Kako su za provedbu ove aktivnosti potrebne računske radnje s decimalnim brojevima, ponovite ih s učenicima s pomoću materijala, videozapisa i interakcija iz e-Škole DOS Matematika 5, Modul 6, Jedinica 6.1, Primjer 2, Jedinica 6.2, Na početku, Jedinica 6.3, Množenje decimalnih brojeva, Jedinica 6.5, videozapis Dijeljenje decimalnog broja decimalnim brojem ili apleta GeoGebra Množenje decimalnih brojeva, Dijeljenje decimalnih brojeva. Prije ponavljanja izradite kviz u MS Formsu, sličan ulaznim karticama, kako biste uočili što je točno s učenicima potrebno ponoviti.
Aktivnost se sastoji od istraživanja i prikupljanja podataka povezanih sa svakidašnjim životom, možda ne učenika danas, ali svakako s njihovom budućnosti. Situacija je za učenike nova pa bismo mogli reći da aktivnost spada u rješavanje problema. Vaša uloga kao učitelja treba biti mentorska. Važno je da učenici prikupljaju relevantne podatke te bilježe poveznice ili druge izvore odabranih podataka.
Razgovarajte s učenicima što će odraslom čovjeku, odnosno njima kad odrastu biti potrebno. Vjerojatni odgovori nakon razgovora bit će: posao, mjesto za življenje, kuća, stan, automobil... Recite učenicima da zamisle kako kupuju nekretninu za stanovanje, stan ili kuću. Kako bi im bilo zanimljivije, podijelite ih u skupine tako da svaka skupina kupuje jednu nekretninu. Sami neka se u skupini dogovore što će kupiti. Razgovarate s njima kakav je postupak, odnosno objasnite im da trebaju istražiti tržište, ponudu i cijene. Objasnite im da se cijena nekretnine oblikuje prema cijeni četvornoga metra prostora stana ili kuće.
Učenici trebaju odabrati kupuju li stan ili kuću te geografsko područje na kojem kupuju nekretninu.
Nakon toga ih uputite da na internetu potraže cijene nekretnina prema navedenim uvjetima. Njihov je prvi zadatak da na milimetarskom papiru ili digitalno u apletu GeoGebra, koji ste pripremili, nacrtaju tlocrt kakav bi željeli da ima njihova nekretnina, u mjerilu koje sami odaberu. Cijenu nekretnine u odabranome geografskom području trebaju izračunati izraženu u eurima ili kunama. Odnos kune i eura neka potraže na mrežnim stranicama Hrvatske narodne banke.
Kad izračunaju cijenu svoje zamišljene nekretnine, trebaju izračunati koliko bi najmanje godina trebali raditi da je otplate. Preporučite im da podatak o prosječnoj plaći u Republici Hrvatskoj, koji se redovito ažurira, potraže na mrežnim stranicama Državnog zavoda za statistiku.
Pripremite mrežni alat za prezentaciju MS PowerPoint ili MS Sway i podijelite im ga poveznicom. Svaka skupina na svojemu slajdu treba iznijeti sljedeće podatke:
‒ geografsko područje
‒ tlocrt nekretnine i površinu nekretnine
‒ cijenu četvornog metra odabrane nekretnine izraženu u kunama ili eurima
‒ ukupnu cijenu nekretnine s vidljivim izračunom u kunama ili eurima
‒ godine rada koje bi bile potrebne za otplatu nekretnine uz pretpostavku trenutačne prosječne plaće u Republici Hrvatskoj.
Predstavnik svake skupine izlaže uradak skupine i na taj se način provodi vrednovanje aktivnosti skupine. Ako želite vrednovati rad unutar skupine, možete pripremiti rubriku za samovrednovanje. Na kraju učenici i učitelj zajednički izvode zaključke.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.
Tijekom gledanja videozapisa u Edutoriju (Računanje s decimalnim brojevima) pobrinite se da su uključeni titlovi za učenike s oštećenjem sluha.
Provjeravajte koliko su učenici uspješni u prisjećanju gradiva. Prema potrebi omogućite im tablicu množenja kako bi bili učinkovitiji u rješavanju zadataka.
Ako izrađujete kviz u MS Formsu, predvidite dulje vrijeme rješavanja za učenike s teškoćom i prema potrebi uparite ih s prijateljem iz klupe kako bi učinkovitije pratili nastavu.
Učenicima s intelektualnim teškoćama dopustite da se koriste džepnim računalom te provjeravajte rabe li ga pravilno.
Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima s intelektualnim teškoćama, pripremite hodogram s obzirom na velik broj podaktivnosti.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje. Ako je u razredu učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava i intelektualnim teškoćama unaprijed pripremite tlocrt nekretnine ili im osigurajte pomoć pri izradi.
Na kraju tijekom izlaganja uratka ne inzistirajte na tome da izlažu učenici s teškoćama glasovno-jezično-govorne komunikacije, osim ako se za to sami ne jave.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Izradite kviz, ulaznu karticu, u MS Formsu kako biste što točnije otkrili što je s učenicima potrebno ponoviti. Ponavljanje provedite koristeći se raznim aktivnostima u e-Škole DOS Matematika 5, Modul 6, Jedinica 6.1, Primjer 2, Jedinica 6.2, Na početku, Jedinica 6.3, Množenje decimalnih brojeva, Jedinica 6.5, videozapis Dijeljenje decimalnog broja decimalnim brojem.
U ovoj aktivnosti učenici istražuju i na osnovi rezultata istraživanja donose zaključak koji potkrepljuju. Učenici rade u grupama uz učiteljevu pomoć.
Kako bi svi uradci bili na jednome mjestu, otvorite ClassNote bilježnicu. Svaka grupa učenika radi na svojoj stranici. Nakon što grupe naprave sve traženo na svojoj stranici, rezultate dijele u Prostoru za suradnju / Collaboration Spaceu u formatu slike kako bi svi učenici imali pregled učinjenog u cijelome razredu.
Aktivnost počinje razgovorom. Razgovarajte s učenicima što misle, ili imaju iskustvo, je li cjenovno povoljnije jesti hranu koja se samostalno priprema kod kuće ili se hraniti u restoranu. Zapišite na ploču njihove prijedloge i/ili pretpostavke.
Nakon uvodnog razgovora podijelite učenike u grupe i svakoj grupi dodijelite jedan od pripremljenih raznolikih recepata za izradu pizze. Imenujte recepte kako bi tako i grupama dali nazive. Stranica u ClassNote bilježnici na koju će grupe zapisivati ili dijeliti slike ima naziv grupe.
Učenicima je zadatak izračunati kolika bi bila cijena zajedničkog obroka te grupe, prema danom receptu, koji se sastoji od pizza koje bi sami pripremili. Nakon što odrede cijenu toga obroka, zadajte im da potraže cijene pizza u pizzerijama ili restoranima te da izračunaju kolika bi bila cijena zajedničke večere sastavljene od pizza te vrste za cijelu grupu. Kako biste bili sigurni da će obaviti zadatak, podijelite im popis koraka koje trebaju učiniti.
Na osnovi sastojaka zadanih receptom, a koristeći se mrežnim stranicama:
Nakon što izlaganje predstavnika grupa završi provedite raspravu u kojoj će učenici raspraviti o uzrocima razlike u cijeni, uključenosti cijene energenata u cijenu hrane, procjeni dodatnog udjela istih u cijeni obroka, isplativosti i razlozima odlazaka na večere u ugostiteljske objekte i slično. Također, razgovarajte o bontonu tijekom obroka kod kuće i u restoranu? Ima li razlika? Gdje se ugodnije osjećaju i zašto.
Nakon odrađenog posla učenici izrađuju plakate sa svojim receptima, izračunima, zaključcima i slikama te postave izložbu.
Predstavljanje uradaka i rasprava su zapravo vrednovanje rada. Osmislite rubriku za suradničko vrednovanje u kojoj će učenici vrednovati uratke svojih kolega. Vrednovanje neka bude opisno.
Ovu ćete aktivnost provesti u dvije faze.
Prva će faza teći asinhrono. U toj će fazi učenici samostalno istraživati i prikupljati podatke te provesti zadatke iz glavne aktivnosti prema uputama koje ćete im zadati u OneNote Class Note bilježnici u sekciji Biblioteka sadržaja. U Biblioteci sadržaja ćete im podijeliti sve što je potrebno za uradak. Također ćete im zapisati i rok do kada trebaju obaviti zadatak. Sastanke imaju u čavrljanjima putem Teamsa ili neke druge platforme za učenje na daljinu.
Druga će faza teći sinkrono putem Teamsa ili neke druge platforme za učenje na daljinu kojom se koristite. U tom će dijelu predstavnici grupa predstavljati svoje uratke.
U prvoj fazi ćete učenicima predložiti da ponove računanje s decimalnim brojevima uz objašnjenje da će im biti potrebno za provedbu aktivnosti. U Biblioteci sadržaja ćete im podijeliti poveznicu na DOS Matematika 5, Modul 6, Računanje s decimalnim brojevima. Rezultate istraživanja trebaju postaviti na stranici s imenom grupe, koju vide samo oni i vi. Vi cijelo vrijeme možete pratiti napredak njihova uratka na njihovoj sekciji te ih pojedinačno usmjeravati i pomagati im.
Kad završe zadatak, uživo, sinkrono, organizirani sastanak na Teamsu ili nekoj drugoj platformi za učenje na daljinu kojom se koriste, učenici predstavljaju svoje uratke. Vi otvarate OneNote Class Note bilježnicu te učenici predstavljaju svoje uratke. Rezultate učeničkih uradaka možete podijeliti na novoj stranici Biblioteke sadržaja kako bi ih svi učenici mogli vidjeti ujedinjene, a opet ne bi mogli uređivati. Kad su svi radovi ujedinjeni, pozovite učenike da ih pregledaju i prouče. Na taj će te način provesti suradničko vrednovanje i samovrednovanje učenika. Pozovite učenike da sudjeluju u raspravi. Rezultate rasprave također možete zapisati u Biblioteku sadržaja na novoj stranici. Učenici rezultate svih grupa postavljaju u MS Swayu.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (npr., ClassNote bilježnica).
Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite uporabu tablice množenja i prema potrebi džepnog računala.
Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite hodogram zadataka za aktivnost. Prema potrebi pripremite poveznice na mrežne stranice koje treba istražiti i uputite učenika da ih ispravno pretražuje. Pomognite mu u zapisivanju svih troškova. Dopustite uporabu džepnog računala.
Prema potrebi osigurajte rad u paru za učenike koji imaju teškoće. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u obavljanju zadatka.
S učenicima s poremećajem jezično-govorne-glasovne komunikacije provjerite jesu li razumjeli zadatak te tijekom izrade zadatka također provjeravajte razumiju li sve postupke.
Učenicima s oštećenjam organa i organskih sustava osigurajte potporu u pretraživanju informacija i unosa informacija u digitalni alat ClassNote ako je to potrebno.
Na kraju pri izlaganju uratka ne inzistirajte na tome da izlažu učenici s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije, osim ako se za to sami ne jave.
Tijekom virtualne provedbe aktivnosti provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im prema potrebi pružite pomoć. Kod učenika s teškoćama provjeravajte prati li događaje jer je u virtualnom obliku slabija kontrola nastavnika.
Za učenike koji žele bolje uvježbati računanje decimalnim brojevima na raspolaganju su apleti GeoGebra Magični kvadrati i Dijeljenje decimalnih brojeva. Magični kvadrati odlični su za uvježbavanje računalnih vještina, a isto tako i kombinatornog razmišljanja. Važno je najprije provjeriti znaju li učenici što je magični kvadrat kako bi lakše riješili zadatke. Ako se dosad nisu susreli s magičnim kvadratom, za uvodnu aktivnost se može iskoristiti videozapis Magični kvadrati.
Također mogu dodatno vježbati na zadatcima iz e-Škole DOS Matematika 5, Modul 6, Jedinica 6.9, Aktivnosti za učenje.
Ako učenik želi više naučiti o financijskoj pismenosti, uputite ga da pogleda videozapis iz projekta Večernjeg lista Učim s gospodinom Finom, Učim, štedim, znam da vrijedim:
‒ Štednja
Videozapisi na jednostavan način poučavaju učenike o osnovama financijske pismenosti te o financijskim pojmovima kao što su štednja, džeparac, kamate, krediti...
Za početak s učenicima ponovite računske radnje s decimalnim brojevima koristeći se različitim aktivnostima iz e-Škole DOS Matematika 5, Modul 6, Jedinica 6.1, Primjer 2, Jedinica 6.2, Na početku, Jedinica 6.3, Množenje decimalnih brojeva, Jedinica 6.5, videozapis Dijeljenje decimalnog broja decimalnim brojem. Prije ponavljanja provedite pripremljeni kviz u Google Formsu, kao ulaznu karticu, da utvrdite što je točno s učenicima potrebno ponoviti.
Zajedno s učenicima osmislite anketu o posjedovanju kućnih ljubimaca u alatu MS Forms. Ako niste u mogućnosti izraditi anketu u digitalnom obliku, neka učenici sami prikupe podatke u za to predviđenom predlošku u papirnatom obliku. Anketu možete provoditi u razrednom odjelu, razredima iste generacije ili u cijeloj školi.
Neka učenici rezultate ankete prikažu tablično i grafički u MS Excelu. Nakon prikaza podataka provedite analizu i izvedite zaključke. Prikaze, analizu i zaključke ujedinite i prikažite u obliku online prezentacije u MS PowerPointu.
Nakon uvodne aktivnosti svaki učenik koji ima kućnog ljubimca treba istražiti na internetu te izračunati i iznijeti mjesečni i godišnji iznos troška posjedovanja kućnog ljubimca. Učenici koji nemaju ljubimca izračun rade za ljubimca kakvog bi željeli imati. Učenici sami trebaju u raspravi u razredu shvatiti na koje sve troškove trebaju računati.
Svaki učenik provodi istraživanje i izračune za sebe, a vi ih možete pregledati. Nakon eventualnih ispravaka, izradite razredni pano o kućnim ljubimcima. Ako uratke predaju u digitalnom obliku, dijele ih u Padletu. Zajednički analizirajte troškove prema vrsti i pasminama kućnih ljubimaca. Prikaz te analize postavite na razredni pano.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (npr., Google Forms; Padlet).
Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite uporabu tablice množenja i prema potrebi džepnoga računala.
Učenicima s teškoćama prema potrebi predstavite neku anketu kako bi im bilo jasnije što se od njih očekuje.
Učenicima s teškoćama prema potrebi pripremite podsjetnik za rad u digitalnom alatu MS Excel kako bi bili uspješni u tabličnom i grafičkom prikazivanju rezultata. To posebno vrijedi za učenike koji imaju teškoća u razumijevanju tabličnih i grafičkih prikaza.
Učenicima s intelektualnim teškoćama dajte popis mogućih troškova za kućne ljubimce.
Ako u razredu postoji učenik s poremećajem jezično-govorne-glasovne komunikacije možete se s njim dogovoriti da sudjeluje u nastavi na način da ako se želi javiti i želi govoriti, neka digne dva prsta.
Ako u razredu postoji učenik s poremećajem iz spektra autizma te ima interes za životinje, tj. kućne ljubimce, aktivno ga uključite tako što ćete mu omogućiti da u razredu govori o svojem interesu.
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio nego mu nakon rasprave omogućite da odgovori na pitanja koja su se postavljala u raspravi.
Prema potrebi osigurajte rad u paru za učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u obavljanju zadatka.
Kućni ljubimci nam daju ljubav i čine nam društvo. No kućni ljubimci mogu biti izvrsna pomoć ljudima s posebnim potrebama. Takve pse, vodiče, treba uzgojiti i odgojiti. U Republici Hrvatskoj se time bavi udruga Silver, a više o aktivnosti te udruge možete pročitati na poveznici. Učenici mogu istražiti na koji se način i sami mogu uključiti u odgoj pasa koji će pomagati onima kojima je to potrebno i koji su preduvjeti za takav angažman. Također, možete im zadati da u suradnji s udrugom Silver istraže kolika je cijena uzgoja takvog psa pomagača koji potrebitim ljudima znači normalan i samostalan život.
Soucie, T. i Katalenac, I. (n. d.). Matematika 5 : 6. Računanje s decimalnim brojevima , 6.9 Aktivnosti za učenje, Veza između računskih operacija. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/d0b1429a-ae4a-4637-a21a-11772af89145/html/212_aktivnosti_za_ucenje.html (22. veljače 2022.)
Soucie, T. i Katalenac, I. (n. d.). Matematika 5 : 6.1 Zbrajanje decimalnih brojeva. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/d0b1429a-ae4a-4637-a21a-11772af89145/html/214_zbrajanje_decimalnih_brojeva.html (22. veljače 2022.)
Soucie, T. i Katalenac, I. (n. d.). Matematika 5 : 6.2 Oduzimanje decimalnih brojeva . Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/d0b1429a-ae4a-4637-a21a-11772af89145/html/215_oduzimanje_decimalnih_brojeva.html (22. veljače 2022.)
Soucie, T. i Katalenac, I. (n. d.). Matematika 5 : 6.3 Množenje decimalnih brojeva , Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/d0b1429a-ae4a-4637-a21a-11772af89145/html/216_mnozenje_decimalnih_brojeva.html (22. veljače 2022.)
Soucie, T. i Katalenac, I. (n. d.). Matematika 5 : 6.5 Dijeljenje decimalnog broja decimalnim brojem, Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/d0b1429a-ae4a-4637-a21a-11772af89145/html/1141_dijeljenje_decimalnog_broja_decimalnim_brojem.html (22. veljače 2022.)
Večernji list, Učim s gospodinom Finom, Učim, štedim, znam da vrijedim.Preuzeto s Gospodin (vecernji.hr) (22. veljače 2022.)
Centar za rehabilitaciju Silver. Preuzeto s https://czrs.hr/(22. veljače 2022.)
Janeš, Sanja, Projektni zadatci u nastavi matematike. Alfa, Zahgreb 2015.
Video Magični kvadrati, Dan i noć na PMF-u 2021. Otvoreni dan matematike, preuzeto s https://youtu.be/X-sUAm4c9CI , (5. ožujka 2022.)
Vučić, K. Janeš, S. ,Metodički priručnik za 5. razred, Škola za život 2022., preuzeto s https://uciteljihr-my.sharepoint.com/:o:/g/personal/edukacije_ucitelji_hr/Ej97ifJpkOtDgQsvRS-vkKMBgUcci73FuvAlJIPgpCcKiw?rtime=Dkw0Hq__2Ug (4. ožujka 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.