Svrha je ove aktivnosti učenike osoposobiti za oblikovanje teme istraživačkoga rada i potencijalnih istraživačkih pitanja. Ovo je početna aktivnost na koju se nadovezuju Aktivnost 2 i Aktivnost 3 u ovome scenariju.
Učenike podijelite slučajnim odabirom u grupe s jednakim brojem članova. Potom svakoj grupi podijelite ishode predmetnoga kurikula koje grupirajte prema temama (geologija, hidrogeografija, geomorfologija, klimatologija, geoekologija). Svakoj grupi dajte ishode jedne teme, ne navodeći ih učenicima. U moderiranome razgovoru pitajte učenike uz koje je teme vezan njihov ishod / su vezani njihovi ishodi te koje će sadržaje proučavati kako bi ostvarili ishode. Uputite ih i u digitalni obrazovni sadržaj iz Geografije na Edutoriju kako bi im to pomoglo u određivanju sadržaja. Zatim im projicirajte ishod iz predmetnoga kurikula GEO SŠ B. 1. 1. te ih podsjetite na to da ove godine moraju izraditi samostalan istraživački rad.
Potaknite ih na to da razmisle o kojoj bi temi iz ishoda koji je dodijeljen grupi / koji su dodijeljeni grupi željeli pisati. Zatim neka razmijene ideje unutar grupe kako se ne bi preklapale. Neka ih međusobno prokomentiraju ponajprije se fokusirajući na izvedivost i vrijeme potrebno za njihovo provođenje. Potom učenicima otvorite Padlet ploču na koju neka svatko upiše svoju ideju. Zajedno s učenicima prokomentirajte njihove ideje te im dajte povratnu informaciju.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i karakteristikama same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Vodite računa o tome u koju grupu ćete svrstati učenika s teškoćama. Ishode predmetnoga kurikula pojednostavite za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Koristite se kraćim i jednostavnijim rečenicama bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnajte tekst. Objasnite nove pojmove (geologija, hidrogeografija, geomorfologija, klimatologija, geoekologija) uz upotrebu slikovnih prikaza kad god je moguće. Pripremite skraćenu verziju digitalnog obrazovnog sadržaja za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje. Tijekom čitanja digitalnoga sadržaja učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećani tisak. Pripremite smjernice za izradu istraživačkoga rada. Kronološkim redom navedite što je sve potrebno istražiti, zapisati, koje alate koristiti i sl. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite da samostalno odabere grupuu u skladu sa specifičnim interesima. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama omogućite da istraživački rad napravi u paru s drugim učenikom zbog potrebne pomoći tijekom čitanja, pisanja i provjere razumijevanja pročitanoga. Pokažite kako se upotrebljava digitalni alat Padlet prije njegove upotrebe na nastavi. Možete pripremiti i pisane i slikovne upute za upotrebu navedenoga digitalnog alata.
Učenicima pokažite kako se u MS Wordu, u računalnoj inačici, automatski formatira popis literature te zajedno s njima prokomentirajte razlike u citiranju tijekom provođenja aktivnosti u odnosu na one koje su im se automatski generirale u Wordu. Neka istraže kako u MS Wordu mogu generirati bibliografiju prema uputama dobivenima na satu. Ta znanja neka upotrijebe u svom istraživačkom radu.
Svrha je ove aktivnosti da učenici tablično i dijagramima pravilno prikazuju rezultate koje dobivaju istraživanjem.
Učenicima unaprijed pripremite podatke o određenoj pojavi u prirodi (primjerice prosječne mjesečne temperature određenoga mjesta) u Excelu, u alatu Office 365. Podijelite im Sheet preko alata Onedrive te ih uputite na to da ga preuzmu na svoja računala i da odaberu ispravan grafički prikaz kojim će prikazati podatke. Uputite ih na to da će podatke morati prikazati grafički, s pomoću odgovarajućih dijagrama, koje moraju i pravilno nasloviti. Pokažite im primjere grafičkih priloga iz članaka iz Hrvatskoga geografskog glasnika ili Geoadrije te im pomozite da uoče gdje se smješta naslov grafičkog priloga, kako se grafički prilog naslovljava, odnosno da prilog mora sadržavati odgovore na pitanja: Što dijagram prikazuje?, Na kojem je prostoru promatrana veličina?, Kada su zabilježene vrijednosti veličine?.
Potom im podijelite, na isti način na koji ste podijelili podatke za dijagram, tablicu koju niste organizirali prema uzusima struke te ih uputite na to da je moraju oblikovati prema pravilima. O pravilima zajedno raspravite projicirajući tablicu iz nekog od članaka u Hrvatskome geografskom glasniku ili Geoadriji. Upozorite ih na poravnanja. U MS Formsu u alatu Office 365 izradite upitnik za procjenu tablice. Neka sadrži tvrdnje koje opisuju ispravno oblikovanje tablice (npr. Naslov tablice ima sve potrebne elemente – vremenski i prostorni obuhvat, varijable i vrijednosti., Naslov tablice nalazi se iznad tablice., Izvor je pravilno naveden., Izvor se nalazi ispod tablice., Brojke su poravnate desno. i dr.). Nakon što izrade tablicu zajedno s njima prokomentirajte pravila oblikovanja naslova i izvora podataka za tablicu. Nekoliko nasumično odabranih učenika prikazuje, projicirajući ih na platnu, svoje tablice koje onda prokomentirajte s učenicima.
Na kraju s učenicima prokomentirajte jesu li se ikad susreli s nekim grafičkim prikazima podataka koji su ih možda naveli na krivi zaključak. Raspravite s njima zašto je važno kritički se osvrtati na podatke koje vidimo u medijima, kao i na njihovo organiziranje.
Pomozite učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i oštećenjem vida prilikom preuzimanja podataka s OneDrivea. Unaprijed pripremite ispisane grafičke prikaze te pokraj svakoga navedite za što se najčešće koristi. Na taj način ćete učeniku s teškoćama olakšati odabir ispravnoga grafičkoga prikaza za dobivene podatke. Možete pripremiti obrazac na kojem će biti označena mjesta na koje je potrebno upisati naslov i ostale podatke. Učenika s teškoćama uparite s vršnjakom kako bi imao podršku ako mu je potrebna (primjerice, učenik s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava možda neće uspjeti samostalno unijeti podatke u grafički prikaz). Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama pripremite listu pravila kojih se mora pridržavati prilikom organizacije tablice. Moguće je da navedeni učenik učini pogrešku tijekom organizacije tablice pa ga češće kontrolirajte i ispravite. Pripazite da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje aktivno rješava dobivene zadatke budući da je u mrežnom obliku slabija kontrola nastavnika. Za vrijeme opisanih aktivnosti učestalo provjeravajte kako se snalaze učenici s teškoćama te im prema potrebi osigurajte vršnjačku potporu.
Učenike koji žele znati više uputite u detalje rada s grafičkim prilozima – objasnite im razlike u upotrebi različitih vrsta stupčastih dijagrama, kao i načine prikazivanja podataka u kružnom dijagramu.
Svrha je ove aktivnosti da učenici nauče pravilno citirati i da razvijaju osjećaj za akademsko poštenje.
Učenicima pokažite upute za citiranje dostupne u Hrvatskom geografskom glasniku ili Geoadriji. Skrenite im pažnju na citiranje onih referenci koje bi mogle biti frekventne u učeničkim istraživačkim radovima (knjige, članak u stručnom ili znanstvenom časopisu, mrežno mjesto, enciklopedije, faktopedije i ostalo po vlastitom nahođenju). Svakom učeniku zadajte da pronađe primjer jedne specifične reference te neka je napiše na Padlet ploču prema uzusima struke. Zajedno s njima prokomentirajte načine citiranja (primjerice kada se koristi kurziv, gdje se stavlja točka, a gdje zarez i slično). Potom im podijelite ispit za formativno vrednovanje u alatu Socrative u koji ćete uključiti različite reference koje smatrate važnima. Predlažemo da pitanja budu višestrukog odabira. Učenici potom u paru komentiraju svoje rezultate, kao i pogreške koje su učinili. U bilježnicu neka ispišu po još nekoliko primjera referenci, svatko za sebe, a onda, budući da sjede u paru, neka zamijene bilježnice i neka u bilježnici suučenika prepoznaju o kojoj je referenci riječ.
Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite pravila citiranja za određene vrste referenci. Upotrebljavajte različite boje radi lakšeg isticanja. Za učenika s oštećenjem vida prilagodite veličinu fonta te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Nemojte negativno vrednovati pravopisne pogreške ili izostavljanje interpunkcije u primjerima na Padletu jer učenik sa specifičnim teškoćama u učenju nesvjesno čini navedene pogreške. Tijekom aktivnosti formativnoga vrednovanja u alatu Socrative omogućite učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama produženo vrijeme za rješavanja zadataka. Možete zamoliti vršnjaka iz razreda da naglas pročita pitanja i odgovore kako bi navedeni učenik stigao riješiti zadatke u jednakome vremenskom roku kao i vršnjaci. Učenika s teškoćom uparite sa senzibiliziranim vršnjakom iz razreda koji će na primjeren način upozoriti na pogreške te prema potrebi pomoći učeniku s teškoćom da ih ispravi.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
S učenicima raspravite o važnosti citiranja i akademskog poštenja. Raspravite o razlikama između izravnog citiranja i parafraziranja i njihova načina bilježenja u tekstu.
http://hud.hr/savjeti-uciteljima/
https://radld.org/wp-content/uploads/2019/09/INFORMATIVNI-LETAK-O-RAZVOJNOM-JEZI%C4%8CNOM-POREME%C4%86AJU-RJP-u-Croatian.pdf
https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b
https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/Smjernice%20za%20rad%20s%20ucenicima%20s%20teskocama.pdf
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.