U ovoj će se aktivnosti učenici upoznati s narodom Feničana i razmisliti o važnosti trgovine za razvoj civilizacije. Aktivnost počnite komentiranjem purpurne boje i njezina značenja za Feničane.
Podijelite učenike u grupe od četiri člana i najavite im da će snimati kratki dokumentarni film o Feničanima u trajanju od 90 do 120 sekundi. Prvi je korak proučavanje materijala o Feničanima koji se nalaze u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 3, Jedinica 3.2. podnaslovi Feničani, Zašto Feničani osnivaju kolonije? Preduvjeti za kolonizaciju, Što se prevozi feničkim brodovima i Fenički izvozni aduti. Nakon što prouče materijale neka rasprave o tome kako žele da dokumentarni film izgleda. Neka podijele uloge na: snimatelj, narator, scenarist, grafičar ili sl. Upozorite ih da, prije nego što počnu snimati, trebaju imati zamisao o tome što bi htjeli da film sadržava i skicu njegova tijeka. Strukturu videozapisa mogu skicirati tako da jedan A4 podijele na šest jednakih kvadrata od kojih svaki simbolizira jednu scenu u njihovu dokumentarnom filmu u trajanju od otprilike 15 ‒ 20 sekundi te u njih upisati sadržaj naracije, navesti vizualne elemente i sve ostalo što će biti u njoj. Nakon što završe skicu, mogu početi snimati. Podatke, slike i karte mogu preuzeti iz DOS-a. Snimati mogu s pomoću alata Screencast-o-matic. Kada završe film, neka ga podijele s pomoću alata Padlet. Pogledajte i usporedite filmove te ih komentirajte s učenicima. Potaknite ih da glasaju za najbolji film. Zaključno nastavnik može učenicima postaviti nekoliko pitanja za raspravu o važnosti trgovine danas, primjerice: U kojoj je mjeri trgovina važna za razvoj civilizacija i država i zašto? Koje su danas najrazvijenije države i po čemu se mjeri taj uspjeh? Znate li koje proizvode Hrvatska najviše izvozi i uvozi te s kojim državama najviše trguje?
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupine i vodite računa da je svaki učenik s teškoćama aktivni član svoje skupine s obzirom na svoje mogućnosti (primjerice, učenik s disleksijom može snimatelj ili scenarist, učenik s oštećenjem vida narator i slično).
Videozapise koji će učenici izraditi pošaljite elektroničkim putem učenicima s teškoćama kako bi ih oni mogli više puta pogledati. Učenicima s oštećenjem vida omogućite tijekom projekcije videozapisa mjesto blizu izvora zvuka te im prenesite ključne vizualne informacije ako je potrebno.
Ako u razredu postoji učenik s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u urazvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Purpurna boja bila je veoma skupa i cijenjena. Učenici mogu proučiti način feničkog dobivanja purpurne boje i njezinu društvenu važnost u antici. Rezultate mogu objaviti s pomoću alata PowerPoint.
Prije početka aktivnosti, komentirajte izraz Kao žabe oko bare koji je Platon upotrijebio kako bi opisao grčku kolonizaciju Sredozemlja.
Aktivnost se sastoji od dva dijela. U prvome će učenici istraživati uzroke, tijek i posljedice grčke kolonizacije Sredozemlja, a u drugome će se baviti grčkom kolonizacijom istočnojadranske obale. Za prvi dio uputite učenike da prouče e-Škole DOS Povijest 1, Modul 3, Jedinica 3.2. Kolonizacija od mita do pokreta, Smjerovi grčkog širenja i Magna Graecia (Velika Grčka). Njihov je zadatak samostalno ili u paru izraditi umnu mapu kojom će prikazati uzroke, tijek i posljedice grčke kolonizacije Sredozemlja koristeći se alatom Mindmeister. Umna mapa treba sadržavati barem 12 elemenata. Podsjetite učenike da se u umnu mapu ne unose cijele rečenice i odlomci nego samo kratki dijelovi: pojmovi, podatci i natuknice od 2 do 3 riječi. Gotove mape mogu podijeliti s pomoću alata Padlet. Zajedno s učenicima komentirajte nekoliko različitih umnih mapa.
U drugome dijelu aktivnosti učenici trebaju proučiti dio DOS-a pod naslovom Kolonizacija istočnojadranske obale te s pomoću alata Thinglink samostalno ili u paru izraditi interaktivni zemljovid s prikazom najvažnijih kolonija na području istočnoga Jadrana. Slijepi zemljovid na kojemu mogu raditi mogu preuzeti s d-maps. Neka na karti označe kolonije koje se spominju u tekstu te za svaku koloniju napišu barem jednu rečenicu objašnjenja. Kada završe, neka predstave svoju kartu pa je komentirajte s ostatkom razreda. Zaključno nastavnik može učenicima postaviti pitanje za raspravu o važnosti očuvanja kulturne baštine u Republici Hrvatskoj: Trebamo li ulagati državna sredstva u očuvanje grčkih ostataka na hrvatskome teritoriju? Navedite nekoliko razloga za i protiv. Objasnite svoje stajalište.
Preko platforme MS Teams uputite učenike da prouče dijelove e-Škole DOS Povijest 1, Modul 3, Jedinica 3.2. Kolonizacija od mita do pokreta, Smjerovi grčkog širenja i Magna Graecia (Velika Grčka). Njihov je zadatak pojedinačno izraditi umnu mapu kojom će prikazati uzroke, tijek i posljedice grčke kolonizacije Sredozemlja koristeći se alatom Mindmeister. Umna mapa treba sadržavati 7 ‒ 10 pojmova. Prozovite nekoliko učenika da prikažu mapu s pomoću dijeljenja zaslona. Zajedno s učenicima komentirajte nekoliko različitih mapa. U drugome dijelu aktivnost podijelite učenike u nekoliko skupina s pomoću funkcije breakout rooms. Učenici trebaju proučiti dio DOS-a pod naslovom Kolonizacija istočnojadranske obale te s pomoću alata Thinglink pojedinačno ili u paru izraditi interaktivni zemljovid s prikazom najvažnijih kolonija na području istočnoga Jadrana. Slijepi zemljovid na kojemu mogu raditi mogu preuzeti s d-maps. Kada završe kartu, neka je predstave s pomoću dijeljenja zaslona. Zaključno neka nastavnik u plenarnom načinu rada učenicima postaviti pitanje za raspravu o važnosti očuvanja kulkturne baštine u Republici Hrvatskoj: Trebamo li ulagati državna sredstva u očuvanje grčkih ostataka na hrvatskome teritoriju? Navedite nekoliko razloga za i protiv. Objasnite svoje stajalište.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Izraz Kao žabe oko bare približite učenicima kojima je teško shvatiti preneseno značenje (primjerice, učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra), jednostavnim rječnikom im objasnite na koga se misli kada se kaže žabe, a na koga kad se kažu bare, što su to Grci činili i slično.
U oba je zadatka ove aktivnosti poželjno da učenici rade u paru, što je posebno važno za učenike s teškoćama kako bi bili motiviraniji za rad i kako bi im se pružila potrebna pomoć u izradi zadatka. Učenike s teškoćama raspodijelite u par s vršnjakom, "mentorom" koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s vršnjakom uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak.
Ako u razrednom odjelu imate učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem u ponašanju i osjećanju, nemojte od njega inzistirati da izlaže što su radili u paru ili da usmeno daje svoje mišljenje (osim ako izrazi želju). Pratite njegov rad dok razgovara u paru, a ako je potrebno, zamolite ga da svoje mišljenje napiše pisanim putem.
Ako u razrednom odjelu imate učenika s intelektualnim teškoćama, smanjite broj elemenata koje treba sadržavati umna mapa, izdvojite ključne pojmove koje učenik treba znati iz nastavne cjeline i neka samo njih obuhvati umnom mapom.
Tijekom izrade interaktivnog zemljovida vodite računa da učenik s oštećenjem vida ima mogućnost raznim tiflotehničkim pomagalima prilagoditi sebi slijepi zemljovid, u suprotnom će mu vršnjak objašnjavati gdje se što nalazi i unositi podatke u kartu.
Tijekom čitanja tekstova na Edutoriju uputite učenike sa specifičnim teškoćama u učenju da odaberu opciju uvećanog prikaza teksta: Pomoć s disleksijom u gornjemu desnom kutu stranice. Tekstove koje će učenici čitati, skratite i pojednostavnite učeniku s intelektualnim teškoćama te mu ih ispišite.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu proučiti Starogradsko polje te istražiti zašto je ono uvršteno u UNESCO-ov popis svjetske baštine. Rezultate istraživanja mogu predstaviti s pomoću alata PowerPoint .
U ovoj će aktivnosti učenici izrađivati strip kojim će prikazati rimsko osvajanje Sredozemlja. Zadajte im da u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 3, Jedinica 3.2 pročitaju podnaslove In medio terrae – Mare Nostrum, Gusarenje u antičkome Sredozemlju i Rimsko Carstvo – sredozemno carstvo. Podijelite učenike u skupine od 4 do 6 članova i uputite ih da izdvoje između četiri i šest ključnih događaja u rimskom osvajanju Sredozemlja. Neka obrate pozornost na rimske motive za osvajanja, na probleme s kojima su se su suočili i kako su ih nadvladali te na posljedice osvajanje. Neka razmisle kako bi te događaje prikazali vizualno te upotrijebe aplikaciju Pixton da bi izradili kratak strip u kojem će prikazati rimsko osvajanje Sredozemlja. Svaka slika stripa treba sadržavati jednostavan vizualni prikaz događaja i kratak dijalog likova ili tekstualnu naraciju. Nakon što završe izradu stripa, neka podijele uratke s pomoću alata Padlet. Komentirajte stripove s razredom tako da svaka skupina pokuša objasniti jedan strip koji ona nije izradila. Neka identificiraju događaje i daju mišljenje o tome koliko je strip uspješno i cjelovito prikazao rimsko osvajanje. Nakon što na taj način analizirate sve stripove, izradite anketu u alatu Microsoft forms kojom će učenici glasati za najbolji strip. Zajedno komentirajte odabir. Zaključno aktualizirajte temu postavljem pitanja o gusarstvu danas. Postoji li ono i u kojem obliku te o tome raspravite s učenicima na nekoliko primjera.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pjedinačnim učenikovim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Tijekom čitanja teksta na Edutoriju uputite učenike sa specifičnim teškoćama u učenju da odaberu uvećan prikaz teksta te opcije: Pomoć s disleksijom u gornjemu desnom kutu stranice. Tekstove koje će učenici čitati skratite i pojednostavnite učeniku s intelektualnim teškoćama te mu ih ispišite.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupina, posebno onih u kojima je učenik s teškoćama kako biste bili uvjereni da je aktivan član grupe i da ravnopravno sudjeluje u zadatku.
Ako u razredu imate učenika s oštećenjem vida, neka mu vršnjak iz skupine objašnjava ključne vizualne informacije na njihovu stripu, ali i na stripovima drugih skupina. Ako je učenik slabovidan, neka sjedi što bliže zaslonu dok se izrađuje strip.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju
Učenici koji žele znati više mogu dodatno istražiti rimsko pokoravanje Ilira na primjeru sukoba s kraljicom Teutom. Za literaturu neka upotrijebe: Stipčević, Aleksandar, Iliri, Školska knjiga, Zagreb, 1991., str. 40. - 42. Rezultate istraživanja mogu prikazati s pomoću alata PowerPoint.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.