Potaknite učenike na to da na ploču nacrtaju izraz lica kojim će prikazati kako se najčešće osjećaju u školi. Navedite nazive za te osjećaje, zapišite ih ispod crteža na ploči, a učenici neka precrtaju crteže i prepišu riječi u bilježnicu. Vodite računa o tome da navedete i napišete i riječi čije će se razumijevanje provjeravati tijekom sljedeće samostalne aktivnosti. Povedite razgovor s učenicima o osjećajima koji se javljaju u njima na spomen škole ili kad se nalaze u školi.
Neka učenici zatim riješe grupu zadataka označenih slovom A na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2.. U tim zadatcima učenici trebaju spojiti slike s izrazima lica i jednostavnim nazivima za opisivanje općenitog raspoloženja koje mogu rabiti kad ih se pita kako se osjećaju. Neka učenici u parovima uvježbaju jednostavan dijalog u kojem prvi učenik pita drugoga kako se osjeća, a drugi odgovara. Zatim neka zamijeniti uloge. Obiđite razred tijekom vježbe i upozorite učenike na to da pripaze na pravilan izgovor te provjerite gramatičku točnost pri postavljanju pitanja.
Kad svi učenici uvježbaju dijaloge, neka ih izvedu u razredu.
U Formsu unaprijed pripremite kviz u kojem će učenici odgovarati na pitanja o svojem raspoloženju. Učenici će kvizu pristupiti putem poveznice koju ćete im poslati. Nakon što zajedno pogledate dobivene rezultate, potaknite raspravu s učenicima o tome zašto se osjećaju tako kako su naveli u Formsu. Pitajte ih što ih može razveseliti ili smiriti u situaciji kad ih obuzmu manje pozitivne emocije. Aktivnost će potaknuti učenike na usmeno izražavanje, a tijekom rješavanja kviza vježbat će i vještinu čitanja s razumijevanjem.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osiguralo pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom uvodne aktivnosti učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava zbog kojih ne mogu sudjelovati u zadatcima crtanja, omogućite vršnjačku podršku ili alternativan način izvođenja zadatka kao što je pronalaženje slike izraza lica putem tableta ili računala. Ne inzistirajte na tome da učenici s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju govore pred razredom ako to sami ne žele. Pri uvježbavanju dijaloga vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. U vrednovanju izgovora učenika ne ispravljajte nepravilnosti koje su posljedica učenikovih teškoća. Stvorite motivirajuću okolinu za učenike s teškoćama ako izraze želju za izvođenjem dijaloga. U tom slučaju ne ispravljajte njihov govor te spriječite oponašanje i ruganje. Provjerite znaju li i mogu li svi učenici upotrebljavati Forms te im pomozite pri ispunjavanju ankete. Učenicima s oštećenjem sluha dodatno objasnite pitanja.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Učenicima podijelite popis od 4 ili 5 riječi za opisivanje emocija (primjerice, rabbia, gelosia, ansia) koje dosad niste spominjali. Zadajte im da u online rječniku Treccani ili u kakvu drugom sličnom digitalnom izvoru pronađu značenje tih riječi te da u bilježnicu nacrtaju izraze lica ili situacije u kojima su se osjećali bijesno, ljubomorno ili anksiozno. Ispod crteža neka napišu jednostavne rečenice u kojima će iskoristiti te nove riječi i ukratko opisati što su nacrtali. Primjerice, Sento rabbia quando vedo ingiustizia.
Na početku aktivnosti uputite učenike na slušanje snimke koja se nalazi u drugom dijelu zadatka A na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2 u kojoj Marco, Francesca, Anna i Antonio govore o svojim osjećajima. Nakon slušanja provjerite razumijevanje odslušanog te zapišite na ploču i u bilježnicu nekoliko ključnih riječi (npr. stanco, felice, triste, innamorato). Potaknite učenike na iskazivanje osjećaja dizanjem palca. Primjerice, podignuti palac neka upotrebljavaju za izražavanje dobrog raspoloženja, spušteni palac za izražavanje lošeg raspoloženja, a mahanje rukom za izražavanje raspoloženja koje nije ni dobro ni loše.
Pokažite učenicima kako mogu raditi u digitalnom alatu Bookcreator. Neka na školskim tabletima ili računalima u tražilicu upišu naziv alata i samostalno mu pristupe. Radeći u paru, neka u alatu izrade slikovni rječnik u kojem će prikazati emocije koje su čuli u zvučnom zapisu i zapisali u bilježnicu. Pri izradi rječnika neka se služe kombinacijom teksta i slike. Slikovnim rječnikom trebaju obuhvatiti i osnovne odgovore na pitanje Come stai? iz prve aktivnosti (bene, male...). Kad izrade slikovne rječnike, potaknite učenike da u razredu predstave svoje radove i pritom navedu kako se oni osjećaju (primjerice, Mi sento innamorato. Non sono stanco. ili Mi sento felice. Non sono triste.). Tijekom ove aktivnosti učenici će utvrditi novi vokabular, napisati nove riječi i samostalno se usmeno izraziti.
Pri izvođenju uvodne aktivnosti provjerite razumiju li učenici s oštećenjem sluha pojmove koji se spominju u zvučnom zapisu (kao i učenici sa specifičnim teškoćama učenja). Za zvučni videozapis bilo bi dobro unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira. Neka natuknice budu jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba u tom slučaju odnosi se na nedvosmisleno objašnjavanje i prijevod novih pojmova, a grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Provjerite naknadno jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute za rad u alatu Bookcreator. Tijekom rada u paru važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama predstavljaju svoje radove u razredu ako to sami ne žele.
Potaknite učenike da u alatu Vocaroo snime tri zvuka kojima će dočarati određenu emociju. U alatu je samo potrebno kliknuti na gumb na početnoj stranici kako bi snimanje započelo. Neka pritom odaberu zvukove koji nedvojbeno upućuju na neku od emocija, primjerice smijeh koji upućuje na sreću, plač na tugu, uzdisanje na umor. Sljedeći sat neka učenici koji su kod kuće izvršili ovaj zadatak, preuzmu ulogu učitelja i puštaju snimljene zvučne zapise te s ostalim učenicima u razredu tako ponove usvojeni vokabular. To će učiniti tako da ostali učenici u razredu imenuju emocije i raspoloženja prema onome što čuju u zvučnom zapisu. Aktivnost potiče razvoj vještine slušanja i usmenog izražavanja.
Neka učenici riješe grupu zadataka označenu slovom E na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2.. Riječi koje čuju u zadatku (primjerice, gomma, casa, yogurt), trebaju zapisati. Napišite zatim rješenja na ploču i ponovite pisanje glasova ca, co, cu i ga, go, gu. Usput provjerite i razumijevanje značenja riječi koje su učenici slušali i zapisivali.
Uputite učenike na kreiranje potrage za blagom u alatu Actionbound kojem će pristupiti putem poveznice. Podijelite razred u dvije grupe. Jedna grupa kreira potragu za blagom s pomoću opcije trake s obilaskom mjesta u alatu, a druga ju grupa provodi. Potragu će provesti u stvarnom životu, i to tako što će u školi ili oko škole pronalaziti predmete ili slike riječi koje su naučili rješavajući zadatak E. Neka svaka grupa unutar sebe izabere vođu koji će odrediti koji će član grupe što tražiti kako bi potraga bila učinkovitija. Kako bi sve teklo glatko, a učenici se prije svega mogli usredotočiti na kreiranje potrage za blagom, a zatim i na samu potragu prema uputama suprotne grupe, unaprijed pripremite slike ili predmete koje ćete skriti na lokacije koje grupe odaberu.
Nakon što obje grupe završe potragu, neka svaki učenik imenuje što je pronašao te tako ponovi novi vokabular.
Tijekom rješavanja grupe zadataka sa zvučnim zapisom imajte na umu da će pisanje prema diktatu predstavljati izazov za neke učenike s teškoćama. Napisanim riječima na ploči omogućite vizualnu podršku u obliku slikovnih prikaza pojmova. Na taj će način svi učenici imati dodatnu podršku u usvajanju novog rječnika. Provjerite znaju li i mogu li učenici s teškoćama upotrebljavati alat Actionbound. Tijekom rješavanja grupnog zadatka važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Primjerice, učenik urednoga razvoja sastavlja pitanja, a učenik s oštećenjem sluha može izraditi kviz. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. U aktivnosti imenovanja predmeta nakon potrage učenicima s teškoćama omogućite više vremena za davanje usmenog odgovora, i to tako da učenik počne govoriti s odgodom. Ako učenik ne može progovoriti ili zastane na nekoj riječi ili slogu, diskretno i neverbalno (osmijeh, kimanje glavom) pokažete empatiju i/ili pružite diskretnu verbalnu podršku. Recite, primjerice, da imate dovoljno vremena te da se nikamo ne žurite ili da je riječ koju se učenik sprema izgovoriti zbilja teška.
Potaknite učenike na razmišljanje o tome tko sve danas može poći u potragu za blagom, a tko je to činio u prošlosti (primjerice, gusari su u potragu za blagom išli u prošlosti, a danas djeca mogu ići u potragu za čokoladnim uskrsnim jajima u vrtu ili odrasli u igri escape room). Zatim neka svoje zaključke zapišu na zajedničku ploču u alatu AWWApp.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.