Ova se aktivnost može primijeniti kao motivacijski primjer pri uvođenju pojma skupa, pojma elementa skupa te pripadnosti elementa skupu. U tu svrhu pripremite tridesetak kartica s ispisanim pravima i obvezama djece, moralnim vrijednostima te stereotipima pa ih umnožite tako da imate četiri kompleta kako bi svaka skupina učenika dobila sve predviđene kartice. Učenici neka u skupinama razvrstaju kartice u četiri skupa, bez unaprijed danog kriterija. Pripremite za svaku skupinu učenika i jednu praznu karticu na koju učenici trebaju napisati osmišljenu tvrdnju/pojam koja se uklapa u neki od skupova. Svaka skupina neka odabere i na ploči prikaže, s pomoću magneta, jedan skup. Potaknite analizu i raspravu: Što je zajedničko karticama u prvom skupu? Možete li osmisliti zajednički naziv kojim bi opisali sve tvrdnje/pojmove na karticama? Što misle članovi druge skupine? A treće? ...Imate li svi iste kartice izdvojene u isti skup? Oko svake skupine kartica nacrtajte zatvorenu krivulju te svaki skup imenujte. Ako koristite karticama iz prijedloga, očekivani nazivi skupova su Prava/slobode, Stereotipi/predrasude, Vrijednosti te Odgovornost/ponašanje.
Zamolite predstavnika svake skupine da predstavi karticu koju je osmislila pojedina skupina te povedite raspravu o pripadnosti pojma/tvrdnje skupu.
Pripremite sažetak o zadavanju i označavanju skupova, pohranite ga na oblak (na primjer, OneDrive, dio paketa MS Office 365). Podijelite učenicima poveznicu na sažetak koji će, za zadaću, prepisati u bilježnicu.
Engleski logičar John Venn (1834. – 1923.) u svojemu je djelu Symbolic Logic prvi put upotrijebio dijagrame kojima označava odnose među skupovima. Danas takve dijagrame nazivamo Vennovim dijagramima. Jedan od vitraja koledža Gonville and Caius u Cambridgeu, koji je Venn pohađao od 1853. – 1857., u čast njemu prikazuje tri skupa koji se sijeku.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenike s teškoćama premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
Za učenike s poremećajem jezično-govorne-glasovne komunikacije i za učenike s intelektualnim teškoćama koristite se jednostavnim jezikom i provjerite razumiju li pojmove, posebice apstraktne.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst na karticama. Za učenike s poremećajem jezično-govorne-glasovne komunikacije i učenicima s intelektualnim teškoćama također je važna jezična prilagodba, a ona podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr., OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Grafičke prilagodbe su iznimno važne i za učenika s oštećenjem vida.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-s za rad s učenicima s teškoćama.
Jedna od najpoznatijih latinskih izreka Divide at impera značenja Podijeli pa vladaj pripisuje se rimskom vojskovođi Juliju Cezaru, koji se tom taktikom koristio kako bi oslabio, a zatim porazio neprijatelje.
Ova je aktivnost preinaka prve aktivnosti ovoga scenarija, a može se primijeniti kao motivacijski primjer pri uvođenju pojma skupa, pojma elementa skupa te pripadnosti elementa skupu. Osmislite interakciju u nekom od digitalnih alata, primjerice Wordwall, sličnu onoj opisanoj u prvoj aktivnosti scenarija Imamo prava, ali i obveze. Podijelite učenike u skupine. U predmetnom kanalu MS Teamsa podijelite prije generiranu poveznicu na aktivnost (primjer) u kojoj će učenici, uz raspravu, rasporediti kartice u odgovarajuće skupove. Pratite rad svake skupine i usmjeravajte ih potpitanjima. Prema potrebi, objasnite učenicima pojmove koji im nisu dovoljno poznati i potaknite raspravu o njihovu značenju kako bi učenici pravilno odredili pripadnost skupu. Analizirajte riješenu vježbu frontalno uz projekciju na pametnu ploču.
Ako učenici sami ne zamijete, potaknite razgovor o tome mogu li pojedini pojmovi pripadati dvama skupovima. Učenici neka navedu pojmove/tvrdnje u vezi s kojima su imali najviše dvojbi. Uvedite pojam presjeka skupova.
Neka svaka skupina učenika odabere jedan skup ili dva skupa s presjekom koji će predstaviti. U alatu Canva pripremite četiri predloška za plakat te podijelite učenicima unaprijed generirane poveznice kako bi izradili uratke. Na svakom plakatu istodobno rade svi učenici iz skupine. Nakon što završe, neka preuzmu plakat i postave ga u prostor za suradnju koji ste unaprijed predvidjeli u razrednoj bilježnici OneNote/ClassNotebooka. Uputite učenike da sve plakate iz prostora za suradnju preuzmu u vlastitu digitalnu bilježnicu u sklopu OneNoteClassNotebooka. Plakate ispišite i izložite na razrednom panou.
Dodatno provjeravajte s učenicima s teškoćama razumiju li pojmove, kao i u prethodnoj aktivnosti. Za ovu bi aktivnost bilo dobro osigurati ispisana objašnjenja za pojmove kako bi se učenici bolje snalazili u rješavanju zadatka.
Prema potrebi osigurajte rad u paru za učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa da je učenik s teškoćama u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Provjeravajte s parom kako napreduju u obavljanju zadatka.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (npr., WorldWall; Canva).
Tijekom rada u paru ili skupini važno je da vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Tijekom rada u skupini važno je da vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje te im dodijelite zadatak u kojem će biti uspješni. Ako je se u razredu učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Svrha je ove aktivnosti uz primjere iz svakidašnjeg života primijeniti pojam pripadnosti elementa skupu.
S pomoću digitalnog alata za slučajni odabir, primjerice Čudnovati kotač u aplikaciji Wordwall, podijelite učenike u skupine. Pripremite ploču za suradnju Classroom screen - asistent u nastavi na kojoj navedite četiri pojma povezana s međupredmetnom temom Građanski odgoj i obrazovanje, npr. prava djeteta, odgovorno ponašanje, ljudske vrijednosti te stereotipi i predrasude, a zatim te pojmove upišite u alat random name (na ploči Classroom screen). Slučajnim odabirom iz alata random name dodijelite skupinama učenika po jednu temu/pojam. Učenici neka u skupinama provedu raspravu, osmisle po nekoliko pojmova koji su elementi danog skupa te ih prikažu umnom mapom s pomoću alata Coggle za koji ste im podijelili unaprijed generirane poveznice ili Vennovim dijagramima kreirajući plakat. Dok traje rad u skupinama, možete uključiti alat za mjerenje razine buke (Sound level) i štopericu (Timer), koji se nalaze u alatnoj traci Classroom screena, kako bi učenici razvijali samoklontrolu glasnoće razgovora pri suradničkom učenju te lakše pratili vrijeme predviđeno za rad.
Pripremite kratke pisane upute za izradu digitalnog obrazovnog sadržaja u alatu Wordwall. Nakon što su učenici završili aktivnost u skupinama, dogovaraju parove unutar skupine te prema danim uputama ili primjenjujući dotad stečene vještine, izrađuju kratku digitalnu aktivnost kako bi odredili pripadnost zadanih elementa skupu. Nakon završetka aktivnosti, neka vam pošalju poveznice ili QR kodove (prema potrebi učenicima podijelite upute za kreiranje QR koda) na izrađene sadržaje, a vi ih ugradite na ploču Classroom screena. Alternativno, učenici mogu podijeliti poveznice na svoje radove putem unaprijed pripremljene kolekcije, primjerice platforme Wakelet, koju ste izradili i podijelili im poveznicu za suradnju. Vrednujte rad učenika u interaktivnom digitalnom okružju.
Kolekcija učeničkih uradaka može poslužiti za ponavljanje sadržaja, ali i kao motivacijski zadatak za sat razrednika.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz spektra autizma smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne podrške.
Provjerite s učenicima s teškoćama razumiju li temu ili pojam koju je dobila njihova skupina. Unutar skupine osigurajte da svi učenici sudjeluju u raspravi, no nemojte inzistirati da to čine učenici s teškoćama koji to odbijaju.
U pisanim uputama obratite pozornost na jezičnu i grafičku prilagodbu koje su vrlo važne za učenike s poremećajem jezično-govorne-glasovne komunikacije i učenike s oštećenjem vida. Važnaje i jezična prilagodba, a ona podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (npr., Wordwall, Wakelet, Coggle i ClassromScreen). Prema potrebi osigurajte vršnjačku pomoć ili sami pružite potporu učeniku.
Osmislite virtualnu zajednicu za učenje, primjerice Class Notebook. Podijelite poveznicu na digitalni edukativni sadržaj kako bi motivirani učenici istražili pravila pridruživanja elementa skupu. Predložite učenicima da istraže povijest nastanka i/ili prve primjene simbola koji se koriste za pripadnost elementa skupu ( ), uniju ) i presjek ( ). Neka učenici rezultate svojega istraživanja predstave plakatom izrađenom u alatu Canva ili Piktochart. Radove možete ispisati, a poveznice za izrađene sadržaje neka učenici podijele u prostoru za suradnju virtualne zajednice za učenje.
Brešćanski, T. (n. d.) Imamo prava, ali i obveze (kartice). Preuzeto s Imamo prava, ali i obveze (kartice).pdf (27. veljače 2022.)
Glasnović Gracin, D. (2008.). Matematika 5 plus. Zagreb: Element.
Ineteractivate (n. d.). Venn diagrame shape sorter. Preuzeto s http://www.shodor.org/interactivate/activities/ShapeSorter/ (27. veljače 2022.)
Tanjab (n. d.) Wordwall: Skupovi/goo. Preuzeto s https://wordwall.net/play/26102/502/630 (27. veljače 2022.)
UNICEF (n. d.). Brošura o Konvenciji i pravima djeteta na jeziku prilagođenom djeci. Preuzeto s https://www.unicef.org/croatia/media/2346/file/Bro%C5%A1ura%20o%20Konvenciji%20o%20pravima%20djeteta%20na%20jeziku%20prilago%C4%91enom%20djeci.pdf (27. veljače 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.