U ovoj će aktivnosti učenici ponoviti mjerne jedinice na osnovi procjene i mjerenja mase zadanih predmeta.
Učenicima za početak zadajte kviz izrađen u nekom od digitalnih alata, na primjer WORDWALL, kako bi ponovili mjerne jedinice i preračunavanje mjernih jedinica.
Nakon rješavanja kvizova, još jedanput i usmeno ponovite mjerne jedinice za masu. Učenike podijelite u parove. Za rad u parovima pripremite vagu kako bi učenici mogli vagati izabrane predmete. Svaki učenik odabire neki dostupni predmet iz učionice. Samostalno ga izvaže te ponudi tri različita rješenja za njegovu masu. Od triju rješenja samo je jedno ispravno. Potaknite učenike da u pripremi triju rješenja ne moraju uvijek mijenjati samo mjerni broj nego mogu promijeniti i mjernu jedinicu. Drugi učenik iz para procjenjuje masu predmeta i bira jedno od ponuđenih rješenja. Učitelj prati njihov rad te vodi bilješke.
Nakon odrađenih mjerenja i procjena, učenicima zadajete kviz Kahoot, koji ste pripremili. Sada učenici, prema slikama, procjenjuju mase životinja koje su njima poznate. Nakon odigranog kviza, s učenicima razgovarajte o postignutim rezultatima.
Podijelite učenike u grupe. Zadatak je svake grupe osmisliti anketu o masi životinja. Anketu ispunjavaju učenici drugih razrednih odjela u školi. Rezultate ponovno analizirate na satu, a sve u svrhu približavanja učenicima mjernih jedinica.
Za samostalni rad učenicima zadajte da sastave kviz Kahoot o masi divljih životinja ili onih čiju masu nisu procjenjivali u prethodnim aktivnostima u školi.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite uporabu podsjetnika s preračunavanjem mjernih jedinica.
Vodite računa da je učenik s teškoćama u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u obavljanju zadatka.
Pri rješavanju kviza Kahoot vodite računa da je učenicima s teškoćama potrebno više vremena za čitanje i/ili rješavanje zadatka. S obzirom na to, preporučuje se da nastavnik pročita pitanja i ponuđene odgovore prije nego što učenici imaju mogućnost odabrati točan odgovor. Možete im ponuditi i drugi način – pripremiti nastavne listiće na kojim zaokružuju rješenja prema vlastitoj procjeni.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima za domaću zadaću zadajte da kod kuće procijene visinu ulaznih vrata, duljinu, širinu i visinu stola u blagovaonici. Te procjene trebaju zapisati u tablice koje će sami izraditi u jednom alatu iz Office365. Objasnite im da će sličan zadatak rješavati u školi izvan učionice. Popunjene tablice trebaju donijeti na sljedeći sat Matematike te svaki učenik komentira rješenja iz svoje tablice. Slijedi rasprava u razrednom odjelu koju učitelj modelira i usmjerava.
Nakon rasprave, podijelite učenicima nove tablice koje sadržavaju ćelije za upis procjena različitih predmeta: npr., duljinu i širinu igrališta ispred škole, duljinu prve stube ulaza u školu, visinu klupice ispred škole, visinu ulaznih vrata u školu. Bez posebnih uputa, uputite učenike na teren s tablicom i olovkom. Učenici pojedinačno popunjavaju tablice svojim procjenama. Vrijeme popunjavanja tablice ograničite.
Nakon povratka u učionicu svaki učenik upisuje pojedinačne podatke u alatu Mentimeter u kojem ste postavili pitanja (dijelovi iz tablice). Učenicima možete postaviti pitanja: "Jeste li odabrali ispravnu mjernu jedinicu? Koja je mjerna jedinica bolji izbor? Nakon međusobnog usklađivanja te uspoređivanja s točnim vrijednostima, učenici samostalno zapisuju zaključke.
Prema potrebi učenicima s teškoćama osigurajte pomoć u izradi tablice koja će im poslužiti u obavljanju domaće zadaće. Za učenike kojima je to potrebno, unaprijed izradite tablicu.
Učenici s teškoćama često imaju problema s procjenom, zato je vrlo važno dati im strategije i osnaživati ih da ih rabe. Uz to je posebno potrebno kombinirati govorne, vizualne, pisane i iskustvene metode radi lakšeg zapamćivanja i mogućnosti razumijevanja te rješavanja zadataka. Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (npr. Mentimeter).
Za učenike s oštećenjem vida važno je osigurati prilagođeni pribor (npr., zvučni metar) kako bi mogli aktivno sudjelovati u aktivnosti. Osigurajte da učenik bude u paru s učenikom koji će mu pomoći zapisati izmjereno.
1. Pripremite kartice sa zadatcima kako biste s učenicima ponovili preračunavanje mjernih jedinica. Učenike podijelite u četiri heterogene grupe. Svakoj grupi podijelite kartice s različitim zadatcima. Na karticama upišite broj i slovo. Slova su dio riječi ili poruke vezane za važnost procjene u svakidašnjem životu, a broj označava redni broj slova u riječi, odnosno poruci. Na ploči označite crtice koje označavaju slova te učenici kartice magnetićima pričvršćuju na određeno mjesto. Na karticama su zadatci različiti, ali su slova i brojevi jednaki. Svaka grupa treba riješiti jedan zadatak, izložiti ga ostalima i, ako je rješenje točno, postavlja karticu na ploču. U suprotnom, grupa zadržava karticu i čeka svoj novi red. Ostale grupe mogu pogađati o kojoj je poruci riječ ili nastaviti s jednim svojim zadatkom, no trebaju ukloniti karticu s istim slovom i brojem koja je riješena.
2. Nakon što učenici riješe zadatke s kartica, sastave poruku. Podijelite učenicima jednak broj kartica sa zadatcima kako bi bio prisutan i natjecateljski duh. Poruke koje učenici nakon rješavanja zadataka trebaju sastaviti mogu biti usko povezane s aktualnim temama, ali i ne moraju. Bilo bi dobro da ističu važnost procjene i upornosti. Primjeri poruka: "Neke stvari se najbrže rade polako, Vrlo je važno ne odustati. Tek tako možete nešto i učiniti." Stephen Hawking, "Možeš ako misliš da možeš."
3. Nakon toga učenicima zadajte neka izrade igru pamćenja služeći se digitalnim alatom Match the Memory. Igra treba biti povezana s mjernim jedinicama. Parovi digitalnih kartica trebaju sadržavati ili naziv i oznaku mjerne jedinice, ili se mjerne jedinice trebaju izjednačavati, no tu je opet važno njihovo preračunavanje. Kada učenici izrade igru, neka je podijele i odigraju s nekim od prijatelja iz razrednog odjela.
Učenicima s teškoćama prema potrebi dopustite da se koriste podsjetnikom s preračunavanjem mjernih jedinica.
Tijekom rada u paru ili skupini važno je da vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini važno je da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje.
Omogućite učeniku s diskalkulijom da rješava zadatke s kartice ako to želi, no osigurajte da se tijekom prezentiranja dodatno savjetuje s učenicima iz skupine kako bi zajednički provjerili je li rješenje ono s kojim se svi slažu.
Tijekom igranja igre, s učenicima s poremećajem iz spektra autizma provjerite jesu li razumjeli pravila igre te ih pozitivno potičite da čekaju svoj red, posebno ako netočno riješe zadatak.
Provjerite može li se učenik s oštećenjem organa i organskih sustava sam služiti računalom pri izradi igre Domino te mu pružite vršnjačku potporu ako je potrebna.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Učenike koji žele znati više uputite da samostalno prouče mjerne jedinice sustava SI-ja. Objasniti im da je to Međunarodni sustav mjernih jedinica. Ostale detalje trebaju proučiti sami. Nakon što prouče detalje i mjerne jedinice, neka sastave kviz u digitalnom alatu Wizer.me. Pitanja mogu biti vezana za podjelu mjernih jedinica u sustavu SI-ja, nabrajanju osnovnih i izvedenih mjernih veličina i znaka mjernih veličina, mjernih jedinica za navedene mjerne veličine te njihovih oznaka. Zanimljivo bi bilo proučiti i stare mjerne jedinice od kojih se neke i danas spominju (hvat, lakat...).
Nakon što učenici sastave kvizove, razmijene ih te rješavaju i komentiraju rješenja na satu dodatne nastave.
Antonija79 Wordwall. Preuzeto s https://wordwall.net/hr/resource/2937386/mjerenje-mase.
Elviras Wordwall. Preuzeto s https://wordwall.net/hr/resource/2534305.
Horvatek, A. (n. d.). Pretvaranje mjernih jedinica. Preuzeto s http://www.antonija-horvatek.from.hr/video/pretvaranje-mjernih-jedinica.htm.
Jakobović, Z., Leksikon mjernih jedinica (27. veljače 2022.).
Wikipedija. (n. d.). Mjerne jedinice. Preuzeto s https://hr.wikipedia.org/wiki/Mjerna_jedinica (27. veljače 2022.).
Wikipedija. (n. d.). SI osnovne jedinice. Preuzeto s https://hr.wikipedia.org/wiki/SI_osnovne_jedinice.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.