Na početku aktivnosti ponovite svojstva i crtanje pravokutnika, kvadrata i trokuta koristeći se e-Škole DOS Matematika 5, Modul 4, Jedinice 4.2. Simetrala dužine i njezina svojstva, 4.5. Trokut, 4.6. Pravokutnik i kvadrat.
Učenike podijeliti u heterogene skupine. Učenici samostalno konstruiraju pravokutnike, kvadrate, jednakostranične i jednakokračne trokute te ih slažu i lijepe u zadane oblike koji stilizirani predstavljaju kućne ljubimce. Ako učenici nemaju svojega kućnog ljubimca, neka aktivnost odrađuju u paru s učenikom koji ga ima. Motive samostalno osmišljavaju i skiciraju. Izrađuju ih na papiru u boji. Svaka skupina dobije jednu boju. Elemente izrezuju i lijepe na papir bijele podloge. Kako bi se osiguralo da učenici dobro shvate zadatak, učitelj im daje i objašnjava elemente rubrike na kojoj su navedeni elementi uratka i što trebaju ostvariti.
Elementi vrednovanja | Ispravnost i preciznost | Urednost | Ukupno |
trokut | |||
kvadrat | |||
pravokutnik | |||
skica | |||
prepoznatljivost motiva kućnog ljubimca | |||
ukupno |
Svi će uradci biti kolegijalno vrednovani prema zadanoj rubrici, a svaki element vrijedi jedan bod.
Kad naprave odabrani motiv, fotografiraju ga i podijele na digitalnom alatu Padlet. Nakon što sve skupine dovrše zadatak, predstavnik skupine pred cijelim razredom ukratko:
‒ objasni postupak izrade
‒ opiše kako su organizirali provedbu aktivnosti
‒ opiše kako su zadovoljni suradnjom u skupini
‒ opiše su zadovoljni učinjenim.
Tijekom izlaganja ostale skupine vrednuju uradak prema danoj rubrici. Ukupni broj bodova je deset.
Na kraju učitelj sve uratke ujedini na razrednom panou.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
Tijekom rada u skupini važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Ako je u razredu učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Za učenike s intelektualnim teškoćama prema potrebi pripremite predložak ljubimca prema kojem mogu konstruirati geometrijske likove kako bi znali koji su im likovi potrebni. Također, prema potrebi možete pripremiti predložak kućnog ljubimca i unaprijed izrezane oblike kako bi zadatak obavili kao slagalicu.
Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava i onima s oštećenjem vida osigurajte izrađene geometrijske likove. Nemojte oduzimati bodove za urednost nego pohvalite za trud učenika s teškoćama.
Pri radu u skupini obvezno se pobrinite da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, npr. ne inzistirajte na tome da učenik prezentira pred razredom ako to sam ne želi, no taj učenik može biti zadužen za fotografiranje i dijeljenje na digitalnom alatu.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Kako bi učenici što bolje povezali ishode poučavanja korisno im je zadati problemske zadatke. To su zadatci s kojima se učenici dosad nisu susreli, ali posjeduju sva znanja i vještine potrebne za njihovo rješavanje. Učenici znaju crtati pravokutnike i kvadrate, a njihovu konstrukciju, euklidsku, mogu provesti primjenom svojstava simetrale dužine.
Spajajući svojstva kvadrata, njegovih dijagonala te svojstava simetrale dužine, postavite im problem euklidske konstrukcije kvadrata ako je zadana duljina njegovih dijagonala.
Također postavite problem euklidske konstrukcije pravokutnika ako su zadane duljina njegovih dijagonala te mjera kuta između njih ili umjesto mjere kuta između dijagonala, duljina jedne stranice pravokutnika.
Za pomoć ili provjeru rješenja možete se koristiti lekcijom iz e-Škole DOS Matematika 5, Modul 4, Jedinica 4.6 ...i na kraju.
Ova je aktivnost usmjerena na rješavanje problemske situacije iz svakidašnjice, a njezino rješenje proizlazi iz poznavanja matematičkog koncepata opsega i površine pravokutnika. U rješavanju problema učenicima pomažu pitanja koja su poredana po razinama kognitivne zahtjevnosti. Prvo je pitanje najjednostavnije i očekuje se da svi učenici otkriju rješenje. Drugo je pitanje takvo da ga učenici mogu riješiti poznavanjem osnovne razine koncepata opsega i površine. Međutim, treće pitanje zahtijeva višu kognitivnu razinu znanja učenika.
Kao uvod u aktivnost ponovite s učenicima opseg i površinu pravokutnika u e-Škole DOS Matematika 5, Modul 7, Jedinice 7.2. Opseg kvadrata, pravokutnika i trokuta i 7.3. Površina kvadrata i pravokutnika.
Nakon uvodnog ponavljanja podijelite s učenicima aplet GeoGebre s pomoću kojeg učenici ponavljaju računanje površine pravokutnika i aplet GeoGebre s pomoću kojeg ponavljaju računanje opsega pravokutnika.
Učenike podijelite u heterogene skupine i podijelite im napisanu problemsku situaciju.
Problemska situacija:
Lokalna zajednica je na natječaju dobila novac za gradnju igrališta za kućne ljubimce u obliku pravokutnika. Jedna strana igrališta treba imati duljinu 27 metara. Već je kupljena ograda od 480 metara za cijelo igralište. Ograda se sastoji od dijelova duljine 1.5 metar i sve ih treba utrošiti u gradnji.
1. Koliko će iznositi opseg igrališta izražen u metrima?
2. Koliko će iznositi površina igrališta izražena u četvornim metrima?
3. Možete li pomoći s prijedlogom da se s istom duljinom ograde ogradi veća površina igrališta?
Ako skupine imaju problema s rješavanjem trećeg zadatka, uputite učenike na aplet GeoGebre u kojem učenici eksperimentiraju i prikazuju moguća rješenja.
Učenici zadatak mogu rješavati na papiru, u MS Office 365 ClassNote bilježnici u dijelu Collaborattion space ili Content. Nakon isteka vremena predviđenog za rješavanje problema, skupine objavljuju rješenja. Ako su učenici radili u ClassNote bilježnici, vi projicirate rezultate. Ako su radili na papiru, uratke fotografiraju i predstavljaju s pomoću digitalnog alata za dijeljenje Lino ploči koju projicirate.
Svaka skupina predstavlja svoja rješenja, a učitelj potiče raspravu. Ako nitko nije riješio zadatak, vodite ih prema rješenju na osnovi onoga što su predstavili, otkrili.
Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite podsjetnik za izračunavanje opsega i površine pravokutnika, a prema potrebbi dopustite da se služe džepnim računalom.
Predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama.
Za učenike s intelektualnim teškoćama predvidite manji broj zadataka te prema potrebi pojednostavnite zadatke (npr., koristite se jednostavnijim brojevima u zadatku).
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (npr., aplet GeoGebra; ClassNote bilježnica; Lino ploča).
Tijekom rada u skupini pripazite na to da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, npr., ne inzistirajte da učenik prezentira u razredu ako to sam ne želi. Vodite računa da učenik s teškoćom aktivno sudjeluje u provedbi aktivnosti.
U razrednoj raspravi nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite mu odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Za učenike koji žele više možete predložiti različite probleme vezane za površinu likova. Neke od problemskih situacija jesu:
Određivanje najveće površine lika s istim zadanim opsegom. Tu aktivnost možete ostvariti vođenim istraživanjem u pripremljenom apletu GeoGebre. Pripremite učenicima niz nacrtanih trokuta, kvadrata, pravokutnika, peterokuta, pravilnih i nepravilnih mnogokuta i kruga. Omogućite alat kojim učenici mogu provjeriti da su svi istog opsega te alat za izračun površina koje uspoređuju kako bi mogli izvesti zaključak.
Određivanje duljina stranica lika zadane površine. Za tu aktivnost kao uvodno razmatranje preporučite sadržaj na kraju e-Škole DOS Matematika 5 , Modul 7, Jedinica 7.3...i na kraju. Provedba problemske situacije koju ste osmislili može biti u pripremljenom apletu GeoGebre ili fizički, na milimetarskom papiru. Ako radite na milimetarskom papiru, iznosi površina mogu biti i decimalni brojevi s mjernom jedinicom u centimetrima kvadratnim.
Krajnji je ishod ove aktivnosti da učenici u digitalnom alatu stvore crtanjem ili euklidskom konstrukcijom mozaik sastavljen od kvadrata i pravokutnika koji daje inicijal imena nečijega kućnog ljubimca. Mozaik mora biti uokviren u pravokutnu "pločicu".
Konstrukcije pravokutnika i kvadrata možete ponoviti gledanjem videozapisa Konstrukcija pravokutnika u kojem je predstavljena konstrukcija pravokutnika i Konstrukcija kvadrata (samo dio o konstrukciji kvadrata sa zadanom duljinom stranice), koje ste pripremili i čiju poveznicu podijelite s učenicima kako bi je mogli ponoviti ako im zatreba. Pri gledanju videozapisa učenici neka zapisuju korake konstrukcije koju gledaju. Kako biste bili sigurni da su koraci konstrukcije ispravni, provjerite što su napisali i ponudite im postupak u dokumentu MS Word Konstrukcija kvadrata. Ako rabite MS ClassNote, videozapis i postupak konstrukcija podijelite s učenicima u Content Library sekciji.
Za digitalnu konstrukciju izradite aplet GeoGebra u kojem ćete učenicima omogućiti samo alate potrebne za euklidsku konstrukciju: pravac kroz dvije točke, dužina, konstrukcija kružnice, presjek, bojenje unutrašnjosti. Izostavite alate za crtanje okomica i paralela kako biste bili sigurni da će izvesti euklidsku konstrukciju. Pripremite model mozaika s inicijalom sastavljenim od kvadrata i pravokutnika sa zadanim dimenzijama. Učenici konstruiraju svaki pravokutnik zasebno i onda ga slažu u zadani. Preporučite im da pravokutnike i kvadrate oboje prema vlastitom izboru, tj. da se ne moraju držati vašeg izbora boja mozaika.
Aktivnost možete organizirati kao natjecanje. Učenik koji prvi obavi zadatak, podijeli svoj uradak u alatu za dijeljenje, na primjer, ClassroomScreen. Provjerite odgovara li učenikov mozaik zadanom i ako je točan, proglašavate ga pobjednikom. Nagraditi možete najbolje, a broj nagrađenih, kriterije i vrstu nagrade sami odredite. Sve konstruirane mozaike učenici timski slažu u sliku. Slika može biti digitalna ili analogna. Ako je digitalna, možete je podijeliti s učenicima u Content Library sekciji ClassNote bilježnice. Ako je analogna, mozaike ispišite i izradite plakat.
Prema potrebi objasnite učenicima s teškoćama što je mozaik i dajte im neke primjere mozaika kako bi bolje razumjeli što se od njih očekuje.
Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava i intelektualnim teškoćama osigurajte potporu pri upotrebi digitalnog alata za crtanje ili konstruiranje. Mogućnost crtanja predviđena je za učenike kojima je euklidska konstrukcija problem. Također krajnje pojednostavnjenje aktivnosti može se provesti fizičkim slaganjem mozaika od konkreta kvadrata, pravokutnika, trokuta, polukrugova, krugova... Te konkrete učitelj treba pripremiti od kartona ili drvenih elemenata.
Učenicima s teškoćama pripremite objašnjenja uz slikovnu podršku za navedene pojmove (pravac kroz dvije točke, dužina, konstrukcija kružnice, presjek, bojenje unutrašnjosti).
Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite korake konstrukcije kako bi se bolje usmjerili na izradu.
Nastojte pohvaliti učenike s teškoćama za trud i ustrajnost iako sama izvedba nije jednaka kao ona učenika bez teškoća. Preporučuje se dodijeliti nagradu za učenika koji se najviše trudi kako bi se potaknula motivacija svih učenika, posebno učenika s teškoćama da imaju prigodu biti u nečemu najbolji. Na taj način šaljete poruku da je važno sudjelovati i dati sve od sebe.
Janeš, Sanja, Projektni zadatci u nastavi matematike. Alfa, Zagreb 2015.
Vučić, K. Janeš, S. ,Metodički priručnik za 5. razred, Škola za život 2022., preuzeto s https://uciteljihr-my.sharepoint.com/:o:/g/personal/edukacije_ucitelji_hr/Ej97ifJpkOtDgQsvRS-vkKMBgUcci73FuvAlJIPgpCcKiw?rtime=Dkw0Hq__2Ug (4. ožujka 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.