Prije početka aktivnosti provjerite predznanje učenika o osnovnim obilježjima Hrvatske. Neka učenici odigraju kratak kviz u alatu Kahoot u kojem ćete im postaviti sljedeća pitanja: Znate li koliko približno naša domovina ima stanovnika?, Koji joj je glavni grad?, Koji su nacionalni simboli naše domovine?, Koje su Hrvatskoj susjedne države?, Kako se zove „naše“ more?, Kako se zove županija u kojoj živiš?, U kojoj se prirodno-geografskoj cjelini Hrvatske nalazi tvoje mjesto stanovanja?
Nakon utvrđivanja znanja stečenih u razrednoj nastavi podijelite učenike u parove. Svaki par treba imati na raspolaganju računalo ili tablet. Učenici izrađuju osobnu iskaznicu Republike Hrvatske služeći se materijalima iz e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.1. Upoznajmo Hrvatsku. Upoznajte učenike s najnovijim podatcima o ukupnom broju stanovnika Hrvatske prema popisu iz 2021. godine. Podatak im možete zapisati na ploču. Svakom paru podijelite upute (mogu biti u tiskanom obliku) u kojima ćete navesti što treba sadržavati osobna iskaznica Republike Hrvatske. Od učenika tražite da njihovo predstavljanje Hrvatske sadrži: ukupan broj stanovnika, površinu kopna, površinu obalnog mora, glavni grad, službeni jezik, valutu, fotografiju hrvatske zastave i grba, naziv hrvatske himne, te kartu na kojoj će biti vidljiv teritorij Republike Hrvatske i njoj susjednih država. Uputite učenike na relevantne izvore na mreži u kojima mogu pronaći navedene podatke (Hrvatska enciklopedija). Poučite učenike o pravilima upotrebe fotografija u digitalnom okruženju.
Učenici u paru izrađuju plakat u digitalnom alatu Padlet dijeleći odgovornost. Samostalno određuju tko će u paru biti odgovoran za istraživanje na mreži i odabir prikladnih fotografija, a tko za dizajn plakata te za prezentiranje plakata razredu. Prema potrebi češće usmjerujte učenike kako bi njihov digitalni plakat bio primjerno oblikovan i izrađen u zadanom vremenu.
Po završetku rada recite učenicima da vam proslijede poveznicu svog alata Padlet, te ga prikažite cijelom razredu. Pozovite predstavnika svakog tima da predstavi plakat tima prikazujući ga na projekcijskom platnu/ekranu.
Učenici po završetku aktivnosti provjeravaju svoje znanje s pomoću kviza unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.1. ulomak Provjeri svoje znanje.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i obilježja same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom aktivnosti rješavanja kviza u alatu Kahoot pročitajte naglas pitanja i odgovore za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite podjelu u parove. Pripazite da učenika s teškoćama uparite s učenikom spremnim pružiti pomoć i podršku učeniku s teškoćama. Učenik s teškoćama mora aktivno sudjelovati u radu u skladu s vlastitim mogućnostima. Materijale iz jedinice e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.1. Upoznajmo Hrvatsku prilagodite jezično i grafički za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Prema potrebi navedene materijale ispišite. Upotebljavajte kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te ljevostrano poravnajte tekst. Učeniku s intelektualnim teškoćama navedene materijale digitalnog obrazovnog sadržaja sadržajno skratite. Učenika s oštećenjem vida uputite na prilagodbe digitalnog obrazovnog sadržaja. Uz pripremljene sastavnice osobne iskaznice Republike Hrvatske umetnite kvadratiće kako bi učenici označili sastavnice koje su dosad uvrstili u svoje osobne iskaznice te na taj način bili sigurni da nisu ništa izostavili. Prilikom pretraživanja relevantnih izvora omogućite učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava upotrebu prilagođene tipkovnice. Tijekom izrade plakata u Padlet potaknite učenike uparene s učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama, intelektualnim teškoćama i oštećenjem vida da učenicima s navedenim teškoćama prepuste odabir fotografija i dizajna plakata. Neka umjesto učenika s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije plakat prezentira drugi vršnjak u paru. Važno je zadatke podijeliti ovisno o jakim stranama učenika s teškoćama. Pokažite učenicima s teškoćama kako proslijediti poveznicu svoga Padleta. Omogućite navedenim učenicima produženo vrijeme za prezentiranje plakata ako je potrebno. Navedeno vrijedi i za rješavanje kviza u jedinici e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.1. ulomak Provjeri svoje znanje.
Učenici mogu istražiti legende vezane uz nastanak hrvatske zastave i hrvatskog grba te ih prezentirati razredu služeći se Office 365 PowerPoint prezentacijom. Također mogu istražiti i prezentirati zanimljivosti vezene uz hrvatsku himnu, istražiti u kojim je okolnostima ona nastala, kako glasi u cjelovitom obliku, gdje se nalazi spomenik hrvatskoj himni i sl. Učenici također mogu istražiti i prezentirati budući izgled kovanica hrvatskog eura, te obrazložiti zbog čega su odabrani baš ti motivi.
https://www.enciklopedija.hr/
Početak nastavne aktivnosti neka bude zajednička analiza oblika hrvatskog teritorija. Potaknite učenike na raspravu o obliku hrvatskog teritorija, raspravite o tome je li taj oblik pravilan ili nepravilan. Usporedite oblik Hrvatske s oblikom susjednih država. Neka učenici kažu na što ih podsjeća oblik Hrvatske. Potaknite učenike na promišljanje o tome koje poteškoće mogu proizaći iz nepravilnog oblika državnog teritorija.
Zatim podijelite učenike u grupe. Optimalan broj učenika je 3 – 4 po grupi. Učenici će radom u grupi analizirati granice Republike Hrvatske. Svaka grupa mora imati na raspolaganju računalo ili tablet. Uputite učenike na to da najprije pogledaju videozapis dostupan unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.1. Upoznajmo Hrvatsku, ulomak Državne granice. Učenici će zatim, služeći se geografskom kartom Republike Hrvatske u atlasu ili digitalnom kartom Hrvatske u alatu Google maps, opisati putovanje duž hrvatskih granica na način da naprave puni krug obilazeći sve krajnje točke Hrvatske. Sugerirajte učenicima da im putovanje započne u jednoj od četiri krajnje točke Hrvatske. Učenici mogu svoje putovanje opisati u obliku putopisa ili prema unaprijed pripremljenoj tablicu koju ćete s njima podijeliti putem digitalnog alata Office 365 Yammer ili MS Teams društvene mreže. Pojasnite učenicima da je cilj opisati kružno putovanje hrvatskim graničnim rijekama, planinama, morem, prolazima između otoka, navodeći reljefne prepreke na koje nailaze te veća naselja. Učenicima recite da odrede i vrstu prijevoznih sredstava kojima će se koristiti na određenoj dionici puta.
Zajednički rad vođa grupe dijeli s nastavnikom putem obrazovne društvene mreže (Office 365 Yammer/MS Teams) te rad prezentira razredu.
Učenici po završetku aktivnosti provjeravaju svoje znanje s pomoću kviza unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.1. Upoznajmo Hrvatsku.
Tijekom zajedničke analize oblika hrvatskoga teritorija učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline u prostoru te uvećani prikaz oblika Hrvatske. Za učenika s oštećenjem sluha pripremite kratke smjernice kako bi lakše pratio raspravu u slučaju veće buke. Tijekom podjele učenika u timove učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite da samostalno odabere tim u skladu sa specifičnim interesima. Provjerite je li učenik s oštećenjem sluha uključio titlove za aktivnost gledanja videozapisa. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje unaprijed pripremite popis novih pojmova i nepoznatih riječi s objašnjenjima kako biste bili sigurni da će učenik razumjeti pogledani videozapis. Navedenom učeniku omogućite da umjesto pisanja putopisa ili ispunjavanja tablice u Office 365 Yammer ili MS Teams izradi mentalnu mapu ili opiše svoje putovanje u vidu kratkih natuknica. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice ili pomoć vršnjaka tijekom aktivnosti opisivanja putovanja. Učeniku s intelektualnim teškoćama omogućite jednostavniji zadatak, primjerice opis jedne krajnje točke Hrvatske. Ako je potrebno, omogućite mu produženo vrijeme za izvedbu. Pokažite pred razredom na koji način treba podijeliti izrađeni putopis ili tablicu putem Office 365 Yammer ili MS Teams. Ako je vođa tima učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, omogućite mu da rad svog tima predstavi u pisanom obliku ili uz pomoć prije snimljenoga zvučnog zapisa koji može pustiti cijelom razredu. Ako navedeni učenik ne osjeća nelagodu od govora pred razredom, može to učiniti i usmeno. Tijekom rješavanja kviza 1.1. Upoznajmo Hrvatsku pročitajte pitanja naglas kako bi učenik sa specifičnim teškoćama u učenju kviz riješio u jednakom vremenu kao i vršnjaci.
Učenici mogu istražiti promjene hrvatskih granica tijekom povijesti, naučiti kako su se zvale državne zajednice unutar kojih se Hrvatska tijekom svoje prošlosti nalazila. U toj aktivnosti mogu se služiti školskim povijesnim atlasom ili mrežnom bazom povijesnih karata Euratlas.net. Učenici koji to žele mogu svoje istraživanje prezentirati razredu u obliku Office 365 Sway prezentacije gdje će demonstrirati povijesni pregled hrvatskog prostora na povijesnim kartama od antičkog vremena do današnjih dana.
https://www.google.com/maps/
https://www.euratlas.net/history/europe/fr_index.html
Podijelite učenike u grupe po 3 – 4 člana. Svaka grupa na raspolaganju mora imati tablet ili računalo. Učenici podijeljeni u grupe stvaraju digitalnu umnu mapu u alatu Coggle ili infografiku u alatu Canva. Služeći se materijalima iz e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.1. Upoznajmo Hrvatsku, ulomak Po komu ili čemu je poznata Hrvatska? i izvorima na mreži grupe kreiraju digitalni sadržaj koji odražava njihovu percepciju o prepoznatljivosti Hrvatske u svijetu. Uputite učenike na raspravu u grupi i iznošenje vlastitih prijedloga metodom oluje ideja. Zatim neka učenici zapišu prijedloge te odaberu do deset prijedloga koje će prezentirati umnom mapom ili infografikom. Neka njihov odabir sadrži prirodno-geografske posebnosti (npr. nacionalne parkove) kulturno-povijesne znamenitosti (povijesne građevine od posebne važnosti za hrvatsku povijest), autohtone hrvatske proizvode ili gastronomske specijalitete, izume hrvatskih izumitelja, istaknute hrvatske znanstvenike ili sportaše po kojima je Hrvatska prepoznatljiva. Uputite učenike na to da odabrane znamenitosti, izumitelje, znanstvenike i drugo povežu s prirodno-geografskim cjelinama odakle potječu te navedeno istaknu u svome radu.
Objasnite učenicima da mogu izabrati pojedince, geografske i povijesne lokalitete u skladu s dogovorom unutar grupe te da je cilj aktivnosti prezentirati šarolik niz posebnosti Hrvatske naglašavajući njezine prirodne ljepote, kulturno-povijesnu baštinu te pojedince koji su svojim djelovanjem zadužili Hrvatsku.
Kreirajte Padlet zid te podijelite poveznicu s učenicima putem društvenih mreža Office 365 Yammer ili Teams. Grupe će, nakon što završe s izradom umne mape/infografike, staviti poveznicu na zajednički Padlet. Predstavnici grupa će razredu predstaviti svoj rad koji će učitelj prikazati na projekcijskom platnu/zaslonu u učionici.
Pripazite da učenika s teškoćom smjestite u grupu s vršnjacima koji će navedenom učeniku osigurati ravnopravnost u radu te pomoć i podršku prema potrebi. Učenika s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije smjestite u grupu u kojoj se nalazi učenik spreman za prezentiranje. Tijekom istraživanja digitalnog obrazovnog sadržaja potaknite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama da zapisuje pojmove koje ne razumije kako bi zatražio njihovo objašnjenje od članova svoje grupe. Također neka zapiše bilješke tijekom čitanja kako bi imao nekoliko spremnih ideja za izradu umne mape ili infografike. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnih alata Coggle i Canva. Potaknite učenika s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava da aktivno sudjeluje u istraživanju digitalnog obrazovnog sadržaja te u oluji ideja, ali mu omogućite pomoć vršnjaka iz grupe tijekom same izrade digitalne umne mape ili infografike. Učenika s intelektualnim teškoćama možete zadužiti za istraživanje 2 – 3 stavke koje odražavaju prepoznatljivost Hrvatske u svijetu. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite da istraži pojedinca, geografski ili povijesni lokalitet koji će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima. Pripremite upute u obliku natuknica koristeći se slikovnim prikazima kako bi učeniku s teškoćama olakšali postavljanje umne mape ili infografike na Padlet. Tijekom predstavljanja grupa omogućite tišinu u ostatku razreda kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao čuti predstavljanje radova grupa.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO
Učenici mogu izraditi prezentaciju o hrvatskim znanstvenicima koji su u velikoj mjeri obogatili svijet svojim pronalascima i otkrićima. Svoje istraživanje mogu prezentirati na jednom od idućih sati geografije, povijesti, prirode ili tehničke kulture.
Učenicima koji žele znati više može se zadati zadatak da u alatu Canva izrade i prezentiraju svoj popis 10 najljepših prirodno-geografskih ili kulturno-povijesnih lokaliteta u Republici Hrvatskoj.
http://hud.hr/savjeti-uciteljima/
https://radld.org/wp-content/uploads/2019/09/INFORMATIVNI-LETAK-O-RAZVOJNOM-JEZI%C4%8CNOM-POREME%C4%86AJU-RJP-u-Croatian.pdf
https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b
https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/Smjernice%20za%20rad%20s%20ucenicima%20s%20teskocama.pdf
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.