispravljati, nego pričekajte da imenuju sve predmete. Nakon toga na ploču napišite odgovore.
Primjer odgovora
In Anjas Schultasche gibt es ...
Anja hat ...
einen Bleistift.
eine Schere.
ein Heft.
ein Lineal.
einen Taschenrechner.
fünf Buntstifte.
Imenice muškog roda označite plavom bojom, ženskog crvenom, srednjeg zelenom, a one u množini označite narančastom bojom. Razgovorom navedite učenike na to da sami dođu do zaključka, tj. da sami oblikuju pravilo o toj jezičnoj strukturi. Navedite još nekoliko glagola uz koje dolazi akuzativ, s naglaskom na glagol brauchen koji će im biti potreban u nastavku ove aktivnosti.
Pripremite za učenike zadatak dopunjavanja kako bi provježbali uporabu neodređenog člana u akuzativu. Izradite ga u alatu LearningApps.
Započnite zatim govornu interakciju s učenicima. Postavite im pitanje o tome koji im je pribor potreban za Matematiku, Njemački, Kemiju itd. Pitajte ih što rade na kojem predmetu (ponavljanje gradiva iz prethodne aktivnosti), tko predaje taj predmet i koji je dan u tjednu taj predmet na rasporedu. Učenici će odgovoriti navođenjem dana, a Vi ih polako usmjeravajte prema satima, tj. rednim brojevima, služeći se pitanjima (npr. Hast du Deutsch in der ersten Stunde, in der zweiten oder in der dritten Stunde?). U postavljanju pitanja posebno naglasite redni broj. Ponovite slična pitanja nekoliko puta, a zatim uputite učenike na zadatak G (e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2., Zadatak G).
Na kraju aktivnosti zadajte im domaću zadaću. Učenici u alatu Piktochart trebaju izraditi plakat kojim će predstaviti jedan svoj dan u školi. Plakat treba sadržavati vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst napisan prema zadanim smjernicama (npr. broj riječi, omiljeni predmet, nastavnici, školski pribor itd.), a učenik ga može ilustrirati vlastitim fotografijama ili besplatnim fotografijama preuzetim sa stranice Pixabay. Učenici objavljuju poveznicu na svoj rad u alatu Lino. Prije pisanja teksta upoznajte ih s kriterijima vrednovanja. Prijedlog kriterija vrednovanja pročitajte u nastavku.
Svakom učeniku u komentaru dajte povratnu informaciju vrednujući njegov rad prema odabranim kriterijima.
Prijedlog kriterija vrednovanja
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenika s oštećenjem vida smjestite uz učenika koji će biti spreman opisati mu sadržaje na slikovnim materijalima kojima ćete se koristiti tijekom ove aktivnosti. Za učenike s teškoćama pripremite pisani predložak s riječima iz uvodnog dijela prve aktivnosti. Pripremite i popis riječi s prijevodom i ispisanim nastavcima za množinu. Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako sami mogu pronaći te riječi u rječniku te kako dodavanjem nastavka mogu tvoriti množinu imenice.Učenicima s teškoćama smanjite broj rečenica u zadatku dopunjavanja.
U zadatku za domaću zadaću dovoljno je da učenik s oštećenim vidom napiše tekst ako nema potrebna tiflotehnička pomagala za izradu digitalnog plakata. Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava ponudite i mogućnost snimanja videozapisa ili im produljite rok za predaju plakata. Organizirajte probno korištenje preporučenim digitalnim alatom kako biste provjerili znaju li se učenici s teškoćama njime koristiti. Ako procijenite da im je prezahtjevan, omogućite im da zadaću odrade u nekom jednostavnijem alatu, npr. u PowerPointu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Predložite učenicima da u alatu Google Forms izrade kratku anketu na njemačkom jeziku i podijele poveznicu na nju ostalim učenicima u razredu. Neka od mogućih pitanja mogu biti: Hast du ein Feddermäppchen? Hast du einen Druckbleistift? Hast du Buntstifte? Was ist dein Lieblingsfach? Rezultate će predstaviti u kratkom izlaganju u razredu. Prije pripreme izlaganja objasnite im kako se čitaju postotci na njemačkom jeziku.
Na početku aktivnosti na ploču napišite slovo W i pitajte učenike što bi to moglo značiti. Zamolite ih da nabroje nekoliko riječi koje počinju tim slovom. Otkrijte im da ćete se u prvom dijelu aktivnosti baviti upitnim riječima (W-Fragen). Zamolite ih da u alatu Mentimeter zabilježe sve upitne riječi koje su dosad naučili. Ne zaboravite u postavkama alata omogućiti upisivanje više odgovora. Analizirajte dobiveni oblak riječi i skrenite pozornost učenicima na ona pitanja koja nedostaju ili se najrjeđe pojavljuju.
U sljedećem koraku podijelite učenicima nastavni listić s pitanjima o tekstu Der typische Schultag na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2. (Ich gehe gern zur Schule). Neka od pitanja mogu biti: Wo wohnt Lotte? Wann beginnt der Unterricht? Was macht Lotte um 20 Uhr? Warum ist Lotte in der Tanzgruppe? i sl. Učenici zatim čitaju tekst i odgovaraju cjelovitim rečenicama. Na kraju ovog dijela aktivnosti pokažite im u prezentaciji primjere mogućih odgovora nudeći im pritom rečenice koje počinju subjektom kao i one koje počinju priložnom oznakom vremena. Potaknite ih na to da u paru usporede svoje odgovore s ponuđenima pa zajedno izvedite pravilo o redu riječi u izjavnim i upitnim rečenicama.
Nakon usustavljivanja pravila prijeđite na uvježbavanje. Uputite učenike najprije na zadatak I (odabir rečenice s točnim redoslijedom riječi). Zatim im podijelite poveznicu na zadatak koji ste prethodno izradili u alatu H5P uz odabir opcije Drag the Words (slaganje rečenica od zadanih elemenata prema točnom redoslijedu). Na kraju neka svaki par u alatu H5P izradi sličan zadatak i objavi poveznicu na njega na razrednoj interaktivnoj ploči izrađenoj u alatu Lino. Zadajte učenicima da kod kuće riješe zadatke s interaktivne ploče kako bi dodatno utvrdili pravila o redoslijedu riječi u rečenici.
U završnom dijelu aktivnosti učenici sudjeluju u kratkoj i vrlo jednostavnoj govornoj interakciji o svojoj svakodnevici. Podijelite im natuknice (npr. um 6 Uhr / die erste Stunde / das Schulfach / Buch lesen), a zatim ih potaknite na to da postave pitanje služeći se upitnom riječju (npr. Was machst du um 6 Uhr? Wann beginnt die erste Stunde? Welche Schulfächer hast du am Montag? Warum liest du im Bett?). Učenik koji odgovori na pitanje, postavlja novo i bira sljedećeg učenika. Osim drugom učeniku, pitanje mogu postaviti i Vama. Nemojte završiti aktivnost dok ne bude postavljeno barem jedno pitanje za svaku navedenu natuknicu i dok svaki učenik ne postavi i ne odgovori na najmanje jedno pitanje.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Za učenike s teškoćama pripremite popis riječi iz teksta s prijevodom. Učenike s oštećenjem vida potaknite na korištenje govornom jedinicom pri čitanju teksta. Ako nemaju ni govornu jedinicu ni drugo tiflotehničko pomagalo, omogućite im zvučni zapis teksta koji se čita ili pomoć vršnjaka koji će im pročitati tekst.
Učenicima s intelektualnim teškoćama pojednostavite tekst tako da rečenice budu kraće uz uporabu njima poznatog vokabulara. Također, omogućite im češće stanke u radu te prijevod teksta na hrvatski jezik.
Učeniku s teškoćama dodijelite kao partnera učenika koji će ga tijekom rada u paru uključivati u sve aktivnosti te koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Pripremite učenicima s teškoćama pisani predložak s upitnim riječima na njemačkom jeziku i s prijevodom na hrvatski jezik te s jednostavnim primjerima rečenica kojima se mogu rabiti u svim aktivnostima. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu podršku (iznad svakog pitanja stavite sličicu koja će ga asocirati na značenje tog pitanja).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima predložite da odaberu još deset aktivnosti koje nisu bile spomenute u ovoj cjelini, a važan su dio njihove svakodnevice. Neka ih predstave učenicima u kratkoj prezentaciji. Zatim neka započnu govornu interakciju u kojoj će ostalim učenicima postavljati pitanja koristeći se upitnim riječima, a osobito onima koje su tek naučili. Učenici će odgovarati na pitanja cjelovitim rečenicama.
e-škole digitalni obrazovni sadržaj za Njemački jezik, 1. razred „3.2. Ich gehe gern zur Schule“ (2020). Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/f91700d3-a256-4340-a51f-bad923fbed22/html/m3-j2.html (6. 3. 2022.).
Cvijović Javorina, I. (2020). „Schulfächer“. Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=KuembYHik2c (6. 3. 2022.).
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (6. 3. 2022.).
„Methode: Speed Dating“. Preuzeto s https://www.uni-due.de/imperia/md/images/zfh/mentoring-tutorien/speed_dating.pdf (1. 3. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.