Na početku aktivnosti pokažite učenicima nekoliko fotografija kojima ćete ih zainteresirati za temu sata. Možete ih magnetima pričvrstiti na ploču ili ih pripremite kao slikovne kartice u digitalnom alatu PowerPoint, jednostavnom alatu za izradu učeničkih prezentacija. Motivirajte ih na to da, promatrajući fotografije, sami odgonetnu temu aktivnosti. Fotografije možete besplatno preuzeti s internetske stranice Pixabay poštujući pritom autorska prava. Na svaki slajd postavite, primjerice, tri fotografije koje prikazuju školski pribor i jednu koja ne prikazuje školski pribor (na njoj može biti prikazano, primjerice, voće, povrće ili osoba), a učenici trebaju izbaciti uljeza. Nakon što odgonetnu temu (Schulsachen), zapišite je na ploču. Zatim neka učenici napišu na ploču nazive za školski pribor koje su dosad usvojili. Nakon usmeno provedene oluje ideja neka te nazive napišu u obliku asociograma sa središnjom riječju Schulsachen. Svaku imenicu učenici trebaju zapisati s određenim članom. Ako neki od naziva za školski pribor nedostaje, neka ga učenici navedu na hrvatskom jeziku, a Vi im napišite naziv za taj predmet na njemačkome te na taj način zajedno dovršite asociogram. Na klupu izložite što više predmeta koji pripadaju školskom priboru. Potaknite učenike na to da pokušaju zapamtiti sve izložene predmete, a zatim zamolite nekog od njih da sakrije jedan predmet dok ostali učenici žmire. Učenik pita ostale učenike što nedostaje (Was fehlt?), a oni pogađaju što nedostaje imenujući školski pribor uz određeni član. Poželjno je da se izmijeni što više učenika u igri. Nakon toga neka riješe zadatak A na poveznici (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1., Zadatak A). Zamolite ih da pročitaju i riječi koje nisu rješenja pa provjerite razumijevanje tih riječi. Zadatak D na poveznici (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1., Zadatak D) učenici rješavaju sami. Zadatak ima dva dijela. U prvom dijelu učenici odabiru točnu riječ za predmet koji vide na slici, a u drugom dijelu trebaju kliknuti na notu kako bi čuli riječ i odabrali točnu sliku. Rješavajući zadatak D, učenici samostalno ponavljaju naučeno.
Ponovno skrenite pozornost učenika na predmete izložene na klupi postavljajući pitanja (npr. Was ist das? Ist das ein Kuli? Ist das eine Schere?). Cilj je dobiti i potvrdne i niječne odgovore, stoga potaknite učenike na kratak odgovor Ja ili Nein. Prikažite ogledne primjere mogućih odgovora služeći se prikazom u aplikaciji PowerPoint. Koristite se pritom bojama kao pomoćnim oznakama roda (plavom za muški rod, crvenom za ženski rod i zelenom za srednji rod). Primjer služi učenicima kao govorni obrazac za vježbu koja slijedi. Potaknite učenike na razgovor u paru služeći se pritom ponuđenim obrascem i konkretnim priborom koji svi imaju u svojim školskim torbama. Jedan učenik u paru odabire predmet iz svoje školske torbe i postavlja pitanje sugovorniku (Was ist das?), a on odgovara na pitanje upotrebljavajući neodređeni član (primjerice, Das ist ein Buch.). Učenici naizmjence postavljaju pitanja jedni drugima i odgovaraju na njih. Na kraju aktivnosti igraju igru pantomime u kojoj jedan učenik pokazuje neki školski predmet (njegov oblik, primjenu i sl.), a ostali pogađaju o kojem je predmetu riječ.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Fotografije koje ćete rabiti u uvodnom dijelu aktivnosti, unaprijed pošaljite učenicima s oštećenjem vida te im u tijeku aktivnosti ukratko opišite što se na njima nalazi. Učenicima s teškoćama dajte priliku da, ako se ne mogu sjetiti riječi na njemačkom jeziku, kažu riječ za školski pribor na hrvatskom jeziku pa im pomozite u prevođenju kako bi i oni mogli sudjelovati u pisanju riječi na ploči.
Tijekom rješavanja igre pamćenja i skrivanja školskog pribora učeniku s oštećenjem vida objasnite koji se predmeti pred njim nalaze, dopustite neka ih opipa i približi im se kako bi mogao ravnopravno sudjelovati u aktivnosti. Tijekom rješavanja niza zadataka učenicima s teškoćama omogućite predložak s novim riječima (školske stvari na njemačkom jeziku, na hrvatskom jeziku i uz slikovnu predodžbu predmeta) kojim se mogu koristiti tijekom rješavanja zadataka.
Učenicima s teškoćama omogućite slušanje zvučnog zapisa nekoliko puta. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite pristup transkriptu, a učeniku s oštećenjem vida mjesto blizu izvora zvuka.
Učenicima kojima je teško pratiti predloške pitanja na ploči omogućite predložak pitanja za rad u paru na školskoj klupi. Tijekom rada u paru učenika s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji je poticajan i uzorna ponašanja. Ako u razredu imate učenika s oštećenjem vida, umjesto završne aktivnosti pantomime u paru može odigrati drugu aktivnost (primjerice, vršnjak mu verbalnim putem opiše predmet, a on mora pogoditi koji je to predmet).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da iz novina izrežu fotografije školskog pribora i da naprave plakat koji će prezentirati ostalim učenicima u razredu, a zatim plakatom možete ukrasiti učionicu.
Na početku aktivnosti učenici rješavaju dva zadatka na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1. (Schulsachen). U zadatku H (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 2., Jedinica 2.1., Zadatak H) prisjećaju se sadržaja i ponavljaju vokabular vezan za opis školskog pribora (voll, leer, groß, klein, neu, alt, dick, dünn), i to tako da od ponuđenih riječi biraju točno rješenje. Zatim čitaju rečenice i prevode ih, a Vi provjerite jesu li svi točno riješili zadatak. Slijedi rješavanje zadatka I (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1., Zadatak I). Učenici opisuju predmete tako da im određuju i boju. Kako biste s učenicima ponovili sve boje, pokažite u razredu nekoliko predmeta koji pripadaju školskom priboru i pitajte ih koje su boje. Postavite im pitanja o njihovim školskim stvarima (npr. o knjizi, torbi, olovci − Wie ist dein Buch?) i potaknite ih na to da opisuju svoje stvari. Učenici odgovaraju na Vaša pitanja upotrebljavajući usvojene izraze. Pripremite PowerPoint prezentaciju tako da na svaki slajd napišete kratak tekst (po dvije rečenice) u kojem je opisan neki školski predmet. Učenici čitaju prikazani tekst i crtaju opisani predmet u bilježnicu, prema potrebi ga i oboje bojicom određene boje. Na kraju učenici u klupi međusobno zamijene svoje bilježnice i provjeravaju točnost rješenja. Jedan učenik čita tekst sa slajda i govori rješenje, a ostali učenici vrednuju rad drugog učenika tako da pokraj točno nacrtanog predmeta stave kvačicu. Podijelite s učenicima zadatak B za slušanje (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.1., Zadatak B). Zajedno poslušajte zvučni zapis i riješite zadatak B za provjeru razumijevanja odslušanoga. Razgovarajte s učenicima o onome što su čuli, postavite im dodatna pitanja i potaknite ih na razgovor o zvučnom zapisu. Ponovite pravilo o posvojnom nastavku -s koji se dodaje na vlastita imena (Das Lineal ist von Morena. Das ist Morenas Lineal. Wie ist Morenas Lineal? Morenas Lineal ist blau i dr.). Zatim potaknite učenike na to da u parovima postavljaju slična pitanja o školskom priboru radeći s učenikom koji sjedi ispred ili iza njih (Wie ist Ivans Buch? Ivans Buch ist rot. Wie ist Ivans Schultasche? Ivans Schultasche ist bunt. Ist das dein Buch? Nein, das ist Ivans Buch.).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom samostalnog rješavanja zadataka omogućite produljeno vrijeme učenicima s teškoćama, a osobito učenicima s motoričkim poremećajem. Pripremite predložak s vokabularom vezanim za školske stvari i opisom školskih stvari koji učenici s teškoćama (osobito učenici s intelektualnim teškoćama) mogu imati ispred sebe dok rješavaju zadatke. Provjeravajte češće razumijevanje uputa za rješavanje u učenika sa specifičnim teškoćama učenja.
U učenika koji imaju izražene emocionalne teškoće (primjerice, strah od javnog nastupa), nemojte inzistirati na usmenom opisu školskog pribora, nego ih potaknite da u pisanom obliku opišu školski pribor.
Tijekom reproduciranja slajdova na kojima je opis školskog pribora, opis čitajte naglas, što je posebno važno učenicima oštećena vida ili im ranije elektroničkim putem pošaljite slajdove kako bi ih mogli s pomoću tiflotehničkih pomagala primjereno rabiti. Umjesto crtanja mogu napisati o kojem je školskom priboru riječ.
Zvučni zapis u zadatku B pošaljite učenicima s teškoćama ranije elektroničkim putem kako bi ga mogli poslušati više puta i praviti stanke kad je potrebno. Tijekom rada s audiozapisom u zadatku B učenici s teškoćama (osobito oštećenjima sluha) neka koriste transkript. Omogućite učenicima s intelektualnim teškoćama prijevod audiozapisa kako bi lakše pratili tijek radnje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da u alatu Kahoot, interaktivnom alatu za osmišljavanje učenicima vizualno zanimljivih kvizova, izrade kviz na temu Schulsachen. Kviz može imati 5 − 10 pitanja, a učenici ga mogu rješavati na satu.
Na početku ove aktivnosti potaknite učenike na razgovor o tome čija im se torba, pernica, olovka i sl. u razredu sviđa i zašto (razgovor je na hrvatskom jeziku). Učenici dolaze do spoznaje da se ne moraju svi slagati oko izbora najljepše torbe ili pernice te da svatko ima pravo na svoje mišljenje. Učenici mogu opisati i kako zamišljaju najljepše školske stvari (školski pribor), što im se sviđa, što su vidjeli u trgovini i željeli bi imati. Nakon toga neka u alatu Canva izrade prezentaciju ili plakat (prema želji) na temu Schulsachen, a potrebne podatke (fotografije) preuzmu s besplatne stranice za fotografije Pixabay. Dogovorite se s učenicima koliko im je vremena potrebno i kad će biti spremni prezentirati svoje radove. Učenici pojedinačno prezentiraju ono što su napravili na satu ostalim učenicima (prezentaciju ili isprintani plakat), kratkim i jednostavnim rečenicama imenuju i opisuju školski pribor s obzirom na njegovu veličinu, izgled i boju. Na kraju svakog učeničkog izlaganja potaknite ostale na to da vrednuju radove drugih učenika koristeći se alatom Forms prema unaprijed pripremljenoj rubrici oko koje ste se ranije dogovorili s učenicima. Učenik koji izlaže, objasnit će usmeno je li zadovoljan svojim izlaganjem, gdje je pogriješio te što bi sljedeći put drukčije napravio. Učenik priprema i kratak nastavni listić u alatu Office 365 Microsoft Word za ostale učenike kako bi provjerio njihovo razumijevanje. Na listiću se nalazi 3 − 5 pitanja s ponuđenim odgovorima. Učeničke radove možete izložiti u učionici.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Pokažite im fotografiju školskih stvari koju ste preuzeli s besplatne stranice za fotografije Pixabay i predstavite ju razredu vrlo kratkim i jednostavnim rečenicama (Das ist eine Schultasche. Sie ist… Auf dem Bild ist ein Buch… Es ist…). Zamolite učenike da postave pitanja kojima bi dobili upravo takve informacije o nekom školskom predmetu (npr. Was ist das? Wie ist das Buch? Ist das Heft rot?). Pokažite im još nekoliko fotografija na kojima su školske stvari i razgovarajte o tome koja im se fotografija sviđa i zašto. Ponovite s učenicima sve nazive školskih stvari i pridjeve za njihov opis koje su već usvojili (groß, klein, rot, blau, dick, dünn…). Potaknite učenike na to da u alatu Canva izrade prezentaciju ili plakat (prema želji) na temu Schulsachen, a potrebne podatke (fotografije) pronađu na Pixabayju ili među ponuđenim fotografijama ili ikonama u alatu Canva. Otvorite suradničku prezentaciju u alatu Canva i dodijelite svakom učeniku jedan ili više slajdova za izradu plakata ili prezentacije. Svaki učenik samostalno radi na svojem plakatu, imajući istodobno uvid i u radove ostalih učenika za inspiraciju kao i za poticanje uporabe različitih fotografija i ikona. Dogovorit ćete se s učenicima koliko im je vremena potrebno te kad bi mogli predstaviti svoje radove. Učenici će na videosastanku pojedinačno predstaviti svoje radove ostalim učenicima (možete podijeliti ekran i prikazati zajedničku prezentaciju ili plakat na ekranu). Kratkim i jednostavnim rečenicama imenuju i opisuju školski pribor s obzirom na njegovu veličinu, izgled i boju. Na kraju svakog učeničkog izlaganja potaknite ostale na vrednovanje učeničkih radova koristeći se alatom Forms prema unaprijed pripremljenoj rubrici o kojoj ste se ranije dogovorili s učenicima. Učenik koji izlaže, objasnit će usmeno je li zadovoljan svojim izlaganjem, gdje je pogriješio te što bi sljedeći put drukčije napravio. Pripremite i kratak nastavni listić u alatu Office 365 Microsoft Word za ostale učenike kako biste provjerili razumijevanje. Neka na listiću bude 3 − 5 pitanja s ponuđenim odgovorima. Prezentaciju sa svim učeničkim radovima spremite kao videozapis te nakon sata objavite u kanalu na MS Teamsu kako bi svi imali pristup svim radovima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s teškoćama pokažite fotografije različitog školskog pribora kako bi među ponuđenim fotografijama izabrali one koje im se najviše sviđaju, umjesto da se prisjećaju kakav su predmet vidjeli u trgovini. Ako je moguće, učeniku s poremećajem iz autističnog spektra ponudite fotografije školskog pribora na kojem se nalazi kakav motiv vezan za predmet njegova interesa (primjerice, školska torba s motivima superjunaka i sl.) kako bi bio motiviraniji za rad.
Tijekom izrade prezentacije ili plakata učenicima s teškoćama omogućite primjer prezentacije/plakata te usmjeravajuća pitanja koja će im pomoći u organizaciji prezentacije. Provjerite dovršene radove učenika s teškoćama prije izlaganja obraćajući posebnu pozornost na pravopis i potaknite ih na to da isprave napisano (nemojte vrednovati moguće pogreške u pisanju). Učenicima s oštećenjem vida ranije pošaljite alat u kojem će raditi prezentaciju kako bi bili upoznati s načinom njegove uporabe te im pošaljite moguće fotografije koje mogu rabiti u prezentaciji kako bi imali dovoljno vremena za njezinu izradu. Produljite vrijeme rada učenicima s teškoćama.
Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite da naprave manje slajdova prezentacije (primjerice, 2 slajda, odnosno 2 školska pribora) te da pripreme samo jedan zadatak za provjeru razumijevanja za ostale učenike.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da u parovima u alatu Kizoa izrade kratak film na temu Schulsachen. Neka videozapis o školskom priboru snime u svojem razredu te ga na kraju prikažu ostalim učenicima iz razreda i podijele putem zajedničke platforme Office365 Teams u razrednoj grupi.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Buscha J.; Helbig G. 2013. Deutsche Grammatik - ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Langenscheidt. Njemačka.
Jozić Ž.; Bartolec G. B.; Hudeček L.; Lewis K.; Mihaljević M.; Ramadanović E. 2013. Hrvatski pravopis. Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Zagreb.
Lonka, Kirsti. 2020. Fenomenalno učenje iz Finske. Ljevak. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.