Predmet
Geografija 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zašto Zemlja drhti?

Naziv predmeta
Geografija 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • hipocentar
  • epicentar
  • potres
  • Richterova ljestvica
  • litosferne ploče
  • granice litosfernih ploča

Val koji uništava sve pred sobom

Učenike uputite na to da pročitaju tekst i pogledaju videozapis o cunamijima (Video 2. Tsunami – zašto? kada? gdje?) u jedinici Edutorija e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1. 5. Zajedno s njima raspravite o nastanku cunamija i o njegovim posljedicama. Pitajte ih jesu li vidjeli neki prilog o razornoj snazi cunamija, npr. u vijestima, na mreži ili u popularnoj kulturi (serije/filmovi). Neka učenici u paru opišu viđene prikaze i pronađu vijesti o cunamijima. Dva-tri para neka iznesu svoje zaključke. Raspravite s učenicima o načinima na koje svijet može pomoći u saniranju posljedica djelovanja cunamija, posebice u zemljama u razvoju. Učenicima zadajte da u dostupnim izvorima podataka i s pomoću mreže istraže primjere cunamija koji su se dogodili. Uputite ih na to da će raditi u alatu Canva. Napišite im mrežnu stranicu Canve na ploču te podijelite prijenosna računala ili tablete na kojima će raditi. Jednoj polovini razreda zadajte da u Canvi naprave plakat u kojem će prikazati kako je međunarodna zajednica pomogla u saniranju posljedica cunamija na konkretnom primjeru. Drugoj polovini razreda zadajte da naprave plakat u Canvi o tome koje mjere opreza poduzimaju države s obzirom na mogućnost opasnosti od cunamija. Svoje uratke neka učenici postave na Padlet ploču. Predstavnici svake grupe neka predstave svoje plakate.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra pripremite vizualnu podršku tako da sadržaj nastavne jedinice unaprijed najavite putem slika ili natuknica. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama ispišite tekst digitalnog obrazovnog sadržaja te ga jezično i grafički prilagodite. Upotrebljavajte kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te ljevostrano poravnajte tekst. Učeniku s intelektualnim teškoćama također prilagodite tekst na način da bude kraći i jednostavniji, uz upotrebu slika i fotografija kad god je to moguće. Uputite učenika s teškoćama da zaustavi videozapis digitalnog obrazovnog sadržaja te zatraži objašnjenje pojmova koje ne razumije. U raspravu uključite i učenika s teškoćama postavljajući mu jednostavnija pitanja. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra dopustite da samostalno odabere o kojoj temi će izraditi plakat u Canvi, s obzirom na njegove specifične interese. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama, poremećajem aktivnosti i pažnje te oštećenjem vida pripremite pisane i slikovne upute za izradu plakata u Canvi. Učeniku s intelektualnim teškoćama omogućite da izradi plakat u fizičkom obliku ili da upotrijebi jednostavniji digitalni alat. Ako učenik s teškoćama ne uspijeva samostalno izraditi plakat, uparite ga s vršnjakom iz razreda koji će mu pružiti pomoć i podršku. Pomozite učeniku s teškoćama da izrađeni plakat postavi na Padlet. Ako plakat učenika s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije bude izabran kao reprezentativan, nemojte inzistirati da ga predstavlja pred cijelim razredom ako osjeća nelagodu. Omogućite mu pomoćnika koji će to učiniti umjesto njega ili neka plakat predstavi pismeno na ploči u nekoliko rečenica.

Za učenike koji žele znati više

Učenike upoznajte s tim kako se javnost i umjetnici uključuju u humanitarne akcije prilikom razornih potresa i cunamija. Zadajte im da na pouzdanim mrežnim stranicama pronađu podatke o potresu u Haitiju 2010. godine te da poslušaju pjesmu Band Aida – We Are The World . Neka dodatno istraže kada je ta pjesma nastala, koji je bio povod njezina nastanka i zašto je ponovno bila aktualna nakon novog razornog potresa u Haitiju. O onome što saznaju neka usmeno izvijeste u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Val koji uništava sve pred sobom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik argumentira važnost edukacije o metodama i načinima djelovanja za vrijeme i nakon potresa (na primjeru cunamija).
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Kad kora puca...

Učenike uputite na to da prouče jedinicu Edutorija e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1. 5. Napomenite im da svakako prouče i interaktivne sadržaje – interaktivne blokove, animacije i videozapise jer se u njima također nalazi sadržaj o potresima kojim se ostvaruju ishodi. S pomoću digitalnoga obrazovnog sadržaja učenici u paru neka izrade u alatu Popplet mentalnu mapu u kojoj će organizirati svoja saznanja o potresima. Svoje mentalne mape učenici postavljaju na razrednu Padlet ploču. S učenicima dogovorite kriterije vršnjačkog vrednovanja videa (primjerice jasnoću prikaza, jasnoću izlaganja sadržaja, konkretna objašnjenja) te u dijeljenom Formsu u alatu Office 365 izradite tablicu u koju će učenici međusobno vrednovati radove. S obzirom na maksimalan broj bodova napravite ljestvicu ocjenjivanja kojom ćete vrednovati videozapis. Ljestvicu bodova nemojte učenicima dati prije kako ne bi manipulirali brojem bodova.

Postupci potpore

Prije proučavanja digitalnog obrazovnog sadržaja e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1. 5. pripremite skraćenu inačicu teksta u natuknicama te listu novih pojmova i nepoznatih riječi s objašnjenjima za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Prilikom čitanja i gledanja interaktivnoga sadržaja omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na zaslonu. Podjelu u parove najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra. Učenika s teškoćom uparite sa senzibiliziranim vršnjakom. Prije početka upotrebe digitalnog alata Popplet pripremite jasne pisane i slikovne upute. Tijekom izrade mentalne mape u Poppletu omogućite učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama upotrebu podsjetnika koji ste pripremili prije čitanja digitalnog obrazovnog sadržaja. Na taj će način navedeni učenik lakše izdvojiti ključne informacije i uvrstiti ih u mentalnu mapu. Tijekom upotrebe digitalnog alata Popplet omogućite učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava upotrebu specijalizirane tipkovnice ili pomoć vršnjaka s kojim je u paru za upisivanje podataka. Pokažite učeniku s teškoćama kako postaviti mentalnu mapu na Padlet ploču. Za aktivnost vršnjačkoga vrednovanja u alatu Office 365 izradite dodatnu tablicu koja će sadržavati slike ili simobole za pojedini broj ostvarenih bodova. Na taj način učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ne mora samostalno upisivati broj bodova u tablicu, već može označiti pojedinu sliku ili simbol.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite na to da na pouzdanim mrežnim stranicama istraže što je Pacifički vatreni prsten, zašto se tako naziva i zašto ondje nastaju potresi. Osnovne informacije neka predstave u obliku infografike u alatu Piktochart.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kad kora puca...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava geografsku raspodjelu potresnih zona povezano s granicama litosfernih ploča, razlikuje hipocentar i epicentar te prepoznaje iskazivanje jačine potresa na Richterovoj ljestvici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

POTRESna 2020. godina

U alatu Mentimetar napravite anketu za samoprocjenu učeničkog znanja o potresima koristeći se predlošcima. Zadajte tvrdnje o ishodima učenja (npr. Mogu objasniti raspodjelu potresnih zona i povezati ih s granicama litosfernih ploča., Znam objasniti razliku između epicentra i hipocentra., Znam objasniti što je magnitudu potresa i interpretirati jačinu potresa Richterovom ljestvicom.) i stupnjevima slaganja s izjavom s pomoću Likertove skale (od 1 – ne znam i ne mogu; 5 – znam i samostalno mogu). Zajedno s učenicima prokomentirajte njihovu samoprocjenu i dodatno pojasnite sadržaje koji su se pokazali kao neusvojeni u samoprocjeni. Potom parovima učenika zadajte da istraže potres u Zagrebu u ožujku 2020. i potres u Petrinji u prosincu 2020. Svaki par dobiva za zadatak jedan od ta dva potresa. U alatu Canvi neka izrade poster na kojem će dati osnovne informacije o potresu – podatke o epicentru i hipocentru, magnitudi potresa, uzroku potresa. Uputite ih na to da na plakat prilože fotografije kojima će prikazati posljedice potresa za stanovništvo i prostor u kojem su nastali. Nakon što izrade postere spojite parove tako da bude jedan par koji je istraživao zagrebački i jedan par koji je istraživao petrinjski potres. Tako grupirani neka međusobno predstave jedni drugima ta dva potresa u Hrvatskoj u recentnom razdoblju.

Postupci potpore

Za aktivnost rješavanja ankete u Mentimetru omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na zaslonu. Naglas pročitajte pitanja i odgovore iz ankete kako bi učenik sa specifičnim teškoćama u učenju uspio riješiti anketu u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci. Povremeno provjerite kako se u rješavanju ankete snalazi učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje jer je u mrežnom obliku slabija kontrola nastavnika. Za učenika s intelektualnim teškoćama pripremite jednostavno oblikovane tvrdnje te ponudite jasne odgovore, ne koristeći brojeve umjesto ponuđenih riječi (primjerice: a) ne znam, b) znam…). Za učenika s teškoćama pripremite kratki podsjetnik s pojmovima koje ste dosad obradili i njihovim objašnjenjima. Pripazite na to da učenik s teškoćama bude u paru s vršnjakom koji je senzibiliziran za učenike s teškoćama te je spreman pružiti pomoć i podršku tijekom rada u paru. Pripremite pisane upute popraćene slikama za izradu plakata u Canvi. Također pripremite popis za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama na kojem su navedene sve informacije koje plakat treba sadržavati. Omogućite učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju da njegov zadatak bude pretraživanje fotografija s posljedicama potresa. Isto je poželjno omogućiti i učeniku s intelektualnim teškoćama. Nemojte inzistirati da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije predstavlja jedan od potresa, osim ako sam ne izrazi želju za istim. Nakon rasprave možete pripremiti listu pitanja i odgovora iz rasprave kako bi navedeno služilo kao podsjetnik za učenika s teškoćama.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO

Za učenike koji žele znati više

Zajedno s učenicima organizirajte terensku nastavu u Petrinju ako je moguće. Ako nije, zajedno s učenicima potražite fotografije i snimke Petrinje danas. Zajedno s njima raspravite o mogućnosti revitalizacije tog prostora i o ulozi države i Europske unije u saniranju štete.

Nastavna aktivnost za predmet X

POTRESna 2020. godina

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava posljedice potresa na društvo i krajolik.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

http://hud.hr/savjeti-uciteljima/

https://radld.org/wp-content/uploads/2019/09/INFORMATIVNI-LETAK-O-RAZVOJNOM-JEZI%C4%8CNOM-POREME%C4%86AJU-RJP-u-Croatian.pdf

https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b

https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/Smjernice%20za%20rad%20s%20ucenicima%20s%20teskocama.pdf

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.