Predmet
Povijest 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Piši mi brate, piši mi fratello

Naziv predmeta
Povijest 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Sumerani
  • Egipćani
  • Feničani
  • alfabet
  • hijeroglifi
  • klinasto pismo
  • latinica

Imena luda nalaze se svuda

U ovoj će aktivnosti učenici prvo navesti obilježja pisma, a nakon toga moći će razlikovati pisma starog vijeka te ih svrstati u kronološku tablicu.

Potaknite razgovor o najvažnijim izumima u povijesti čovječanstva i asocijacije učenika zapišite na ploču. Uputite učenike da se usmjere na cijelu povijest čovječanstva kako biste ih naveli na otkriće pisma. Zatim potaknite raspravu o važnosti nastanka pisma pitanjima Što je ljude navelo na nastanak pisma? Gdje se pojavilo pismo? Podijelite učenike u četiri skupine i uputite ih na sadržaj e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1., Jedinica 1.1. u kojem svaka skupina čita odlomak o pojedinom pismu: latinici, grčkom alfabetu, hijeroglifima te klinastom pismu. Skupine otvaraju alat TikiToki i izrađuju vremensku crtu koja opisuje nastanak pojedinog pisma i njegova obilježja: gdje se pojavilo, zašto, kada. Vremenske crte kronološki objavljuju od pojave prvog pisma.

Skupine na većem papiru pišu imena svojih članova na pismu koje su predstavljali. Popise učenika izložite na ploči te navedite učenike na razgovor o razlikama i sličnostima među pismima.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Potaknite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju u raspravi o izumima. Ako se neki učenik s teškoćama ne može dosjetiti pojma izum, približite mu taj pojam koristeći se fotografijama i primjerima iz svakidašnjeg života (primjerice, izum računala).

Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupine i vodite računa da je svaki učenik s teškoćama aktivni član svoje skupine.

U raspravama tijekom aktivnosti nemojte inzistirati na tome da učenici sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem u ponašanju i osjećanju usmeno iznose mišljenje. Pratite njihov rad u skupinama i pri rješavanja zadataka, a svoje mišljenje ili odgovore na vaša pitanja mogu dati i u pisanom obliku umjesto usmeno.

Ako u razrednom odjelu imate slabovidnog učenika, neka na vremenskoj crti bude primjeren kontrast podloge i slova (najbolja kombinacija je crno-bijela).

Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite na uporabu i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima istraživanje nordijskog pisma rune o kojem će u alatu Emaze izraditi prezentaciju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Imena luda nalaze se svuda

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje pisma staroga vijeka i navodi njihova obilježja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija
  • hrvatski jezik

Kako se nekad pisalo?

Ovom će aktivnošću učenici usporediti važne povijesne izvore koristeći se alatom Mindmeister, koji omogućuje jednostavan pregled najvažnijih obilježja povijesnih izvora.

Potaknite s učenicima razgovor o pismu pitanjima Volite li pisati?, Pišete li rukom?, Koja pisma poznajete, a kojima se koristite? Vrste pisma zapišete na ploču.
Podijelite učenike u četiri grupe i uputite da u sadržaju e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, Jedinica 1.1. prouče četiri povijesna izvora: Kamen iz Rosette, Hamurabijev zakonik, slike iz špilje Lascaux i Ep o Gilgamešu. Zadatak je svake grupe da pomoću svojih korisničkih podataka pristupe alatu Mindmeister te izrade infografiku kojom će prikazati najvažnija obilježja povijesnih izvora prema sljedećim predloženim elementima: na kojem su materijalu pisani, vrijeme nastanka, o čemu govore povijesni izvori, što prikazuju. Predstavnici grupa svoje infografike predstavljaju razredu i trajno pohranjuju na platformu kolaboracije OneNote u alatu MS Office. Na kraju aktivnosti potaknite razgovor o važnosti očuvanja povijesnih izvora, njihovoj vrijednosti i značenju za čovječanstvo pitanjem Koji vlastiti dokument smatraš vrijednim pisanim izvorom i zašto? Razgovarajte s učenicima te zapišite nazive tih dokumenata na ploču. Učenici neka istaknu zašto pojedini dokument označuju važnim.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Potaknite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju u raspravi o pismima, postavljajte im usmjeravajuća pitanja i pomažite im u davanju odgovora ako zaborave što su htjeli reći i slično.

U raspravi tijekom aktivnosti nemojte inzistirati na tome da učenici sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem u ponašanju i osjećanju usmeno iznose mišljenje. Pratite njihov rad u skupinama i pri rješavanju zadataka, a svoje mišljenje ili odgovore na vaša pitanja mogu dati i u pisanom obliku umjesto usmeno.

Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupine i vodite računa da je svaki učenik s teškoćama aktivan član svoje skupine.

Ako u razrednom odjelu postoji učenik s disleksijom, može jedan učenik u skupini naglas čitati zadani tekst.

Učeniku s teškoćama pripremite usmjeravajuća pitanja za stvaranje umne mape kako bi se lakše uključivao u rad skupine, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Uz to, poželjno je da se takvom učeniku omogući da unosi pojmove u umnu mapu kako bi zadržao pozornost na zadatku.

Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Uputite zainteresirane učenike na istraživanje kineskog pisma o kojem mogu u alatu Canva izraditi plakat.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako se nekad pisalo?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i uspoređuje pisane povijesne izvore i pisma starog vijeka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • geografija

Kamo da pošaljem pismo?

Ova se aktivnost neposredno nastavlja na prethodnu, zato na početku ponovite s učenicima najvažnije činjenice o pismima starog vijeka, posebno o područjima njihova nastanka te na karti svijeta ponovite koje se države danas tamo nalaze. Pitajte učenike jesu li upoznati sa znamenitostima tih država?
Podijelite učenike u četiri skupine prema lokalitetima pronađenih pisama koja se spominju u sadržaju e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1, Jedinica 1.1. Egipat, Irak, Libanon, Grčka i po skupinama im zadajte da u alatu MapMaker označe te države, njihove glavne gradove, nazive lokaliteta na kojima su pronađeni spomenuti pisani izvori te ukratko opišu pismo koje se danas u toj državi koristi. Odaberite učenike skupina koji će predstaviti zajedničko istraživanje u razredu. S učenicima potaknite raspravu o važnosti i značenju pisma u suvremenom svijetu te o potrebi i važnosti poštovanja različitosti pisma u svijetu. Postavite kartu svijeta i pozovite nekoliko učenika da pokažu na karti svijeta gdje se danas koristi: arapsko pismo, ćirilično pismo, latinica te kinesko pismo.
Sistematizirajte gradivo o nastanku pisma radom učenika u paru u alatu Padlet u kojem ste unaprijed pripremili tablicu Pisma staroga vijeka koja se sastoji od dvaju stupaca, sličnosti i razlike, u koje parovi upisuju po tri elementa koja su usporedbom pisama uočili.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Ova se aktivnost neposredno nastavlja na prethodnu, zato na početku ponovite s učenicima najvažnije činjenice o pismima starog vijeka.
S pomoću funkcije breakout rooms alata MS Teams podijelite učenike u četiri skupine prema lokalitetima pronađenih pisama koja se spominju u sadržaju e-Škole DOS Povijest 1, Modul 1., Jedinica 1.1. Egipat, Irak, Libanon, Grčka i zadajte učenicima po skupinama zadatak da u alatu MapMaker označe te države, njihove glavne gradove, nazive lokaliteta na kojima su pronađeni spomenuti pisani izvori te ukratko opišu pismo koje se danas u toj državi koristi.

Učenicima dodijelite uloge prema elementima zadatka (upravljanje alatom Map maker, priprema podataka koje treba obilježiti, predstavljanje uratka...). Neka preko dijeljenja zaslona predstavnik svake skupine predstavi uradak. U plenarnom načinu rada MS Teamsa potaknite s učenicima raspravu o važnosti i značenju pisma u suvremenom svijetu te o potrebi i važnosti prihvaćanja i poštovanja različitosti pisma u svijetu. S pomoću dijeljenja zaslona prikažite kartu svijeta i pozovite nekoliko učenika da pokažu na karti svijeta gdje se danas koristi arapsko pismo, čirilićno pismo, latinica te kinesko pismo.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Najvažnije činjenice koje ćete ponavljati u uvodnom dijelu pripremite na pisanom predlošku za učenike s teškoćama kako bi se lakše prisjetili pojmova i obavljali nove zadatke. Za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra pobrinite se da pojmove koje ponavljate kad je god moguće popratite vizualnom podrškom.

Učenike s teškoćama raspodijelite u parove u kojima će biti vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupine i vodite računa da je svaki učenik s teškoćama aktivni član svoje skupine.

Omogućite da učenici s teškoćama imaju pred sobom, na školskoj klupi, kartu svijeta na kojoj ćete im pripremiti kartice sa znamenitostima koje će oni prema uzoru na vas pridruživati svojim karticama. Ako učenik s oštećenjem vida ima taktilnu kartu, potaknite ga da je donese za potrebe aktivnosti.

Učenicima s intelektualnim teškoćama pojednostavnite posljednji zadatak tako da navedu obilježja svakog pisma, ali da ih međusobno ne uspoređuju. Ponudite im pisana obilježja pojedinog pisma koja samo trebaju razvrstati. Neka se pritom služe pisanim predloškom izrađenim za uvodnu aktivnost.

Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu izraditi prezentaciju u PowerPointu o Zagrebačkoj lanenoj knjizi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kamo da pošaljem pismo?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik povezuje prostore nastanka prvih pisama sa prostorom današnjih država i opisuje pisma koja se danas koriste.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija
  • hrvatski jezik
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Pisma svijeta: kinesko pismo, preuzeto s https://www.17-minute-languages.com/hr/blog/kinesko-pismo/?id=RA89111-RSS24 (21. ožujka 2022.)
Zagrebačka mumija i Zagrebačka lanena knjiga, preuzeto s: https://www.amz.hr/hr/virtualni-muzej/vodici-kroz-stalni-postav/stari-egipat/etruscanska-soba/ (21. ožujka 2022.)

"Rune: drevno pismo i simboli misterije i magije", preuzeto s: http://pixelizam.com/rune-drevno-pismo-i-simboli-misterije-i-magije/ (23. ožujka 2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.