U uvodnom dijelu možete potaknuti učenike na usustavljivanje spoznaja olujom ideja o općim svojstvima metala. Ta se aktivnost može provesti tako da učenike nasumično podijelite u parove ili manje grupe. Neka izrade tablicu s dvama stupcima: „metali“ i „nemetali“, u zajedničkom dokumentu u alatu Word Online. Uratke mogu podijeliti na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Realtimeboard. Potaknite ih na usporedbu svojih ideja s uradcima drugih učenika te neka predlože zajednički sadržaj tablice.
Učenike nasumično podijelite u grupe za provedbu pokusa reaktivnosti metala (npr. magnezija, cinka, bakra, ovisno o materijalnim uvjetima) s otopinom klorovodične kiseline. Možete im zadati usporedbu različitih metala kako bi svaka grupa imala drugačija opažanja. Potaknite ih na zapisivanje opažanja i usporedbu metala s obzirom na reaktivnost s kiselinom.
Kako bi došli do dobrih zaključaka, uputite učenike na usporedbu periodičnosti svojstava (druge energije ionizacije) pomoću interaktivnog periodnog sustava Ptable te s pomoću vrijednosti standardnoga redukcijskog potencijala metala u dostupnim literaturnim izvorima, kao i u interaktivnim sadržajima u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.2. Neka učenici opažanja i zaključak zapišu na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Realtimeboard. Potaknite predstavnike svake grupe na izlaganje uradaka ostalim grupama koje uspoređuju izloženo sa svojim uradcima. Učenike uputite da tijekom izlaganja i rasprave o izlaganju primjenjuju pozitivne vještine komunikacije, suradnje i poštivanja mišljenja te uvažavanja svih učenika.
Učenike možete uputiti na istraživanje primjene reaktivnosti metala u metalurškoj industriji. Mogu istražiti i primjenu metala u umjetnosti te kakve se kemijske promjene zbivaju tijekom vremena na metalnim skulpturama izloženima atmosferskome utjecaju. Neka usporede podložnost legura atmosferskim utjecajima u usporedbi s čistim metalima. Možete im zadati i da istraže svrhu emajliranja metalnog posuđa s obzirom na reaktivnost metala sa slojem nanesenim emajliranjem i bez sloja nanesenog emajliranjem. Možete ih uputiti da izrade infografiku ili plakat u digitalnom alatu Canva. Uratke mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams te organizirajte izlaganje uradaka u učionici ili u mrežnom okruženju. Učenike uključite u vršnjačko vrednovanje primjenom rubrika kriterijskih tablica, istaknite kvalitete i predložite eventualna poboljšanja.
Umjesto provedbe pokusa uživo, učenike možete uputiti na videosnimku pokusa Reaktivnost metala i klorovodične kiseline. Neka učenici izvješće o pokusu oblikuju u alatu Word Online sustava Office365, prema predlošku koji im podijelite. Uratke mogu predati u objavljenom zadatku u alatu Teams. U sklopu alata možete dodati elemente kriterijske tablice za vrednovanje elemenata izvješća o pokusu. Ostale aktivnosti izvedive su na jednak način na koji su i opisane u osnovnoj aktivnosti.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom provedbe aktivnosti Burno, slabo ili nereaktivno važno je učenike s teškoćama podsjetiti na svojstva „metala“ i „nemetala“ koristeći se poveznicom ili ispisanim sadržajem s osnovnim informacijama koji će im služiti kao putokaz pri stvaranju tablice (npr. nabrojena različita svojstva koja treba smjestiti u pripadajući stupac). Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra svakako valja najaviti prikazivanje videosnimke ili pokusa. Cijeli postupak izvođenja pokusa detaljno raspišite, što će omogućiti lakše praćenje učenika s teškoćama. Primjerice, ako se pokus ne provodi u učionici, već se gleda videosnimka na kojoj nema titlova, učenicima s oštećenjem sluha važno je unaprijed osigurati postupak izvođenja pokusa u pisanome obliku. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na zaslonu / videosnimku jer učenik s oštećenjem sluha treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i zaslona. Kako bi učenici s teškoćama mogli osmisliti zaključke, važno ih je voditi ključnim potpitanjima kako bi uspješno izvršili aktivnost i u njoj ravnopravno sudjelovali. S obzirom na to da se planira korištenje digitalnim alatima (Realtimeboard, Canva), potrebno je provjeriti znaju li se učenici s teškoćama koristiti navedenim digitalnim alatima.
Učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i učenike s disleksijom valja usmjeriti na funkcionalnosti koje se nalaze u postavkama interaktivnog sadržaja u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.2 (veličina slova, prikaz slova, tema, pomoć s disleksijom). Pri izradi materijala (pitanja, predložaka) važno je koristiti se fontovima koji pomažu čitljivosti (kakav je, primjerice, OmoType), što ih čini vrlo učinkovitima za učenike s disleksijom. Veličinu fonta također valja prilagoditi obilježjima samog učenika s teškoćama. Učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustavaili one s oštećenjem vida koji imaju dodijeljena pomagala (npr. čitač ekrana ili slično) valja usmjeravati na uporabu pomagala.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Dodatno, učenike možete potaknuti na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o sljedećim temama: izvori tehnički važnih metala s obzirom na rude iz kojih se obradom dobivaju; usporedba reaktivnosti čistih metala i ruda iz kojih se dobivaju; vrste metala koji se koriste u proizvodnji metalnog posuđa. Potaknite ih i na istraživanje problematike ekološkog otiska rudarske industrije metala, održivosti trenutačne potražnje i uporabe metala u industrijama i sl. Uratke mogu objaviti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams, a izlaganje možete organizirati u učionici ili u mrežnom okruženju uz uključivanje učenika u vrednovanje izlaganja primjenom rubrika kriterijske tablice za vrednovanje izlaganja, pri čemu valja istaknuti kvalitete i predložiti eventualna poboljšanja.
Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, upitajte li jesu li čuli za pojam pocinčane ograde i kako bi oni objasnili kakva je to pocinčana željezna ograda te zašto je željeznu ogradu potrebno obložiti slojem cinka.
Nakon što ste učenike u uvodu potaknuli da zaključe da se procesom pocinčavanja svojstva željezne ograde poboljšavaju, nasumično ih rasporedite u grupe za provedbu pokusa reaktivnosti metala s otopinom soli drugog metala (npr. bakra i otopine srebrova nitrata, cinka i otopine bakrova (II) sulfata, ovisno o materijalnim uvjetima). Grupama možete zadati različite primjere kako bi učenici imali drugačija opažanja. Pribor i kemikalije te postupak provedbe pokusa izradite u obliku interaktivne prezentacije u digitalnom alatu Nearpod, a učenike uključite u prezentaciju dijeljenjem poveznice i pristupnog koda. U istoj prezentaciji možete izraditi zadatak otvorenog tipa u kojemu učenici mogu upisivati opažanja nakon što im podijelite kod za pristup prezentaciji. Potaknite predstavnike svake grupe na izlaganje uradaka ostalim grupama, koje uspoređuju izloženo sa svojim uradcima. Učenike uputite da tijekom izlaganja i rasprave o izlaganju primjenjuju pozitivne vještine komunikacije, suradnje i poštivanja mišljenja te uvažavanja svih učenika.
Potaknite ih da u grupama, pomoću interaktivnog periodnog sustava elemenata (Ptable), ponove spoznaje o periodičnosti koeficijenta elektronegativnosti. Neka učenici povežu jakost oksidansa i reducensa s iznosom koeficijenta elektronegativnosti elemenata te sa vrijednostima standardnih redukcijskih potencijala.
Osmislite pitanja višestrukog izbora u interaktivnoj prezentaciji u alatu Nearpod za analizu opažanja nakon pokusa kako biste provjerili razinu usvojenosti ishoda učenja. Imate li mogućnost korištenja tableta tijekom nastave, jednadžbe kemijskih reakcija učenici u grupama mogu upisivati izravno u prezentaciji. Neka predstavnici grupa izlože prijedloge jednadžbi kemijskih reakcija na čiju analizu i kritički osvrt potaknite članove ostalih grupa.
Alternativno, ako nemate materijalnih mogućnosti provedbe pokusa u kabinetu, videosnimke pokusa možete uklopiti u prezentaciju izrađenu u alatu Nearpod. Videosnimke možete pronaći na sljedećim poveznicama: Reakcija bakra i otopine srebova nitrata, Reaktivnost cinka i bakra.
Dodatno, učenike možete potaknuti na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o primjeni postupka galvanizacije u zaštiti metala od oksidacije. Usmjerite ih prema vrstama metala koji se odabiru za galvanizaciju te neka povežu njihovu redukcijsku ili oksidacijsku moć s primjenom u metalnim proizvodima kojima se koristimo u svakodnevici. Uratke mogu izraditi u obliku postera ili infografike u alatu Canva te ih objaviti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Izlaganje možete organizirati u učionici ili u mrežnom okruženju, uz uključivanje učenika u vrednovanje izlaganja primjenom rubrika kriterijske tablice za vrednovanje izlaganja, pri čemu valja istaknuti kvalitete i predložiti eventualna poboljšanja.
Završno, uputite učenike na interaktivni sadržaj dostupan u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.2, gdje mogu riješiti zadatke za ponavljanje i uvježbavanje o reaktivnosti nemetala.
Prilikom provedbe aktivnosti Oduzmi ili otpusti elektron važno je najaviti strukturu rada, osobito učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra, s obzirom na to da se očekuje izmjena različitih aktivnosti (pokus ili videosnimka – analiza – ponavljanje pokusa). Postupak izvođenja svih pokusa razradite u pisanome obliku, što će olakšati praćenje pokusa učenicima s oštećenjem sluha, osobito u situaciji ako videosnimka nema titlove. Prilikom analize pokusa ili videosnimke učenicima koji imaju jezične teškoće valja osigurati jasne upute tako da unaprijed dobiju nekoliko pitanja kako bi uspješno dovršili zadatak. Tijekom analize pokusa, potrebno je provjeriti je li učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebna pomoć ili preusmjeravanje na zadatak. Pitanja višestrukog izbora preporučuje se pripremiti u lako čitljivom fontu (kakav je, primjerice, OmoType), kao i dopunjavanje s nekoliko pitanja otvorenog tipa koja će biti jednostavnija za učenike s disleksijom. Prilikom rješavanja zadataka za ponavljanje i uvježbavanja o reaktivnosti nemetala učenike s teškoćama dobro je povezati u parove s učenicima koji djeluju kao „mentori“ i koji učenike s teškoćama mogu usmjeriti na zadatke i zajednički ih riješiti. S obzirom na to da su pojmovi u ovoj aktivnosti složeni za učenike koji imaju specifične teškoće u učenju (povezivanje jakosti oksidansa i reducensa s iznosom koeficijenta elektronegativnosti elemenata te sa vrijednostima standardnih redukcijskih potencijala), te je pojmove važno podebljati ili grafički odvojiti prilikom pripreme materijala i prezentacija.
S obzirom na to da se u aktivnosti planira korištenje alatom Nearpod, važno je voditi računa da učenicima s oštećenjem vida pitanja višestrukog izbora budu dostupna na Brailleovu pismu ili da vršnjaci iz skupine čitaju pitanja i zajednički dogovaraju odgovore. Učenicima s oštećenjem vida sve što se promatra treba prethodno biti objašnjeno, kao i za vrijeme gledanja videozapisa odnosno izvođenja pokusa.
Učenici koji žele znati više neka istraže utjecaj razlike u jakosti oksidansa i reducensa na brzinu kemijske reakcije. Možete ih uputiti i na istraživanje primjera oksidansa i reducensa u elektrokemijskim izvorima energije u dostupnim mrežnim i drugim izvorima. Možete im zadati i da istraže uporabu metala u izradi posuđa tijekom povijesti, kao i glazura s metalima u keramičkom posuđu te njihovu reaktivnost s kiselinama iz hrane. Neka povežu sastav posuđa i glazura s bolestima prouzročenim kontinuiranom izloženosti i unosom metala poput olova te s posljedicama intoksikacije metalima za zdravlje čovjeka.
Izvješće o svojim saznanjima mogu izraditi u obliku plakata ili infografike u alatu Canva. Uratke mogu objaviti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams, a izlaganje možete organizirati u učionici ili u mrežnom okruženju uz uključivanje učenika u vrednovanje izlaganja primjenom rubrika kriterijske tablice za vrednovanje izlaganja, pri čemu valja istaknuti kvalitete i predložiti eventualna poboljšanja.
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o elektrokemijskim izvorima energije te njihovoj uporabi. Saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili plakata služeći se digitalnim alatom Piktochart. Uratke mogu objaviti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams, a izlaganje možete organizirati u učionici ili u mrežnom okruženju uz uključivanje učenika u vrednovanje izlaganja primjenom rubrika kriterijske tablice za vrednovanje izlaganja, pri čemu valja istaknuti kvalitete i predložiti eventualna poboljšanja. Učenike uputite da tijekom izlaganja i rasprave o izlaganju primjenjuju pozitivne vještine komunikacije, suradnje i poštivanja mišljenja te uvažavanja svih učenika.
U središnjem dijelu zajedno s učenicima sastavite neke galvanske članke ovisno o materijalnim mogućnostima. Neka eksperimentalno zaključe kako ispravno priključiti elektrode na vodič uspoređujući u kojem rasporedu spajanja na voltmetar mogu uočiti protok električne energije. Potaknite učenike na promišljanje o uzrocima razlika u naponu članka, povezujući ih sa svojstvima korištenih metala kao elektroda. Zatim im pozornost usmjerite na prikaz redukcijskog potencijala metala dostupan u interaktivnom sadržaju u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.2. Neka učenici izračunaju napone članaka korištenih u pokusima.
Nemate li materijalnih mogućnosti, eksperimentalni dio provedite improviziranim člankom od dviju različitih metalnih elektroda umetnutih u limun (ili drugi agrum) i spojite ih pomoću voltmetra. Također, možete ih uputiti i na simulaciju galvanskih članaka na sljedećeoj poveznici: galvanski članci. Potaknite ih na simuliranje različitih sastava polučlanaka te opažanje razlika u naponu.
Uputite ih neka pogledaju videouradak o Daniellovu članku u digitalnom obrazovnom sadržaju te zajedno analizirajte kemijske promjene u tom članku. Učenicima možete zadati da izrade jednostavnu animaciju Daniellova članka u digitalnom alatu Moovly, a uratke neka objave na zajedničkom zidu ili razrednoj grupi u alatu Teams.
U završnom dijelu zadajte im za ponavljanje i uvježbavanje sheme galvanskih članaka dostupne u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.2.
Prilikom provedbe aktivnosti Teče i teče, teče mnoštvo elektrona učenicima s teškoćama valja osigurati predložak sličnog plakata ili unaprijed osigurati ključne informacije o elektrokemijskim izvorima energije koje će oni potom prikazati u obliku plakata. Druga je mogućnost da se učenicima s teškoćama dodijeli određeni dio zadatka kojeg trebaju napraviti u paru s drugim učenikom. S obzirom na to da je u scenariju predviđena izmjena različitih materijala (eksperimentalni dio, istraživanje, videouradak) preporučuje se najaviti sve izmjene u aktivnostima, kao i etape pokusa, što je osobito važno za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra.
S obzirom na to da će učenicima s diskalkulijom, kao i učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava trebati više vremena za izračun napona članaka, preporučuje se osigurati im uporabu kalkulatora i dodatne upute (npr. riješeni primjer zadatka).
S obzirom na to da je u okviru aktivnosti planirana izrada animacije u digitalnom alatu Moovly, važno je unaprijed provjeriti poznaju li učenici s teškoćama navedeni alat te im ga, prema potrebi, valja zorno pokazati. Učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i drugim učenicima kod kojih postoji potreba za vremenskom prilagodbom, osigurajte produljeno vrijeme za uporabu spomenutog digitalnog alata. Pripremite sličnu animaciju koja učenicima s teškoćama može poslužiti kao primjer odnosno model. Učenike je važno podsjećati na mogućnost prilagodbe sučelja njihovim mogućnostima na svim stranicama na kojima ona postoji (npr. u interaktivnom sadržaju u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 3, Jedinica 3.2).
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o korisnosti elektrokemijskih izvora energije u usporedbi s troškovima proizvodnje sirovina potrebnih za njihovu proizvodnju. Potaknite ih na izradu infografike o ekološkom otisku proizvodnje komponenata elektrokemijskih izvora energije pomoću digitalnog alata Piktochart ili Canva. Uratke mogu objaviti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams, a izlaganje možete organizirati u učionici ili u mrežnom okruženju uz uključivanje učenika u vrednovanje izlaganja primjenom rubrika kriterijske tablice za vrednovanje izlaganja, pri čemu valja istaknuti kvalitete i predložiti eventualna poboljšanja.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.