Predmet
Biologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

#bio #prolaz

Naziv predmeta
Biologija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • stanična membrana
  • aktivan transport
  • pasivan transport
  • organele s membranom

Najvažniji mozaik svake stanice

Kako biste potaknuli njihov interes, ogulite pred učenicima jednu naranču, a drugu ostavite neoguljenu. Upitajte ih: Što će se dogoditi s narančama kada ih ostavimo na zraku dvadesetak minuta?, Koja je uloga kore? Nasumično prozovite nekoliko učenika, poslušajte njihove odgovore i raspravite o njima. Upitajte učenike: A što stanice štiti od isušivanja? Nakon dobivenog točnog odgovora prikažite učenicima kratak videozapis o građi bioloških membrana, koji se nalazi u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1., Jedinica 1.4., poglavlje Građa biološke membrane. Uputite ih da u bilježnice zapišu i nacrtaju najvažnije pojmove koji se odnose na građu stanične membrane. Nakon što pogledaju videozapis, ukratko prokomentirajte s učenicima građu stanične membrane te ih podijelite u grupe. Svakoj grupi dajte plastelin u različitim bojama, čačkalice te papiriće. Zadatak je svake grupe da pomoću plastelina napravi model stanične membrane. Dijelove stanične membrane trebaju označiti i imenovati pomoću čačkalica i papirića. Napomenite im da prouče i osnovna obilježja te ulogu pojedinog dijela stanične membrane kako bi to mogli objasniti drugim učenicima ako njihova grupa bude nasumično odabrana. Uputite učenike da pritom za svaki dio stanične membrane osmisle neki primjer iz svakodnevnog života o tome zašto je dobro da stanična membrana ima taj specifični dio u svojoj građi. Nakon završetka aktivnosti svaka grupa neka pametnim telefonom fotografira svoj uradak te fotografiju objavi na unaprijed pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Nasumično odaberite jedan uradak. Članovi grupe čiji je uradak odabran neka objasne ostalim učenicima osnovna obilježja i uloge pojedinih dijelova membrane, s naglaskom na primjerima uloga u svakodnevnom životu. Pojave li se kakve nedosljednosti, zajedno sa svim učenicima dođite do ispravnih zaključaka o građi stanične membrane.

Postupci potpore

U praktičnome zadatku učeniku s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem dodijelite ulogu demonstratora (guljenje naranče). Učenicima s poremećajem iz spektra autizma najavite strukturu sata i svaku izmjenu aktivnosti te postavljena pitanja dovedite u vezu sa svakodnevnim životnim iskustvima. Učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s motoričkim teškoćama, kao i svim učenicima kojima gledanje videozapisa uoči nastave olakšava praćenje aktivnosti, unaprijed pošaljite poveznice na videozapis o građi bioloških membrana. Pripremite predložak na kojem se nalazi građa stanične membrane kako bi učenici s teškoćama imenovali glavne dijelove, a ispunjeni predložak može poslužiti kao materijal za učenje. Pri podjeli u skupine vodite brigu o ravnomjernoj raspodjeli učenika s teškoćama, kao i jasnoj dodjeli uloga za svakog učenika s teškoćama kako biste osigurali aktivno sudjelovanje. Ako učenik s motoričkim teškoćama ne može sudjelovati u izradi modela stanične membrane, osmislite zamjensku aktivnost (prezentaciju pripremljenih modela i slično).

Važno je imati na umu povezivanje ove nastavne jedinice s drugim sadržajima iz ovoga predmeta, ali i sa sadržajima iz drugih predmeta, kako bi učenici s različitim teškoćama, uz više ponavljanja i utvrđivanja gradiva, što cjelovitije svladali odgojno-obrazovne ishode (npr. uz koordinaciju zadataka s drugim predmetnim nastavnicima ili povezujući cjeline unutar istoga predmeta).

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže je li stanična membrana kontrolno središte svake stanice. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike, koju će izraditi u digitalnom alatu Canva, a zatim je i prezentirati ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Najvažniji mozaik svake stanice

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava građu stanične membrane.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Život jedne organele

Pripremite kartice na kojima se nalazi po jedna slika različite organele koja je obavijena membranom. Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa izvlači jednu karticu. Učenici unutar grupe imaju zadatak da osmisle i izrade strip o organeli koja se nalazi na kartici koju su izvukli. Prilikom izrade stripa naglasak treba biti na povezivanju funkcionalnosti membrane organela s pravilnim radom stanice, a time i cijelog organizma. Također bi trebali prikazati organele kao članove našega društva, slavne osobe, naše kućne ljubimce ili stvari odnosno pojave iz našega svakodnevnog života. Učenici strip mogu izraditi u digitalnom alatu Pixton. Strip neka objave na unaprijed pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet, uz mogućnost glasovanja za najzanimljiviji uradak. Učenicima naglasite da ne smiju glasati za vlastiti strip. Uradak koji dobije najviše glasova možete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Kako biste ovu aktivnost proveli u mrežnom okruženju, organizirajte videopoziv u digitalnom alatu Teams, gdje ćete na početku prikazati kartice koje ste izradili u digitalnom alatu Wordwall, a na kojima su skrivene različite organele obavijene membranom. Učenike podijelite u grupe i pročitajte članove svake grupe te zamolite da odrede predstavnika koji će odabrati jednu karticu.

Kada su svi predstavnici grupa odabrali po jednu karticu, uputite ih da izrade strip u digitalnom alatu Pixton. Prethodno im dajte upute kako pristupiti digitalnom alatu i upozorite ih da će, prema pravilima, morati unijeti adresu e-pošte roditelja, koji mora odobriti njihovu prijavu u sustav. Predložite im da predstavnik grupe podijeli svoj zaslon u sobama u koje ćete rasporediti učenike, tako da jedan učenik izrađuje strip, ali uz naputke i sugestije ostalih članova grupe. Prilikom izrade stripa naglasak treba biti na povezivanju funkcionalnosti membrane organela s pravilnim radom stanice, a time i cijelog organizma.

Tijekom izrade stripa obilazite sobe svake grupe kako biste znali kako se razvija aktivnost i koliko je još vremena potrebno za dovršetak zadatka.

Kada svi učenici završe s izradom stripa, uputite ih da podijele uratke na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet, a možete ih i pozvati da odaberu njima najzanimljiviji strip, uz uvjet da izuzmu svoj strip. Strip pobjednika možete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Prilikom provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju valja imati na umu učenike s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika – poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo, dok treba izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove vezane za samu aktivnost kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama najavite praktični zadatak tako da ponove gradivo o funkcionalnosti membrane organela. Pripremite primjer sličnog stripa koji učenicima s poremećajem iz spektra autizma, ali i drugim učenicima s teškoćama može olakšati razumijevanje očekivanja u samoj aktivnosti. U sklopu rada u grupi važno je da učenicima s teškoćama dodijelite konkretan zadatak (primjerice da osmisle dio teksta u okviru stripa ili crtanje likova). Učenicima s motoričkim teškoćama pripremite zamjensku aktivnost ovisno o njihovim jakim stranama (slaganje pojmova na karticama ili aktivnost na računalu povezanu sa sadržajem nastavne jedinice). Ako pojedini učenik s teškoćama nedovoljno poznaje digitalni alat Pixton, osigurajte vršnjačku podršku ili alternativni način rješavanja zadatka (primjerice fotografiranje nacrtanog stripa).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka uz pomoć dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže zašto ribosomi nemaju membranu. Pomoću infografike, koju mogu izraditi u digitalnom alatu po svojem izboru, neka prezentiraju svoja saznanja ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Život jedne organele

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pomoću primjera određenih organela objašnjava važnost stanične membrane.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Aktivno ili pasivno

Ova aktivnost može se nastaviti na prvu aktivnost. Podijelite učenike u četiri grupe. Uputite ih da prouče poglavlje Prijenos tvari membranom u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2. Jedinica 2.2. Svaka grupa dobit će zadatak istražiti jedan način aktivnog odnosno pasivnog prijenosa tvari kroz staničnu membranu. Ako je potrebno, podatke mogu pretražiti pomoću mrežnih tražilica i dostupne literature. Prva grupa neka istraži na koji način kisik i ugljikov(IV) oksid ulaze odnosno izlaze iz stanice. Druga grupa neka istraži na koji način glukoza ulazi u stanicu. Treća grupa neka istraži način ulaska vode u stanicu i izlaska iz nje, a četvrta neka istraži ulogu natrij-kalijeve crpke. Naglasite učenicima da prilikom istraživanja obrate pozornost na utrošak energije prilikom prolaska zadanih čestica kroz staničnu membranu. Svoja istraživanja neka učenici prikažu u obliku stop-animacije koju će snimiti svojim pametnim telefonom i izraditi u digitalnom alatu Stop Motion Studio. Uputite učenike da prilikom izrade stop-animacije, uz objašnjenje građe stanične membrane i načina aktivnog odnosno pasivnog prijenosa tvari kroz staničnu membranu, trebaju navesti primjer iz svakodnevnog života koji bi ostalim učenicima pomogao u boljem razumijevanju načina prijenosa tvari kroz staničnu membranu. Zajedno s učenicima prokomentirajte njihove uratke te neka s obzirom na utrošak energije, izvedu zaključke o važnosti pojedinoga procesa za život organizama. Pomoću digitalnog alata Tricider odaberite najbolji uradak, koji možete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama uputite da unaprijed pročitaju poglavlje Prijenos tvari membranom kako bi lakše sudjelovali u radu svoje grupe. Učenike s disleksijom, kao i učenike s motoričkim teškoćama, usmjerite na poveznice s ključnim informacijama koje se odnose na načine prijenosa tvari kroz staničnu membranu, kako bi se skratilo vrijeme potrebno za pretraživanje. Ključne informacije vezane uz konkretno pitanje za pojedinu skupinu možete pripremiti i u papirnatnom obliku. S obzirom na podjelu na grupe, definirajte ulogu učenika s teškoćama i po potrebi im dodatno objasnite zadatak / osigurajte pomoć i tijekom same provedbe. Primjerice, učenik s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem ili učenik s oštećenjem sluha koji se snalazi u radu s različitim aplikacijama može prikazati istraživanje u digitalnom obliku.

Za učenike koji žele znati više

Tijekom odrastanja mladi se vrlo često susreću s alkoholom i ostalim sredstvima koja izazivaju ovisnost. Uputite zainteresirane učenike da pomoću dostupnih mrežnih izvora istraže kakve veze ima prijenos tvari kroz staničnu membranu s uzimanjem droga i alkohola. Neka doznaju odgovor na pitanje zašto droge i alkohol ubrzo nakon uzimanja djeluju na živčani sustav. Svoja saznanja neka prikažu u obliku letka koji mogu izraditi u digitalnom alatu Canva te ga mogu podijeliti drugim učenicima u školi ili ga objaviti na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Aktivno ili pasivno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira prijenos tvari kroz staničnu membranu s aspekta korištenja energije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.