Potaknite učenike na istraživanje dostupnih internetskih i drugih izvora o uzrocima daltonizma, s obzirom na nasljeđivanje vezano za spol, o vrstama daltonizma (sljepoći za crvenu i zelenu, plavu i žutu boju ili potpunoj sljepoći za boje) te posljedicama takvog poremećaja u svakodnevnom životu. Uputite ih i na istraživanje učestalosti tog poremećaja u Republici Hrvatskoj, kao i globalno, s obzirom na udjele osoba s daltonizmom prema spolu. Potaknite ih na izradu infografike ili postera u digitalnom alatu Canva o obilježjima i nasljeđivanju daltonizma. Uratke možete prezentirati na školskim panoima i školskoj mrežnoj stranici kao dio osvješćivanja o daltonizmu.
Učenike zatim možete uputiti na stranicu s mrežno dostupnim testom za daltonizam: Ishihara test. Neka samostalno riješe test, koji mogu predložiti i svojim ukućanima, pa potaknite raspravu o rezultatima i bojama koje su učenicima bile teže za raspoznavanje. Potaknite ih na raspravu o tome vide li svi učenici jednako pojedinu sliku te koji su uzroci razlika.
Možete ih usmjeriti i na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3. 2, gdje trebaju proučiti način zapisa alela za svojstva vezana za nasljeđivanje spola. Potaknite ih na primjenu spoznaja stečenih o monohibridnom križanju rješavanjem primjera Nasljeđivanje daltonizma u navedenom digitalnom interaktivnom sadržaju te zajednički analizirajte rješenja. Neka za riješene primjere križanja navedu udio genotipa i fenotipa u generaciji potomaka.
Radi uvježbavanja i ponavljanja učenike možete potaknuti i na osmišljavanje primjera monohibridnih i dihibridnih križanja, s obzirom na praćenje odabranih autosomno nasljednih i spolom vezanih obilježja, koje mogu objaviti na zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet.
Vrsta daltonizma s najmanjom učestalošću u ljudskoj populaciji jest potpuna sljepoća za boje.
Upute vezane za istraživanje o konkretnoj temi kao što je daltonizam učenicima s teškoćama pošaljite unaprijed (uoči provedbe scenarija) kako bi bili što spremniji za rad tijekom same aktivnosti. Ako se interes pojedinog učenika s teškoćama (učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje ili učenika s poremećajem iz autističnoga spektra) poklapa s ovom temom, svakako ga osnažite da s drugima podijeli podatke o daltonizmu koje je pronašao.
Vodite računa o tome jesu li učenici s teškoćama spremni za izradu infografike ili postera te im zorno prikažite korištenje alatom odnosno primjer slične infografike. Zbog vremenske komponente, učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava može poslužiti djelomično ispunjena infografika. Učenicima s teškoćama objasnite način ispunjavanja mrežno dostupnog testa za daltonizam – testa Ishihara. Ovisno o obilježjima učenika s oštećenjem vida, ponudite im zamjensku aktivnost (npr. istraživanje o poznatim osobama koje imaju daltonizam). Učenicima s disleksijom i diskalkulijom dodatno objasnite načelo monohibridnog križanja na primjeru Nasljeđivanje daltonizma.
Svim učenicima s teškoćama omogućite podršku pri rješavanju digitalnog interaktivnog sadržaja o monohibridnom križanju.
Učenike s teškoćama potaknite na korištenje zajedničkog pojmovnika koji redovito ažuriraju učenici ili nastavnik, a koji će olakšati usvajanje nastavnog gradiva iz biologije.
Učenike s izraženim interesom za biologiju možete potaknuti na međupredmetno povezivanje o mehanizmu primanja svjetlosnih podražaja u čovjekovu oku, oblicima i vrstama vidnih stanica te prijenosu impulsa i obradi tog impulsa u centru za vid. Takav opširniji zadatak možete učenicima zadati kao oblik suradničkog rada. U tom istraživanju poseban naglasak mogu staviti na staničnu razliku između osoba normalnog vida i osoba s daltonizmom. Saznanja mogu prikazati u obliku postera izrađenog u digitalnom alatu Canva.
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o simptomima, posljedicama te nasljeđivanju hemofilije. Možete ih uputiti i na suradničko istraživanje vrsta tog poremećaja te razlika između hemofilije A i hemofilije B. Neka pojedini učenici u digitalnom alatu Nearpod pripreme izlaganje u koje su uklopljena pitanja za provjeru usvojenosti ishoda učenja. Tijekom prezentiranja pripremljene teme uključite sve učenike u razredu, dijeleći poveznicu za pristupanje prezentaciji uz pripadajući kod, u sklopu koje učenici samostalno ili paru odgovaraju na pripremljena pitanja .
Učenike možete usmjeriti i na istraživanje učestalosti (dijagnosticirane) hemofilije u Republici Hrvatskoj, samostalno ili u paru, a rezultate mogu priložiti izrađenoj prezentaciji. Neka usporede učestalost poremećaja u Republici Hrvatskoj i globalno, s posebnim naglaskom na spol za koji je ovaj poremećaj češći. Prije nego što učenici započnu izlaganje, uputite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja učeničkog izlaganja. Potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Zatim učenike možete usmjeriti na videouradak Hemofilija u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3. 2. Zajednički analizirajte videouradak. Nakon toga potaknite učenike da samostalno ili suradnički riješe primjer nasljeđivanja hemofilije u navedenom interaktivnom sadržaju uz navođenje udjela genotipa i fenotipa u generaciji potomaka.
Potaknite ih na osmišljavanje i izradu rodoslovnog stabla zamišljene nasljedne linije za hemofiliju u trima generacijama, uključujući barem deset osoba s praćenim obilježjima. Rodoslovno stablo mogu izraditi pomoću digitalnog alata Pedigree chart maker, u kojemu se odabire odgovarajuća oznaka i povezanost za članove pojedine generacije. Uputite ih i na to da se trebaju koristiti odgovarajućim simbolima u praćenju spolom vezanog obilježja u rodoslovnim stablima. Taj zadatak mogu izvršiti u nekoliko grupa, ovisno o ukupnom broju učenika, nakon čega grupe imaju zadatak riješiti rodoslovna stabla koja su pripremile druge grupe. Zajedno analizirajte uratke i rješenja te predložite eventualno potrebna poboljšanja.
Za dodatno uvježbavanje možete im pripremiti zadatke vezane za monohibridno i dihibridno križanje (uključujući i spolom vezano svojstvo) u obliku kviza u digitalnom alatu Quizizz, kako biste ujedno provjerili usvojenost ishoda učenja.
U medicini poznate su dvije vrste hemofilije (A i B), koje se razliku po nedostatku drugog faktora zgrušavanja. Hemofilija A približno je četiri puta češća u populaciji od hemofilije B.
Učenicima s teškoćama unaprijed najavite istraživanje vezano za temu hemofilije, kao i obilježja koja je potrebno istražiti te informaciju da pogledaju videouradak Hemofilija u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3. 2. Pri usporedbi učestalosti poremećaja u Republici Hrvatskoj i globalno (u odnosu na spol) učenicima s diskalkulijom osigurajte vršnjačku podršku ili pomoć nastavnika. Učenicima s teškoćama dodatno pojasnite primjer vezan za nasljeđivanje hemofilije te im skrenite pozornost na to da lokaciju videozapisa u digitalnom interaktivnom sadržaju potraže pomoću opcije Traži. Povežite naziv scenarija sa sadržajem radi stvaranja asocijacija.
Hemofilija je poznata i kao „kraljevska bolest“ pa učenike možete potaknuti na primjenu stečenih spoznaja o hemofiliji u povijesnom kontekstu, istraživanjem dostupnih mrežnih i drugih izvora o pojavi hemofilije u poznatim kraljevskim obiteljima. Najpoznatiji je primjer pojava hemofilije u potomaka kraljice Viktorije. Uputite ih i na primjenu spoznaja iz sociologije o društvenom kontekstu kao jednom od čimbenika s utjecajem na pojavnost hemofilije. Saznanja o toj temi mogu prikazati u obliku infografike ili postera u digitalnom alatu Canva.
Učenike možete potaknuti na osmišljavanje anketnoga upitnika kojim bi ispitali razinu informiranosti o uzrocima i posljedicama Duchenneove mišićne distrofije, kao i o značajnim problemima diskriminacije osoba s takvim tipom invaliditeta. Uputite učenike na istraživanje dostupnih internetskih i drugih izvora o obilježjima te vrste genski nasljednog poremećaja.
Usmjerite ih prema oblikovanju kvalitetnih i usmjerenih pitanja s biološkog i sociološkog gledišta kojima bi mogli dobiti kvalitetne informacije o ispitivanom problemu. Anketni upitnik mogu izraditi pomoću digitalnog alata Google Forms. Potaknite ih na promišljanje koji su sve podatci o ispitanicima potrebni kako bi se, nakon završenog anketiranja, mogla napraviti kvalitetna analiza podataka.
Rezultate anketnog upitnika učenici mogu prikazati u obliku plakata izrađenog u digitalnom alatu Canva, koji možete izložiti na školskim panoima, na mrežnoj stranici škole ili pak možete pripremiti izlaganje za skupove na kojima se, u organizaciji različitih udruga, može doprijeti do šire publike. Time ćete postići promicanje ravnopravnosti osoba s invaliditetom, upozoriti na poteškoće s kojima se susreću osobe s tim poremećajem te razvijati socijalne i društvene vještine učenika u odnosu prema osobama s invaliditetom.
Najčešća je posljedica Duchenneove mišićne distrofije progresivno smanjenje volumena (atrofija) tjelesnih mišića. Uzrok joj je mutacija u genu koji kodira protein distrofin.
Nisu sve vrste atrofija mišića nasljedni poremećaji.
Učenicima s disleksijom i onima s jezičnim teškoćama skrenite pozornost na povezanost kratice DMD i naziva Duchenneova mišićna distrofija, što je važno kao moguća strategija za upamćivanje novog pojma. Učenicima s teškoćama najavite temu koja će se zajednički obrađivati, predložite im da unaprijed pretraže informacije o obilježjima genski nasljednog poremećaja te ih usmjerite na relevantne poveznice. Prilikom oblikovanja kvalitetnih i usmjerenih pitanja vezanih za tu temu pripremite predložak sa sličnim pitanjima kako bi učenici s teškoćama razumjeli što se od njih očekuje i dobili smjernice. Radi lakšeg usvajanja teme Čimbenik DMD, učenike s teškoćama potaknite da istraže primjere poznatih osoba kojima je dijagnosticirana Duchennova mišićna distrofija. Ohrabrite učenike s teškoćama na izlaganje u školi ili snimanje kratkog videozapisa na temelju pripremljenog materijala (ako je predložena sugestija u skladu s jakim stranama učenika).
Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o smještaju gena za distrofin (ili DMD protein) s obzirom na vrstu kromosoma, kao i o vrstama mutacija koje uzrokuju poremećaj u sintezi navedenog proteina. Možete ih usmjeriti i na primjenu spoznaja stečenih u kemiji u istraživanju sastava i trodimenzijske strukture distrofina.
e-Škole digitalni interaktivni sadržaj 3.2 "Spolno vezano nasljeđivanje"
Ishihara test daltonizma: Ishihara Test
Vrste daltonizma: Types of Color Blindness | National Eye Institute (nih.gov)
Hemofilija: History | National Hemophilia Foundation
Duchenneova mišićna distrofija: Muscular Dystrophy Association (mda.org)
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 22.3.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.