Kao poticaj i uvod u temu prikažite učenicima slike četiriju simbola godišnjih doba, npr. pahulju snijega, žuti list, visibabu i sladoled. Ti isti simboli poslije mogu poslužiti za podjelu učenika u četiri grupe. Potaknite učenike na aktivnost tako što ćete im podijeliti poveznicu na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.1. (Jahreszeiten) kako bi riješili zadatke A, B i C. Učenici u zadatku A (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.1., Zadatak A) odabiru točne odgovore povezane sa slikama. Provjerite razumiju li svi učenici vokabular u prvom dijelu zadatka A te ispišite riječi u jednini i s određenim članom na ploču, a zatim ih napišite i u množini. Ponovite s učenicima nazive godišnjih doba koja vide na slikama (Frühling, Sommer, Herbst, Winter) pa ih napišite na ploču u četiri stupca. U drugom dijelu zadatka A učenici slušaju tekst i povlače točne riječi na predviđeno mjesto za odgovor − četiri su teksta i četiri godišnja doba. Tekst koji slušaju, unaprijed napišite u alatu Word i isprintajte kao odvojene rečenice. Učenici rade u grupama. Naime, svaka grupa u omotnici dobije sve rečenice, a zadatak im je pronaći samo one rečenice koje se odnose na godišnje doba koje je dodijeljeno njihovoj grupi. Zadatak im možete olakšati tako da sve rečenice koje se odnose na jedno godišnje doba, budu u istoj boji (npr. Es ist sehr warm. Die Sonne scheint. Diese Jahreszeit dauert 3 Monate: im Juni, Juli und August.). Nakon što učenici točno riješe zadatak, podijelite im rečenice teksta koji su slušali. Učenici određenim redoslijedom izvlače po jednu rečenicu i izlaze pred ploču te magnetima stavljaju papirić u odgovarajući stupac s obzirom na godišnje doba na koje se rečenica odnosi. Učenici imaju i dodatni zadatak da pokraj rečenica čiji se sadržaj može nacrtati, nacrtaju sliku (npr. sunce koje sja mogu nacrtati uz rečenicu Die Sonne scheint.). Točnost rješenja provjerite ponovljenim slušanjem tekstova u drugom dijelu zadatka A.
S pomoću zadatka B (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.1., Zadatak B) možete provjeriti razumiju li učenici rečenice iz prethodnog zadatka. Na kraju, rješavajući zadatak C (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.1., Zadatak C), možete provjeriti jesu li učenici usvojili nazive godišnjih doba.
Kao vježbu za utvrđivanje sadržaja pripremite kartice s pojmovima i izrazima vezanim za godišnja doba. Učenici izvlače pojam i crtaju ga, a ostali pogađaju izraz te navode na koje se godišnje doba odnosi.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom rješavanja online zadataka povezanih s godišnjim dobima učenicima s teškoćama omogućite predložak s vokabularom koji se rabi u zadatcima (prijevod riječi) te vizualni predložak novih riječi za učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama.
Omogućite da učenici s teškoćama zvučni zapis u zadatku poslušaju nekoliko puta. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto blizu izvora zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha omogućite pristup transkriptu zvučnog zapisa.
Tijekom zajedničkog rješavanja zadatka pred pločom nemojte inzistirati na tome da učenici koji imaju teškoće govorne komunikacije (primjerice, mucanje) čitaju naglas rečenicu koju su izvukli (neka ju pročitaju u sebi pa postave u odgovarajući stupac ili ju Vi naglas pročitajte učeniku). Učeniku s oštećenjem vida omogućite rečenicu u odgovarajućem fontu ili na Brailleovu pismu, ako se njime koristi, kako bi ravnopravno sudjelovao u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici na četirima papirima veličine A4 nacrtaju godišnja doba iz zadatka A (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.1., Zadatak A, 2. dio), i to tako da nacrtaju točno ono što je pisalo u tekstu (dobit će poster). Uz crtež neka u nekoliko kratkih rečenica ili natuknica na njemačkom jeziku ukratko opišu što su nacrtali. Učenici mogu i u digitalnom alatu Pixton, pogodnom za izradu stripova, izraditi vlastiti strip vezan za jedno godišnje doba.
Učenike podijelite u parove, i to tako da izvlače unaprijed pripremljene kartice na kojima su prikazane različite vremenske prilike (npr. der Regen i Es regnet čine jedan par, der Schnee i Es schneit čine drugi par itd.). Slike pronađite u alatu Pixabay i isprintajte kartice u Wordu. Jedan učenik sjedi, a učenik s kojim radi u paru, stoji iza njegovih leđa. Prije slušanja provjerite s učenicima jesu li im poznati pojmovi i objasnite ih (npr. Regentropfen, Wind, Blitz, Hagel). Slijedi slušanje zvučnog zapisa s YouTubea pod naslovom Wetterbericht. Učenik koji stoji, prstima oponaša vremenske prilike koje čuje lupkajući po leđima učenika koji sjedi. Učenici usvajaju pojmove koristeći se pritom različitim osjetilima. Najvažnije rečenice iz audiozapisa isprintajte kao nastavni listić (Es ist warm und schön. Die Sonne scheint. Da gibt es ein Paar Regentropfen. Es hagelt. Es donnert. Es blitzt.). S internetske stranice (npr. Wetteronline) isprintajte kartu Njemačke (na A3 papiru) na kojoj su prikazane vremenske prilike u pojedinim gradovima ili pokrajinama Njemačke. Razgovarajte s učenicima o simbolima na karti i gradovima koje poznaju. Podijelite im zatim rečenice koje trebaju pridružiti jednom od njemačkih gradova, tj. postaviti ih na ploču služeći se magnetima. Svaki će učenik naglas pročitati rečenicu koju je dobio. U alatu Kahoot možete unaprijed pripremiti kviz za provjeru razumijevanja naučenoga u prethodnim aktivnostima, a najuspješnije i najbrže učenike (prva tri učenika) možete i nagraditi. Na kraju ove aktivnosti proslijedit ćete učenicima poveznicu na pjesmicu Wetterlied (Wie ist das Wetter heute? Die Sonne scheint. Das Wetter ist so schön. Es schneit. Der Schnee macht alles weiß.). Učenici slušaju pjesmicu dva puta, a zatim mogu i zapjevati. Pjevajući, neka pokretima ruku pokazuju sadržaj pjesme.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Vodite računa o tome da s učenikom s teškoćom u paru radi poticajan vršnjak koji će ga aktivno uključivati u sve dijelove aktivnosti. Učenicima s teškoćama pripremite predložak vokabulara koji će im biti potreban za ovu aktivnost (učenicima s teškoćama iz spektra autizma omogućite vizualni predložak novih riječi).
Tijekom igranja igre pogađanja vremenskih prilika omogućite da učeniku s oštećenjem sluha dijelove vremenskih prilika pokazuje vršnjak ispred njega kako bi dobio vizualnu informaciju o vremenskoj prilici.
Kartu Njemačke pošaljite elektroničkim putem učenicima s oštećenjem vida kako bi je mogli povećati i imati ispred sebe tijekom aktivnosti.
Kod učenika s teškoćama nemojte inzistirati na čitanju rečenica naglas i ispred svih učenika. Učenik rečenicu može pročitati u sebi ili ju Vi možete pročitati, a on je može staviti na odgovarajuće mjesto na karti. Učeniku s intelektualnim teškoćama pomozite u snalaženju na karti. Dovoljno je da pročita rečenicu, a Vi mu pomozite odrediti gdje na karti treba smjestiti tu rečenicu.
U izradi kviza za ponavljanje vodite računa o oblikovanju upute za rješavanje zadatka ( upute trebaju biti kratke, jasne i nedvosmislene te prevedene na hrvatski jezik) te o primjerenom grafičkom oblikovanju (rabite povećan font, Arial ili Calibri, veličine najmanje 12-14 pt ovisno o vrsti teškoće, povećan razmak između riječi i redaka te lijevo poravnanje teksta).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da, služeći se nekim dodatnim izrazima koje ste im ponudili za detaljnije opisivanje vremenskih prilika (a koje će sami prevesti služeći se online rječnikom croDict ), izrade vremensku prognozu za tri dana i naprave plan svojih aktivnosti s obzirom na vremenske prilike (Die Sonne scheint. Es ist warm. Ich mache einen Ausflug. Am Dienstag regnet es. Ich bleibe zu Hause und lerne Deutsch). Mogu se koristiti digitalnim alatom Canva, namijenjenim za izradu postera i prezentacija, a zatim svoj uradak mogu podijeliti s ostatkom razreda u zajedničkom kanalu Teams.
Potaknite učenike na aktivnost dijeleći im poveznicu na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.2., Zadatak A. Učenici rješavaju zadatak A, slušaju tekst (vremensku prognozu za neke od njemačkih gradova), gledaju sliku i samostalno rješavaju zadatak. Nakon toga zajedno provjerite rješenja. Učenicima su poznati izrazi kojima će se služiti za izricanje vremena (Es ist heiß. Es ist windig. Es donnert.), stoga rješavaju i zadatak B dodatno uvježbavajući vokabular. U zadatku B (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.2., Zadatak B) sami rješavaju i osmosmjerku tražeći u njoj poznate izraze. Slijedi slušanje zvučnog zapisa Wie ist das Wetter in Deutschland? u zadatku C (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.2., Zadatak C). Učenici pozorno slušaju tekst i odabiru točan odgovor među ponuđenima. Zajedno s učenicima pogledajte animacije i poslušajte tekst Wetterbericht aus der Schweiz und Wetterbericht aus Österreich. Nakon slušanja porazgovarajte s učenicima o informacijama koje su čuli i simbolima na karti (Was hörst du im Wetterbericht? Wann regnet es? Wie viel Grad ist es? Ist es kalt? Braucht man einen Regenschirm?). Na taj ćete način pripremiti učenike za izradu vlastita vremenskog izvješća. Proslijedite im poveznicu na internetsku stranicu WetterOnline na kojoj će učenici pronaći vremensku prognozu za šest njemačkih, austrijskih i švicarskih gradova te za šest zemalja Europe (učenike podijelite u parove: jedan par − jedan grad, odnosno jedan par − jedna zemlja). Učenici imaju zadatak pogledati što im se sve nudi na toj stranici i izraditi PowerPoint prezentaciju na zadanu temu. Ako žele, mogu snimiti i kratak videozapis u alatu Kizoa u kojem će, služeći se vlastitim jednostavnim rečenicama, odglumiti male prognostičare. Prezentaciju i videozapis mogu podijeliti u zajedničkom kanalu MS Teams.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom samostalnog rješavanja online zadataka omogućite učenicima s teškoćama da upotrebljavaju pisani predložak s prijevodom riječi važnih u vokabularu koji se odnosi na vremenske prilike. Poželjno je da učenici s teškoćama rješavaju te zadatke u paru s poticajnim vršnjakom kako bi lakše usmjerili pažnju na rješavanje zadataka. U svim zadatcima slušanja vodite računa o tome da se učenik s oštećenjem vida nalazi blizu izvora zvuka, a da učeniku s oštećenjem sluha omogućite pristup transkriptu zvučnog zapisa.
U zadatku izrade prezentacije ili videozapisa omogućite učenicima s teškoćama pisane upute za rješavanje zadatka koje će biti kratke, jasne i precizne, omogućite im usmjeravajuća pitanja za izradu prezentacije. Nemojte inzistirati na tome da učenici s teškoćama radove usmeno izlažu osim ako sami ne žele, nego pratite i vrednujte njihov rad tijekom izrade.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da u alatu Canva naprave vremensku prognozu za gradove svoje županije koristeći se podatcima Državnog hidrometeorološkog zavoda Republike Hrvatske koje mogu pronaći na internetu.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Buscha J., Helbig G. 2013. Deutsche Grammatik - ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Langenscheidt. Njemačka.
Jozić Ž.; Bartolec G. B.; Hudeček L.; Lewis K.; Mihaljević M.; Ramadanović E. 2013. Hrvatski pravopis. Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Zagreb.
Lonka, Kirsti. 2020. Fenomenalno učenje iz Finske. Ljevak. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.