S pomoću ove aktivnosti potaknut ćemo učenike na razmišljanje o izumima o kojima ovisi njihov svakidašnji život. Motivirajte učenike pitanjem Bez kojih izuma ili alata bi vaš svakidašnji život bio nemoguć ili znatno otežan? Učenici će olujom ideja iznositi svoje primjere zapisujući ih u obliku natuknica u digitalni alat Padlet. Projicirajte učeničke ideje na platno kako bi bile vidljive svim učenicima te potaknite njihovo daljnje razmišljanje pitanjem Zašto navedeni izumi tako izgledaju i kako su nastali?
Aktivnost se nastavlja radom u grupama. Zajedno s učenicima izdvojite određeni broj najvažnijih izuma. Na primjer, ako učenike dijelite u pet grupa, s njima sastavite popis od pet najpotrebnijih izuma u njihovu svakidašnjem životu. Zatim nasumično dodijelite svakoj grupi jedan od izuma s tog popisa. Unaprijed pripremite papirnate kartice s pitanjima s pomoću kojih učenici analiziraju dodijeljeni izum, uočavaju prednosti i nedostatke uporabe izuma u svakidašnjem životu te prepoznaju napredak cjelokupnog društva. Učenici unutar grupe razgovaraju o važnosti dodijeljenog izuma te na karticu upisuju svoje zaključke. Na papirnatim karticama mogu biti neka od sljedećih pitanja: Na koji način dodijeljeni izum olakšava tvoj svakidašnji život? Je li odabrani izum poboljšao život ljudi općenito i na koji način? Postoje li nedostatci u uporabi odabranog izuma: onečišćenje okoliša, iskorištavanje prirodnih bogatstava, otuđivanje čovjeka i sl.? Učenici usmeno predstavljaju grupni rad.
Potaknite učenike na razmišljanje pitanjem Bez kojih alata ljudi u prapovijesnom razdoblju ne bi mogli opstati? Uputite ih na e-Škole DOS Povijest 5, Modul 2, Jedinica 2.2. Slikovni prikaz ručne sjekire, slika 2., slika 3., slika 4., slika 5., Slikovni prikaz ručne motike i keramike te sliku 8. u kojem promatraju prikazane fotografije prapovijesnih alata. Uputite ih da razmisle o namjeni i izgledu alata s obzirom na klimatske uvjete u kojima su ljudi u prapovijesti živjeli, način prehrane, dostupnosti materijala, odijevanje i slično te da zaključe koji su prapovijesni alati bili prijeko potrebni. Unaprijed pripremite kartice sa smjernicama kojima će se učenici koristiti pri analiziranju fotografija u DOS-u, primjerice, tko upotrebljava prikazane alate, kako klima utječe na svakidašnji život, kako prehrana, dostupnost materijala, odjeća i njezina upotreba. Učenici nastavljaju rad u digitalnom alatu Padlet pišući sastavak u ja obliku. Opisuju jedan dan u životu prapovijesnog čovjeka prema zadanim smjernicama navodeći nužne prapovijesne alate, opisujući njihov izgled i svrhu te uvjete kojima su ljudi izloženi, a koji su utjecali na uporabu baš tih alata. Sami odabiru naslov sastavka. Odaberite nekoliko grupa da predstave svoj rad. Potaknite učenike na raspravu o upotrebi alata u prapovijesti s obzirom na spolnu pripadnost unutar zajednice postavljajući pitanja: Tko se koristi navedenim izumima? Čime su se bavili muškarci, a čime žene u prapovijesnoj zajednici? Postoje li danas podjele pri upotrebi alata s obzirom na spolnu pripadnost? Predviđeno trajanje aktivnosti je jedan nastavni sat. Također, učenici mogu sastavak u ja obliku pisati kao zadatak za domaću zadaću.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Potaknite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju u raspravi o izumima. Ako se neki učenik s teškoćama ne može dosjetiti pojma izum, približite mu ga koristeći se fotografijama i primjerima iz svakidašnjeg života (primjerice, izum računala). Tijekom rasprave nemojte inzistirati na tome da usmeno iznose mišljenje učenici s teškoćama koji imaju strah od javnog nastupa ili, primjerice, učenici s poremećajem u ponašanju i osjećanju, nego pratite njihov rad u skupinama i pri rješavanju zadataka, a svoje mišljenje ili odgovore na vaša pitanja mogu dati i u pisanom obliku umjesto usmeno.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupine i vodite računa da je svaki učenik s teškoćama aktivni član svoje skupine.
Ako u razrednom odjelu imate učenika s poremećajem iz autističnoga spektra, pripremite različite izume u obliku fotografija kako bi se učenik lakše povezao s temom aktivnosti i davao ideje u skupini. Ako je učeniku posebno zanimljiv određeni alat iz prapovijesti ili izum, može pripremiti strip o toj temi, ako je to tema koja ga jako motivira i o kojoj želi razgovarati.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji koristi se asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici odabiru jedan izum koji se koristio u prapovijesno doba, a koji se koristi i danas. U digitalnom alatu Canva uspoređuju odabrani izum prilažući fotografije tog izuma nekad i sad te izdvajaju sličnosti i razlike. Unaprijed pripremite kartice na papiru s pitanjima s pomoću kojih učenici uočavaju izgled odabranih primjera, promjene u oblikovanju, opisuju način upotrebe te navode prednosti i nedostatke obaju primjera: Od kojih su materijala su izrađeni odabrani izumi? Na koji se način obrađuje materijal? Zašto se mijenjaju vrste i obrada materijala? Koja je svrha odabranih izuma u dalekoj prošlosti i danas? Koriste li se navedenim izumima podjednako i muškarci i žene? Zašto?
Podijelite učenike u paran broj grupa koje proučavaju sadržaj o alatima u prapovijesti: jedan dio grupa istražuje alate kamenog doba, a drugi dio alate metalnog doba. Unaprijed pripremite videozapise koji prikazuju obradu materijala i nastanak alata. Članovi grupe koji istražuju alate kamenog doba pokrenut će s pomoću poveznice svojim pametnim telefonima ili tabletima videozapis koji prikazuje kresanje kamena i nastanak kamenog oblutka. Članovi grupe koji istražuju alate metalnog doba svojim će pametnim telefonima ili tabletima pristupiti poveznici na videozapis koji prikazuje taljenje bakra i nastanak brončane glave sjekire. Učenici gledaju videozapis od 0:45 do 3:30 minute. Oba su videozapisa na engleskom jeziku te je potrebno upotrijebiti mogućnost dodavanja titlova na hrvatskom jeziku. Učenici unutar grupe razmjenjuju mišljenja o gledanom sadržaju videozapisa služeći se karticama na papiru koje ste unaprijed pripremili i na koje učenici ukratko zapisuju odgovore na pitanja: Koji materijal rabi čovjek u izradi alata?, Gdje čovjek pronalazi materijal?, Koja predznanja upotrebljava u radu?, Koja je svrha izrađenih alata?, Biste li vi ili vaši roditelji mogli izraditi takav alat?, Koliko bi samostalna izrada alata otežala vaš život? Kartice podijelite učenicima prije gledanja videozapisa kako bi stalno bili usmjereni na što moraju obratiti pozornost tijekom gledanja videozapisa. Potaknite učenike na uočavanje kontrolirane vatre kao preduvjeta za izradu metalnih alata, a koja je izum kamenog doba.
Nakon što učenici u razgovoru unutar grupe opišu kako je čovjek izradio alate u pojedinome prapovijesnom razdoblju, uputite ih na sadržaj e-Škole DOS Povijest 5, Modul 2, Jedinica 2. Alati prapovijesti unutar kojeg čitaju i analiziraju sadržaj. Grupni rad nastavlja se tako što učenici grupa koje proučavaju alate kamenog doba analiziraju e-škole DOS Povijest 5, Modul 2, Jedinica 2.2. podnaslove Vučedolski alati, Uporaba metala i Keramika. Učenici grupa koje proučavaju alate metalnog doba analiziraju e-Škole DOS Povijest 5, Modul 2, Jedinica 2.2 podnaslove Najstariji alati na svijetu i Alati krapinskog neandertalca. Pritom se vode pitanjima Koji su alati najbrojniji?, Za što su se koristili?, Kako su izrađeni?, Koristi li se kombinacija materijala i zašto?, Koji se predmeti ukrašavaju i kako?, Jesu li postojali „muški“ i „ženski“ poslovi u proizvodnji u prapovijesno vrijeme? Unaprijed pripremite tablicu sa zadatcima u digitalnom alatu Wizer s pomoću koje učenici navode alate kojima se čovjek služio te opisuju njihovu upotrebu u prapovijesti. Tablica se sastoji od četiri stupca i naslovljeni su: alat, materijal, svojstva materijala, upotreba. Učenici u digitalnom alatu upisuju „vrsta alata“, „vrsta materijala“, „način obrade“, „način upotrebe“. Odaberite barem jednu grupu za svako prapovijesno razdoblje koja će predstaviti svoj rad ostalim učenicima. Potaknite učenike na procjenu važnosti izuma za razvoj i napredak života ljudi kratkom aktivnošću kojom usmeno trebaju poredati prema važnosti izume koje su naveli u tablici.
Preko alata Teams unutar sustava Microsoft office pozdravite učenike i uputite na rad u dvjema grupama koje ćete razdvojiti s pomoću funkcije breakout rooms. Jedna će grupa istraživati o alatima kamenog doba, a druga o alatima metalnog doba. Članovi grupe koji istražuju alate kamenog doba pristupit će s pomoću poveznice videozapisu koji prikazuje kresanje kamena i nastanak kamenog oblutka. Članovi grupe koji istražuju alate metalnog doba pristupit će videozapisu koji prikazuje taljenje bakra i nastanak brončane glave sjekire. Učenici gledaju video od 0:45 do 3:30 minute. Oba su videozapisa na engleskom jeziku te je potrebno upotrijebiti mogućnost dodavanja titlova na hrvatskom jeziku. Učenici unutar grupe razmjenjuju mišljenja na način opisan u u aktivnosti Um i izum. Zatim uputite učenike grupa koje proučavaju alate kamenog doba na analizu e-škole DOS Povijest 5 Modul 2, Jedinica 2.2. podnaslova Vučedolski alati, Uporaba metala i Keramika. Učenici grupa koje proučavaju alate metalnog doba analiziraju e-Škole DOS Povijest 5, Modul 2, Jedinica 2.2 podnaslove Najstariji alati na svijetu i Alati krapinskog neandertalca. Pritom se vode pitanjima navedenima u aktivnosti Um i izum. Prema uputama opisanima u aktivnosti unaprijed pripremite tablicu sa zadatcima u digitalnom alatu Wizer s pomoću koje učenici navode alate kojima se čovjek služio te opisuju njihovu upotrebu u prapovijesti. Zatvorite breakout rooms i vratite sve učenike u matični kanal. Odaberite jednog predstavnika iz svake grupe koji će ostalim učenicima predstaviti rad svoje grupe. Potaknite učenike na procjenu važnosti izuma za razvoj i napredak života ljudi kratkom aktivnošću kojom usmeno trebaju poredati prema važnosti izume koje su naveli u tablici.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupine i vodite računa da je svaki učenik s teškoćama aktivni član svoje skupine.
Videozapis kojim ćete se koristiti tijekom aktivnosti prije pošaljite učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi.
Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida ili učenika koji ima specifične teškoće u učenju, neka jedan učenik u grupi čita tekst, a ostali učenici slušaju i na temelju toga izdvajaju potrebne alate u tablicu.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se tom tehnologijom koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici istražuju vučedolski Orion, njegov izgled i značenje. Svoje istraživanje prikazat će u digitalnom alatu Canva izradom plakata. Učenici prilažu fotografiju vučedolskog Oriona, navode od kojeg je materijala izrađena te na koji način oblikovana i ukrašena posuda. Također, opisuju značenje vučedolskog Oriona kao najstarijega europskog kalendara.
Ova se aktivnost neposredno nastavlja na prethodnu jer će povezati sadržaje i usustaviti ih. U prethodnoj su aktivnosti učenici bili podijeljeni u grupe. Jedan dio grupa proučava alate kamenog doba, a drugi dio alate metalnog doba. U ovoj su aktivnosti učenici iz grupa svrstani u parove tako da je jedan član para učenik iz grupe koja je proučavala sadržaj o alatima kamenog doba, a drugi član iz grupe koja je proučavala alate metalnog doba. Učenici u paru usmeno razmjenjuju znanje i sadržaj usvojen prijašnjim grupnim radom. Svaki član para s pomoću tablice izrađene u prethodnoj aktivnosti u alatu Wizer opisuje alate koje je proučavao. Nakon što učenici radom u paru usporede tablice o prapovijesnim alatima i razmijene usvojen sadržaj, u alatu Wordwall izrađuju interaktivni listić kojim objašnjavaju važnost alata za život čovjeka u prapovijesti te opisuju promjene nastale upotrebom novih alata. Učenici će kao predložak uzeti alat, tj. interaktivnu igru vrsta grupe. Grupe u koje će svrstavati pojmove naslovljene su kameno doba i metalno doba. Uputite učenike da pojmovi koje će razvrstavati trebaju biti vrste prapovijesnih alata koje su usvojili, promjene koje su nastale izradom novog oruđa i oružja, ali i uvjeti u kojima ljudi žive, npr., klima, prehrana... Predlažem sljedeći niz pojmova kao primjer: kameni oblutak, trgovina, poljoprivreda, ledeno doba, brončani mač. Potaknite učenike da osim tekstualnih pojmova razmisle i o mogućnosti razvrstavanja slikovnih prikaza pojmova iz prapovijesti. Fotografije se jednostavno preuzimaju pretraživanjem unutar digitalnog alata Wordwall ili postavljanjem preuzetih fotografija. Objasnite učenicima zašto je važno poštovati autorska prava te zato fotografije preuzimaju, ako se odluče za tu mogućnost, s pomoću digitalnog alata Pixabay upisujući u polje za pretraživanje pojmove kameno doba (stone age) i brončano doba (bronze age). Unaprijed pripremite kartice s pitanjima kojima se učenici koriste tijekom rada kako bi izdvojili i oblikovali najvažnije pojmove kojima opisuju život ljudi u prapovijesnom razdoblju na osnovi uporabljenih alata, promjene u kvaliteti života te napretka u izradi oruđa i oružja: Kakvi su klimatski uvjeti u prapovijesnom razdoblju? Čime su se ljudi hranili? Na koje su načine iskorištavali ulovljenu životinju? Koje su koristi vatre? Koje su promjene nastale otkrivanjem novih materijala i njihove obrade? U koju su svrhu izrađivani brončani mačevi, štitovi i kacige? Koja je svrha upotrebe motike i plugova? Što su ljudi činili s viškovima, npr., keramičkih proizvoda? Prema vlastitoj procjeni odaberite nekoliko interaktivnih listića koje su učenici izradili u paru i podijelite poveznicu kojom ostali parovi preuzimaju listiće. Potaknite učenike da razmisle o organizaciji i podjeli poslova unutar prapovijesne zajednice s obzirom na starost članova i rodnu pripadnost. Postoje li takve podjele i danas? Potaknite ih na razmišljanje o svakidašnjem životu njihovih vršnjaka u prapovijesno vrijeme i zaključe u čemu se razlikuju. Učenici mogu usmeno opisati kako zamišljaju da su živjeli njihovi vršnjaci, tj. koliko su pridonosili zajednici, kakva je bila njihova igra, škola... S obzirom na trajanje aktivnosti, učenici se mogu i pisano izraziti te napisati sastavak za domaću zadaću s naslovom Prapovijesni ja.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenike s teškoćama raspodijelite u par u kojem će biti vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak.
Za uvodno ponavljanje u parovima pripremite učenicima s teškoćama usmjeravajuća pitanja koja mogu postavljati svojemu paru te podsjetnik s ključnim pojmovima kako bi mogli lakše ponavljati naučeno.
Ako u razredu imate učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje, pripremite mu ključne pojmove koji trebaju biti u umnoj mapi i predloženu grafičku organizaciju umne mape. Ako u razredu imate slabovidnog učenika, potaknite njega i vršnjaka s kojim radi da odaberu dizajn umne mape koji odgovara slabovidnom učeniku (dobar kontrast podloge i slova, bez previše vizualnih detalja…). Osigurajte da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji je spreman usmeno izlagati ako učenik s teškoćama zbog svojega stanja to ne želi (primjerice, učenici koji imaju specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju.).
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici izradom stripa na papiru A4 u zadanom broju kadrova (primjerice, pet) prikazuju proces izrade prapovijesnog alata prema izboru od pronalaska materijala do gotova proizvoda i upotrebe.
Making a Neanderthal flint stone tool, Natural History Museum, https://youtu.be/59SXzl0uF7s, pristupljeno 21. ožujka 2022.
Prehistory – The Bronze Age, Museum of London, https://youtu.be/Ohij1e2oZio, pristupljeno 21. ožujka 2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.