Predmet
Talijanski jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

L’inverno

Naziv predmeta
Talijanski jezik 5

Razred
5. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • godišnja doba
  • povratni glagoli
  • odjeća

L'inverno o l'estate?

Povedite s učenicima razgovor o trenutačnim vremenskim uvjetima, o tome ima li sunca ili pada kiša, je li hladno ili toplo, kakvo vrijeme vole i slično. Nakon što su se učenici zainteresirali za temu, uputite ih na rješavanje zadataka na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.1 gdje će ponajprije u zadatku A povezati fotografije s nazivima na hrvatskom jeziku, a zatim će naučiti i kako se godišnja doba kažu na talijanskom jeziku. Usto, poslušat će i audiozapis priložen zadatcima kako bi što bolje znali izgovoriti riječi. U zadatku B sami će zapisati imena godišnjih doba pri čemu je važno obratiti pozornost na članove koji idu uz njih.

Razgovarajte s učenicima o imenicama koje u jednini završavaju na -e, a mogu biti i muškog i ženskog roda te kao primjer navedite imenicu estate. Neka pokušaju napraviti rečenicu u kojoj će ju iskoristiti, i to tako da uz nju napišu i odgovarajući pridjev. Neka u paru osmisle rečenicu i odluče se za jedan od dva roda.

Nakon što su uspješno svladali imena godišnjih doba i članove, neka u zadatku C slušaju i u paru dopunjuju tekst Il lungo sonno invernale kako bi ponovili pravilne glagolske oblike. Zajedno prokomentirajte tekst, postavite im nekoliko pitanja te im objasnite riječi koje su im nepoznate. Postavljajući pitanja o tekstu, provjeravate razumijevanje i potičete učenike na komunikaciju.

Neka učenici riješe zadatak H nakon kojeg slijedi i objašnjenje kako se prepozicija in upotrebljava uz imenice koje označavaju godišnja doba, primjerice in primavera.

Učenici u digitalnom alatu Kahoot u grupama izrađuju kviz u kojem će napraviti sažetak tema o godišnjim dobima. Digitalnom alatu pristupaju služeći se svojim korisničkim podatcima. Nakon što odaberu opciju student, mogu započeti s izradom kviza na temelju prethodno usvojenoga gradiva. Kad izrade kviz, učenici nastavniku šalju poveznicu na njega te ga nakon nastavnikove kontrole i ostatak razreda putem poveznice može rješavati.

Postupci potpore

Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osiguralo pojašnjenje ili pomoć.

Uvodnu raspravu o vremenskim uvjetima provedite uz vizualnu podršku u obliku slika, crteža, fotografija ili videomaterijala koji će učenicima s teškoćama olakšati razumijevanje ključnih riječi, ali će im i pomoći u lakšem usvajanju planiranih ishoda učenja. Za učenike s oštećenjem sluha uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova pri reprodukciji zvučnih zapisa. Učenicima s teškoćama pripremite dovoljno mjesta za pisanje jer neki učenici imaju uvećan rukopis te im je potrebno mnogo više prostora na papiru. Tijekom cijele nastavne jedinice valja voditi računa o jezičnoj prilagodbi zadataka i uputa. S obzirom na to da se u predmetnoj cjelini obrađuju mnoge nove riječi i mnoga gramatička pravila, omogućite učenicima s teškoćama uporabu podsjetnika o imenskim i glagolskim oblicima tijekom rješavanja zadataka. Parovjerite znaju li i mogu li učenici s teškoćama rabiti alat Kahoot. Tijekom rješavanja grupnog zadatka važno je da učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Primjerice, učenik urednoga razvoja sastavlja pitanja, a učenik s oštećenjem sluha može izraditi kviz.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu riješiti dodatni zadatak vezan za uporabu prezenta glagola. To može biti i neki od zadataka na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.1 koji se odnose na spomenuto (F, I i J). Također, neka naprave i plakat u digitalnom alatu Canva kojim će prikazati novi vokabular i pravilan prezent glagola. U alatu se koriste besplatnim sadržajem na raspolaganju, odabiru opciju izrade plakata te ga nakon izrade preuzimaju u PDF verziji.

Nastavna aktivnost za predmet X

L'inverno o l'estate?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje glavnu misao i izdvajati informacije u vrlo kratkome i vrlo jednostavnome odslušanom tekstu.
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu poznate tematike na temelju predloška.
  • Učenik uz povremenu pomoć govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst poznate tematike na temelju predloška, uz manje pogreške.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednome okruženju jednostavnim rečenicama.
  • Učenik izražava što mu se sviđa i što mu se ne sviđa.
  • Učenik prepričava vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška.
  • Učenik odgovara na postavljena pitanja.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Due pupazzi di neve

Motivirajte učenike na rad u grupama te im zadajte zadatak da osmisle na koji će način predstaviti temu zimske odjeće. Neka istraže zimske odjevne kombinacije služeći se digitalnim alatom Pixabay te ih zajedno prokomentirajte. Potaknite ih na razmišljanje, sugerirajte im da, primjerice, nađu sliku s više osoba odjevenih u različitu zimsku odjeću, a zatim neka analiziraju što koja od njih nosi. Također, objasnite im glagol indossare koji mogu rabiti u takvim situacijama. Druga ideja bi mogla biti da nađu razne odjevne predmete i kreiraju nečiji idealan zimski look.

Učenici nakon toga slušaju u audiozapisu Due pupazzi di neve razgovor o omiljenom godišnjem dobu pri čemu se nabrajaju odjevni predmeti. Zatim rješavaju zadatake na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.1 koji su vezani za sadržaj audiozapisa. U zadatku P naglasak je na razumijevanju teksta, odnosno učenici trebaju odabrati točan odgovor od dvaju ponuđenih. Snimka im je i dalje dostupna te mogu ponovno poslušati cijeli tekst ili neki njegov dio. U zadatku Q ponovno će poslušati tekst te će na prazna mjesta upisati riječi koje nedostaju.

Zadatak im je izraditi PowerPoint prezentaciju u alatu Microsoft Office 365 od 5 stranica na temu zime i zimske odjeće. Trebaju sami pronaći i neke predmete koji im se čine zanimljivima te njihove talijanske nazive. Neka u jednoj ili nekoliko rečenica objasne što je prikazano na slici, odnosno zašto su baš nju odabrali. Budući da je riječ o timskom radu, učenici neka podijele uloge te se dogovore o tome tko će biti zadužen za odabir slika, tko za pronalaženje nepoznatih riječi, tko će ih oblikovati u smislenu rečenicu, a tko će izraditi prezentaciju prema njihovim uputama. Nakon toga neka učenici svoje radove prezentiraju u razredu. Vi budite moderator, ali im već i tijekom izrade prezentacije možete pomoći ispraviti eventualne pogreške. Fotografije je moguće pronaći među onima koje su dostupne na Pixabayju.

Postupci potpore

Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s učenicima u grupama kako napreduju u izvršavanju zadataka. Za zvučne zapise unaprijed pripremite natuknice vezane uz tekst koji se reproducira u videozapisu. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je i grafički prilagoditi tekst. Za učenike s teškoćama također je važna jezična prilagodba, a ona podrazumijeva izdvojene i objašnjene nepoznate i/ili ključne pojmove. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima i/ili ljevostranog poravnanja. Grafička prilagodba je važna i za učenike s oštećenjem vida. Ovisno o sposobnostima učenika s teškoćama kao alternativu samostalnom nadopunjavanju teksta omogućite njegovo nadopunjavanje jednom od ponuđenih opcija. Tijekom rada na prezentaciji preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj se nalazi učenik koji je spreman prezentirati. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama tijekom izrade prezentacije. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će u paru s pomoću digitalnog alata Audacity snimiti svoju verziju audiozapisa čitajući tekst i pokušavajući oponašati izgovor sa snimke. Zajedno će prokomentirati i ispraviti eventualne pogreške u izgovoru. Prije uporabe digitalnog alata potrebno ga je preuzeti na računalo, a zatim, kad je sve spremno, pritisnuti oznaku za snimanje. Kad učenici budu zadovoljni snimljenim materijalom, isti mogu preuzeti i proslijediti nastavniku te predstaviti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Due pupazzi di neve

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik prepoznaje glavnu misao i izdvaja informacije u vrlo kratkome i vrlo jednostavnome odslušanom tekstu.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu poznate tematike na temelju predloška.
  • Učenik uz povremenu pomoć govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst poznate tematike na temelju predloška, uz manje pogreške.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednome okruženju jednostavnim rečenicama.
  • Učenik izražava što mu se sviđa i što mu se ne sviđa.
  • Učenik prepričava vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška.
  • Učenik odgovara na postavljena pitanja.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
Razina složenosti primjene IKT
  • -
Korelacije i interdisciplinarnost

Mi metto il maglione

Učenike navedite na alternativu za glagol indossare ili portare, a to je glagol mettersi. Napravite križaljku u Crossword Labu tako da taj glagol bude rješenje, a riječi koje upisuju neka budu nazivi za sve ono što možemo obući. Navedite ih zatim na razgovor o povratnim glagolima uz pretpostavku da bi ih mogli povezati s dobro im poznatim glagolom chiamarsi. Nakon toga možete ih pitati o kojoj je vrsti glagola riječ te im još jedanput objasniti što su to povratni glagoli i kako ih mogu prepoznati. Također, naglasite im da se povratna zamjenica u talijanskom jeziku mijenja po licima, za razliku od situacije u hrvatskome jeziku.

U zadatku S na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.1 to je još slikovitije prikazano. Rješavajući zadatak, učenici će glagol mettersi provući kroz lica na temelju gore predloženih primjera pomiješanim redoslijedom. Osim navedenoga glagola zadatak sadržava i primjere drugih povratnih glagola.

Zadatak T od učenika traži da povežu dva dijela rečenice prema odgovarajućoj formi glagola i prema licu ponuđenom u prvom dijelu rečenice.

Učenici fotografiraju po 3 kombinacije koje nose u različitim situacijama te u digitalnom alatu Canva u grupi od 3 osobe opisuju u kojim situacijama koju kombinaciju nose, npr. Quando esco con gli amici mi metto i pantaloni lunghi, le scarpe da ginnastica e il maglione. Svaka osoba neka se odluči za jedan look i neka ga detaljno opiše te objasni za koju je prigodu namijenjen. Zatim učenike uputite na rad u paru. Njihov je zadatak da međusobno opišu po jednu odjevnu kombinaciju učenika s kojim rade u paru.

Postupci potpore

Provjerite znaju li i mogu li učenici s teškoćama rabiti alat Crossword Lab. Prema potrebi osigurajte rad u paru za one učenike s teškoćama. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s učenicima u paru kako napreduju u izvršavanju zadatka. Učenicima s teškoćama potrebno je unaprijed najaviti temu razgovora i omogućiti uručak kako bi lakše pratili nove sadržaje. Za učenike s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju u nastavi dopustite uporabu podsjetnika tijekom rješavanja zadataka u kojima je potrebno primjenjivati jezična pravila. Možete im dopustiti u pisanju uporabu velikih tiskanih slova. U zadatku opisivanja odjevnih kombinacija i prigoda po potrebi omogućite im usmeno izražavanje.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, istražit će još 6 povratnih glagola. Svaki od njih upotrijebit će u različitom licu te napraviti plakat u digitalnom alatu Canva služeći se slikama pronađenim u alatu Pixabay.

Nastavna aktivnost za predmet X

Mi metto il maglione

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje glavnu misao i izdvajati informacije u vrlo kratkome i vrlo jednostavnome odslušanom tekstu.
  • Učenik govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu poznate tematike na temelju predloška.
  • Učenik se predstavlja.
  • Učenik imenuje i opisuje osobe, radnje i stvari u neposrednome okruženju jednostavnim rečenicama.
  • Učenik izražava što mu se sviđa i što mu se ne sviđa.
  • Učenik prepričava vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst koristeći se poznatim rječnikom i prikladnim morfosintaktičkim strukturama.
  • Učenik odgovara na postavljena pitanja.
  • Učenik opisuje slikovne predloške koristeći se jednostavnim i kratkim rečenicama poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik uz povremenu pomoć govori vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst poznate tematike na temelju predloška, uz manje pogreške.
  • Učenik čita i razumije vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove poznate tematike u skladu s jezičnom normom.
  • Učenik piše vrlo kratak i vrlo jednostavan tekst u sadašnjem vremenu koristeći se prikladnim morfosintaktičkim strukturama na temelju predloška.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.