Potaknite učenike na promišljanje koja se hrana brže kvari i truli – meso ili biljne namirnice. Učenici mogu samostalno ili u paru istražiti i usporediti rokove trajanja namirnica te kako uočiti, s obzirom na organoleptička svojstva, da namirnica više nije za uporabu.
Učenike uputite na suradničko istraživanje primjera amina kao uzroka neugodnih mirisa u procesima kvarenja mesa (npr. ribe) ili raspada organizama. Možete im zadati da suradnički u paru pripreme infografiku o primjerima i strukturnim osobitostima istraženih spojeva u digitalnom alatu Piktochart. Predaju uradaka možete organizirati u digitalnom alatu Teams u zajedničkoj razrednoj grupi. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima te na primjenu kriterijskih tablica u vrednovanju učeničkog izlaganja.
Imate li materijalnih uvjeta u kemijskom kabinetu, dokazivanje dušika u organskim spojevima možete provesti praktičnim radom (eksperimentalno) uz pokus 1 unutar e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.7. Neka učenici opažanja bilježe tablično koristeći se alatom MS Word te neka osmisle zaključak s obzirom na opažanja. Zajednički s učenicima analizirajte opažanja u svrhu uspješnijeg razumijevanja uočenih promjena.
Uputite učenike da prouče strukturu i kemijski sastav uree pomoću digitalnog alata Molview, u kojemu mogu promotriti strukturni prikaz te rotirati trodimenzijski model molekule. Neka navedeni spoj prikažu strukturnom formulom ili drugom formulom. Zatim ih uputite na videouradak 1 Struktura amina, u trajanju od 0:26 minuta, u sklopu navedenoga digitalnog obrazovnog sadržaja. Potaknite učenike na primjenu spoznaja o strukturi i imenovanju primarnih, sekundarnih i tercijarnih amina tako da suradničkim radom u digitalnom alatu ChemSketch prikažu nekoliko amina veznim crticama. To mogu učiniti odabirom odgovarajućih atoma i veza kojima će povezati atome. Neka imenuju prikazane spojeve. Nakon što su završili zadatak, upozorite ih na mogućnost provjere sustavnog naziva spoja u navedenom alatu izborom opcije Generate Name for Structure. Tako mogu samostalno provjeriti točnost imenovanja, ali na engleskom jeziku.
Uoči provedbe aktivnosti Što to smrdi? učenicima s teškoćama pošaljite nekoliko pitanja vezanih za primjere amina kao uzroka neugodnih mirisa u procesima raspada organizama, kako bi se na nastavnome satu usmjerili na izradu infografike. Prilikom istraživanja primjera amina ili izrade infografike, za učenike s teškoćama predvidite rad u skupinama s obzirom na to da on odgovara učenicima s teškoćama kad se izvode praktične aktivnosti jer im pruža mogućnost uključivanja u skladu sa sposobnostima.
Učenike s poremećajem iz autističnoga spektra upoznajte sa strukturom sata, a osobito s koracima u provedbi pokusa 1 u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.7. Ako pokus izvodi nastavnik, učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje može imati ulogu pomoćnika. Pri prikazivanju spoja strukturnom formulom osigurajte vršnjačku podršku za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju. Imenovanje primarnih, sekundarnih i tercijarnih amina može biti izazov za učenike koji imaju jezične teškoće, zbog čega takvim učenicima pripremite sažete informacije odnosno podsjetnik o postupku imenovanja (služeći se bojama, koristeći lako čitljiv i uvećan font). Informacije koje su pripremljene na opisani način mogu poslužiti učenicima s oštećenjem vida, ali i ostalim učenicima s teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet odnosno da imaju čitač zaslona. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba zaslona pomoću programa ZoomText.
S obzirom na to da se u scenariju navode digitalni alati Molview i ChemSketch, provjerite poznaju li učenici s teškoćama navedene alate te im zorno pokažite rad s njima. Pritom količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Pri radu u digitalnim alatima dobro je predvidjeti rad u paru kako bi vršnjak prema potrebi mogao usmjeravati učenika kojem je potrebna prilagodba u izvođenju aktivnosti.
Učenicima možete zadati da istraže i ostale spojeve koji su zaslužni za intenzivne mirise kvarenja i raspadanja organske tvari, uz detaljniju analizu stereokemije spojeva koje opisuju te veznih kutova i prostornih oblika molekula. Neka obrate pozornost na prikaz spojeva klinastim formulama. Neka istraže i imenuju funkcijske skupine u tim spojevima te njihovo sustavno imenovanje. Saznanja mogu predočiti u obliku seminarskog uratka, za koje trebate pripremiti kriterijske tablice vrednovanja.
Uputite učenike neka suradnički u parovima prouče podatke prikazane u tablici 1 u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.7. Potaknite ih i usmjerite prema zaključcima o fizikalnim svojstvima amina u usporedbi s alkanima i alkoholima. Osmišljene zaključke i ideje mogu navesti u zajedničkoj ploči za suradnju u digitalnom alatu Padlet. Prema dostupnim materijalima u navedenome digitalnom obrazovnom sadržaju te prema dostupnoj literaturi neka osmisle tumačenje uočenih razlika u fizikalnim svojstvima s obzirom na međumolekulske interakcije. Zatim ih uputite na vježbu pridruživanja spojeva odgovarajućoj vrsti interakcija u navedenoj jedinici digitalnoga interaktivnog sadržaja.
U sljedećem dijelu neka učenici pogledaju videoprilog 2 u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.7 te neka osmisle tumačenje uočenih pojava. Neka prikažu reaktivnost amina s vodom jednadžbama kemijskih reakcija.
Raznolikost amina važnih za fiziologiju čovjeka i ostalih organizama učenici mogu istražiti u dostupnim mrežnim i drugim izvorima te prikazati kao infografiku u digitalnom alatu Piktochart. Neka istraže strukturne osobitosti važnih hormona (npr. serotonina, endorfina, adrenalina) te važnoga neurotransmitera acetilkolina. Uratke mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams ili na zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet. Potaknite učenike na analizu pojedinog uratka i izlaganja te vršnjačko vrednovanje prema kriterijskim tablicama vrednovanja izlaganja.
Uoči analize tablice 1 u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.7 učenicima sa specifičnim teškoćama učenja skrenite pozornost na povezanost spojeva navedenih u tablici sa skupinom kojoj pripadaju. Pripremite smjernice za lakše rješavanje ili usmeno vodite učenike s teškoćama u zadatku osmišljavanja tumačenja razlika u fizikalnim svojstvima s obzirom na međumolekulske interakcije. Preporučuje se učenicima s poremećajima aktivnosti i pažnje, kao i drugim učenicima s teškoćama za koje se to također pokaže potrebnim, ponoviti gledanje videopriloga 2 u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.7 odnosno pojasniti im i približiti usmenim putem ključne informacije iz videosadržaja.
Prilikom izrade infografike učenike s teškoćama uputite na određeni hormon i izvore na kojima mogu naći informacije o obilježjima tog hormona. S obzirom na to da se očekuje izrada infografike u digitalnom alatu Piktochart, prilagodba je nužna u dvama smjerovima. Ponajprije učenike s disleksijom, kao i one s motoričkim teškoćama i s oštećenjem vida usmjerite na poveznice na kojima se nalaze ključne informacije o aminima (po mogućnosti na stranice koje imaju mogućnost inkluzivnog prikaza). Nadalje, provjerite snalaze li se učenici u digitalnim alatima te im po potrebi pokažite rad u alatu Piktochart ili im omogućite rad u paru s jasno definiranim ulogama pojedinog učenika. Veća razina podrške u izvedbi pojedinih zadataka omogućit će učenicima s teškoćama da budu uspješniji u rješavanju zadataka.
Učenike možete potaknuti na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o sustavnim imenovanjima istraženih amina važnih za fiziologiju čovjeka. Neka istaknu i različite funkcijske skupine u istraženim spojevima. Pokazuju li učenici izrazit interes za biomedicinske znanosti, možete ih uputiti i na istraživanje sintetskih metaboličkih puteva istraženih hormona, uz isticanje međuspojeva važnih u pojedinom metaboličkom putu.
Uputite učenike na suradničko istraživanje primjera alkaloida, njihovih svojstava, izvora i strukturnih osobitosti s pomoću dostupnih mrežnih i drugih izvora. Uputite ih i na videoprilog 3 u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.7. Primjeri alkaloida na istraživanje kojih biste ih svakako trebali uputiti jesu sljedeći: kafein, nikotin, morfin i kokain. Potaknite ih na istraživanje izvora prirodnih alkaloida s obzirom na vrstu biljaka te primjenu spoznaja stečenih o sistematici biljaka iz biologije što se tiče njihovih naziva.
Neka učenici suradnički u paru istraže modele molekula alkaloida u digitalnom alatu Molview te trodimenzijskih modela u prethodno navedenom digitalnom interaktivnom sadržaju. Potaknite učenike na usporedbu istraženih spojeva i na isticanje razlika među njima. Strukture nekih alkaloida učenici mogu samostalno ili suradnički u paru prikazati strukturnim formulama u digitalnom alatu ChemSketch, koje mogu podijeliti na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu RealtimeBoard.
Možete im zadati i da izrade digitalni plakat ili infografiku o utjecaju alkaloida na zdravlje čovjeka, kao i o zlouporabi nekih alkaloida kao opijata i droga u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na primjenu kriterijskih tablica u vrednovanju učeničkog izlaganja.
Učenike uputite na zanimljiv videoprilog o utjecaju opijata Drugs of Abuse, u kojemu mogu saznati o učincima i posljedicama različitih droga, kao i o kokainu te nikotinu kao primjerima alkaloida. U sklopu animacijskog sadržaja Mouse party učenici mogu odabrati miša pod utjecajem kokaina i uvidjeti fiziološki utjecaj uporabe kokaina. Na navedenoj stranici imate i dostupne materijale o utjecaju ostalih psihoaktivnih tvari pa se njima možete koristiti i u nekim drugim temama ili proširenju ove teme u sklopu dana borbe protiv ovisnosti.
Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete ostvariti pomoću kratkog kviza s nekoliko pitanja zatvorenog tipa izrađenog u digitalnom alatu Quizizz (npr. višestruki izbor, alternativni izbor), pri čemu valja obratiti pozornost na obilježja kvalitetnih pitanja.
Učenike s teškoćama obavijestite da unaprijed pripreme nekoliko informacija o alkaloidima te ih usmjerite na mrežne stranice na kojima se nalaze ključni podatci o alkaloidima. Ako je biologija interes učenika s poremećajem iz autističnoga spektra, iskoristite ovu temu za njegovo aktivno sudjelovanje. Uoči gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte ključne informacije ili transkripte videosadržaja o utjecaju opioida Drugs of Abuse, koji je na engleskome jeziku. Isto vrijedi i za animacijski sadržaj Mouse party. Prije gledanje videozapisa učenicima s teškoćama podijelite predloške koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja (zadatci se mogu razlikovati od učenika do učenika). Učenicima s oštećenjem vida potrebno je uz jednake postupke osigurati i primjereno mjesto za sjedenje kako bi mogli dobro čuti sadržaj. Važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i onima s oštećenjem vida te učenicima s disleksijom i diskalkulijom zorno prikažite rad u alatu Molview. Istodobno im je važno osigurati rad u paru, osobito pri izradi infografike u alatu Canva (uloga učenika s teškoćama treba biti unaprijed definirana u skladu s njegovim jakim stranama i ograničenjima).
Ako određeni učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u udrugama ili se priključuje obilježavanju dana borbe protiv ovisnosti, uključite ga u nastavu s vlastitim doprinosima ili tako da komentira spomenuti animacijski sadržaj ili videosadržaj.
Učenike možete uputiti na istraživanje o metodama dokazivanja uporabe opijata u otpadnim kanalizacijskim vodama, što je jedna od metoda predviđanja učestalosti uporabe psihoaktivnih tvari u populaciji gradova u Republici Hrvatskoj. Potaknite ih na interdisciplinarne analize (uključujući, primjerice, sociologiju) o utjecaju potražnje i uporabe droga na zdravlje ljudi i ljudska prava osoba uključenih u lance ilegalne trgovine opijatima. Saznanja mogu izložiti u obliku infografike izrađene u digitalnom alatu Canva, koje možete izložiti na školskim panoima.
Struktura uree: Urea (molview.org)
Interaktivni materijal o utjecaju opijata na zdravlje: The Science of addiction: Genetics and the brain
Videolekcija - Amini: Kemija 4. r. SŠ - Amini - YouTube
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 20.3.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.