Potaknite učenike na promišljanje o strategijama preživljavanja zime carskih pingvina. Učenicima možete prikazati fotografiju skupine pingvina te ih potaknute na promišljanje usmjerenim pitanjima: Koja je korist pingvinima od prikazanoga okupljanja? Zašto se periodički izmjenjuju jedinke koje su na vanjskim položajima skupine? Kako pingvini preživljavaju duge i hladne oluje? Koje ih tvari opskrbljuju energijom i metaboličkom vodom tijekom okupljanja? Uputite ih da u odgovorima povežu poznate abiotičke čimbenike te energiju s preživljavanjem organizama.
Učenike podijelite u parove ili grupe i zadajte im da izrade KWL tablicu naslovljenu Biomolekule, koja sadržava sljedeća tri stupca: Što znam, Što želim znati, Što sam naučio/naučila. Učenici popunjavaju prva dva stupca na osnovi prethodnih saznanja o biomolekulama. Treći stupac još ne popunjavaju. Zatim uputite učenike da s pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora te s pomoću e-škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.1. istražuju skupine biomolekula važnih u metabolizmu živih bića. Neka učenici u već otvorenom dokumentu u programu Word izrade tablicu koja sadržava tri stupca: Skupina biomolekula, Uloge biomolekula u životu čovjeka i pingvina te Izvori biomolekula. Oblikovanu tablicu ispunjavaju potrebnim podatcima i saznanjima s pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora. Potaknite ih na promišljanje i istraživanje dostupnih izvora o namirnicama u svakodnevnom životu koje sadržavaju znatne količine pojedinih biomolekula.
Učenike možete potaknuti i na izradu infografike o ulogama i izvorima biomolekula pomoću digitalnog alata Canva. Uz zadatak poželjno je učenike uputiti i na rubrike kriterijskog vrednovanja infografika i plakata. Učenike podijelite u grupe, svaka grupa neka ispiše svoju infografiku te se u učionici može napraviti izložba infografika. Neka učenici pojedinih grupa (ili predstavnici grupa) vrednuju infografike. Nakon što se zaključi koja je infografika najbolja, ona se može objaviti na mrežnim stranicama škole.
Kao završni dio ove aktivnosti, učenike uputite na dopunjavanje trećega stupca KWL tablice koju su izradili na početku aktivnosti. Usmjerenim razgovorom razriješite moguće dvojbe i miskoncepcije.
Ako su životinje specifični interes učenika s poremećajem iz spektra autizma, potaknite ih da s drugim učenicima podijele informacije koje imaju o carskim pingvinima (ili da ih unaprijed pripreme). Kako biste osigurali interes učenika s teškoćama, temu carskih pingvina povežite s dokumentarnim videozapisima, kao i drugim vrstama videozapisa.
S učenicima s teškoćama ponovite obilježja KWL tablice te provjerite jesu li razumjeli zadatak s obzirom na to da je riječ o izradi različitih tablica. Učenicima s teškoćama koji otežano razumiju jezik ili se slabije snalaze u tabličnim prikazima (učenicima s disleksijom, diskalkulijom ili jezičnim poremećajem) pripremite poveznice na sadržaje koje treba unijeti u KWL tablicu (kako bi lakše razumjeli i odgovorili na pitanja što znam i što želim znati). Vodite brigu o tome da podjela učenika u grupe ne bude nasumična. Učenicima s motoričkim teškoćama, kao i onima s oštećenjem vida i disleksijom osigurajte poveznice na kojima se nalaze informacije o skupini biomolekula važnih u metabolizmu živih bića ili natuknice koje će im olakšati ispunjavanje tablica. Pri izradi infografike provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Canva te im prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku koju valja imati na umu i pri raspodjeli učenika u grupe.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje građe biomolekula – masti i ulja te proteina pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora. Usmjerite ih prema istraživanju razlika između masti i ulja, svojstava masnih kiselina te aminokiselina i proteina. Potaknite ih na promišljanje o tome što se u njihovu tijelu zbiva tijekom probave s makromolekulama s obzirom na djelovanje enzima – neka povežu utjecaj enzima na kemijske veze između oligomera, dimera i monomera.
Možete ih potaknuti i na osmišljavanje istraživačkoga projekta o dokazivanju odabranih hranjivih tvari u namirnicama. Usmjerite ih prema pravilnom slijedu u planiranju istraživanja, pri čemu valja započeti istraživačkim pitanjem, postavljanjem početne hipoteze i određivanjem parametara te planiranjem postupka istraživanja s odgovarajućim planom bilježenja i opažanja promjena. Rezultate istraživačkoga rada mogu prikazati u obliku infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Prije nego što učenici započnu izradu izvješća, uputite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izvješća istraživačkoga rada. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Usmjeravanjem prema oluji ideja, učenike možete motivirati razgovorom o tome zašto neki ljudi ne smiju u organizam unositi uobičajeno mlijeko ili proizvode kojima je dodano takvo mlijeko. Ako nemaju intoleranciju na laktozu, možete ih potaknuti i na to da usporede okus uobičajenoga mlijeka i mlijeka bez laktoze. Potaknite ih na promišljanje i istraživanje dostupnih izvora o tome što je uzrok većoj slatkoći mlijeka bez laktoze.
Učenike uputite da u paru istraže dostupne mrežne i ostale izvore o podjeli ugljikohidrata te o ulogama važnih monosaharida, disaharida i polisaharida. Možete ih uputiti i na e-škole DOS Biologija 3, Modul 2, jedinica 2.1. Svoja saznanja neka prikažu grafičkim organizatorom (umnom ili konceptualnom mapom) u digitalnom alatu Coogle. Neka primjere izvora pojedinih skupina ugljikohidrata prikažu slikom i neka navedu njihove uloge s naglaskom na korist za organizam. Neka neki parovi učenika prezentiraju svoje uratke, a ostali učenici mogu postavljati pitanja i tražiti objašnjenja. Postoje li neke dvojbe, potaknite učenike na donošenje ispravnih zaključaka. Uratke mogu objaviti na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.
Učenicima možete zadati provedbu projektnoga zadatka Izoliranje i svojstva škroba, u kojemu trebaju izolirati škrob iz različitih biljnih materijala, usporediti izolirani škrob po svojstvima i količini izolirane tvari, dokazati škrob kemijskom reakcijom te ispitati svojstva škroba. Aktivnost možete organizirati kao rad u grupama.
Zadatak: izolirati škrob iz biljnoga materijala i dokazati ga Lugolovim reagensom
Pribor: porculanski tarionik s tučkom, laboratorijska čaše od 200 mL, sito za čaj, lijevak, filtrirni papir, epruveta, kapalice, digitalna vaga
Kemikalije: otopina joda u kalijevom jodidu (Lugolova otopina)
Postupak
Potaknite učenike na usporedbu mase izolirane tvari za svaki uzorak. Neka rezultate prikažu tablično i grafički te neka na osnovi rezultata osmisle zaključke istraživanja.
Možete ih potaknuti da pomoću digitalnog alata Canva izrade plakat ili infografiku o uzrocima, simptomima i prilagodbi prehrane osoba koje imaju intoleranciju na laktozu. Uz zadatak poželjno je učenike uputiti i na rubrike kriterijskog vrednovanja infografika i plakata. Izlaganje uradaka možete organizirati u učionici, pri čemu učenike potaknite na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Učenike možete uputiti na usustavljivanje sadržaja s pomoću e-škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.1. tako da riješe grafički organizator – ugljikohidrati – te neka provjere svoje rješenje kao dio samovrednovanja.
Sadržaj vezan za mlijeko bez laktoze što je moguće više povežite sa stvarnim životom. Unaprijed provjerite ima li koji učenik preosjetljivost na laktozu i zamolite ga da podijeli svoja iskustva ili podijelite učenicima videozapis s temom toga iskustva. Učenike s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem upitajte jesu li imali prilike susresti navedenu vrstu mlijeka u trgovinama ili kafićima. Učenicima s teškoćama kojima za pretraživanje mrežnih izvora treba više vremena osigurajte poveznice na kojima se nalaze tražene informacije ili ključne informacije otisnute na papiru kako bi sami odabrali informacije za umnu mapu. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Coogle i prema potrebi im osigurajte vršnjačku podršku. Tijekom izrade mape i slika upitajte ih je li im potrebno nešto dodatno objasniti (primjerice u vezi s koristima ugljikohidrata za organizam).
Izradu projektnoga zadatka najavite učenicima s poremećajem iz spektra autizma te za svakog učenika s teškoćama jasno definirajte ulogu u provedbi projekta. Provjerite razumiju li učenici s teškoćama fizikalno-kemijske pojmove koji se koriste u projektnom zadatku (npr. dekantiranje) te kratko ponovite o njihovoj važnost ili to prikažite u prezentaciji. Učenicima s diskalkulijom osigurajte podršku u grafičkom i tabličnom prikazivanju rezultata, a to vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su im dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Rad u alatima Coogle može biti izazovan za pojedine učenike s teškoćama (npr. za učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s deficitom pažnje / hiperaktivnosti), stoga promislite o alternativnom načinu rada na računalu (Word, PowerPoint) ili na papiru.
Provodi li se aktivnost u mrežnom okruženju, svim učenicima s teškoćama unaprijed pošaljite poveznice na mrežne i ostale izvore. Vodite brigu o pružanju podrške prilikom rada u digitalnim alatima, koju mogu dati nastavnici ili vršnjaci.
Učenike koji žele znati više možete uputiti da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istražuju o građi škroba. Usmjerite ih prema istraživanju razlika između amiloze i amilopektina te na usporedbu s građom glikogena. Neka usporede škrob i glikogen s obzirom na uloge i brzinu razgradnje povezanu s aktivnosti organizama i njihovom potrebom za energijom.
Rezultate istraživanja mogu prikazati u obliku infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Prije nego što učenici započnu izradu izvješća, upozorite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izvješća istraživačkoga rada. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Potaknite učenike na promišljanje o sastavu namirnica kojima se koriste u prehrani s obzirom na hranjive tvari. Neka istaknu primjere namirnica kojima se često koriste i neka ih navedu u digitalnom alatu Mentimeter. Podijelite učenicima poveznicu na dokument izrađen u tom digitalnom alatu i potaknite ih na glasanje za primjere namirnica koje se često pronalaze u njihovim obrocima. U komentarima u dokumentu alata Mentimeter neka navedu mišljenje o tome koje hranjive tvari dominiraju u sastavu odabranih namirnica. Raspravite s učenicima o njihovim komentarima te ih potaknite na razmišljanje o tome koliko je njihova prehrana pravilna i što bi u njoj mogli poboljšati.
Uputite učenike na samostalno istraživanje, odnosno na pojedinačno bilježenje namirnica korištenih u prehrani tijekom tri dana te bilježenje kalorijskih vrijednosti hranjivih tvari prikazanih na deklaracijama prehrambenih proizvoda kojima su se koristili u prehrani tijekom tri dana. Potaknite ih da za bilježenje rezultata osmisle i izrade odgovarajuću tablicu u programu MS Excel. Neka za odabrani proizvod učenici samostalno grafički prikažu udjele tvari u ukupnoj energijskoj vrijednosti namirnica, odabirući odgovarajuću vrstu grafičkoga prikaza. Naglasite im važnost ispravnoga označivanja osi i cjelovitost grafičkog prikaza.
Prije provedbe istraživanja uputite učenike na rubrike kriterijskih tablica za vrednovanje istraživačkoga rada te grafičkih prikaza, koje ste prethodno pripremili, što je poželjno učiniti u suradnji s učenicima kako biste ih aktivno uključili u proces vrednovanja. Istraživački rad učenici mogu prikazati u obliku plakata ili infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Time ćete si olakšati pregledavanje i vrednovanje uradaka u skladu s kriterijima. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Zajednički analizirajte uratke i po potrebi istaknite moguća poboljšanja.
Rezultate istraživanja učenici mogu prikazati i s pomoću digitalnog alata Nearpod. Uključivanje ostalih učenika u interaktivnu prezentaciju potaknut će ih na pažljivo praćenje i primjenu spoznaja.
Učenike možete uputiti i na usporedbu prosječnoga hranjivog sastava namirnica u sklopu e-škole DOS Biologija 3, Modul 2, jedinica 2.1. u završnom zadatku Hranjive tvari u namirnicama. Neka analiziraju razlike između namirnica biljnoga i životinjskoga porijekla.
Ako se pojedini učenik s teškoćama nije koristio alatom Mentimeter ili se toga treba podsjetiti, vodite brigu o vršnjačkoj podršci (primjerice, osiguravanju pomoći pri prijavi u Mentimeter) ili o uputama koje može dobiti uoči same aktivnosti. Učeniku s deficitom pažnje / hiperaktivnošću dodijelite ulogu koordinatora aktivnosti (uz vašu pomoć) tako da bude zadužen za čitanje komentara koje su napisali učenici. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma najavite strukturu aktivnosti i svaku izmjenu unutar aktivnosti.
Zadatak bilježenja i zapisivanja kalorijskih vrijednosti hranjivih tvari najavite učenicima s teškoćama (ako trebaju pripremiti proizvode). Izrada tablice u programu MS Excel može biti izazov za učenike s diskalkulijom, učenike s oštećenjem vida, kao i one s motoričkim teškoćama (odabir vrste grafičkog prikaza, unos podataka, označavanje osi), stoga im pripremite dijelom ispunjenu tablicu ili osigurajte rad u paru. Učenicima s teškoćama osigurajte mogućnost izbora alata za prikaz rezultata istraživanja (npr. tablica u programu MS Word). Rad učenika s teškoćama vrednujte u skladu s individualiziranim pristupom, a ne u odnosu na uratke učenika tipičnoga razvoja. Prilikom rada u alatima Canva i Nearpod provjerite je li učenicima s teškoćama potrebno osigurati podršku i podsjetite ih na mogućnost da zatraže pomoć i objašnjenje (primjerice, prilikom prijave u digitalni alat, na početku samog rada, tijekom rada sa složenijim funkcijama, pri unosa podataka).
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje kojim se postupcima određuje energijska vrijednost namirnica tijekom kemijske analize sastava. Možete ih potaknuti i na osmišljavanje pokusa za određivanje energijske vrijednosti. Potaknite ih i na istraživanje razlika u hranjivoj vrijednosti namirnica s obzirom na način termičke obrade. Neka usporede sastav sirovih namirnica, kuhanih te prženih namirnica. Možete ih usmjeriti i prema objašnjavanju uvriježenih navika – S obzirom na izvor vitamina A, je li hranjivija juha ili kuhana mrkva koja je kuhana u toj juhi? Neka u objašnjavanju odgovora na to pitanje primijene spoznaje iz kemije vezane za topljivost tvari.
Nutritivna deklaracija – pravila EU-a o označivanju - Your Europe (europa.eu)
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 9.7.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.