Aktivnost počnite pričom o knjizi dječje fantastike Alisa u zemlji čudesa, koju je 1865. godine napisao engleski književnik Lewis Carroll. Alisa je vidjela neobičnoga Bijelog zeca u crvenom kaputu, koji se žurio i slijedila ga je do zečje rupe, u koju je upala i doživjela jedan novi, neobični, fantastični svijet.
Predočite učenicima kako se i mi upravo nalazimo u novome, neobičnome, fantastičnom svijetu skupova, gdje se oni i sve oko njih može prikazati grupirano u skupove.
Razgovarajte o primjerima skupova s naglaskom na skupove ljudi i skupove životinja. Pogledajte e-Škole DOS Matematika 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Video na početku jedinice.
Učenicima postavite pitanja:
Vođenim istraživanjem, učenici s pomoću udžbenika i Edutorija odgovaraju na postavljena pitanja. Zajedno s učiteljem ispituju točnost svojih odgovora.
Podijelite učenicima sažetak priče Alisa u zemlju čudesa i kartice na kojima su prikazani likovi iz priča za djecu. Tijekom pripreme kartica možete, primjerice, uz likove iz Alise u zemlju čudesa na karticama prikazati likove iz Snjeguljice, Crvenkapice, Malog princa i nekih drugih priča.
Učenici trebaju odrediti pripada li lik na kartici priči Alisa u zemlji čudesa ili ne pripada. Učenici na taj način istražuju pripadnost elemenata skupu i oznaku "je element" i "nije element". Zapišite oznaku za "je element" i "nije element" skupa na ploču, a učenici će se njome koristiti pri određivanju pripadnosti lika priči.
Učenike motivirajte neka isti skup prikažu Vennovim dijagramom, nabrajanjem elemenata i opisivanjem obilježja elemenata.
Pripadnost elemenata skupu zajedno s učenicima istražite i služeći se aplikacijom Learning Apps. Unutar aplikacije nalazi se aktivnost Dodjela grupe pomoću koje možete sami osmisliti zadatke za lakše i brže usvajanje pojma pripadnosti elemenata skupu.
Prilagodba virtualnoj nastavi:
Izraditi Padlet ploču koja je podijeljena na tri dijela. Svaki dio nasloviti jednim od pitanja:
Vođenim istraživanjem učenici s pomoću tražilice i Edutorija odgovaraju na postavljena pitanja i odgovore zapisuju na Padlet ploču.
Učenici čitaju sažetak priče Alisa u zemlju čudesa u PDF formatu. S pomoću premještaljke koju ste prethodno izradili u aplikaciji Learning Apps trebaju odrediti pripada li ili ne pripada lik priči Alisa u zemlji čudesa. Skup likova učenici pomoću plakata izrađena u alatu Canva prikazuju Vennovim dijagramom, nabrajanjem elemenata i opisivanjem obilježja elemenata.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć.
Provjerite znaju li i mogu li se svi učenici koristiti navedenim digitalnim alatom, dajte im pisane ili slikovne upute za uporabu ili osmislite neki drugi način rada.
Za gledanje online sadržaja učenike s teškoćama potrebno je pripremiti na način opisan u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za rad s učenicima s teškoćama. Za učenike s oštećenjem sluha provjerite jesu li uključeni titlovi tijekom gledanja videozapisa.
Sažetak priče Alisa u zemlji čudesa grafičkiprema potrebi prilagodite na način da tekst oblikujete najmanje fontom 14, da je dvostruki prored, uže margine, neutralna pozadina (prema mogućnosti blijedožuta) s poravnanjem teksta na lijevoj strani. Ako je potrebno, učenicima s oštećenjem vida pročitajte priču Alisa u zemlji čudesa i nabrojite likove koji se nalaze na karticama. Ako je lik dio priče, učenici će ga spustiti na stol, ako nije, vratit će ga nastavniku.
Učenike s oštećenjem jezično-glasovno-govorne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore, komentiraju i odgovaraju na pitanja u razredu ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji.
Tijekom virtualne provedbe aktivnosti provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im prema potrebi pružite pomoć. Kod učenika s teškoćama provjeravajte prati li događaje jer je tijekom izvođenja nastave na daljinu slabija kontrola nastavnika.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više možete predložiti da riješe e-Škole DOS Matematika 5, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 5. Osmislite slične zadatke i ponudite ih učenicima u obliku igre u nekom od alata Wordwall.
Učenike podijeliti u heterogene grupe. Najavite im matematičku čajanku. Svaki učenik dobit će ulogu Alise, Klobučara, Ožujskog zeca i Iskešene mačke.
Učenici u Vennove dijagrame, koji prikazuju skup ljudskih i skup životinjskih osobina, upisuju osobine koje uočavaju na svojemu liku. Ako je osobina i ljudska i životinjska, uputite ih neka pišu u sredinu, gdje se dijagrami presijecaju. Neka jedni drugima pomognu u određivanju osobina lika.
Ako neki lik nema ljudske ili životinjske osobine, skup s tim osobinama ostavljaju prazan, prepoznaju ga kao prazan skup i zapisuju njegovu oznaku.
Učenicima podijelite unaprijed pripremljene šalice s brojevima i podloge u obliku Vennovih dijagrama. Dok nastavnica dijeli šalice, učenici rješavaju kviz na poveznici.
Na temelju Vennovih dijagrama i šalica odredite presjek i uniju skupa. Definicije i osnovne upute prikažite s pomoću prethodno izrađene prezentacije u alatu Sway.
Vennovi dijagrami na podlogama prikazuju dva skupa. Jedan je skup brojeva djeljivih s 5, a drugi s 10. Učenici će odabrati šalice na kojima su napisani brojevi djeljivi s 5 i 10. Zatim će zapisati skupove u bilježnicu na sva tri načina te odrediti presjek i uniju skupova.
Nastavite učenicima zadavati zadatke sa skupovima brojeva djeljivima s 3 i s 5 te drugim kombinacijama brojeva. Aktivnost možete nastaviti koliko vam dopusti vrijeme ili dok učenicima bude zanimljivo.
Kako bi dodatno utvrdili gradivo, učenici će riješiti matematičku otključaonicu. Nastavnik otključaonicu može izraditi sam s pomoću aplikacije Genially, a može se koristiti i gotovom otključaonicom Potraga za blagom.
Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite osobine lika koji im je dodijeljen za čajanku.
Tijekom rada u skupini osigurajte jasne upute za učenike s teškoćama kako biste izbjegli da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Važno je da provjeravate funkcioniranje skupine u kojoj je učenik s teškoćama te omogućite potporu ako je to potrebno.
Pri radu u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije (npr., učenik koji muca) u zadatku ne treba govoriti (osim ako za to ne izrazi želju) ili da ne čita osim ako ne izrazi želju.
Ako je potrebno, učenicima s teškoćama omogućite primjer zadatka kako bi se bolje snalazili u njegovu rješavanju te omogućite podsjetnike na kojima će biti napisani novi pojmovi i njihova objašnjenja. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite podsjetnik s višekratnicima zadanih brojeva (3, 5, 10) te istaknite zajedničke brojeve.
Provjerite znaju li i mogu li se svi učenici koristiti navedenim digitalnim alatom, dajte im pisane ili slikovne naputke za uporabu ili osmislite neki drugi način rada.
Učenicima koji žele znati više možete ponuditi rješavanje zadataka u e-Škole DOS Matematika 5, Modul 1. Jedinica 1.4., Primjer 8. Osmislite slične zadatke i ponudite učenicima u obliku igre u nekom od alata Wordwall.
Učenicima ispričajte dio priče Alise u zemlji čudesa u kojemu Alisa dospijeva u kraljičin vrt, u kojemu se nalaze vojnici u obliku karata. Ona je s kraljicom morala igrati kriket, a učenici s nastavnicom rješavaju nastavne listiće.
Učenicima pripremite nastavne listiće u aplikaciji Word ili se koristite unaprijed izrađenim listićima.
Kada učenici dovrše rješavanje listića, mogu ponoviti naučeno s pomoću igre uparivanja na poveznici.
Aktivnost provedite asinkrono u Teamsu ili nekoj drugoj platformi za virtualno učenje. Učenici zadatke trebaju riješiti do roka koji im postavite.
Zadajte učenicima da pročitaju dio priče Alise u zemlji čudesa u kojemu Alisa dospijeva u kraljičin vrt, u kojemu su vojnici u obliku karata. Ona je s kraljicom morala igrati kriket.
Kopirani dio priče, nastavne listiće u izrađene aplikaciji Word ili unaprijed izrađene listiće te poveznicu na igru uparivanja dane poveznicom postavite na platformu za učenje na daljinu. Zapišite im i uputu o redoslijedu obavljanja aktivnosti:
1. Pročitajte dio priče Alisa u zemlji čudesa.
2. Preuzmite nastavne listiće u aplikaciji Word ili se koristite unaprijed izrađenim listićima. Nakon što riješite zadatke, postavite ih ponovno na platformu kako bi ih učitelj mogao pregledati.
3. Ponovite naučeno s pomoću igre uparivanja na poveznici.
Za učenike s teškoćama prilagodite veličinu slova u tekstu (najmanje 14 pt, uporabu sanserifnog fonta , podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja te upute. Uporabite i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane.
Za učenika s intelektualnim teškoćama raščlanite zadatke po fazama, npr., svaki podzadatak neka bude u novome retku. Za učenike s teškoćama pripremite podsjetnik u kojem će biti navedeni pojmovi, njihovi simboli i objašnjenja (npr., podskup, presjek, unija) te se njime mogu koristiti i tijekom igranja igre uparivanja.
Ako je potrebno, učenicima s poteškoćama ponudite nastavni listić prilagođen njima te igru uparivanja također prilagođenu njima.
Na nastavnim listićima nalazi se zadatak dodatak namijenjen učenicima koji žele više.
Kuharić, P. (2017.), Uloga životinja u viktorijanskom dobu i zemlji čudesa, završni rad, Sveučilište u Rijeci, preuzeto s https://www.unirepository.svkri.uniri.hr/islandora/object/ffri:1022 (27. veljače 2022.)
Balat, M. (2019.), Operacije sa skupovima, metodička preporuka, preuzeto s MATEMATIKA-5-OŠ-Operacije-sa-skupovima-MB.pdf (skolazazivot.hr) (27. veljače 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.