Potaknite oluju ideja u razredu tijekom koje će učenici opisivati krajolike svoje domovine. Služeći se digitalnim alatom Mentimeter, učenici zapisuju do tri geografska obilježja svoje domovine (planine, brežuljci, nizine, more, otoci…) Uputite ih na to da promišljaju o svom zavičaju, ali i o udaljenijim dijelovima Hrvatske. Rezultate oluje ideja prikazane u obliku oblaka riječi prikažite na projekcijskom platnu/zaslonu u učionici. Aktivnost možete alternativno provesti i služeći se samoljepljivim papirićima. Učenici geografska obilježja zapisuju na papiriće te ih lijepe na ploču ili pano.
Poučite učenike, a zatim im pokažite na zidnoj geografskoj karti, položaj Hrvatske kao dodirni prostor triju velikih prirodno-geografskih cjelina Europe (Panonske nizine, Dinarida i Jadranskog mora). Ponovite s učenicima podjelu Hrvatske na tri prirodno-geografske regije. Neka učenici imenuju regije te ih pokažu na geografskoj karti u svome atlasu i na zidnoj karti u učionici. Nadalje, neka učenici imenuju regiju u kojoj se nalazi njihov zavičaj, odrede na geografskoj karti smještaj naselja u kojemu žive te vođenim razgovorom identificiraju reljefne posebnosti svoga zavičaja.
Podijelite učenike u parove. Svaki par trebao bi na raspolaganju imati tablet ili računalo. Uputite učenike na grafičke priloge (dijagrame koji prikazuju udio prirodno-geografskih regija u površini i stanovništvu Hrvatske) unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomak Prirodno-geografske regije Hrvatske. Neka raspravljaju u paru i odgovore na pitanja: Koja je površinom najveća, a koja najmanja regija?, U kojoj regiji živi najviše, a u kojoj najmanje stanovnika? Provjerite s učenicima jesu li točno protumačili dijagrame.
Uputite učenike na to da preuzmu nastavni listić izrađen u digitalnom alatu Microsoft Office 365 Word koji ste s njima podijelili putem obrazovne mreže Microsoft Teams ili Yammer. Nastavni listić neka sadrži jednostavnu tablicu u kojoj će biti istaknute tri prirodno-geografske regije (Nizinska/Panonska, Gorska i Primorska Hrvatska), te rubrike uz svaku regiju u koje će učenici upisivati posebnosti pojedine regije. Recite učenicima da im kao izvor informacija služe nastavni materijali dostupni unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomci o Nizinskoj, Gorskoj i Primorskoj Hrvatskoj. Izdvajajući bitna obilježja i posebnosti prirodno-geografskih regija, grupe ispunjavanju tablicu traženim podatcima. Kada parovi završe aktivnost, odnosno ispune tablicu, neka je proslijede učitelju na društvenu mrežu Yammer ili Teams. Prikažite nekoliko učeničkih radova na projekcijskom platnu/zaslonu te komentirajte s učenicima posebnosti regija koje su istaknuli.
S ciljem ponavljanja i utvrđivanja gradiva uputite učenike na rješavanje kviza sadržanog unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomak Provjeri svoje znanje.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama važno je jasno definirati značenje pojma „geografska obilježja“ kako bi uspješno riješio zadatak. Navedeno je važno i za učenika s oštećenjem sluha te poremećajem aktivnosti i pažnje. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama omogućite produženo vrijeme za upisivanje ideja Mentimeter. Tijekom proučavanja dijagrama u jedinici e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećani prikaz dijagrama. Prije podjele učenika u parove, navedeno najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra uz pomoć slika ili natuknica. Učenika s teškoćom uparite s vršnjakom bez teškoća. Učenik s teškoćama na taj način imat će pomoć od vršnjaka pri iščitavanju i razumijevanju značenja dijagrama. Nakon rasprave podijelite učenicima s teškoćama odgovore na postavljena pitanja kako bi im to poslužilo kao svojevrstan podsjetnik. Pokažite svim učenicima na koji način mogu preuzeti nastavni listić u Microsoft Office 365 Word. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama pripremite nastavni listić koji će već sadržavati ispisane posebnosti pojedine regije, a učenik će ih zatim uz pomoć digitalnog obrazovnog sadržaja razvrstavati u stupce u tablici. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice prilikom popunjavanja tablice. Pripremite kratke pisane i slikovne upute za spremanje tablice te njezino prosljeđivanje na Microsoft Teams ili Yammer. Tijekom rješavanja kviza naglas pročitajte pitanja za učenika s disleksijom te mu omogućite produženo vrijeme za rješavanje zadataka.
Potaknite učenike na to da istraže koje tradicijske regije postoje na hrvatskom prostoru. Usmjerite ih na kartu tradicijskih regija dostupnu unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomak Tradicijske regije Hrvatske. Neka na mreži istraže i pronađu još jednu tematsku kartu na kojoj je vidljivo donekle drugačije prostiranje tradicijskih hrvatskih regija. Potaknite učenike na promišljanje o tome jesu li granice regija strogo određene ili su one ponegdje fleksibilne i granice im nisu posve jasne. Postoji li primjer naselja u učenikovu zavičaju koje se nalazi na granici dviju regija i čiju je pripadnost određenoj regiji teško utvrditi? Ohrabrite učenika na to da svoje istraživanje kratko predstavi učenicima u razredu.
Podijelite učenike u grupe nasumičnim odabirom (npr. slučajni odabir u eDnevniku). Svaka grupa mora imati na raspolaganju računalo ili tablet. Učenici podijeljeni u grupe imat će zadatak izraditi digitalni plakat koji će fotografijama i pripadajućim objašnjenjima prikazati osnovna obilježja jedne od triju hrvatskih prirodno-geografskih regija. Na početku ćete svakoj grupi dodijeliti određenu prirodno-geografsku regiju (Nizinska, Gorska ili Primorska Hrvatska). Uputit ćete ih na to da digitalni plakat naprave u alatu Padlet. Učenicima skrenite pozornost na to da se mogu koristiti materijalima za učenje unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomci Nizinska, Gorska i Primorska Hrvatska, kao i svojim udžbenicima te izvorima na mreži. Upozorite ih i prema potrebi poučite o pravilnoj upotrebi fotografija u digitalnom okruženju.
Cilj je aktivnosti oblikovanje zanimljivog i preglednog prikaza osnovnih obilježja određene regije Hrvatske uključujući reljefne posebnosti, klimatska obilježja, prevladavajuće gospodarske djelatnosti i turističke mogućnosti. Učenicima savjetujte da izdvoje do 5 geografskih obilježja svake regije kako bi se izbjegla pretjerana opširnost rada i osiguralo dovoljno vremena za izlaganje. Navedene upute, odnosno obavezne sastavnice plakata, učenicima možete postaviti kao uputu na društvenu mrežu Microsoft Teams ili Yammer, odnosno ostaviti ih kao podsjetnik na projekcijskom platnu/zaslonu tijekom njihova grupnog rada. Obavezne sastavnice digitalnog alata Padlet svakako bi trebale biti geografska karta regije, reljefna i klimatska obilježja prostora (prilagođeno učeničkom predznanju), izdvajanje važnih uzvisina, rijeka, gradova, otoka, prirodnih ljepota, istaknutih kulturno-povijesno lokaliteta, turistički važnih prostora i sl. Fotografije regionalnih posebnosti svakako su neophodne sastavnice učeničkog rada, kao i navođenje izvora (što će biti vidljivo kao završni element na Padlet plakatu).
Nakon što su učenici dovršili svoje plakate zamolite ih da proslijede poveznicu svog rada na Yammer ili Teams odakle će učitelj prikazati odabrane plakate ostatku razreda. Predstavnik grupe predstavlja zajednički rad ostalim učenicima u razredu. Tijekom prezentiranja raspravite s učenicima o zanimljivostima koje su pojedine grupe istaknule te različitostima u sadržaju plakata grupa koje su imale istu regiju.
Kao završetak aktivnosti provedite samovrednovanje učenika. Možete izraditi listić koji će sadržavati sljedeća pitanja te potaknuti učenike na promišljanje o vlastitoj aktivnosti, doprinusu grupi i razumijevanju sadržaja poučavanja:
- Razumijem sve o čemu smo danas učili., Sve aktivnosti sam uspješno izvodio., Aktivno sam sudjelovao u radu grupe., Moje zamisli doprinijele su uspješnosti našeg rada.
- Čini mi se da dobro razumijem sve što smo danas učili., Nakon vježbanja i uputa učitelja uspješno sam izveo sve aktivnosti., Sudjelovao sam u radu grupe i iznio nekoliko prijedloga vezanih uz zadatak.
- Razumijem većinu, no ne i sve što smo danas učili., Još uvijek sam nesiguran u tumačenju određenih pojmova i izradi zadatka., Sudjelovao sam u radu grupe izvršavajući zadatak koji mi je dodijeljen.
- Većinu sadržaja koje smo danas učili ne razumijem i ne mogu objasniti., U izradi zadatka sam tek djelomično sudjelovao uz pomoć učitelja ili učenika iz grupe., Povremeno su me prijatelji u grupi trebali poticati na uključivanje u rad.
Podjelu u grupe najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra. Navedenom učeniku omogućite da sudjeluje u grupi koja obrađuje temu shodnu njegovim specifičnim interesima. Pripremite jasne pisane i slikovne upute za izradu plakata u Padletu. Pripazite da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u radu grupe u skladu s vlastitim mogućnostima. Primjerice, neka učenik sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama bude zadužen za odabir fotografija i uređenje plakata, dok će drugi vršnjaci u grupi pretraživati informacije i oblikovati rečenice. Učeniku s intelektualnim teškoćama pripremite sadržajno skraćene tekstove iz jedinice e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomci Nizinska, Gorska i Primorska Hrvatska te ih jezično i grafički prilagodite radi lakšeg pretraživanja informacija. Provjerite razumiju li učenici s teškoćama nove pojmove te ih prema potrebi objasnite. Obavezne sastavnice plakata na projekcijskom platnu/zaslonu bit će vrlo korisne učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, ali i učenicima s oštećenjem sluha ako zbog buke u razredu nisu uspjeli čuti važne informacije o izradi plakata. Navedenim učenicima možete uručiti obrazac s ispisanim sastavnicama kako bi pored njih, u kvadratiće, mogli označiti sastavnice koje su uvrstili na plakat. Pokažite učenicima kako proslijediti poveznicu na Yammer ili MS Teams. Nemojte inzistirati da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije prezentira sadržaj plakata ako osjeća nelagodu od javnoga govora. Navedenom učeniku možete omogućiti prezentaciju u pisanom obliku ili uz pomoć unaprijed snimljenog zvučnoga zapisa koji može reproducirati cijelom razredu. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama izradite listić za samovrednovanje koji će sadržavati stupce sa simbolima za svaku navedenu tvrdnju kako bi navedeni učenici kvačicom mogli označiti tvrdnje koje se odnose na njih.
Potaknite učenike na istraživanje gastronomskih posebnosti pojedine hrvatske regije. Učenici mogu istražiti osobitosti lokalne kuhinje, autohtonih gurmanskih specijaliteta u svom zavičaju ili u odabranoj hrvatskoj regiji. Učeniku savjetujte da izradi umnu mapu u alatu Popplet u kojem će pojedinu deliciju popratiti i fotografijom. Svoj rad učenik neka predstavi učenicima u svom razredu.
Započnite aktivnost pitajući učenike kako tumače pojam kulturno-civilizacijski krug. Podsjetite ih na to da su se na satu povijesti već susreli s pojmom civilizacija pa pojam metodom razgovora definirajte. Objasnite učenicima kompleksan položaj Hrvatske na dodiru triju kulturno-civilizacijskih krugova služeći se videozapisom unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomak Na tromeđi kulturno-civilizacijskih krugova. Prikažite videozapis učenicima na projekcijskom platnu/zaslonu u učionici.
Podijelite učenike u parove. Svaki par mora imati računalo ili tablet. Ispišite i umnožite radni listić koji se nalazi u prilogu e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomak Na tromeđi kulturno-civilizacijskih krugova. Učenici radom u paru popunjavaju radni listić umnom mapom kojom će sažeti osnovna obilježja svakog od triju kulturno-civilizacijskih krugova koji su utjecali na prostor Hrvatske i identitet njezinih stanovnika. Uputite učenike na mogućnost ponovnog gledanja videozapisa unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomak Na tromeđi kulturno-civilizacijskih krugova, kako bi ispravno dopunili umnu mapu.
Ispunjavajući radni listić, učenici opisuju utjecaj pojedinog kulturno-civilizacijskog kruga na suvremena obilježja Hrvatske, odnosno određuju dominantan kulturni utjecaj na pojedinu hrvatsku regiju. Ohrabrite ih u tome da navedu i vlastite primjere regionalne različitosti u arhitekturi, gastronomiji, narječjima, udomaćenim tuđicama i načinu života. Nakon što učenici ispune umne mape kontrolira se ispravnost radnog listića, nakon čega učenici ispravljaju eventualne netočnosti.
Završite aktivnost određivanjem kulturno-civilizacijskog kruga koji je imao dominantan utjecaj na zavičaj učenika.
Učenici mogu provjeriti svoje znanje rješavanjem zadataka za ponavljanje sadržanih unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2, ulomak Provjeri svoje znanje.
Nakon zajedničkoga definiranja pojma kulturno-civilizacijski krug definiciju zapišite na ploču kako bi učenici s teškoćama imali podsjetnik tijekom cijeloga sata. Tijekom gledanja videomaterijala u jedinici e-Škole DOS Geografija 5, Modul 1, Jedinica 1.2 povremeno zaustavite videozapis kako biste provjerili razumiju li sve pojmove te prate li radnju videozapisa. Uključite titlove i pojačajte zvučnike kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio sadržaj videa. Potaknite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama te poremećajem aktivnosti i pažnje da tijekom gledanja zapisuju bilješke. Pripazite da podjelu učenika u parove najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra s pomoću slika ili natuknica. Učeniku s teškoćama treba biti dodijeljen par koji je spreman pomoći i podijeliti poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Radni listić prilagodite jezično i grafički za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama. Potaknite učenika koji je u paru s učenikom s teškoćama da mu pomogne prilikom izdvajanja ključnih informacija iz navedenoga videozapisa. Nemojte negativno vrednovati pravopisne i gramatičke pogreške učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, kao niti pogrešnu upotrebu pojedinih pojmova u umnoj mapi. Kontrolom ispravnosti radnoga listića učenik će dobiti povratnu informaciju o svojim pogreškama. Tijekom rješavanja zadataka za provjeru znanja omogućite učenicima s teškoćama produženo vrijeme te učestalo provjeravajte je li im potrebna dodatna pomoć.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO
Potaknite učenike na to da istraže utjecaje kulturno-civilizacijski krugovi na susjedne države. Koji su kulturno-civilizacijski krugovi bili dominantni na suvremena obilježja Slovenije, Mađarske, Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Italije? Učenik može prezentirati svoje istraživanje pred učenicima izrađujući prezentaciju u alatu Microsoft Office Sway.
http://hud.hr/savjeti-uciteljima/
https://radld.org/wp-content/uploads/2019/09/INFORMATIVNI-LETAK-O-RAZVOJNOM-JEZI%C4%8CNOM-POREME%C4%86AJU-RJP-u-Croatian.pdf
https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b
https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/Smjernice%20za%20rad%20s%20ucenicima%20s%20teskocama.pdf
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.