Prije početka aktivnosti, metodom razgovora, ponovite s učenicima što je geografska karta, čemu služi te koji su nedostatci geografskih karata. Nakon uvodnog ponavljanja učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Pripremite tri isječka topografskih karata Republike Hrvatske različitih mjerila (npr. 1: 5 000, 1: 25 000 i 1: 200 000). Topografske karte mogu prikazivati dio Hrvatske i naselje u kojem se nalazi škola koju učenici pohađaju. Za pripremu navedenih geografskih karata možete se koristiti alatom Geoportal na mrežnim stranicama Državne geodetske uprave. Isječke različitih mjerila možete ispisati u određenom formatu (A4 ili A3) te ih podijeliti parovima.
Nakon što podijelite topografske karte parove uputite na promatranje karata. Postavite im pitanje: Koji prostor prikazuju priložene geografske karte? Razgovorom ih usmjerite na to uoče kako prikazane geografske karte prikazuju prostor u kojem se nalazi njihova škola, u različitim mjerilima, manje detaljno ili detaljnije. Uputite učenike na videozapis o mjerilu u jedinici Edutorija e-Škole DOS Geografija 5, Modul 3, Jedinica 3.2. i zajedno ga pogledajte. Nakon gledanja razgovorom provjerite razumiju li učenici odnos Zemljine stvarnosti i mjerila na geografskim kartama.
U nastavku parove uputite na čitanje odlomka Podjela karata u navedenom digitalnom obrazovnom sadržaju. Prije proučavanja im zadajte da uz pomoć teksta i interaktivnih sadržaja u bilježnicu izdvoje podjelu geografskih karata prema sadržaju i prema mjerilu. Nakon što parovi završe sa zadatkom uputite ih na to da u alatu za izradu digitalnog sadržaja Coogle izrade mentalnu mapu kojom će definirati geografsku kartu, podijeliti geografske karte prema sadržaju i mjerilu služeći se bilješkama u bilježnici te udžbenikom. U digitalnom obrazovnom sadržaju pronaći će primjere geografskih karata koje će uvrstiti u mentalnu mapu.
U završnom dijelu aktivnosti parovi će podijeliti radove putem alata Microsoft Teams, alata za komunikaciju i suradnju unutar Office 365 paketa s predmetnim učiteljem, kako bi se formativno vrednovali za učenje.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite podjelu u parove. Učeniku s teškoćom osigurajte rad u paru s vršnjakom koji je spreman pomoći i podijeliti zadatke s obzirom na jake strane učenika s teškoćom. Isječke topografskih karata Republike Hrvatske pripremite u uvećanom formatu za učenika s oštećenjem vida. Navedenom učeniku osigurajte prilagodbu svjetline u prostoru. Materijale digitalnog obrazovnog sadržaja 3.2. Vrste geografskih karata prilagodite jezično i grafički za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama. Upotrebljavajte kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te ljevostrano poravnajte tekst. Učeniku s intelektualnim teškoćama navedene materijale i sadržajno skratite. Tijekom gledanja videoisječka o mjerilu uključite titove za učenika s oštećenjem sluha te učestalo zaustavljajte video kako biste provjerili jesu li učenici s teškoćama razumijeli nove pojmove i sadržaj videoisječka. Jezično i grafički prilagodite odlomak Podjela karata za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama. Pripremite pisane i slikovne upute za izradu mentalne mape u alatu Coogle. Demonstrirajte učeniku s teškoćama kako podijeliti uradak putem Microsoft Teams alata te mu prema potrebi pružite pomoć ili potaknite vršnjaka s kojim je u paru da učini navedeno.
Uputite učenike na to da istraže povijesni razvoj kartografije i geografskih karata služeći se dostupnim mrežnim poveznicama i izvorima znanja. Spoznaje o povijesnom razvoju prikazat će u obliku Power Point prezentacije koju će izraditi u Office 365 paketu.
Kako bi se učenici prisjetili podjele geografskih karata, postavite im zadatke: Navedi sadržaje koji se mogu prikazivati na geografskim kartama., Na koje se načine mogu prikazivati ti sadržaji? Jeste li se u svakodnevnom životu ili na drugim nastavnim predmetima susreli s geografskim kartama koje prikazuju određene sadržaje?
Nakon provjere predznanja učenike podijelite u parove. Naglasite im kako će u fokusu aktivnosti biti različite tematske karte i upoznavanje s različitim sadržajima koje one mogu prikazivati. Parove uputite na čitanje ulomka Tematske karte jedinice Edutorija e-Škole DOS Geografija 5 Modul 3, Jedinica 3.2. Tekst i interaktivne sadržaje proučavaju na računalu ili tabletu.
Zatim parovima zadajte da izrade PowerPoint prezentaciju koristeći se alatom iz Office 365 paketa. Prezentacijom će definirati tematske karte, navesti primjere sadržaja i tema na navedenim kartama te priložiti primjere tematskih karata Hrvatske s različitim sadržajima. Pripremite listić s uputama za izradu prezentacije i određenim sastavnicama koje mora sadržavati. Podijelite upute parovima. Primjere tematskih karata učenici mogu preuzeti iz zadanog digitalnog obrazovnog sadržaja koji su prethodno proučavali. Učenike usmjerite na to da prilikom pohranjivanja prezentacije naslove uradak prema definiranim i zadanim uputama.
Kada završe s izradom prezentacije, uputite parove na to da radove prilože na Padlet ploču. Nasumično odaberite jedan par koji će ostalim učenicima u razredu prezentirati uradak. Za ostale učenike u razredu pripremite listić koji će sadržavati rubrike s kriterijima za vrednovanje ogledne PowerPoint prezentacije te ih podijelite. Prije izlaganja uputite učenike na to da pročitaju kriterije kako bi lakše pratili izlaganje i vrednovali oglednu prezentaciju. Nakon izlaganja nasumično odaberite nekoliko učenika koji će analizirati oglednu prezentaciju prema zadanim rubrikama.
Na postavljena pitanja u vezi geografskih karata unaprijed pripremite odgovore u pisanom obliku koje ćete nakon kratkog ponavljanja podijeliti učeniku s teškoćama kao svojevrsni podsjetnik. Podjelu u parove i tijek aktivnosti najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra. Nemojte inzistirati da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama čita digitalni obrazovni sadržaj e-Škole DOS Geografija 5 Modul 3, Jedinica 3.2 na računalu ili tabletu ako mu to ne odgovara. Radije pripremite ispisani sadržaj te ga grafički i jezično prilagodite. Uz to, pripremite objašnjenja novih pojmova i nepoznatih riječi. Pripremite jasne pisane i slikovne upute za izradu PowerPoint prezentacije. Na listiću sa sastavnicama prezentacije dodajte kvadratiće u koje će učenik sa specifičnim teškoćama u učenju upisati kvačice kad pojedinu sastavnicu uvrsti u prezentaciju. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice ili pomoć suučenika tijekom izrade u digitalnom alatu. Učenike koji se slabije snalaze u alatu potaknite na upotrebu tematskih karata preuzetih iz zadanoga digitalnog obrazovnog sadržaja. Učeniku s teškoćama podijelite upute za naslovljavanje i pohranjivanje prezentacije. Pokažite učenicima na koji način mogu priložiti prezentaciju na Padlet ploču. Ako učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (primjerice, učenik koji ima poremećaj govora) osjeća nelagodu od javnoga govora pred razredom, omogućite mu da umjesto njega prezentira njegov par ili da izrađeni sadržaj prezentira u pisanom obliku. Listiće sa samovrednovanje prilagodite učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama na način da kriteriji sadržavaju manje teksta, a više simbola ili osjećajnika (emotikona) koji će predstavljati uspješnost izrađene prezentacije.
Učenike uputite na to da izrade tematsku kartu Hrvatske sa sadržajima po vlastitu izboru. Dodatno ih usmjerite na to da predložak slijepe karte pronađu na mrežnim stranicama. Tematske karte će oblikovati i urediti u alatu za uređivanje slika unutar Office 365 paketa.
Učenike podijelite u grupe s podjednakim brojem članova. Svaka grupa treba imati računalo ili tablet. Grupe uputite na proučavanje topografskih znakova u jedinici Edutorija e- Škole DOS Geografija 5 Modul 3, Jedinica 3.2. Članovi svake grupe biraju najmanje tri topografska znaka koja će uvrstiti u igru memorije. Uputite učenike na to da igru izrade u alatu Puzzel.org. Jedna kartica sadržavat će grafički prikaz odabranoga znaka, a druga naziv topografskoga znaka. Nakon završetka izrade grupe dijele igru u zajedničku razrednu mapu u sustavu Loomen. Učenici svake grupe mogu na satu odabrati igru koju je druga grupa izradila te je odigrati kao grupa ili se mogu samostalno kod kuće pohranjenim igrama koristiti za učenje i ponavljanje.
Podjelu u grupe i tijek aktivnosti najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra. Tijekom proučavanja topografskih znakova u digitalnom obrazovnom sadržaju potaknite učenika s oštećenjem vida na prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu. Za navedenog učenika pripremite uvećane topografske znakove kako bi mogao sudjelovati svojim prijedlozima u izboru znakova za igru memorije. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama pripremite listu topografskih znakova i njihovih imena kako bi lakše sudjelovao u izradi igre. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu Puzzel.org alata. Ako učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje osjeti zamor prilikom izrade igre, omogućite mu kratku pauzu u vidu fizičke aktivnosti (šetnja učionicom, nekoliko čučnjeva i sl.). Pripazite da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u aktivnostima unutar grupe u skladu sa svojim mogućnostima. Učestalo provjeravajte rad grupe u kojoj se nalazi navedeni učenik. Pokažite učenicima na koji način trebaju podijeliti igru u Loomenu te osigurajte učeniku s teškoćama pomoć vršnjaka iz grupe prilikom dijeljenja. Ako je potrebno, učeniku s teškoćama osigurajte pomoć i prilikom igranja odabrane igre.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Uputite učenike na to da detaljnije istraže skupine topografskih znakova s obzirom na sadržaj koji prikazuju koristeći se dostupnim mrežnim stranicama. Neka kategoriziraju različite tipove topografskih znakova te prikažu njihovu podjelu kreirajući Power Point prezentaciju u paketu Office 365.
http://hud.hr/savjeti-uciteljima/
https://radld.org/wp-content/uploads/2019/09/INFORMATIVNI-LETAK-O-RAZVOJNOM-JEZI%C4%8CNOM-POREME%C4%86AJU-RJP-u-Croatian.pdf
https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b
https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/Smjernice%20za%20rad%20s%20ucenicima%20s%20teskocama.pdf
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.