Predmet
Povijest 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kako su živjeli rimski vojnici?

Naziv predmeta
Povijest 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • legija
  • decimirati
  • trijumf
  • slavoluk

U punoj ratnoj spremi

U uvodnom dijelu sata potaknite razgovor s učenicima o tome jesu li kada gledali crtani ili igrani film u kojem se pojavljuju rimski vojnici. Nakon razgovora najavite temu današnjega sata – izgled i organizacija rimske vojske. Učenici samostalno rade na sadržaju e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.6. Legija i slikovnom prikazu Istraži opremu legionara, kako bi više doznali o izgledu rimskih vojnika. Zatim prikažite sliku grčkog vojnika hoplita te uputite učenike da, radeći u parovima, usporede slikovne prikaze dvojice vojnika. U bilježnice izrađuju tablicu u koju će zapisati sličnosti i razlike u vrsti oružja, dijelovima vojne opreme, odjeći itd. Kada završe s radom, uputite ih da objasne svoje uratke i odgovore na pitanje Koji je vojnik bio zaštićeniji tijekom bitke? Zatim, na osnovi podataka iz tablice, neka osmisle kratak razgovor između hoplita i legonara u kojem se ti vojnici hvale tko ima bolju opremu te ga snime u alatu Kizoa. Uratke mogu podijeliti s pomoću alata One Drive te ih pregledajte zajedno s učenicima u razredu uz uputu da odaberu koji razgovor najuspješnije prikazuje vojničku opremu. Nakon što su upoznali opremu legionara, učenici će pročitati dio DOS-a Ratne sprave i odgovoriti na pitanje S kakvim su se zaprekama legionari mogli suočiti u svojim pohodima i kakve su se spravama koristili da bih ih svladali? Za kraj aktivnosti pitajte ih postoje li te sprave i danas te znaju li kojom se opremom koriste današnji vojnici.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Koristeći se platformom MS Teams, potaknite s učenicima razgovor o tome jesu li kada gledali crtani ili igrani film u kojem se pojavljuju rimski vojnici. Nakon razgovora najavite temu današnjega sata – izgled i organizacija rimske vojske. Učenici samostalno rade na sadržaju e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.6. Legija i slikovnom prikazu Istraži opremu legionara kako bi više saznali o izgledu rimskih vojnika. Zatim prikažite sliku grčkog vojnika hoplita te uputite učenike da, radeći u parovima, usporede slikovne prikaze dvojice vojnika. U alatu Word online izrađuju tablicu u koju će zapisati sličnosti i razlike u vrsti oružja, dijelovima vojne opreme, odjeći itd. Kada završe s radom, uputite učenike da podijele svoj zaslon, objasne svoje uratke i odgovore na pitanje Koji je vojnik bio zaštićeniji tijekom bitke? Zatim ih s pomoću funkcije breakout rooms podijelite u nekoliko skupina te im zadajte da osmisle kratak razgovor između hoplita i legonara u kojem se ti vojnici hvale tko ima bolju opremu. Vratite se u plenarni način rada te prozovite nekoliko skupina da iznesu zaključke svojega razgovora. Nakon što su upoznali opremu legionara, učenici će pročitati dio DOS-a Ratne sprave i odgovoriti na pitanje S kakvim su se zaprekama legionari mogli suočiti u svojim pohodima i kakvim su se spravama koristili da bih ih svladali? Za kraj aktivnosti pitajte ih postoje li te sprave i danas te znaju li kojom se opremom koriste današnji vojnici.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.

Što se tiče usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda za učenike s intelektualnim teškoćama, razinu i način rada dogovarajte zajedno sa stručnim timom škole.

Pri gledanju videozapisa učenicima s teškoćama omogućite da ga ponovno pogledaju. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite gledanje reprodukcije s titlovima. Unaprijed pripremite pisani predložak s ključnim pojmovima i slikovnim prikazom pojmova iz aktivnosti (primjerice, legionar/hoplit) učenicima s oštećenjem sluha te onima s intelektualnim teškoćama i pokušajte im pojmove što više povezati s iskustvom i svakidašnjim životom. Potaknite učenike s disleksijom da pri pamćenju novih pojmova stvore verbalne asocijacije kako bi lakše zapamtili pojmove legionar i hoplit.

S obzirom na to da su kod učenika s poremećajem iz autističnoga spektra često prisutni specifični interesi, preporučuje se da učenik predstavi izgled rimskih vojnika ako to pripada njegovu području zanimanja.

Tijekom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, primjerice učenicima koji imaju poremećaj u ponašanju i osjećanju, govore osim ako se za to ne jave sami.

S učenicima s teškoćama provjerite koliko razumiju pojam Vennov dijagram. S obzirom na to da je to pojam koji je povezan s gradivom iz matematike i zahtijeva takav način razmišljanja, vodite računa da bi spomenuti zadatak mogao biti zahtjevan za učenike s diskalkulijom. Zato posebno s njima provjerite razumijevanje te prema potrebi dajte objašnjenje i primjer. Preporučuje se da to bude pisano objašnjenje. Ako u razrednom odjelu postoji učenik s intelektualnim teškoćama i ako mu je izrada Vennova dijagrama previše složena, može zadatak riješiti u obliku umne mape za koju će dobiti usmjeravajuća pitanja koja će mu u tome pomoći. Mapa se treba sastojati od dvaju dijelova - u jednom će biti slika legionara, a u drugom hoplita i učenik treba ispod svakog dijela napisati njegove značajke, bez uspoređivanja tih dviju vrsta vojnika.

Provjerite s učenicima kako se snalaze u alatu Metachart. Tijekom rada u paru preporučuje se učenika s teškoćama upariti s učenikom koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s poremećajem u ponašanju i osjećanju i specifičnim teškoćama u učenju) te s onim koji je spreman pomoći učeniku s teškoćama i aktivno ga uključiti u sve aktivnosti.

Tijekom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim dijelovima aktivnosti te im prema potrebi pomognite. Kod učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje provjeravajte prati li događaje jer je tijekom provedbe aktivnosti na daljinu slabija kontrola nastavnika.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite na knjigu „Upoznajmo svijet. Oružje i oklopi.” Mladost, Zagreb, 1990. U njoj će učenici pronaći podatke i slikovne prikaze oružja i bojne opreme u povijesti te mogu u alatu Kotobee izraditi posebnu mapu s prikazima vojnika Staroga vijeka.

Nastavna aktivnost za predmet X

U punoj ratnoj spremi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i uspoređuje opremu rimskog legionara i grčkog hoplita.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

... 8, 9, 10!

U ovoj će se aktivnosti učenici upoznati s kažnjavanjem kao načinom postizanja discipline na primjeru rimske vojske. Uputite ih da prouče sadržaj e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.6. Nagrade i kazne i potraže odgovor na pitanje što je decimiranje. Nakon toga im zadajte da organiziraju suđenje vojniku koji je pobjegao iz bitke. Podijelite ih u grupe i svakoj dodijelite jednu od uloga – okrivljenik, tužitelj, branitelj optuženika, porota. U svakoj grupi predstavnik glumi dodijeljenu ulogu, ostatak grupe je njegov tim koji s njim zajednički priprema govor/nastup. Svaka će grupa snimiti svoje izlaganje u alatu Kizoa i podijeliti snimku s razredom. Zatim se proučavaju svjedočanstva na osnovi kojih porota odlučuje.

Zadatak porote je iznimno važan jer će ona na kraju donijeti pravorijek. Na osnovi snimaka čut će što imaju reći okrivljenik (treba objasniti svima što se dogodilo na bojnom polju i svoje gledište situacije), tužitelj (tražit će kaznu i okrivljivati vojnika za kukavštinu) i branitelj okrivljenika (treba braniti vojnika u uvjeravati porotu da je okrivljenik nevin). Porota će dobiti vrijeme za vijećanje, nakon čega će jedan učenik – predsjednik/predsjednica porote reći koja je njihova odluka. Za kraj aktivnosti potaknite učenike na raspravu o tome što smatraju opravdanim i neopravdanim načinima kažnjavanja vojnika. Također mogu reći koju kaznu oni smatraju prikladnom.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.

Što se tiče usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda za učenike s intelektualnim teškoćama, razinu i način rada dogovarajte timski sa stručnim timom škole.

Pojam decimiranja dodatno približite učenicima s teškoćama (pokažite fotografije s različitim primjerima), posebno ako imate učenika s intelektualnim teškoćama i učenika s poremećajem iz autističnoga spektra kojima je nove pojmove vrlo važno približiti i provjeriti razumiju li ih.

Videoisječak koji ćete prikazivati tijekom aktivnosti pošaljite prije učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku s oštećenjem sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje i učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite sažetak videoisječka s ključnim pojmovima kako bi lakše pratili što se događa u videoisječku.

Pri svrstavanju učenika u parove pripazite s kim ćete upariti učenika s teškoćama. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu para u kojem se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u par s učenikom koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutan poremećaj u ponašanju i osjećanju), ali i s vršnjakom koji će učeniku s teškoćama pružiti potrebnu potporu. Za učenike s teškoćama predvidite dulje vrijeme za obavljanje zadataka. Ne treba inzistirati na tomu da odgovore izlaže učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (npr. apraksija, poremećaj govora).

Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno je poticati na sudjelovanje prozivanjem ili postavljanjem pitanja, a tijekom završne rasprave nemojte inzistirati na tome da stajališta o decimiranju iznosi učenik s poremećajem u ponašanju i osjećanju (primjerice, s izraženom anksioznošću) osim ako sam izrazi želju.

Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite zainteresirane učenike na istraživanje rimskog trijumfa. Uputite ih na izvor trijumf te na izradu plakata u digitalnom alatu Canva, koji će prikazivati trijumfalni ulazak vojske u grad Rim. Pri izradi plakata učenici odabiru predložak u koji uvrštavaju prikaz trijumfalne povorke ili izrađuju kolaž o istoj temi. Plakat treba sadržavati naslov, kratak opis prikaza, tumačenje pojmova te trebaju jednako biti zastupljeni tekstualni i vizualni dijelovi.

Nastavna aktivnost za predmet X

... 8, 9, 10!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i procjenjuje načine kažnjavanja rimskih vojnika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Gorak je vojnički kruh!

Ovom će aktivnošću učenici suradničkim radom ponoviti i sistematizirati sadržaj e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.6 tako što će izraditi dva zajednička teksta naslovljena „Kako su živjeli rimski vojnici?” i „Ja sam Marko Maksimus Nepobjedivi”. No, prije aktivnosti, učenici trebaju pročitati dijelove DOS-a koje do sada nisu obradili – Uvod i Rimski logor. Zatim podijelite učenike u razredu u dvije skupine, od kojih će svaka obrađivati jedan tekst. Što se tiče prve skupine, koristeći se alatom Stoodle, prvi učenik počinje priču o životu rimskih vojnika jednom rečenicom. Sljedeći se učenik svojom rečenicom nastavlja na rečenicu prethodnika, treći se učenik treba nastaviti na rečenicu drugog učenika itd. Druga skupina radi na isti način, smo što treba opisati pohode jednoga zamišljenog legionara. Recite učenicima da mogu upotrijebiti maštu, ali i upozorite da njihova priča mora sadržavati i točne podatke. Obje priče završavaju kada svi učenici iz te skupine kažu jednu rečenicu na zadanu temu, a kojom se obvezno nastavljaju na rečenicu prethodnika. Učitelj će učenicima dati smjernice za rad: ne smiju ponavljati rečenice iz pročitanoga DOS-a i njihova se rečenica nužno mora nastaviti na rečenicu prethodnika. Na kraju sata po jedan učenik iz svake skupine u razredu čita njihovu zajedničku priču, a ostatak razreda uputite da prate i uoče koji su elementi u priči točni, a koji su izmišljeni.

Postupci potpore

S obzirom na to da ova cjelina nosi mnoštvo novih pojmova, poželjno je učenicima s teškoćama pripremiti pisani predložak s pojmovima, definicijom pojma i uz vizualnu potporu kad je god moguće, a predloškom se mogu koristiti tijekom ove aktivnosti i kad god im zatreba. Za učenike s oštećenjem sluha uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova (kao i kod učenika sa specifičnim teškoćama u učenju). Učenik s oštećenjem sluha treba imati mjesto u učionici koje će mu omogućiti da vidi sve učenike kako bi imao pristup svim vizualnim informacijama. Učenik s oštećenjem sluha može izgovoriti rečenicu u obliku koji mu najbolje odgovara (primjerice, ako se koristi znakovnim jezikom, može je izreći znakovnim jezikom pa ako ima komunikacijskog prevoditelja, on može rečenicu prenijeti ostatku razreda).

S učenicima s teškoćama provjerite kako se snalaze u korištenju digitalnim alatom Stoodle. Ako se ne snalaze u predloženome digitalnom alatu, pomoći mu može vršnjak koji će napisati njegovu izgovorenu rečenicu.

Preporučuje se učenicima s teškoćama pružiti potporu pri oblikovanju rečenice tako da mu se postave poticajna pitanja kojima će zaključiti koja rečenica treba slijediti nakon prethodne.

Za učenike s teškoćama predvidite dulje vrijeme za obradu informacija, tj. važno je učenika s teškoćom, što se posebno odnosi na učenike s disleksijom ili učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, ne opteretiti s previše informacija. Zato se preporučuje da takav učenik bude među prvima koji će iznijeti svoju rečenicu. Ako učenik pokazuje poteškoća u toj aktivnosti, usmjerite ga pitanjima kako bi došao do svoje rečenice koja je zapravo odgovor na vaše pitanje.

Na kraju nemojte inzistirati na tome da zajedničku priču čita učenik s disleksijom ili s poremećajem govora, osim ako se za to sami ne jave.

Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu proučiti značenje pojma slavoluk i u alatu Thinglink na geografsku kartu postaviti nekoliko svjetskih slavoluka, npr. u Puli, Nimesu i Timgadu, te godine njihove izgradnje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gorak je vojnički kruh!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sistematizira gradivo o životu rimskih vojnika izrađujući zajednički tekst.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Spajić, H., Rimska vojska: gospodar bojišnice antike: esencija rimskoga militarizma, Zagreb, Despot infinitus, 2019.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.