Nakon ponavljanja zapisa decimalnog broja i množenja decimalnih brojeva u e-Škole DOS Matematika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, i Modul 6, Jedinica 6.3, učenici podijeljeni u grupe igraju igru otkrivanja faktora i umnoška.
Cilj je igre otkriti dva faktora i njihov umnožak postavljajući 20 pitanja. Na pitanja koja se postavljaju može se odgovoriti samo s „Da” ili „Ne”.
Drugi tim može postaviti najviše 20 pitanja kako bi saznao faktore i umnožak.
Pitanja mogu biti:
‒ Je li jedan broj višekratnik broja 2?
‒ Je li 5 na mjestu jedinica?
‒ Jesu li u umnošku dva decimalna mjesta?
‒ Je li umnožak manji od jedan?
Učitelj prati i zapisuje broj postavljenih pitanja.
Kad drugi tim pogodi brojeve, faktore i umnožak, uloge se zamjenjuju.
Za svaki tim zbraja se s koliko je pitanja došao do točnog rješenja. Pobjednik je tim koji ima manji broj ukupnih pokušaja.
Ako želite, možete broj kockica povećati na četiri ili na kockice možete zalijepiti neke druge brojeve.
Možete se koristiti i digitalnim kockicama, na primjer, Roll a Dice!. U tom se slučaju kockica baci tri puta.
Istu aktivnost možete provesti za uspoređivanje, zbrajanje, oduzimanje i dijeljenje.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite da se koriste tablicom množenja. Prema potrebi učenicima dopustite da se služe džepnim računalom pri rješavanju zadatka.
Tijekom rada u skupini važno je da vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini pazite na to da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, npr. učenik može biti zadužen za bacanje kockice kako ne bi imao pritisak računanja, nije potrebno inzistirati na tome da učenik postavlja pitanja.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Poučavajući učenike decimalnim brojevima, često ih povezujete s mjernim jedinicama, odnosno s preračunavanjem mjernih jedinica. U tom se preračunavanju učenici služe množenjem i dijeljenjem decimalnih brojeva s dekadskom jedinicom. Za uvodnu aktivnost uvijek se preporučuje ponoviti osnovne zakonitosti preračunavanja, na primjer, mjernih jedinica za duljinu putem Digitalnog izazova, Escape Room - Mjerne jedinice za duljinu. Nakon preračunavanja mjernih jedinica za duljinu bit će im lakše preračunavati mjerne jedinice za površinu putem videolekcije Matematika 5, Decimalni brojevi i mjerne jedinice za duljinu, površinu i obujam u kojoj su i mnogi kvizovi, digitalne igre i izazovi :
‒ Decimalni brojevi i mjerne jedinice za duljinu, vježba, MS Forms
‒ Decimalni brojevi i mjerne jedinice za duljinu, vježba, Genially kviz
‒ Decimalni brojevi i mjerne jedinice za duljinu , vježba, Genially igrica
‒ Decimalni brojevi i mjerne jedinice za površinu, vježba, Escape room, Google Sites
‒ Decimalni brojevi i mjerne jedinice za površinu, vježba, WordWall, igrica
‒ Decimalni brojevi i mjerne jedinice za obujam, rješenje zagonetki
‒ Decimalni brojevi i mjerne jedinice za duljinu, površinu i obujam, vježba, Genially Breakout.
Ishod ove aktivnosti je rješavanje problemske situacije. Nakon što s učenicima ponovite zbrajanje, množenje i dijeljenje decimalnih brojeva s pomoću e-Škole DOS Matematika 5, Modul 6, Jedinica 6.1, Primjer 2, Jedinica 6.2. Na početku, Jedinica 6.3. Množenje decimalnih brojeva, Jedinica 6.5. videozapis Dijeljenje decimalnog broja decimalnim brojem podijelite učenike u heterogene skupine. U pripremi trebate imati i digitalne vage jer je zamisao da se netko dosjeti da se određivanjem mase jedne kovanice i ukupne mase može saznati vrlo približan iznos novca. Ako nemate digitalnu vagu, informaciju o masi kovanica možete pronaći na stranicama Hrvatskoga numizmatičkog portala, a masu ukupne količine kovanica možete izmjeriti i običnom vagom.
Svakoj skupini postavite isti problem.
Učitelj donosi pred učenike svake skupine posudu/vrećicu/kutiju napunjene kovanicama jednake nominalne vrijednosti (ili 20 lipa ili 50 lipa ili 1 kuna ili 2 kune ili 5 kuna). Podijeljene skupine kovanica mogu biti različite za svaku grupu.
Učenicima postavite pitanje: Kako bez prebrojavanja možete odrediti iznos dodijeljenog novca?
Svaka skupina zapisuje prijedloge koristeći se digitalnim alatom za dijeljenje Padlet. Može se koristiti i Jamboard.
U raspravi i oluji ideja, koju vodi učitelj, ali bez navođenja učenika na rješenje, očekuje se iznošenje rješenja određivanjem mase jedne kovanice i ukupne mase kovanica. Tek nakon toga učitelj dijeli vage i problem je gotovo riješen. Još samo treba provesti postupak mjerenja i računanja, tj. određivanja iznosa novca.
Na kraju postupka učenici mogu brojenjem odrediti iznos novca te ga usporediti s iznosom koji su odredili vaganjem.
Učitelj može na početku aktivnosti predložiti učenicima da procijene iznos novca koji im je dodijeljen te da izračunaju grešku procjene.
Ako učenici želi više naučiti o novcu, uputite ih na poveznicu virtualnog muzeja. O onome što su naučili učenici mogu izraditi prezentaciju te je prikazati ostalim učenicima kako bi ih potaknuli da i oni počnu istraživati.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenog gradiva. Prema potrebi učenicima omogućite korištrnje pisane tablice množenja i dozvolite korištenje kalkulatora.
Tijekom rada u skupini važno je da vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini važno da vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (npr. Padlet, Jamboard).
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ukoliko je pogriješio. Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Učenicima s teškoćama pripremite postupke rješavanja problema po koracima te na kraju provjerite s njima jesu li razumjeli kako je otkriveno rješenje.
Na početku s učenicima ponovite uspoređivanje decimalnih brojeva s pomoću apleta GeoGebre Točkalica ili Padajući brojevi.
Podijelite učenike u parove. Svakom paru osigurajte krojački metar ili neki drugi mjerni alat za mjerenje duljine kako bi mogli jedan drugom izmjeriti visinu. Prije nego što učenici počnu mjeriti visine, pokažite im kako će to učiniti. Možete iskoristiti i mogućnost mjerenja u kabinetu Tjelesne i zdravstvene kulture.
Kad učenici u parovima izmjere visine, neka ih zapišu, izražene u metrima, na pripremljeni digitalni alat za dijeljenje Lino ploču ili na običnu ploču u razredu. Učenici zapisuju iznose tako da pokraj iznosa visine napišu i svoje ime. Zadajete im da izmjerene visine poredaju od najmanje do najveće te ih zapišu u svoje bilježnice koristeći se znakovima za uspoređivanje. Nakon toga trebaju poredati po veličini i imena učenika u razredu prema razvrstanim iznosima visina.
Pregledajte učeničke uratke i odaberite nekoliko učenika koji će pročitati svoja rješenja, a ostali učenici neka se poredaju u vrstu prema pročitanom rješenju. Nakon rasprave odlučuju o ispravnom rješenju.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Provjerite jesu li naučili simbole za označavanje veći, manji ili jednako. Poželjno je koristiti se primjerima i slikovnim prikazima u podsjećanju na gradivo o uspoređivanju decimalnih brojeva.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (npr., Lino ploča; aplet GeoGebra).
Pri radu u paru učenika s teškoćom uparite s učenikom koji razumije gradivo, strpljiv je i djeluje poticajno za učenika s teškoćama. Češće provjeravajte kako se snalaze u rješavanju zadatka.
S učenicima provjeravajte jesu li dobro zapisali visine vršnjaka jer su moguće i zamjene poretka znamenaka unutar broja.
Ne inzistirajte na tome da svoja rješenja učenici čitaju osim ako se za to sami ne jave.
Roll a dice. Preuzeto s https://www.online-stopwatch.com/online-dice/ , (22. veljače 2022.)
KUNALIPA Hrvatski numizmatički portal. Preuzeto s http://www.kunalipa.com/katalog/kovanice/5-kuna.php (22. veljače 2022.)
Janeš, Sanja, Matematika 5.r. - Decimalni brojevi i mjerne jedinice za duljinu, površinu i obujam, Škola za život 2020.Preuzeto s poveznice https://youtu.be/iJwue3SfHhk
Janeš, Sanja, Projektni zadatci u nastavi matematike. Alfa, Zagreb, 2015.
Vučić, K. Janeš, S. ,Metodički priručnik za 5. razred, Škola za život, 2022., preuzeto s https://uciteljihr-my.sharepoint.com/:o:/g/personal/edukacije_ucitelji_hr/Ej97ifJpkOtDgQsvRS-vkKMBgUcci73FuvAlJIPgpCcKiw?rtime=Dkw0Hq__2Ug (4. ožujka 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.