Na početku aktivnosti podijelite učenicima poveznicu na videozapis na YouTubeu o rasporedu sati pod naslovom Ein typischer Stundenplan in Klasse 5 (Nebelthau Gymnasium, Bremen). Zajedno ga pogledajte pa razgovarajte o kraticama koje su učenici vidjeli na rasporedu sati (Deu = Deutsch, Mat = Mathematik, Mus = Musik, KL = Klassenlehrerstunde, Doppelstunde i dr.). Objasnite im značenje kratica koje su učenicima nepoznate i zapišite ih na ploču. Učenici će uočiti po čemu je njihov raspored sličan, a po čemu se razlikuje od rasporeda prikazanog u videozapisu. Nakon toga im proslijedite poveznicu na internetsku stranicu za izradu rasporeda sati Stundenplan-Design. Zajednički ćete na satu izraditi jedan primjerak rasporeda sati, dizajnirati ga i ukrasiti te dati učenicima zadatak da kod kuće na isti način izrade svoj trenutačni raspored sati, ali i raspored sati kakav bi željeli imati. Dovršene rasporede neka podijele putem zajedničkoga kanala MS Teams i isprintaju. Najuspješnijim radovima možete ukrasiti učionicu. Ponovite s učenicima dane u tjednu postavljajući pitanja (Wann hast du Deutsch? Am Montag habe ich Deutsch...) i potaknite ih na to da i oni jedni drugima u paru postavljaju pitanja vezana za temu (Was hast du am Montag? Was hast du am Dienstag? Am Montag habe ich Deutsch, Englisch und Mathe. Am Dienstag…).
Radeći u paru, neka napišu tekst u kojem će upotrijebiti uvježbane izraze i objasniti svoj trenutačni tjedni raspored. Uvježbani tekst učenici mogu snimiti s pomoću snimača zvuka na tabletu ili mobitelu pa podijeliti u zajedničkom kanalu MS Teams.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis na YouTubeu koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite elektroničkim putem učenicima s teškoćama kako bi ga mogli pregledati više puta. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite transkript videozapisa koji će imati na školskoj klupi. Učeniku s oštećenjem vida omogućite mjesto blizu izvora zvuka.
Kratice za nazive nastavnih predmeta napisane na školskoj ploči omogućite učenicima s teškoćama i u pisanom obliku na nastavnom listiću. Tijekom davanja uputa za rješavanje zadatka za domaću zadaću vodite računa o tome da učenicima s teškoćama pripremite i pisane upute. One neka budu kratke, jasne i precizne. Omogućite produljeni rok za rješavanje zadatka učenicima s teškoćama.
Tijekom rada u paru omogućite učenicima s teškoćama rad u paru s poticajnim vršnjakom. Omogućite učenicima s teškoćama primjer teksta kakav trebaju napisati ili usmjeravajuća pitanja kojima će se voditi u strukturi teksta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici na internetskoj stranici neke njemačke, austrijske ili švicarske osnovne škole pronađu i istraže jedan raspored sati. Pronađene informacije mogu uobličiti u alatu PowerPoint i podijeliti drugim učenicima u zajedničkom kanalu MS Teams. Na jednom od sljedećih sati možete razgovarati o onome što su pronašli.
Pobudite znatiželju učenika zajedničkim gledanjem kratkog videozapisa na YouTubeu o učenju nastavnih predmeta pod naslovom Schulfächer lernen. Tijekom reprodukcije videozapisa neka učenici naglas ponavljaju izraze i rečenice koje su čuli (Ich liebe Mathe. Sprechen Sie Deutsch? Erdkunde. Ich mag Erdkunde. Mein Lieblingsfach ist Physik…). Objasnite im nepoznate riječi i zapišite ih na ploču, a učenici neka ih zapišu u bilježnicu. Postavite učenicima usmjerena pitanja (npr. Was ist dein Lieblingsfach? Mein Lieblingsfach ist Sport…). Zatim riješite vježbe vezane za sadržaj videozapisa. Pritom jedan učenik može postavljati pitanja kao voditelj, a ostali podizanjem ruke odgovaraju na pitanja gledajući fotografije u videozapisu (Was ist das? Erdkunde…). Unprijed pripremite kviz za učenike u digitalnom alatu Kahoot vezan za nastavne predmete, dane u tjednu i omiljeni nastavni predmet. Na satu im podijelite poveznicu na kojoj mogu odigrati kviz. Učenici rješavaju kviz i za svako pitanje daju objašnjenje zašto su odabrali određeni odgovor. Zatim ćete, služeći se internetskim preglednikom, pustiti učenicima pjesmicu Mein Stundenplan. Zapišite naslov pjesme na ploču, a učenici neka slušaju pjesmu dva puta. Tijekom slušanja mogu i ustati te zaplesati u ritmu glazbe, a svaki bi učenik trebao doći pred ploču kako bi zapisao jednu riječ koju je čuo i zapamtio. S učenicima razgovarajte o tekstu pjesme te o onome što su čuli i razumjeli. Za vježbu nakon slušanja unaprijed pripremite nastavni listić u Wordu na kojem se nalazi tekst pjesme, ali tako da su u njemu izostavljene ključne riječi koje su učenici već usvojili. Slijedi još jedno slušanje i rješavanje nastavnog listića. Provjerite jesu li učenici točno popunili listiće, a zatim zajedno otpjevajte pjesmicu. Učenici je mogu naučiti i napamet.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis na YouTubeu pod naslovom Schulfächer lernen pošaljite učenicima s teškoćama elektroničkim putem kako bi ga mogli pregledati više puta. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite transkript videozapisa koji će imati na školskoj klupi. Učeniku s oštećenjem vida omogućite mjesto blizu izvora zvuka te mu opišite ključne vizualne informacije. Prije gledanja videozapisa učenicima s teškoćama pripremite u pisanom obliku novi vokabular koji će se upotrebljavati u videozapisu. Uključite učenika s teškoćama u aktivno sudjelovanje tijekom rješavanja vježbi vezanih za sadržaj videozapisa (on može biti voditelj i ispitivati ostale učenike kako bi mu aktivnost bila dinamičnija i zanimljivija).
Tijekom izrade kviza za ponavljanje naučenog vodite računa o tome da za učenike s teškoćama smanjite broj istovjetnih zadataka te im omogućite češće stanke tijekom rada. Kviz grafički primjereno oblikujte (rabite povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt te povećan razmak između riječi i redaka), što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Pjesmicu Mein Stundenplan pošaljite elektroničkim putem učenicima s teškoćama kako bi je mogli poslušati više puta. Učeniku oštećena sluha omogućite transkript pjesmice. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pisani tekst pjesmice sa svim riječima kako bi im bilo lakše na listiću dopuniti tekst ključnim riječima koje nedostaju. Ostalim učenicima s teškoćama omogućite da pjesmicu poslušaju više puta kako bi mogli riješiti zadatak dopunjavanja teksta ključnim riječima. Učenici s intelektualnim teškoćama mogu naučiti samo jedan dio pjesmice napamet, a ne cijelu pjesmicu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da uz glazbu pjesme koju ste slušali na satu, napišu tekst pjesme sa svojim rasporedom sati pod naslovom Mein Stundenplan. Učenici mogu raditi u grupama te pokušati uz neki instrument pjesmu i odsvirati. Rezultate svojeg rada mogu prezentirati u razredu.
Na početku ove aktivnosti učenike podijelite u četiri grupe na sljedeći način: učenici će nasumičnim izvlačenjem kartica, na kojima se nalaze riječi za dane u tjednu, školske predmete, gradove zemalja njemačkoga govornog područja i fotografije školskog pribora, pronaći članove svoje grupe. Za svaku grupu pripremite radne listiće s uputom i vremenskim okvirom za provedbu zadatka. Prva grupa izrađuje kviz u digitalnom alatu Testmoz (alat za izradu brzih i jednostavnih kvizova), druga grupa izrađuje prezentaciju o svojem rasporedu sati u digitalnom alatu Canva (alatu kojim će učenici svojim plakatima i prezentacijama dati profesionalan izgled), treća grupa izrađuje plakat na istu temu na hameru, četvrta grupa na internetu, služeći se njemačkom tražilicom Google, pronalazi jednu školu s njemačkoga govornog područja te, s pomoću hrvatske tražilice Google, jednu osnovnu školu u Republici Hrvatskoj te uspoređuje dostupne rasporede sati i rezultate unosi u PowerPoint prezentaciju. Predložite učenicima da Vam prije izlaganja pošalju završnu inačicu svojih radova kako biste ih mogli pregledati, ispraviti moguće pogreške te im dati savjet kako svoje radove mogu poboljšati. Osigurajte dovoljno vremena za doradu učeničkih radova. Na taj način učenici mogu samovrednovati vlastiti rad te iskoristiti strategije učenja i služenja znanjem (čime se ostvaruju očekivanja međupredmetne teme Učiti kako učiti). Učenici će zatim predstaviti svoje radove, a Vi pripremite rubriku za vrednovanje učeničkih radova u alatu Word s unaprijed razrađenim i dogovorenim kriterijima. Učenici druge i treće grupe prvi prezentiraju svoj raspored sati, zatim slijedi izlaganje četvrte grupe u kojem učenici prezentiraju rasporede nekih drugih škola. Na kraju slijedi kviz prve grupe kako biste s učenicima utvrdili naučene nastavne sadržaje. Nakon svakog izlaganja učenici će komentirati koliko su zadovoljni svojim izlaganjem (oni koji su izlagali), a ostali će komentirati izlaganje koje nakon toga vrednuju u već spomenutoj rubrici koju ste pripremili. Svi radovi mogu biti izloženi u stvarnoj ili virtualnoj učionici, primjerice na internetskoj stranici razreda ili škole.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak (mentor) koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja što će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Pritom treba voditi računa o tome u koju će grupu biti izabran učenik s teškoćama.Tijekom davanja pisanih uputa učenicima vodite računa o tome da su za učenike s teškoćama te upute kratke i jasne.
Ako je su grupi koja izrađuje plakat učenik s oštećenjem vida, osigurajte da je hamer mat ili žućkaste boje koja se ne reflektira. Pratite rad u grupama i potičite učenika s teškoćama na to da bude aktivan sudionik grupe, a ne promatrač te da sudjeluje u dijelovima aktivnosti u kojima će doći do izražaja njegove jake strane.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici na internetu pronađu nazive za školske predmete koje su imali do četvrtoga razreda i koje će tek dobiti u višim razredima osnovne škole. Nove nazive školskih predmeta neka pronađu u rječniku ili u dvojezičnom online rječniku croDict, a ako žele, mogu izraditi prezentaciju ili plakat u digitalnom alatu Canva.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Buscha J.; Helbig G. 2013. Deutsche Grammatik - ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Langenscheidt. Njemačka.
Jozić Ž.; Bartolec G. B.; Hudeček L.; Lewis K.; Mihaljević M.; Ramadanović E. 2013. Hrvatski pravopis. Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Zagreb.
Lonka, Kirsti. 2020. Fenomenalno učenje iz Finske. Ljevak. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.