Učenike potaknite na istraživanje vrsta tvari koje su glavni nositelji mirisa čestih prirodnih začina kojima se koristimo u kulinarstvu (npr. cimeta, štapića vanilina, korijandera). Usmjerite ih na samostalnu pripremu kratkog izlaganja (ili suradničku pripremu materijala u paru) o obilježjima biljaka od kojih se dobivaju navedeni začini u obliku posterskog priopćenja izrađenog u digitalnom alatu Canva. Usmjerite ih na primjenu stečenih spoznaja iz biologije u opisu obilježja biljaka. Neka istaknu strukturne osobitosti spojeva koje dominiraju u aromama navedenih začina te neka zaključe što sve spojeve povezuje. Prije izlaganja izrađenih postera pred ostalim učenicima u razredu, uputite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izlaganja i potaknite ih na primjenu te tablice u vrednovanju učeničkog izlaganja te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Uputite učenike na proučavanje pravila imenovanja aldehida na primjerima prikazanima u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.2 te pripadajuće trodimenzijske modele. Imate li materijalnih mogućnosti, neka učenici modelima prikažu imenovane strukture te neka promotre trodimenzijske odnose između atoma u molekulama. Nakon završetka te aktivnosti, možete im zadati da suradnički u paru u digitalnom alatu ChemSketch prikažu nekoliko aldehida veznim crticama i neka imenuju prikazane spojeve. Nakon što su napravili zadatak, upozorite ih na mogućnost provjere sustavnog naziva spoja u navedenom alatu izborom opcije Generate Name for Structure.
Za dodatnu vježbu možete im zadati rješavanje zadataka za uvježbavanje imenovanja aldehida u odlomku Promislite i odgovorite u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.2.
Kako biste proveli aktivnost u mrežnom okruženju, učenicima najavite temu i korake u provedbi te teme nastavnog procesa u zajedničkom kanalu u alatu Teams iz sustava Office 365 te pokrenite zajednički sastanak. Na sastanku učenike nasumično podijelite u grupe šaljući ih u sobe za suradnju (breakout rooms). Neka svaka grupa istraži o jednom zadanom začinu i pripremi plakat u alatu Canva. Nakon izlaganja plakata, s učenicima podijelite zaslon na kojem se nalazi interaktivni sadržaj unutar e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.2 te pripadajući trodimenzijski modeli. Zajedno raspravite o pravilima imenovanja aldehida i ponovno učenike uputite da u grupama u alatu ChemSketch prikažu nekoliko primjera aldehida koje će predstaviti ostalim grupama nakon što se vrate u zajednički sastanak. Raspravite o aktivnostima i prikažite im dodatne mogućnosti alata ChemSketch te ih za kraj uputite na zadatke u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.2.
Uoči provedbe aktivnosti Arome, arome učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra unaprijed najavite da pripreme kratko izlaganje o obilježjima biljaka od kojih se dobivaju začini (pritom valja jasno odrediti koje je informacije potrebno potražiti). U ovoj je aktivnosti predviđeno više zadataka u digitalnim alatima, tako da učenicima s teškoćama valja osigurati vršnjačku podršku ili im pomoći naiđu li na prepreku pri korištenju alatom. Primjerice, rad u digitalnom alatu potrebno je zorno pokazati učeniku s teškoćama i potom provjeriti kako se snalazi. Ako je kulinarstvo specifični interes pojedinog učenika s teškoćama, svakako ga potaknite da spomene najčešće začinske biljke kojima se koristi, kao i njihova obilježja. Učenike s teškoćama podsjetite na značenje strukturnih osobitosti spojeva, a za istraživačke zadatke važno je pripremiti jasne smjernice i slične primjere. Oni učenici kod kojih su prisutne specifične teškoće u učenju ili poremećaj u ponašanju i osjećanju neka ne izlažu pred ostalim učenicima. Preporučuje se učenike podsjetiti na značenje pojmova nomenklatura, trivijalna imena i sl. Također, ne inzistirajte na upamćivanju sinonima ili latinskih izraza kod učenika koji imaju jezične teškoće. Postupak imenovanja aldehida prikažite u obliku umne mape. Pri odabiru učeničkih parova vodite računa o povezivanju učenika s teškoćama s učenicima koji imaju osobine mentora.
U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha, kao i o učenicima s oštećenjem vida. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili umjetne pužnice (kohlearnog implantata), ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika – poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a zamračuje lice govornika. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka omogućava vrijeme za obradu informacija). Učenike s oštećenjem vida potrebno je unaprijed upoznati sa sadržajem poveznica koje će se koristiti tijekom rada u mrežnom okruženju te im osigurati podršku pri izradi plakata ili alternativnu aktivnost.
Prilikom rada u mrežnom okruženju izbjegavajte nasumični odabir učenika po skupinama, već vodite računa o tome da učenici s teškoćama sudjeluju u skupini u kojoj su učenici s kojima dobro surađuju.
Potaknite učenike na detaljniju analizu istaknutih aldehida u aromama navedenih začina. Neka istraže i imenuju i ostale funkcijske skupine u navedenim spojevima te neka analiziraju sustavno imenovanje analiziranih spojeva. Potaknite ih na primjenu dosad stečenih spoznaja o imenovanju organskih spojeva te organskih spojeva s kisikom u obliku prikaza drugih struktura spojeva koje mogu zadati ostalim učenicima za vježbu imenovanja.
Neka istraže i ostale primjere aldehida u uporabi u svakodnevnom životu te u industriji. O saznanjima mogu izvijestiti u obliku seminarskog uratka, za koje pripremite kriterijske tablice vrednovanja te ih potaknite na izlaganje uradaka ostalim učenicima.
Uputite učenike na analizu tablice usporedbe fizikalnih svojstava (tališta i vrelišta) alkana, alkohola i aldehida slične relativne molekulske mase u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 2. Možete im zadati da suradnički u digitalnom alatu ChemSketch veznim crticama prikažu spojeve koji se uspoređuju u tablici navedenoga digitalnog obrazovnog sadržaja.
Potaknite ih na usporedbu i analizu prikazanih vrijednosti. S obzirom na podatke navedene u tablici, neka samostalno grafički prikažu ovisnost vrelišta navedenih spojeva odabirući odgovarajuću vrstu grafičkoga prikaza i koristeći se digitalnim alatom Microsoft Excel. Potaknite ih na razmišljanje o obilježjima podataka i s tim povezanim odabirom odgovarajuće vrste grafičkog prikaza. Naglasite važnost ispravnog označivanja osi i cjelovitosti grafičkog prikaza.
Prije izrade uputite učenike na rubrike kriterijske tablice za vrednovanje grafičkih prikaza, koju trebate prethodno pripremiti, a poželjno je u suradnji s učenicima kako biste ih aktivno uključili u proces vrednovanja. Uratke neka predaju u obliku dokumenta napravljenog u programu Word ili u obliku PDF dokumenta, u digitalnom alatu Teams iz sustava Office 365, kao zadatak uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Time ćete olakšati pregledavanje i vrednovanje uradaka.
Potaknite učenike na zaključke s obzirom na grafički prikazane podatke. Usmjerite ih na tumačenje trenda vrelišta uspoređivanih spojeva s obzirom na strukturna svojstva aldehida u usporedbi s alkoholima i alkanima. Zaključke neka navedu uz grafičke prikaze u uratku koji će predati. Zajednički analizirajte uratke i ako je potrebno, istaknite potrebna poboljšanja.
Učenike možete uputiti i na zaključivanje o posljedicama dugotrajne izloženosti uspoređivanim tvarima za zdravlje čovjeka te kako hlapljivost tvari (pri istim uvjetima okoline) utječe na izloženost štetnim tvarima inhalacijskim putem tj. udisanjem.
Provjeru usvojenosti ishoda možete provesti pomoću kratkoga kviza u digitalnom alatu Quizizz s nekoliko pitanja (npr. višestruki izbor, alternativni izbor, otvoreni oblik), obraćajući pozornost na obilježja kvalitetnih pitanja.
Analiza tablice u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.2, kao i grafički prikaz ovisnosti tališta te ovisnosti vrelišta spojeva u toj tablici može biti izazov za učenike s diskalkulijom te učenike s disleksijom. Učenike s tim teškoćama podsjetite na značenje kratica i osigurajte im rad u paru ili djelomično napravljen grafički prikaz koji oni potom trebaju dovršiti (to vrijedi i za druge učenike s teškoćama kojima bi opisana vrsta podrške bila od pomoći). Ako učenici s teškoćama ne dovrše zadatak do kraja ili pogriješe, u trenutku vrednovanja uradaka pohvalite učenike s teškoćama za uloženi trud i sudjelovanje te ih motivirajte za daljnji rad. Što se tiče zadatka povezivanja zakonitosti sa strukturnim svojstvima aldehida u usporedbi s alkoholima i alkanima, za učenike s teškoćama pripremite jasna pitanja koja će im poslužiti kao smjernice (za razliku od pitanja otvorenog tipa kao što su istražite/povežite/zaključite). U pripremi materijala za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i za one s disleksijom i diskalkulijom koristite se lako čitljivim fontom (OmoType) te vodite računa o veličini fonta i uvećanju tablica, slika i grafičkih prikaza.
Potaknite učenike na samostalno ili suradničko istraživanje u paru ostalih fizikalnih svojstava aldehida (npr. gustoće, topljivosti) u usporedbi s polarnim i nepolarnim spojevima. Neka osmisle postupak pokusa kojim bi ispitali navedena svojstva s naglaskom na pomnom planiranju potrebnih tvari u pokusu, količine uzoraka te provedivosti s obzirom na materijalne uvjete. Imate li materijalnih mogućnosti, u ovom se pokusu možete koristiti acetaldehidom (topljiv je u vodi) te cinamaldehidom (slabo je topljiv u vodi, a topljiv je u eterima, kloroformu). Neka razliku u topljivosti povežu sa strukturom aldehida i otapala te jakosti međumolekulskih privlačnih sila između tvari i otapala. Postupak pokusa mogu prikazati u digitalnom alatu Nearpod uz pitanja za analizu koje će potaknuti ostale učenike na primjenu spoznaja.
Pomoću digitalnog alata MolView učenici mogu promotriti strukture predloženih spojeva za pokus (acetaldehid; cinamaldehid) kako bi uspješno objasnili razlike u topljivosti.
Imate li materijalnih mogućnosti s obzirom na opremljenost kemijskog kabineta, kemijska svojstva i reaktivnost aldehida obradite grupnim radom pomoću pokusa 1, 2 i 3 opisanih u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.2. Potaknite učenike na pomnu analizu postupka provedbe pokusa i primjene odgovarajućih mjera opreza i zaštite tijekom provedbe pokusa.
Bilježenje opažanja tijekom pokusa možete organizirati tako da učenici tablično u digitalnom alatu Word bilježe opažanja ili tako da uključite učenike u unaprijed pripremljenu interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Nearpod. Neka učenici bilježe opažanja za svaki provedeni pokus te oblikuju i zapisuju zaključke s obzirom na opažanja. O opažanjima i zaključcima trebaju se usuglasiti unutar grupe.
U nedostatku potrebnih kemikalija možete se koristiti i snimkom pokusa Srebrno zrcalo u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.2, videozapis 1, na temelju koje učenici trebaju istaknuti uočena opažanja te analizirati uočene promjene. Jednadžbe kemijskih reakcija učenici mogu samostalno (ili suradnički u paru) prikazivati strukturnim formulama u digitalnom alatu ChemSketch, koje mogu podijeliti na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu RealtimeBoard. Potaknite ih na analizu uradaka i usporedbu s jednadžbama koje su prikazali ostali učenici. Istaknite dobre uratke i eventualno potrebna poboljšanja.
Provjeru usvojenosti ishoda možete provesti pomoću kratkog kviza s nekoliko pitanja zatvorenog tipa (kao dio interaktivne prezentacije u digitalnom alatu Nearpod ili pomoću digitalnog alata Quizziz) ili pomoću izvješća o pokusima koje trebaju predati. Zajednički s učenicima analizirajte uočene promjene s naglaskom na jednadžbama kemijskih reakcija.
Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite svaki pojedini pokus tako da im ukratko opišete korake u pokusu, kao i aktivnosti koje će slijediti. Prilikom analize pokusa učenicima s teškoćama pripremite obrasce za bilježenje opažanja (na što trebaju obratiti pozornost, što zabilježiti i na koji način). Ako se umjesto izvođenja pokusa služite snimkama pokusa, učenicima s oštećenjem sluha, kao i učenicima s oštećenjem vida i onima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava unaprijed pošaljite poveznice na snimke odnosno snimke pogledajte nekoliko puta uz komentiranje. Također, unaprijed osigurajte ključne pojmove iz samog pokusa ili opis pokusa kako bi se učenici s oštećenjem sluha s njima upoznali.
Pri izradi jednadžbi kemijskih reakcija učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s diskalkulijom i disleksijom pripremite slične primjere ili osigurajte podršku vršnjaka. Primjeri koji su namijenjeni učenicima s oštećenjem vida trebaju biti uvećani, potrebno je prilagoditi veličinu slova (najmanje 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabiti sanserifni font, podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika). Grafička prilagodba nužna je i za učenike s disleksijom. Učenike s teškoćama podsjetite na uporabu postavki za pristupačnost koje su dio sadržaja u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.2 (veličina slova, prikaz, disleksija, titlovi na videosadržajima).
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u navedenim digitalnim alatima ( ChemSketch, Nearpod) te im ih po potrebi zorno prikažite. Pri korištenju alata moguće je povezati učenika s teškoćama s drugim vršnjacima u paru ili u skupini te količinu i način stvaranja potrebnih informacija prilagoditi specifičnoj teškoći učenika.
Potaknite učenike na samostalno istraživanje metoda izolacije prirodnih aldehida iz uzoraka začina u dostupnim mrežnim i drugim izvorima. Neka predlože postupke u obliku izvješća za pokus koji možete provesti ako imate materijalnih mogućnosti u kemijskom kabinetu. Usmjerite im pozornost na važnost izbora odgovarajućega organskog otapala s obzirom na polarnost u metodama izolacije organskih spojeva iz biološkog materijala.
Provedeni postupak izolacije aldehida učenici mogu prikazati u obliku posterskog priopćenja ili infografike u digitalnom alatu Pictochart odnosno videosnimkom provedbe pokusa, koju učenici mogu doraditi i urediti u digitalnom alatu Moovly.
Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje (primjenom rubrika kriterijskih tablica) s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Esktracija eteričnog ulja iz cejlonskog cimeta: Oriental Journal of Chemistry
Destilacija cimeta vodenom parom: Flin Scientific
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 15.3.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.