Na sat donesite zatvorenu kutiju u kojoj se nalazi nešto od školskog pribora. Potaknite učenike na to da pokušaju pogoditi što se nalazi u kutiji. Vi odgovarajte sa Caldo! ako je učenik blizu točnog odgovora i Freddo! ako ponuđeni odgovor nije ni približno točan. Kad učenici pogode što je u kutiji, pitanjima ih navedite na to da odgonetnu kako je sadržaj kutije povezan s temom sata, odnosno sa školom i školskim predmetima.
Uputite učenike na rješavanje zadatka B na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.2. Usto, recite im neka poslušaju zvučni zapis u kojem su navedeni nazivi za školske predmete te neka ih poredaju onako kako ih čuju na snimci. Nakon provjere, potaknite učenike na razmišljanje o tome koji su nazivi predmeta slični onima koje već znaju na materinskom jeziku ili na drugom stranom jeziku koji poznaju. Primjerice, tecnologia ih može podsjetiti na Tehničku kulturu, a arte na naziv za Likovnu kulturu na engleskom jeziku (art).
U alatu Dotstorming pripremite ploču za glasanje. Učenici će birati omiljeni predmet i predmet koji bi voljeli imati više sati u tjednu. Pošaljite učenicima poveznicu za pristup ploči za glasanje. Kad prikupite sve glasove u anketi, potaknite raspravu o kriterijima za odabir dvaju predmeta koji su dobili najviše glasova u svakoj kategoriji. Učenici će rješavanjem ankete vježbati čitanje s razumijevanjem, a tijekom rasprave radit će na svojoj vještini usmenog izražavanja.
Nakon rasprave podijelite učenike u grupe po troje ili četvero i zadajte im da istraže koliko se razlikuju predmeti u hrvatskim i talijanskim osnovnim školama (scuola elementare i scuola media). Dva učenika u grupi neka zapišu po čemu je scuola elementare slična, a po čemu se razlikuje od hrvatske osnovne škole, a druga dva učenika neka zapišu po čemu je scuola media slična, a po čemu se razlikuje od one u Hrvatskoj. Na taj će način učenici vježbati čitanje i pisanje. Neka ono što su pročitali i uočili, prikažu u tablici u PowerPointu. Tablice međusobno predstavite u razredu pa usmeno prokomentirajte rezultate istraživanja.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osiguralo pojašnjenje ili pomoć.
Dodatno objasnite učenicima s teškoćama način igre Caldo! i Freddo!. Prije početka igre na talijanskom jeziku omogućite učenicima kratko uvježbavanje na drugom primjeru na hrvatskom jeziku. Za učenike s teškoćama možete upotrebljavati vizualnu podršku tijekom davanja povratne informacije o tome jesu li blizu ili daleko od točnog odgovora. Vizualna podrška može biti u obliku napisanih riječi na karticama u različitim bojama ili slikovnih prikaza. Za zvučne videozapise unaprijed pripremite natuknice teksta koji se reproducira. Provjerite znaju li i mogu li svi učenici rabiti Dotstorming. Tijekom rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju, komentiraju i odgovaraju na pitanja pred razredom ako to sami ne žele. Te skupine učenika nikad ne ispravljajte u govoru ako su pogreške posljedica njihovih teškoća te spriječite oponašanje i ruganje. Tijekom rješavanja grupnog zadatka važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Primjerice, učenik urednoga razvoja izdvaja ključne činjenice, a učenik s oštećenjem sluha može izraditi prezentaciju. Poželjno je grupiranje učenika različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i pružati podršku jedni drugima.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Neka učenici koji žele znati više, u alatu Emaze izrade izvještaj s rezultatima ankete o omiljenim predmetima koju ste proveli u alatu Dotstorming.
Uputite učenike na rješavanje zadatka C na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.2. Odnosno, recite im da poslušaju snimku te da u prazan raspored sati upišu nazive za školske predmete. Provjerite kako su učenici riješili zadatak te popričajte s njima o njihovu rasporedu sati (primjerice, koliko u prosjeku imaju sati na dan, koji dan u tjednu im je najzanimljiviji s obzirom na predmete, koji dan im je najzahtjevniji itd.). Iskoristite priliku te ponovite s učenicima nazive za dane u tjednu i redne brojeve.
U bilježnicu neka nacrtaju raspored sati bez upisanih predmeta. Dakle, neka vodoravno napišu samo dane u tjednu, a okomito redne brojeve koji će označavati sate. Prije nastave osmislite fiktivni raspored i diktirajte ga učenicima, ali tako da se ne pridržavate točnog redoslijeda. Njihov je zadatak upisati nazive za predmete na odgovarajuće mjesto u rasporedu s obzirom na sat i dan kad se u tjednu održavaju. Primjerice, mogli biste reći: "Ho l'arte una volta alla settimana. A mercoledi' alle otto." ili "Ho la matematica tre volte alla settimana, da martedi' a giovedi', sempre dopo la colazione.". Provjerite s učenicima što su napisali i prikažite na platnu s pomoću projektora (ili napišite na ploči) raspored sati koji ste im diktirali. Podijelite učenike u parove i neka iskoriste isti taj raspored sati za ponavljanje. Jedan učenik u paru neka pita drugog koji dan i sat ima Biologiju ili koji predmet ima ponedjeljkom treći sat. Zahvaljujući ovoj aktivnosti, učenici će u govoru primijeniti nazive za predmete, dane u tjednu i redne brojeve.
Na kraju pokažite učenicima osnove rada u alatu Creately kako bi mogli, radeći u grupama, napraviti u njemu svoj raspored sati na talijanskom jeziku. Kad putem poveznice uđu u alat, neka u izborniku Templates odaberu opciju Education, a zatim i tablicu u kojoj im je najlakše sastaviti raspored sati. Prije nego što završe s pisanjem, provjerite pravopisnu točnost, a zatim neka svaka grupa na platnu prikaže svoj raspored i predstavi ga drugim učenicima u razredu.
Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog zvučnog zapisa. Za zvučne videozapise treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira. Također, bilo bi poželjno prije nastavne jedinice pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati. Učenicima s teškoćama pripremite nastavni listić s označenim mjestima za pisanje ili gotovom tablicom za raspored, ovisno o njihovim vještinama. Ta mjesta za pisanje i računanje trebaju biti prikladne veličine jer neki učenici imaju uvećan rukopis te im je potrebno i više prostora na papiru. Tijekom rada u paru važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Tijekom rada u paru spriječite oponašanje i ruganje učenicima s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju . Provjerite znaju li i mogu li svi učenici rabiti Creately. Na temelju jakih strana učenika s teškoćama predložite koja bi mogla biti njegova uloga u grupi.
Pitajte učenike kako bi izgledao njihov školski dan iz snova te koje bi predmete, stvarne ili izmišljene, imali i koliko često. Radeći u alatu Canva, neka osmisle raspored sati za jedan dan u tjednu (opcija se u predmetnom alatu naziva Školski raspored). Naglasite im da svaki izmišljeni predmet koji se, po mogućnosti, nađe u rasporedu, ukratko i opišu (primjerice, magiju, astronomiju ili pokuse). Školski dan s predmetima iz snova neka usmeno prezentiraju u razredu.
Uputite učenike na rješavanje grupe zadataka označenih slovom D na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.2, odnosno recite im neka pogledaju ponuđene slike i neka među trima ponuđenim nazivima odaberu točan naziv za određeni predmet. Zajedno provjerite točnost riješenog pa razred podijelite u tri grupe. Svakoj grupi zadajte četiri predmeta, a zatim će svaki član grupe u svoju bilježnicu nacrtati po jednu asocijaciju za svaki zadani predmet. Primjerice, nacrtat će bubamaru za Prirodu ili paletu za miješanje boja kao asocijaciju na Likovnu kulturu. Zatim neka svaki učenik izabere jedan od svoja četiri crteža za koji smatra da najbolje dočarava određeni školski predmet i pokaže ga ostalim učenicima koji trebaju pogoditi o kojem je predmetu riječ. Aktivnost će potaknuti primjenu naučenog vokabulara.
U alatu AdobeSpark zadajte učenicima da osmisle plakat o omiljenom predmetu. Adobesparku će pristupiti putem poveznice koju ćete im poslati e-poštom. Učenicima će biti najjednostavnije ako u alatu odaberu opciju School Projects i format Poster. Prije početka izrade plakata podijelite učenike u parove ovisno o afinitetima, odnosno ovisno o tome koji im je omiljeni predmet zajednički. Kad učenici izrade plakate, neka ih u paru prezentiraju u razredu, a najbolji od njih nagradite. Aktivnost pridonosi razvoju vještine usmenog izražavanja.
Učenicima s teškoćama najavite redoslijed aktivnosti ili promjenu u načinu provođenja aktivnosti. Za učenike s oštećenjem organa i organskih sustava zbog kojih ne mogu sudjelovati u zadatcima crtanja, omogućite vršnjačku podršku ili alternativan način izvođenja zadatka kao što je nalaženje slike pojma putem tableta ili računala. Provjerite znaju li i mogu li učenici s teškoćama upotrebljavati alat AdobeSpark. Važno je da tijekom rada u paru učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Primjerice, učenik urednoga razvoja mogao bi, prema potrebi, usmjeravati učenika s teškoćama ili mu pomagati, no pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi.
Neka učenici kod kuće osmisle zagonetke o školskim predmetima koje ste obrađivali na satu. Neka ih snime u alatu Voicethread, a sljedeći ih sat možete iskoristiti za uvodno ponavljanje. Alatu Voicethread neka pristupe putem poveznice koju ćete im poslati. Za uporabu alata potrebna je registracija, a rad u alatu je jednostavan. Započinje klikom na Add media pa Audio recording za početak snimanja. Učenici će osmišljavanjem zagonetki aktivirati naučeni vokabular, bilježenjem će vježbati pisanje, snimanjem govorenje, a slušanjem zvučnih zapisa razvijat će vještinu slušanja s razumijevanjem.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.